maandag 27 augustus 2018

The Amityville Horror - fragment


Een beklemmende scène uit de invloedrijke horrorfilm The Amityville Horror van Stuart Rosenberg uit 1979, naar het gelijknamige boek van Jay Anson, met Margot Kidder, James Brolin en Rod Steiger in de hoofdrollen.

De film won twee Saturn Awards: voor beste horrorfilm en voor beste actrice Margot Kidder. De spannende muziek van Lalo Shifrin werd genomineerd voor een Oscar en een Golden Globe.

Dankzij het succes van The Amityville Horror volgden vanaf 1982 maar liefst 17 andere horrorfilms in de Amityville-franchise.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: horror



vrijdag 24 augustus 2018

Een huiveringwekkende familietragedie

Hereditary  van Ari Aster     ★★★★½



Dit ijzersterke langspeelfilmdebuut van de eigenzinnige Amerikaanse cineast Ari Aster ging begin dit jaar in première op het Sundance Film Festival, werd daar door pers en publiek geprezen als de meest angstaanjagende film van het jaar en groeide deze zomer uit tot een internationale kaskraker. 

Hereditary (één van onze favoriete horrorfilms) verdient alle lof en is inderdaad de beste horrorfilm van het jaar. 

Zoals de titel reeds aangeeft -Hereditary betekent Erfelijk- is de film tevens een beklijvend familiedrama, met boeiende betekenislagen die gradueel onthuld worden. 

Hieronder proberen we SPOILERS te beperken, maar wie de film nog niet gezien heeft en zich onbevangen wil laten verrassen door de onvoorspelbare plotwendingen kan nu stoppen met lezen.

V.l.n.r.: Milly Shapiro als dochtertje Charlie, Toni Collette als moeder Annie,
Gabriel Byrne als vader Steve, en Alex Wolff als zoon peter.
 

Tussen tragedie en horror

Oma Ellen wordt begraven met haar amulet.
Hereditary draait rond een disfunctionele Amerikaanse familie en begint met de begrafenis van de dominante en manipulatieve grootmoeder Ellen (bijrolletje van Kathleen Chalfant), die leed aan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Haar volwassen dochter Annie (een intense glansrol van Toni Collette) had een haat-liefdeverhouding met haar moeder en onthult later in een therapeutische zelfhulpgroep dat haar vader depressies had en zelfmoord pleegde toen Annie nog een kind was. Je zou voor minder trauma's krijgen. 

Toni Collette als moeder Annie.

Ook Annie's eigen kinderen zijn getroebleerd: de 13-jarige Charlie (Milly Shapiro) is een introvert meisje met een excentriek uiterlijk en een notenallergie, die in haar boomhut macabere poppetjes knutselt; haar 16-jarige broer Peter (schitterend vertolkt door Alex Wolff) blowt zich suf met weed, onder meer omdat hij op gespannen voet leeft met moeder Annie. 

Steve (Gabriel Byrne) is de vader des huizes en vertolkt de stem van de rede: hij werkt als psychotherapeut en bemiddelt wanneer zijn vrouw en kinderen kibbelen en elkaar verwijten maken. 

Intussen sublimeert Annie, die werkt als kunstenares, haar familietrauma's door gedetailleerde miniatuurtaferelen te maken, zoals het schaalmodel van haar slaapkamer waarin zij poppetjes van zichzelf en haar man Steve in bed te slapen legt terwijl een eng poppetje van oma Ellen in de deuropening staat en toekijkt: een teken dat de schaduw van de dode grootmoeder nog steeds over de familie hangt...


Hereditary voelt aanvankelijk aan als een psychosociaal familiedrama, maar vloeit geleidelijk aan over in een fascinerende horrorthriller. Die overgang wordt aangekondigd met omineuze raadsels. Waarom droeg grootmoeder Ellen altijd hetzelfde vreemde amulet? Wat betekenen de woorden Satony, Zazas en Liftoach Pandemonium op de muren van de slaapkamers? Waarom onthoofdt Charlie een duif? En waarom klikt zij vaak met haar tong...? 

Wat is dochtertje Charlie van plan met een afgeknipte duivenkop?

