woensdag 30 september 2020


FILMGODINNEN
 
Deel 22

 
DIANE LANE
 
1965 - ...
                

In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie. 

We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum. 

Hieronder vindt u deel 22: over de Amerikaanse actrice Diane Lane .




Knap acteertalent 


Dat de in New York City geboren Amerikaanse actrice Diane Lane een schoonheid is, dankt zij aan goede genen, want haar moeder, de nachtclubzangeres Colleen Leigh Farrington, was in het populaire blootblad Playboy de Playmate centerfold Miss October 1957. Diane's vader was de dramadocent Burton Lane, wat verklaart waarom Diane reeds als zesjarig meisje begon te acteren in de La MaMa Experimental Theatre Club in New York, waar zij meespeelde in toneelstukken zoals Medea en Agamemnon.

Haar filmdebuut dateert van 1979, toen zij aan de zijde speelde van de beroemde Britse acteur Laurence Olivier in de romantische komedie A Little Romance van George Roy Hill. Olivier prees de nog piepjonge Diane als "de nieuwe Grace Kelly". Ze was toen 13, viel meteen in de smaak bij het publiek en verscheen op de voorpagina van Time magazine. 

Enkele jaren later gaf de Amerikaanse meestercineast Francis Ford Coppola (één van onze favoriete regisseurs) Diane Lane bijrollen in zijn geslaagde jongerendrama's The Outsiders (1983) en Rumble Fish (1983), waarin Lane bevestigde dat zij niet alleen heel mooi was, maar ook beschikte over gevoelig acteertalent en charisma. Rumble Fish (één van onze favoriete films), waarin Lane het liefje speelt van een door Matt Dillon met brio vertolkt lid van een jeugdbende, is een onvervalst meesterwerk, ook op visueel vlak (bekijk de hele film hier). De beroemde Amerikaanse pop art-kunstenaar Andy Warhol noemde Lane destijds "the undisputed female lead of Hollywood's new rat pack", verwijzend naar haar prominente plek in de rist jonge, beloftevolle acteurs die destijds meespeelden in The Outsiders en/of Rumble Fish (onder wie Matt Dillon, Mickey Rourke, Tom Cruise, Nicolas Cage, Rob Lowe, Patrick Swayze, Chris Penn en Emilio Estevez).

Diane Lane in Rumble Fish.

Een jaar later was Lane te zien in Coppola's muzikale misdaaddrama The Cotton Club (1984) met Richard Gere, maar de film bracht minder dan de helft van de productiekost op en Lane verdween enkele jaren uit de filmindustrie. In 1987 maakte zij haar comeback. Een jaar later trouwde ze met de Franse acteur Christopher Lambert.

Diane Lane in The Cotton Club.

In 1989 scoorde Lane opnieuw bij het grote publiek met haar rol in de miniserie Lonesome Dove van Simon Wincer: een tv-western waarvoor Lane een Emmy Award won. Ook haar vertolkingen in de zwarte komedie My New Gun (1992) van Stacy Cochran en in het romantisch drama A Walk on the Moon (1999) van Tony Goldwyn, met Viggo Mortensen, konden op bijval rekenen.

Diane Lane in de miniserie Lonesome Dove.

In 2000 maakte Lane indruk met haar dramatische bijrol als een vissersvrouw aan de zijde van acteur Mark Wahlberg in de psychosociale rampenfilm The Perfect Storm van Wolfgang Petersen. 

Twee jaar later speelde ze tegenover Richard Gere de emotionele hoofdrol van een overspelige vrouw in het erotische neo noir drama Unfaithful (2002) van Adrian Lyne. Dat leverde Lane nominaties op voor een Oscar en Golden Globe. Ook haar rol in de romantische komedie Under the Tuscan Sun (2003) van Audrey Wells was een Golden Globe-nominatie waard. 

Lane was intussen (sinds 1994) gescheiden van Christopher Lambert en in 2004 hertrouwde ze met de Amerikaanse acteur Josh Brolin. Dat huwelijk hield stand tot eind 2013.

In 2011 speelde Lane een hoofdrol in het succesvolle HBO-tv-drama Cinema Verite. Dat leverde haar nominaties voor een Golden Globe en Emmy Award op. 

Sindsdien was ze nog te zien als onder anderen het personage Martha Kent in de superheldenfilms Man of Steel (2013), Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) en Justice League (2017).

Lane is intussen 55 en speelt een hoofdrol in de verwachte misdaadthriller Let Him Go van Thomas Bezucha, waarin ze aan de zijde te zien zal zijn van de intussen 65-jarige Hollywoodster Kevin Costner.


Joeri Naanai


Klik op de oranje links voor:
















maandag 21 september 2020


FILMGODINNEN
 
Deel 20

 
NASTASSJA KINSKI
 
1961 - ...
                

