donderdag 27 juni 2013

Top of the Lake - trailer


De dvd- en blu-ray-release van het 1ste seizoen van de nieuwe en veelgeprezen mini-tv-serie Top of the Lake (2013) van de Nieuw-Zeelandse regisseuse Jane Campion is voorzien op 24 september 2013.

Bekijk de trailer hieronder:



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: drama / misdaad / mysterie

woensdag 26 juni 2013

Hommage aan Terrence Malick


Een compilatie van beelden uit het oeuvre van een visuele tovenaar.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Mud - trailer


Sinds vandaag in de Belgische zalen.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Genre: drama


donderdag 20 juni 2013

Hypergestileerde wraak

Only God Forgives  van Nicolas Winding Refn     ★★★




Anderhalf jaar geleden riepen we de Deense cultcineast Nicolas Winding Refn hier uit tot de beste regisseur van 2011. Dat had natuurlijk alles te maken met zijn uitstekende misdaadthriller Drive (2011), waarin Ryan Gosling (één van de knapste acteurs aller tijden; lees ons biografische portret hier) een naamloze, mysterieuze wraakengel speelt. In onze recensie van die eigenzinnige, bij momenten erg gewelddadige wraakthriller loofden we vooral de hybride en hypergestileerde aanpak van Refn. De intussen 42-jarige Deen, die sinds zijn elfde in de VS woont, heeft in zijn jeugd (hij komt uit een cinefiele familie; zijn vader is regisseur en zijn moeder cameravrouw) overduidelijk goed gekeken naar de films van o.a. David Lynch (één van onze favoriete regisseurs), Michael Mann, Martin Scorsese (ook één van onze favoriete regisseurs), Chan-wook Park en David Cronenberg; cineasten die niet vies zijn van geweld in hun films en veel nadruk leggen op visuele kracht en sfeerschepping.

In Only God Forgives (2013), de nieuwe film van Refn, staat wraak opnieuw centraal en experimenteert hij nog meer met beeld, klank en muziek om een beklijvende sfeer op te roepen die in het verlengde ligt van het beklemmende universum dat hij in Drive opriep. Ook het avantgardistische surrealisme in het horrordrama Santa Sangre (1989) lijkt een inspiratiebron geweest te zijn, want ook in Only God Forgives worden armen afgehakt en Refn draagt zijn film in de aftiteling op aan Alejandro Jodorowsky: de Chileense cultregisseur van Santa Sangre.

Ryan Gosling in Only God Forgives.

Wraakengels

Kristin Scott Thomas als de wraaklustige matriarch.
Ryan Gosling vertolkt in Only God Forgives opnieuw de rol van een zwijgzame protagonist: Julian is samen met zijn broer Billy (Tom Burke) actief in de Thaise drughandel. Wanneer Billy vermoord wordt (nadat hij zelf een minderjarige prostituee om het leven bracht), wordt Julian door zijn dominante moeder Crystal (verrassend sterk vertolkt door Kristin Scott Thomas) onder druk gezet om wraak te nemen op de moordenaar van zijn broer. Het spoor leidt naar Chang (charismatische rol van Vithaya Pansringarm): een meedogenloze Thaise politieman die De Wraakengel genoemd wordt...

Vithaya Pansringarm en Kristin Scott Thomas.

Een visuele trip

Only God Forgives ziet er geweldig uit. Regisseur Refn, cameraman Larry Smith, production designer Beth Mickle en art directors Russell Barnes en Witoon "Boom" Suanyai zorgden met knappe decors, felle kleuren (vooral donkerrood, purper en blauw) en een uitgekiende belichting (blacklight, neonlampen, een spel van licht en schaduw) voor een indringende atmosfeer die herinnert aan de misdaadthrillers van David Lynch (Blue Velvet, Lost Highway), Michael Mann (Heat) en Chan-wook Park (Oldboy). Ook de buitenopnames in de straten van de Thaise hoofdstad Bangkok zijn erg geslaagd en dragen in Only God Forgives bij tot de groezelige ondertoon van dit donkere misdaaddrama. Samen met de onheilspellende soundscapes en eigenzinnige muziekkeuze (politieman Chang zingt graag lieflijke Thaise deuntjes in een kitscherige karaokebar) zorgen de onvergetelijke beelden voor een surrealistische trip naar de onderbuik van een crimineel milieu waarin geld, geweld en roekeloze ego's hand in hand gaan. 


Brutaal

Drive riep reeds vragen op over het (gratuite?) geweld in sommige scènes. Ook in Only God Forgives zitten enkele wrede scènes die veeleer een emotionele en esthetische dan een functionele, narratieve rol vervullen. Omdat het verhaal zich afspeelt in het Thaise boksmilieu, want de boksclub van Julian en zijn broer fungeert als dekmantel voor hun drughandeltje, hadden wij geen bezwaar tegen de krijgskunsten-showdown tussen Julian en Chang, noch tegen Changs bloederige executies in samoerai-stijl. De brutale martelscène in de nachtclub daarentegen was er echter te veel aan. In plaats van expliciete beelden te tonen, had deze scène misschien beter (zoals de fameuze oorscène in Quentin Tarantino's Reservoir Dogs) gesuggereerd kunnen worden met off screen geschreeuw en/of met een fade to black, temeer omdat de vrouwen in de nachtclub opgedragen wordt om hun ogen te sluiten alvorens de marteling begint. Iets suggereren, wat Refn overigens óók doet, is vaak minstens even efficiënt als het onverbloemd tonen: niets is zo vindingrijk en evocatief als onze eigen verbeelding.   


Vorm versus inhoud

Het scenario van Only God Forgives is in feite flinterdun, ware het niet voor de interessante subplot waarin de bizarre (incestueuze?) relatie tussen de manipulatieve en sociopathische gangsterbazin Crystal en haar zonen aan bod komt. Die subplot wordt echter onvoldoende uitgewerkt. Ook over de drijfveren van Chang kom je niet genoeg te weten. De dialogen getuigen hier en daar van een trefzeker gevoel voor pikzwarte humor, vooral wanneer de vuilgebekte Crystal geen blad voor de mond neemt, maar ze zijn te schaars om op te kunnen tegen de zwijgzame kracht van de imponerende beelden die alle aandacht opeisen. Uiteindelijk stelt deze briljant in beeld gebrachte, übercoole misdaadthriller inhoudelijk dus toch wat teleur en mist hij daarom, zoals een andere recensent terecht schreef, "echt wel wat Drive". Benieuwd of Refn in zijn volgende film zijn evenwicht hervindt...      

JN.

Only God Forgives (Frankrijk/Thailand/USA/Zweden-2013): in de bioscoop sinds 23 mei 2013.
Met: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas, Vithaya Pansringarm en Tom Burke.

Genre: misdaadthriller / martial arts / actie

Klik op de oranje links voor:

- de trailer: Only God Forgives - trailer

- ons biografische portret van Ryan Gosling: De stille kracht van Ryan Gosling

- een achtergrondartikel: De knapste acteurs aller tijden: Top 15


Ryan Gosling.


Kristin Scott Thomas.

dinsdag 18 juni 2013

The Wolf of Wall Street - trailer


De nieuwe film van de Amerikaanse cineast Martin Scorsese, met Leonardo DiCaprio in de titelrol als de hedonistische Amerikaanse zakenman Jordan Belfort alias 'The Wolf of Wall Street'.
 


 
(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 780p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)
 
 
Genre: biopic / drama / misdaad / tragikomedie

donderdag 13 juni 2013

Verwacht niet te veel van deze zoveelste verfilming

Great Expectations  van Mike Newell     ★★

Pip (Toby Irvine) ontmoet de ontsnapte gevangene Magwitch (Ralph Fiennes).


De beroemde roman Great Expectations (1860-1861) van de Engelse schrijver Charles Dickens -over de grillige lotgevallen van de timide weesjongen Pip, de mysterieuze misdadiger Magwitch, de excentrieke mannenhaatster Miss Havisham en haar ijzige pleegdochter Estella- is al vaak verfilmd. Maar ook de nieuwe versie uit 2012 van de Engelse regisseur Mike Newell kan niet tippen aan de sfeervolle zwart-wit klassieker uit 1946 van David Lean (één van onze favoriete regisseurs).

Holliday Grainger als Estella, en Jeremy Irvine als Pip.

Onevenwichtig 
Helena Bonham Carter als Miss Havisham.

In de nieuwe verfilming stelt Jeremy Irvine teleur als de volwassen Pip. En zowel de montage als de muziek geven een onevenwichtige indruk. 

Toch blijft het genieten van het tijdloze verhaal. Ook de sfeervolle mise-en-scène en de fijne vertolkingen van Helena Bonham Carter als Miss Havisham, Little Britain-komiek David Williams als de onuitstaanbare Uncle Pumblechook, en Jason Flemyng als Pips rechtschapen schoonbroer Joe konden ons bekoren.

Distributeur Paradiso Home Entertainment brengt deze nieuwe versie van Great Expectations vanaf 22 augustus uit op een nieuwe dvd.

JN.

Great Expectations (Groot-Brittannië/USA-2012): beschikbaar op dvd vanaf 22 augustus 2013. 
Met: Jeremy Irvine, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Jason Flemyng, Holliday Grainger en Robbie Coltrane.

Genre: psychosociaal drama / romantiek

Klik op de oranje link voor de trailer: Great Expectations (2012) - trailer



donderdag 6 juni 2013

Great Expectations (2012) - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Great Expectations: Verwacht niet teveel van deze zoveelste verfilming

Genre: psychosociaal drama / romantiek


dinsdag 4 juni 2013

A Late Quartet - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van A Late Quartet: Op zoek naar harmonie

Genre: psychologisch drama / muziekfilm


maandag 3 juni 2013

Op zoek naar harmonie

A Late Quartet  van Yaron Zilberman     ★★½



A Late Quartet begint met een citaat uit het eerste gedicht, getiteld Burnt Norton, in de vierdelige gedichtenbundel Four Quartets van de Amerikaanse schrijver T.S. Eliot:

Time present and time past
Are both perhaps present in time future,
And time future contained in time past.
If all time is eternally present
All time is unredeemable
(...)

Or say that the end precedes the beginning,
And the end and the beginning were always there
Before the beginning and after the end.
And all is always now.

Deze woorden (die de moeizame opgave van ons heden om wat in het verleden was en had kunnen geweest zijn te verzoenen met onze dromen en verwachtingen voor de toekomst) worden door de ervaren cellist en weduwnaar Peter Mitchell (prachtrol van Christopher Walken) voorgelezen aan zijn muziekstudenten om hen Beethovens Strijkkwartet nr. 14 in cis klein - Opus 131 beter te doen begrijpen. Deze compositie was niet alleen de favoriete muziek van T.S. Eliot, maar belichaamt ook de thema's van tijd en verzoening. De zevendelige compositie moet volgens Beethoven immers zonder pauze gespeeld worden en vergt het uiterste van de muzikanten om samen de dissonantie te overstijgen die in de loop van het muziekstuk ontstaat omdat ze hun snaarinstrumenten tussendoor niet kunnen bijstemmen. Het citaat van Eliot vat tevens de thematiek van de nieuwe film A Late Quartet (2012) samen, vermits dit existentieel drama behalve over muziek vooral over (dis)harmonie tussen mensen gaat.

Christopher Walken als de cellist Peter.

Kruispunt     

Peter speelt al 25 seizoenen samen in een kwartet met drie andere strijkers: eerste violist Daniel (gespeeld door Mark Ivanir), tweede violist Robert (Philip Seymour Hoffman) en altvioliste Juliette (Catherine Keener). Het viertal bereidt zich voor op hun nieuwe speelseizoen, maar de eerste repetitie verloopt niet zoals het hoort. Peter maakt fouten en gaat uit bezorgdheid over zijn weerbarstige handen op consultatie bij zijn arts. Die stelt vast dat Peter de eerste symptomen van de ziekte van Parkinson vertoont. Peter vertelt zijn kwartetgenoten dat hij nog één keer samen wil optreden alvorens hij op pensioen gaat. 

Na zo'n 3.000 gezamenlijke optredens, staan de leden van het kwartet nu op een kruispunt. Peters beslissing om op pensioen te gaan, is de prelude voor allerlei complicaties op professioneel en persoonlijk vlak: Robert en Juliette, die een echtpaar vormen, krijgen relatieproblemen; hun eenzame dochter (gespeeld door Imogen Poots) voelt zich aangetrokken tot Daniel; Peter mist zijn overleden vrouw en heeft moeite om een vervanger te vinden en het voortbestaan van het kwartet te verzekeren.

De dochter van Robert en Juliette volgt vioolles bij Daniel.

Confrontaties

Regisseur en co-scenarist Yaron Zilberman slaagt er in om boeiende parallellen te trekken tussen de muzikale en persoonlijke aspiraties van de kwartetleden. Elk van hen is zowel op muzikaal als persoonlijk vlak onderhevig aan ambitie, passie, perfectionisme, zelfopoffering, onzekerheid, jaloezie, controledrang en de zoektocht naar harmonie. Hun botsende ego's zorgen voor confrontaties waarin onverwerkte frustraties uit het verleden de kop opsteken.

Catherine Keener als de altvioliste Juliette,
en Philip Seymour Hoffman als de tweede violist Robert.


Het tempo van A Late Quartet zit echter niet altijd juist. Zo lost de slotscène niet helemaal het crescendo in waar het verhaal op aanstuurt. En voor een film waarin de liefde voor klassieke muziek centraal staat, misten wij muzikale magie. 

Ontroerend

Mark Ivanir als de eerste violist Daniel.

Op de cast valt echter weinig aan te merken, hoewel Mark Ivanir toch wat licht 
uitvalt in het gezelschap van Philip Seymour Hoffman (één van onze favoriete acteurs), Catherine Keener en Christopher Walken (ook één van onze favoriete acteurs). 

Vooral die laatste maakt indruk met zijn doorleefde en ontroerende vertolking van de afscheidnemende cellist Peter.

JN.

A Late Quartet (USA-2012): in de Belgische bioscopen vanaf 10 juli 2013.
Met: Christopher Walken, Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener, Mark Ivanir en Imogen Poots. 

Genre: psychosociaal drama / muziekfilm

Klik op de oranje link voor de trailer: A Late Quartet - trailer 


Christopher Walken ontroert als de afscheidnemende cellist Peter.