De kijker blijft gissen, tot deze raadsels tijdens de onthutsende finale onthuld worden op een manier die van het drama een volbloed horrorfilm maken. Die nieuwe wending gaat echter enigszins ten koste van de aangrijpende psychologische dimensie van de familietragedie. 

Tijdens de briljante, langzame en onheilspellende opbouw van het spannende verhaal bleef de grens tussen werkelijkheid en verbeelding nog erg vaag en suggereerden de mentale stoornissen van de grootouders langs moederskant de mogelijkheid dat Hereditary in wezen gaat over angsten, wrok, schuldgevoelens en hallucinaties als gevolg van een erfelijke geestesziekte die als een familievloek wordt doorgegeven van generatie op generatie. Zo begint de film met een magistraal openingsshot, waarbij de camera eerst Charlie's boomhut in de tuin toont, vervolgens met een dolly out en een pan naar Annie's maquette van de eigen gezinswoning zwenkt, om tot slot met een dolly in te focussen op het speelgoedhuisje, waarin de poppetjes van zoon Peter en vader Steve met knappe special effects plots tot leven komen en het om de 'echte' Peter en Steve blijkt te gaan. De rest van de film zou zich dus kunnen afspelen in het speelgoedhuis als een fictief griezelverhaal, of in het hoofd van één of meerdere personages als verbeelding. De onthullingen in de finale lijken een louter psychologische interpretatie van de horrortaferelen echter tegen te spreken. Misschien is er een tussenoplossing: misschien gaat het om een combinatie van werkelijkheid en inbeelding; misschien leiden de angsten, wrok, schuldgevoelens en hallucinaties tot reële daden, waarbij de waanvoorstellingen misbruikt worden door personages met een verborgen agenda...? Die tussenoplossing vinden wij interessanter dan een 'letterlijke' interpretatie van de horrortaferelen, maar onze persoonlijke, psychologiserende voorkeur wijkt waarschijnlijk af van de bedoeling die regisseur Ari Aster voor ogen stond toen hij zelf het scenario van Hereditary schreef. Enerzijds verduidelijkte Aster in een interview met Variety weliswaar: "From very early on I was describing this as an existential horror film. It preys on the fears that don’t really have a remedy. (...) There are Machiavellian forces out there that conspire to hurt others. There are people who do not have your best interest at heart and are actively willing to do harm to you and actively sending energy in that direction." Tevens bevestigde Aster het tragische, noodlottige aspect van het familiedrama: "I see the film as being very Greek in that sense." Maar anderzijds verduidelijkte Aster in dit interview en elders meermaals dat de horrortaferelen in de finale van Hereditary ook realistisch bedoeld zijn en niet uitsluitend als waanvoorstellingen mogen begrepen worden. 

In het begin van de film komen de poppetjes in het miniatuurhuisje plots tot leven.

In sommige andere horrorthrillers wordt de dubbelzinnigheid, waarbij de grens tussen werkelijkheid en verbeelding vaag blijft, consequent volgehouden tot het einde, zoals in Roman Polanski's briljante psychologische horrorklassieker Rosemary's Baby uit 1968 (één van onze favoriete horrorfilms en één van onze favoriete films tout court; bekijk de trailer hier en een filmfragment hier). In de slotscène deinst het titelpersonage Rosemary weliswaar huiverend terug voor de schijnbaar duivelse ogen van haar pasgeboren baby, maar je krijgt de baby nooit te zien en er blijven minstens drie verklaringen mogelijk: de baby heeft normale ogen en Rosemary's reactie is een psychose; of de baby heeft inderdaad bizarre ogen, maar dat is een biologisch verklaarbaar gevolg van de kruiden en medicatie die Rosemary tijdens haar zwangerschap stiekem toegediend kreeg door haar manipulatieve buren en dokter; of de baby is daadwerkelijk bezeten en heeft letterlijk de ogen van de duivel. En zo kan je Rosemary's Baby blijven herbekijken, zonder dat de film inboet aan zijn meerzinnige diepte. 

De finale van Hereditary daarentegen ondergraaft tot op zekere hoogte de intrigerende meerzinnigheid die voorafging tijdens de briljante opbouw van de familietragedie. Maar dat is zowat het enige noemenswaardige minpunt van Hereditary.

Met zijn combinatie van psychologie, gezinsdrama en horror, deed Hereditary ons niet alleen denken aan Rosemary's Baby, maar ook aan andere spannende films die spelen met de grens tussen werkelijkheid, verbeelding en psychosociale gezinsdynamiek, zoals:
The Shining van Stanley Kubrick uit 1980 (ook één van onze favoriete horrorfilms, alsook één van onze favoriete films over seriemoorden en één van onze favoriete films tout court; bekijk de trailer hier en de hele film hier);
Donnie Darko van Richard Kelly uit 2001;
- The Babadook van Jennifer Kent uit 2014 (bekijk een filmfragment hier); 
- en The Witch van Robert Eggers uit 2015 (bekijk de trailer hier).

Ook Don't Look Now van Nicolas Roeg uit 1973 (ook één van onze favoriete horrorfilms; bekijk de hele film hier), met zijn focus op familiale rouwverwerking en parapsychologie, is niet veraf in Hereditary

De horroraspecten van Hereditary herinneren tevens aan The Exorcist van William Friedkin uit 1973 (ook één van onze favoriete horrorfilms; bekijk de trailer hier), Burnt Offerings van Dan Curtis uit 1976 (bekijk de hele film hier), The Amityville Horror van Stuart Rosenberg uit 1979 en Poltergeist van Tobe Hooper en Steven Spielberg uit 1982: horrorfilms die ook draaien rond een familie.

Hebben we hiermee nu te veel verklapt? Niet echt, want Hereditary is een unieke film die u sowieso op het puntje van uw stoel zal houden met verrassende plotwendingen en een rist onvergetelijke scènes. Sterke voorbeelden: Annie's onthullende zelfhulpgroep-sessie; de scène met zoon Peter en dochtertje Charlie in de auto na afloop van een feestje; het shot van een met mieren bedekt hoofd; Annie slaapwandelt naar het bed van haar zoon Peter; de intense familieruzie aan de eettafel; Peter krijgt een gruwelijke inzinking op school; Annie bonkt met haar hoofd op de klapdeur van de zolder; de slotscènes...

Alex Wolff als de getroebleerde zoon Peter.

Een pluim voor cast en crew

Toni Collette draagt deze film met haar veelzijdige, emotionele vertolking van de verbitterde en overspannen moeder. Ook Alex Wolff maakt indruk met zijn complexe en genuanceerde vertolking van de gealiëneerde zoon. Milly Shapiro heeft de juiste, vreemde uitstraling voor haar rol van het onpeilbare dochtertje. En Gabriel Byrne toont zijn onbaatzuchtigheid met zijn ingehouden vertolking van de nuchtere vader.


Ook de technische ploeg verdient een pluim, vooral dankzij het knappe camerawerk van Pawel Pogorzelski, de degelijke montage van Lucian Johnston en Jennifer Lane, de zenuwslopende muziek van jazzmuzikant Colin Stetson en de geslaagde special effects (behalve de digitale vliegen op zolder). 

Kortom, Hereditary is het beste horrordebuut sinds It Follows van David Robert Mitchell uit 2014 (ook één van onze favoriete horrorfilms; lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier).


JN.

Hereditary (USA-2018): in de bioscoop sinds 27 juni 2018.
Met: Toni Collette, Alex Wolff, Gabriel Byrne en Milly Shapiro.

Genre: horror / thriller / psychosociaal familiedrama / mysterie

Klik op de oranje link voor de trailer: Hereditary - trailer




zondag 19 augustus 2018

BlacKkKlansman - trailer


Deze nieuwe joint van Spike Lee is een tragikomische biopic naar de autobiografische memoires van de Afro-Amerikaanse politiedetective Ron Stallworth (vertolkt door John David Washington), die eind jaren zeventig met de hulp van een blanke (in de film ook joodse) politiedetective (gespeeld door Adam Driver) infiltreerde in de racistische Ku Klux Klan...




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: biopic / zwarte komedie / misdaad



vrijdag 17 augustus 2018

A Double Life - full movie


Een klassieke film noir van George Cukor uit 1947, met Ronald Colman, Signe Hasso, Edmond O'Brien en Shelley Winters in de hoofdrollen.

Ronald Colman won een Oscar en een Golden Globe voor zijn hoofdrol als een intense toneelacteur die zich diep inleeft in zijn personages. Te diep...?

Miklós Rózsa won een Oscar voor de muziek. En Milton R. Krasner zorgde voor de sfeervolle zwart-wit fotografie.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p, 1080p of  1440p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: film noir / psychologisch drama / romantiek / misdaad


A Bay of Blood - full movie


A Bay of Blood (originele Italiaanse titel Ecologia del delitto; ook bekend onder de titels Reazione a catena, Bahia de Sangre, Carnage, Twitch of the Death Nerve en Blood Bath) werd geregisseerd door de Italiaanse cineast Mario Bava (de grondlegger van het Italiaanse horror-subgenre giallo) en kwam uit in 1971. Daarmee is het één van de eerste slasher movies.

Klik hieronder op de link "Bekijken op YouTube" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Ondertiteling" en "Engels" voor Engelstalige ondertitels, en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit.



(Klik op de link "Bekijken op YouTube" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Ondertiteling" en "Engels" voor Engelstalige ondertitels, en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: horror / slasher movie / misdaadthriller / mysterie

donderdag 16 augustus 2018

Under the Silver Lake - trailer


Under the Silver Lake -een wondermooie filmtitel overigens- is het nieuwe, tragikomische neo noir-mysterie van de getalenteerde Amerikaanse cineast David Robert Mitchell, die eerder de uitstekende horrorfilm It Follows (2014) inblikte. Lees hier onze recensie van It Follows.

De hoofdrol in Under the Silver Lake wordt vertolkt door Andrew Garfield.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: neo noir / mysterie / tragikomedie / misdaad / drama




woensdag 15 augustus 2018

Vernederd door armoede

Where Is Kyra?  van Andrew Dosunmu     ★★★½



Sinds haar huwelijk op de klippen liep, woont Kyra (titelrol van Michelle Pfeiffer) weer in bij haar intussen hoogbejaarde en zorgbehoevende moeder (gespeeld door Suzanne Shepherd) in Brooklyn, New York. Kyra zoekt naar werk, maar geraakt als vrouw van middelbare leeftijd maar niet aan een degelijke job, waardoor ze financieel afhankelijk is van haar gepensioneerde moeder. Wanneer haar moeder plots overlijdt, stapelen Kyra's schulden zich op. Ze vindt troost en steun in de armen van de sympathieke taxichauffeur Doug (Kiefer Sutherland), maar die heeft het zelf ook niet breed. Kyra dreigt af te glijden naar armoede. Haar toekomst ziet er niet rooskleurig uit...

Michelle Pfeiffer als Kyra.

Mistroostig

Where Is Kyra? is een psychosociaal drama dat begin 2017 in première ging op het Sundance Film Festival. Het is de derde langspeelfilm van de Nigeriaanse fotograaf en cineast Andrew Dosunmu, die eerder de drama's Restless City (2011) en Mother of George (2013) inblikte. Voordien had Dosunmu al bekendheid verworven met zijn muziekvideo's voor o.a. Isaac Hayes, Tracy Chapman, Wyclef Jean en Aaron Neville. 

Gebaseerd op een zelfgeschreven verhaal, geeft Dosunmu in Where Is Kyra? met zijn karakterstudie van het getroebleerde titelpersonage een gezicht aan de talloze anonieme enkelingen die dagelijks worstelen om de eindjes aan elkaar te knopen in onze door inflatie, recessie en werkloosheid geplaagde economie. Dat zorgt voor vernederende toestanden, zoals de scène waarin de laag gezonken Kyra onaangekondigd op bezoek gaat bij haar ex-man en diens nieuwe vrouw om geld te lenen. De filmtitel Where Is Kyra? verwijst naar een vraag die in het slot van de film gesteld wordt door een personage dat op zoek is naar Kyra. Waarom dat personage op zoek is naar Kyra verklappen we hier niet, maar ook die reden illustreert dat armoede kan leiden tot vernederende beslissingen. De filmtitel kan ook figuurlijk begrepen worden: wanneer Kyra in de spiegel kijkt en zich opmaakt voor haar zoveelste sollicitatiegesprek, lijkt zij zich af te vragen 'waar' zij is; waar haar jeugd, hoop en levenslust gebleven zijn.