In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie. 

We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum. 

Hieronder vindt u deel 20: over de Duitse actrice Nastassja Kinski .




Pure romantiek 


Deze dochter van de excentrieke en opvliegende Duits-Poolse acteur Klaus Kinski was in haar jeugd de belichaming van pure romantiek, dankzij haar breekbare, meisjesachtige uitstraling, bruine haren, brede mond, volle lippen, elegante neus en sprekende ogen. 

Nastassja Kinski in het tragiromantisch drama Tess van Roman Polanski uit 1979.

Nastassja Kinski begon reeds als prille tiener met modellenwerk in Duitsland en speelde in 1976, op slechts 14-jarige leeftijd, haar eerste filmrol in de Duitse road movie Falsche Bewegung van Wim Wenders. Datzelfde jaar was ze ook te zien in To the Devil a Daughter (1976), een horrorfilm van de Britse studio Hammer Film Productions. Het jaar nadien speelde ze mee in de door Wolfgang Petersen geregisseerde episode Reifezeugnis (1977) in de populaire Duitse tv-serie Tatort.

In 1978 brak de toen 17-jarige Kinski internationaal door met haar hoofdrol in het erotisch drama Così come sei van de Italiaanse regisseur Alberto Lattuada, waarin ze aan de zijde speelt van de beroemde Italiaanse acteur Marcello Mastroianni.

Nastassja Kinski in Così come sei.

Intussen was Kinski naar verluidt al sinds haar 15de een romantische affaire begonnen met de veel oudere Poolse cineast Roman Polanski, die haar de titelrol gaf van de onfortuinlijke heldin in het tragiromantisch kostuumdrama Tess (1979), naar de mooie feministische roman Tess of the d'Urbervilles: A Pure Woman Faithfully Presented van Thomas Hardy uit 1891 (bekijk een filmfragment hier). De film is een meesterwerk en won drie Oscars: voor beste fotografie, beste art direction en beste kostuumontwerp. Kinski kreeg voor haar gevoelige vertolking een Golden Globe in de categorie Nieuwe Vrouwelijke Ster van het Jaar.

Nastassja Kinski in Tess.

In 1981 poseerde Kinski voor de lens van de wereldberoemde Amerikaanse fotograaf Richard Avedon, terwijl een grote slang zich rond haar naakte lichaam wikkelt. De iconische foto verscheen in het modeblad Vogue en nadien ook als populaire poster.


In 1982 bevestigde Kinski haar reputatie als erotische filmgodin met haar hoofdrol in Cat People van Paul Schrader: een erotische remake van de gelijknamige horrorklassieker uit 1942 van Jacques Tourneur. Kinski speelt in de remake een mysterieuze jonge vrouw die tijdens seksuele activiteiten verandert in een moorddadige zwarte panter. 

Nastassia Kinski op een filmposter voor Cat People.

Twee jaar later speelde ze een hoofdrol in de tragiromantische road movie Paris, Texas (1984) van Wim Wenders, die de Gouden Palm won op het Filmfestival van Cannes.

Nastassja Kinski in Paris, Texas.

Nadien vertolkte Nastassja Kinski nog hoofd- of bijrollen in tal van andere films, zoals de romantische drama's Maria's Lovers (1984) van Andrej Kontsjalovski en Torrents of Spring (1989) van Jerzy Skolimowski, maar vanaf de jaren negentig kreeg de actrice doorgaans rollen in films met een minder groot publiek. Haar laatste filmrol -een bijrol in het daklozendrama Sugar van Rotimi Rainwater- dateert van 2013.

Hieronder kan u kijken naar een filmfragment met Nastassja Kinski als de tragische titelheldin in Tess.


Joeri Naanai




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje links voor:
















zondag 20 september 2020


FILMGODINNEN
 
Deel 19

 
VANITY
 
1959 - 2016
                

In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie. 

We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum. 

Hieronder vindt u deel 19: over de Canadese zangeres en actrice Vanity .




Een ondergewaardeerd sekssymbool

 
Hoewel Vanity (de artiestennaam van Denise Katherine Matthews) als actrice uitsluitend meespeelde in povere B-films en tv-series en zij vooral herinnerd zal worden als de sexy zangeres en frontvrouw van het muzikale meidentrio Vanity 6, die in de eerste helft van de jaren tachtig met steun van popicoon Prince de stomende funkhits Nasty Girl en Sex Shooter opnam, verdient Vanity toch een plaatsje in onze Top 36 van mooiste filmgodinnen aller tijden omdat deze in het Canadese Niagara Falls geboren dochter van een Duitse moeder (met Poolse roots) en een Afro-Amerikaans vader niet alleen een opwindende exotische schoonheid was maar ook een verdienstelijke en charismatische actrice, die méér verdiende dan rolletjes in B-films en tv-series.