Uit financiële noodzaak aanvaardt Kyra deeltijdse, slechtbetaalde baantjes.

Michelle Pfeiffer (lees ons biografisch portret hier) is intussen 60 jaar en dus niet meer de jonge beauty queen die in 1978, alvorens ze actrice werd, de schoonheidswedstrijd Miss Orange County won. Haar subtiele vertolking van Kyra toont echter aan dat zij nog steeds beschikt over het charisma waarmee zij ons de voorbije decennia vaak aan het scherm kluisterde (denk bijvoorbeeld aan haar memorabele rollen in Scarface, The Witches of Eastwick, Dangerous Liaisons, The Fabulous Baker Boys, Frankie and Johnny, Batman Returns, The Age of Innocence en Stardust). Pfeiffers tegenspeler Kiefer Sutherland is uitstekend in zijn onbaatzuchtige bijrol als Kyra's love interest Doug.

Michelle Pfeiffer als Kyra en Kiefer Sutherland als Doug.

Het minimalistische scenario beperkt zich goeddeels tot het ontvouwen van de gestage manier waarop de onfortuinlijke Kyra stilaan afglijdt naar de marge van de samenleving. Armoede is in westerse steden immers vaak het gevolg van een combinatie van verschillende factoren: een veelkoppig monster dat zijn slachtoffers traag en geruisloos besluipt vanuit diverse hoeken. Van humor is amper sprake in Where Is Kyra?, wat resulteert in een mistroostige film. Dosunmu koos voor een ernstige invalshoek waarbij de tragikomische aspecten van Kyra's penibele lotgevallen onderbelicht bleven. Wat meer zwarte humor had de film nochtans verteerbaarder kunnen maken, temeer omdat Pfeiffer in het verleden al bewees dat zij tragikomisch talent heeft. De beladen atmosfeer in Where Is Kyra?, die versterkt wordt door de sombere fotografie, verklaart wellicht waarom dit drama in de Amerikaanse bioscopen amper 60.000 dollar opbracht en elders niet eens in roulatie kwam.



Gevoelig

Toch kunnen we Where Is Kyra? aanbevelen, vooral vanwege de filmtechnische kwaliteiten. De getalenteerde cameraman Bradford Young, die eerder achter de camera stond voor het boeiende sciencefictionmysterie Arrival van Denis Villeneuve (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), zorgde in Where Is Kyra? voor knappe, doordachte beeldcomposities, vaak met muren en/of deuren die een groot deel van het frame innemen, zoals de ingenieus in beeld gebrachte scène waarin de reflectie van Kyra te zien is in een deurspiegel terwijl ze in de badkamer het bad laat vollopen voor haar moeder die te zien is door de kier van haar openstaande slaapkamerdeur terwijl ze wachtend op haar bed zit. De belichting is vaak schaars. Samen met het sobere set design en de sombere kleuren (veel bruin, beige en donkergeel), levert dat donkere, sfeervolle beelden op. Young filmde sommige opnames met weinig dieptescherpte, zodat de personages in die shots bewegen in een onscherpe omgeving, wat ook bijdraagt tot het intieme, gevoelige karakter van Kyra's verhaal. Op het vlak van montage kozen filmmonteur Oriana Soddu en regisseur Dosunmu voor een langzaam, contemplatief tempo. Af en toe zien we een oud vrouwtje over straat strompelen, terwijl vreemde soundscapes weerklinken: terugkerende shots die in de loop van de film meer betekenis krijgen...

JN.

Where Is Kyra? (Groot-Brittannië/USA-2017): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Michelle Pfeiffer, Kiefer Sutherland en Suzanne Shepherd.

Genre: psychosociaal drama



maandag 6 augustus 2018

Wie is Jonathan Glazer?


Hieronder kan u kijken naar een kort overzichtje van de bioscoopfilms, reclamefilmpjes en muziekvideo's van de getalenteerde Britse regisseur Jonathan Glazer, bekend van zijn eigenzinnige films Sexy Beast (2000), Birth (2004) en Under the Skin (2013).  Glazer geeft zelf wat toelichting.

Lees hier onze recensie van Under the Skin.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 'Ondertiteling' voor Engelse ondertitels, en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: minidocumentaire