Vanity in 1985.

Vanity begon haar carrière als model en nam deel aan schoonheidswedstrijden, wat haar in 1977 de titel Miss Niagara Hospitality opleverde. 

Vanaf 1980, toen ook haar muziekcarrière van de grond kwam, speelde Vanity mee in B-films zoals o.m. Terror Train (1980), Tanya's Island (1980), The Last Dragon (1985), Never Too Young to Die (1986), 52 Pick-Up (1986) en Action Jackson (1988) en kreeg zij (gast)rollen in tv-series, waaronder Miami Vice (1987).

Vanity in Never Too Young to Die.

Vanity poseerde tweemaal, in 1985 en in 1988, naakt in het populaire blootblad Playboy.


Intussen was zij verslaafd geraakt aan crack cocaïne. In 1994 werd ze na een overdosis gedurende drie maanden gehospitaliseerd. Haar langdurige drugverslaving had ernstige schade toegebracht aan haar nieren. Dat werd haar, spijts een niertransplantatie in 1997, uiteindelijk fataal: Vanity stierf op 15 februari 2016 in een ziekenhuis in Fremont, Californië aan nierfalen. Ze was slechts 57.


Joeri Naanai


Klik op de oranje links voor:

















FILMGODINNEN
 
Deel 18
 

SHARON STONE
 
1958 - ...
                

In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie. 

We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum. 

Hieronder vindt u deel 18: over de Amerikaanse actrice Sharon Stone .




Een uitdagende femme fatale

 
Geboren in Meadville, Pennsylvania (in een familie met o.a. Ierse voorouders), won Sharon Vonne Stone in 1976, tijdens haar universitaire studies, de schoonheidswedstrijd Miss Crawford County, Pennsylvania. 

Een jaar later, in 1977, verliet deze knappe blondine haar geboortestad om als model te gaan werken voor het gereputeerde Ford Modelling Agency in New York City.

Sharon Stone in 1983, toen ze 25 was.

Drie jaar later, in 1980, ruilde Sharon Stone haar modellenwerk in voor een carrière als actrice. Dat leverde haar in de jaren tachtig doorgaans kleine filmrollen op.

Sharon Stone in Total Recall.

In 1990 viel Sharon Stone eindelijk op bij het grote publiek met haar charismatische bijrol van een femme fatale in de populaire sciencefictionfilm Total Recall van Paul Verhoeven, waarin ze met brio de onvoorspelbare vrouw speelt van de door Arnold Schwarzenegger vertolkte held. Datzelfde jaar poseerde Stone naakt in het populaire blootblad Playboy.

Sharon Stone in 1992.

Het acteertalent en verleidelijke charisma  van Stone kwamen pas in 1992 voluit tot hun recht, toen zij in de huid kroop van de mysterieuze femme fatale en mogelijke lustmoordenares Catherine Tramell in de succesvolle erotische neo noir misdaadthriller Basic Instinct (1992) van Paul Verhoeven, waarin Stone de show stal met haar zelfzekere vertolking en schandaal schopte door in een gewaagde ondervragingsscène uitdagend haar benen te spreiden om te onthullen dat ze onder haar kleedje geen slipje droeg.

Sharon Stone in Basic Instinct.

Stone was op slag een wereldster en kreeg in de jaren negentig, op het toppunt van haar roem, rollen in o.m. de erotische thriller Sliver (1993) van Phillip Noyce, de actiefilm The Specialist (1994) van Luis Llosa (met Sylvester Stallone) en de western The Quick and the Dead (1995) van Sam Raimi. 

Voor haar briljante, doorleefde hoofdrol aan de zijde van tegenspelers Robert De Niro en Joe Pesci in het meeslepende tragiromantisch gangsterdrama Casino (1995) van Martin Scorsese werd Stone terecht bekroond met een Golden Globe en Oscarnominatie. Zij speelt daarin met brio de aantrekkelijke, maar volatiele, onbetrouwbare en licht ontvlambare gold digger en femme fatale Ginger McKenna: één van de meest memorabele feeksen in de filmgeschiedenis.

Sharon Stone in Casino.

In 1999 werd Stone door Playboy opgenomen in de Top 25 van "sexiest stars of the century". En in 2015, toen ze reeds 57 jaar was, poseerde ze naakt voor het het modeblad Harper's Bazaar en toonde zij dat ze er voor haar leeftijd nog steeds erg mooi uitzag.    

Sharon Stone bleef tot op heden acteren in tal van film- en tv-producties, maar ze is intussen 62 en haar hoogdagen als filmdiva lijken voorbij.


Joeri Naanai


Klik op de oranje links voor: