woensdag 31 oktober 2012

NIEUWS!

Hobbit in zicht
               
                     
                           

Op 28 november is het eindelijk zover: dan beleeft The Hobbit: An Unexpected Journey zijn wereldpremière in Nieuw-Zeeland. Twee weken later, op 12 december, kunnen ook Belgische en Nederlandse bioscoopbezoekers gaan kijken naar het eerste deel van de langverwachte driedelige prequel (voorgeschiedenis) op de razend populaire The Lord of the Rings-trilogie van Peter Jackson.

Hoewel The Hobbit oorspronkelijk zou geregisseerd worden door de Spaanse cineast Guillermo del Toro, haakte die in 2010 af vanwege aanhoudende productievertragingen. Jackson nam het roer over en stond dus opnieuw achter de camera, maar Del Toro bleef wel coscenarist.

Terug naar Midden-aarde

Net als The Lord of the Rings is The Hobbit gebaseerd op een roman van de beroemde Britse schrijver J.R.R. Tolkien. An Unexpected Journey, het eerste deel van de nieuwe trilogie, volgt de avontuurlijke zoektocht van de Hobbit Bilbo Baggins en een groep dwergen naar een schat die gestolen werd door de draak Smaug. Het tweede deel, dat The Desolation of Smaug heet, komt eind volgend jaar uit. En de release van het derde deel, There and Back Again, is voorzien in de zomer van 2014.

Peter Jackson keert dus terug naar Midden-aarde, het mythische continent dat hij zo betoverend in beeld wist te brengen in The Lord of the Rings. En ook dit keer vonden de filmopnames plaats in Nieuw-Zeeland, de plek waar Jackson in 1961 geboren werd en nog steeds woont.






Martin Freeman als de jonge Bilbo.
Ook de cast van The Hobbit zal u bekend in de oren klinken, want behalve een rist minder bekende acteurs die onder anderen de dwergen spelen, mochten heel wat acteurs die in The Lord of the Rings te zien waren opnieuw in de huid kruipen van hun respectievelijke personages: Elijah Wood als Frodo, Andy Serkis als Gollum/Smeagol, Ian McKellen als Gandalf, Christopher Lee als Saruman, Cate Blanchett als Galadriel en Hugo Weaving als Elrond.

Ook de schitterende Britse acteur Ian Holm, intussen al 82 jaar, zal weer te zien zijn als de oude Hobbit Bilbo Baggins. Maar de hoofdrol -de jonge Bilbo- ging naar zijn veertig jaar jongere landgenoot Martin Freeman. 

Een van de grote verschillen met The Lord of the Rings-trilogie is dat de drie Hobbit-films in 3D opgenomen werden. Afwachten of dat even overtuigende resultaten oplevert als de kristalheldere 3D-beelden in Prometheus van Ridley Scott.

Van autodidact tot meester cineast

Peter Jackson.
Peter Jackson genoot geen officiële filmopleiding en is een echte autodidact: als kind kreeg hij een filmcamera kado en begon hij samen met vrienden korte filmpjes in te blikken. Zo leerde hij met vallen en opstaan het vak. Ook zijn komische horrorfilm Bad Taste (1987) was oorspronkelijk een kortfilm, maar kon hij met subsidies uitwerken tot een volwaardige cultklassieker. In 1994 volgde de hilarische horrorfilm Braindead. Twee jaar later bewees Jackson met het psychologisch misdaaddrama Heavenly Creatures ook ernstige thema's aan te kunnen. In 2001, 2002 en 2003 brak hij wereldwijd door met The Lord of the Rings-trilogie, een van de succesvolste franchises in de filmgeschiedenis. En nu, vlak voor de feestdagen, is het dus uitkijken naar een nieuwe episode in dat magisch filmavontuur. Of zoals een ongeduldige Jackson-fan het onlangs op een internetforum enthousiast uitdrukte: "Bring it on!" 

JN.

The Hobbit: An Unexpected Journey (VS/Nieuw-Zeeland-2012): in de bioscoop vanaf 12 december 2012.
Met: Martin Freeman, Ian McKellen, Hugo Weaving, Benedict Cumberbatch, Luke Evans, Evangeline Lilly, Cate Blanchett, Elijah Wood, Christopher Lee, Orlando Bloom, Richard Armitage, Andy Serkis, Lee Pace, Ian Holm, Aidan Turner, Mikael Persbrandt, Graham Mc Tavish, Ken Stott, Dean O'Gorman, Mark Hadlow, Jed Brophy, Adam Brown, John Callen, Peter Hambleton, William Kircher, James Nesbitt, Stephen Hunter, Billy Connolly, Barry Humphries, Sylvester McCoy, Jeffrey Thomas, Michael Mizrahi, Conan Stevens, Bret McKenzie, Ryan Gage, John Bell, Craig Hall, Mark Mitchinson, Ben Mitchell, John Rawls, Stephen Hunter, Brendan Casey, Robin Kerr, Frazer Anderson en Ray Henwood.

Genre: avontuur / fantasy / mysterie / actie / drama

Klik op de oranje links:

- voor onze recensie van The Hobbit: An Unexpected Journey: An Unexpected Dissapointment?

- voor de trailer: The Hobbit: An Unexpected Journey - trailer

- voor de making-of: Achter de schermen van The Hobbit


- voor nieuws: Orlando Bloom speelt mee in The Hobbit








zondag 28 oktober 2012

De ijdele illusies van een nobody

Reality  van Matteo Garrone     ★★½

Aniello Arena als Luciano.


De goedlachse Napolitaanse visboer en family man Luciano (Aniello Arena) is het prototype van de Italiaanse 'plantrekker'. Zo verkoopt hij niet alleen vis, maar drijft hij ook een dubieus handeltje in keukenrobots. Op een dag neemt hij op aandringen van zijn kinderen deel aan de audities voor Grande Fratello, de Italiaanse versie van het populaire tv-programma Big Brother. Luciano gelooft dat zijn deelname aan de realitysoap verzekerd is en begint al te dromen van roem en rijkdom. Wanneer hij niets meer hoort van de producers, meent Luciano dat ze hem stiekem in de gaten houden in afwachting van zijn selectie. Zijn hybris, paranoia en obsessie nemen steeds groteskere vormen aan en brengen hem ook in conflict met zijn vrouw...

Iedereen beroemd

Net als The King of Comedy (1982) van Martin Scorsese (bekijk de hele film hier) en Iedereen beroemd! (2000) van Dominique Deruddere, gaat Reality over het wanhopige verlangen van een nobody om een somebody te worden. Het schrille contrast tussen de prozaïsche werkelijkheid van Luciano's dagelijks leven en de glitter en glamour die hij toeschrijft aan het nochtans oppervlakkige wereldje van al even oppervlakkige tv-vedettes doet hem de waarde van zijn familie en vrienden vergeten. Luciano neemt zijn dromen voor werkelijkheid en kan geen onderscheid meer maken tussen schijn en zijn.


Brood en spelen

Luciano's tragikomische lotgevallen weerspiegelen het bredere maatschappelijke lot van de meeste Italianen: in de greep van een corrupte overheid die hen onder leiding van de machtsgeile mediamagnaat en premier Silvio Berlusconi aan de rand van het bankroet bracht, zoeken de doorsnee Italianen afleiding van hun marginale bestaansvoorwaarden in zinledig, voyeuristisch vermaak. Luciano's zelfbedrog lijkt een aberratie, maar is anno 2012 in feite haast overal schering en inslag: ook elders in de wereld vergapen zich dagelijks uit verveling en verslaving talloze kijkers aan ijdele 'beroemdheden' zonder verdienste die hun roem aan niets anders te danken hebben dan aan het perpetuum mobile van hun inhoudsloze media exposure.

Het leven zoals het is?

Luciano's verhaal vertrekt dus vanuit een interessante premisse. Maar regisseur Matteo Garrone doet er iets te weinig mee. Reality lost de verwachtingen daarom niet helemaal in en is minder beklijvend dan Garrone's vorige film, het rauwe maffiadrama Gomorra, waarin hij de zelfkant van de Italiaanse samenleving veel indringender evoceerde. Dat is niet alleen te wijten aan het scenario van Reality, maar ook aan de montage, waarvan het ritme niet altijd goed zit.


Anderzijds valt niets aan te merken op de vertolkingen: de kleurrijke personages lijken zo van de Napolitaanse straten geplukt en de cast acteert met zoveel naturel dat de film ook zelf op een realitysoap lijkt. 

De kitscherige aanblik van het moderne Napels (let op de schreeuwerige garderobe van de personages) steekt sterk af tegen de vale, melancholische pasteltinten van de plekjes waar de stad nog haar traditionele karakter bewaard heeft (zoals de volkse huurkazerne waar Luciano woont). Met zijn afwisseling tussen een bijna documentaire beeldtaal en meer theatrale, naar Fellini verwijzende mise-en-scènes lijkt regisseur Garrone de aandacht te willen vestigen op het feit dat 'het leven zoals het is' in Italië de afgelopen decennia fundamenteel veranderd is. En dat er op dat vlak geen enkele reden is tot euforie. Integendeel: net zoals Luciano, glijden steeds meer Italianen af naar een illusoir, virtueel en individualistisch wereldje dat nog maar weinig gemeen heeft met de tastbare, joviale gemeenschapszin waaraan het mediterrane schiereiland zijn warme, gastvrije reputatie te danken heeft. De mooie, lichtvoetige muziek van Alexandre Desplat lijkt dat op een ironiserende wijze te beamen.

Reality kreeg op het filmfestival van Cannes de Grote Prijs van de jury.

JN.

Reality (Italië/Frankrijk-2012): in de bioscoop vanaf 7 november 2012.
Met: Aniello Arena, Loredana Simioli en Nando Paone.

Genre: tragikomedie / psychosociaal familiedrama

Klik op de oranje link voor de trailer: Reality – trailer



woensdag 24 oktober 2012

Reality - trailer


De Belgische bioscooprelease van deze Italiaanse tragikomedie van Matteo Garrone (Gomorra) is voorzien op 7 november 2012.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Reality: De illusies van een nobody

Genre: tragikomedie / psychosociaal familiedrama


The Master - trailer


Dit nieuwe psychosociaal drama van de Amerikaanse cineast Paul Thomas Anderson (bekend van o.m. Boogie NightsMagnolia en There Will Be Blood) loopt in de Belgische zalen vanaf 6 maart 2013.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje link voor onze recensie van The Master: Portret van een gekwelde ziel

Genre: psychosociaal drama

woensdag 17 oktober 2012

Passion - trailer


De Belgische bioscooprelease van deze nieuwe thriller van de Amerikaanse cineast Brian De Palma is voorzien op 13 februari 2013.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: erotische misdaadthriller / psychosociaal drama / mysterie / erotiek

Klik op de oranje link voor nieuws: Gemengde reacties op Passion van Brian De Palma

dinsdag 16 oktober 2012

The Visions of Stanley Kubrick - documentaire





(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaiteit)


Genre: documentaire

Dans la maison - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Dans la maison: Literair voyeurisme

Genre: psychologische thriller / gezinsdrama / tragikomedie




Literair voyeurisme

Dans la maison  van François Ozon     ★★★



Maak kennis met Germain (gespeeld door Fabrice Luchini): een teleurgestelde Franse literatuurleraar die zich blauw ergert aan de oppervlakkigheid van zijn leerlingen. “De reactionaire filosofen voorspellen de invasie van de barbaren. Ik zeg het u: de barbaren zijn er al! In onze klassen”, zucht Germain. Tot hij een opstel leest waarin de 16-jarige Claude (Ernst Umhauer) beschrijft hoe deze leerling infiltreert in het burgerlijke gezin van een klasgenoot. Germain is aangenaam verrast: die jongen heeft literair talent, vindt hij, en hij stimuleert Claude om een vervolg te breien aan zijn literaire realitysoapGermains vrouw Jeanne (Kristin Scott Thomas) waarschuwt voor inbreuken op de privacy en zij krijgt gelijk wanneer Claude niet alleen verliefd wordt op de moeder van zijn klasgenoot (rol van Emmanuelle Seigner), maar ook het leven van Germain overhoop haalt...

Ernst Umhauer als de scholier Claude (links)
en Fabrice Luchini als zijn leerkracht Germain.

Obsessie, verbeelding en manipulatie

Gebaseerd op het toneelstuk De jongen in de laatste rij van de Spaanse dramaturg Juan Mayorga uit 2006, is de nieuwe Franse film Dans la maison (2012) een intrigerende psychosociale thriller over voyeurisme, verborgen verlangens, jaloezie, obsessie, manipulatie en de troost van de verbeelding. 

Germain werpt zich op als de literaire mentor van Claude, maar blijkt in de praktijk de speelbal te worden van zijn pupil. Regisseur François Ozon houdt de grens tussen fictie en realiteit doelbewust vaag, zodat niet alleen Germain maar ook de kijker gemanipuleerd wordt en zich afvraagt waar het verhaal naartoe gaat. 

Tussendoor is het ook genieten van Germains snedige commentaren op de twijfelachtige kunstwerken die zijn vrouw in haar kunstgalerie tentoonstelt. 

Fabrice Luchini en Kristin Scott Thomas.

Het sterke scenario (geschreven door regisseur Ozon), met knipoogjes naar de voyeuristische misdaadthrillers Rear Window (1954) van Alfred Hitchcock (één van onze favoriete regisseurs) en One Hour Photo (2002) van Mark Romanek, had nog donkerder gekund, maar de rake humor in Dans la maison is om van te snoepen.

JN.

Dans la maison (Frankrijk-2012): in de bioscoop sinds 10 oktober 2012.
Met: Fabrice Luchini, Erst Umhauer, Kristin Scott Thomas, Emmanuelle Seigner Denis Ménochet en Bastien Ughetto.

Genre: psychosociale thriller / gezinsdrama / tragikomedie

Klik op de oranje link voor de trailer: Dans la maison - trailer


Emmanuelle Seigner en Ernst Umhauer.

vrijdag 12 oktober 2012

Opgejaagd wild

Jagten  van Thomas Vinterberg     ★★★★

Actor Mads Mikkelsen



Na zijn loodzware psychosociaal drama Submarino uit 2010 (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), komt de Deense Dogma-cineast Thomas Vinterberg nu voor de dag met een nieuw, nog boeiender en vooral spannender psychosociaal drama: Jagten (internationale Engelstalige titel: The Hunt) draait rond een 42-jarige kleuterleraar (gespeeld door Mads Mikkelsen) die door zijn dorpsgenoten (vals?) beschuldigd wordt van kindermisbruik.

Actor Mads Mikkelsen
Mads Mikkelsen als Lucas.

Zondebok 

Kindermisbruik is één van de zwaarste en meest verwerpelijke misdrijven waarvan een mens beschuldigd kan worden. In het post-Dutroux-tijdperk zijn ouders en pedagogen terecht extra waakzaam. Maar kinderen kunnen soms complexe signalen geven die voor uiteenlopende interpretaties vatbaar zijn. En weinig is vreselijker dan een situatie waarin die signalen door de goegemeente verkeerd begrepen worden als een beschuldigende vinger naar een misschien onschuldige kindervriend zoals Lucas (Mads Mikkelsen): de onfortuinlijke zondebok in Jagten.

Jagten by Thomas Vinterberg

Massahysterie  

Tijdens het ondervragen van kinderen naar aanleiding van mogelijk misbruik stellen onervaren begeleiders soms suggestieve vragen die het kind dan onder druk vaak beaamt, met alle gevolgen van dien voor de verdachte. Iemands reputatie door het slijk halen, vergt niet meer dan een misverstand of roddel wanneer er vermeend kindermisbruik in het spel is. En volledig eerherstel is uitgesloten. De minste twijfel blijft als een onuitwisbare smet kleven aan de naam en faam van de verdachte. Elk aannemelijk vermoeden van misbruik moet terdege onderzocht worden, maar anderzijds moet men zeer discreet te werk gaan en elke twijfel opheffen voor men iemand beschuldigt. Beide zaken zijn in de praktijk moeilijk te verzoenen, temeer omdat kindermisbruik een uiterst emotioneel geladen kwestie is. Verhalen beginnen een eigen leven te leiden, groeien aan, worden gevoed met angst en paranoia, en kunnen leiden tot genadeloze massahysterie, zoals in het op een echte heksenjacht gebaseerde historisch drama The Crucible (1996) van  Nicholas Hytner. 

Lucas blijft in Jagten aanvankelijk nuchter onder de toenemende stroom van aantijgingen tegen hem. Maar naarmate de druk op hem toeneemt, geraakt hij steeds meer geïsoleerd...

Jagten by Thomas Vinterberg

Tragisch

Jagten ligt niet alleen in het verlengde van The Crucible, maar is ook een hedendaagse variant op het klassieke psychosociaal misdaaddrama M : Eine Stadt sucht einen Mörder van de Duitse meestercineast Fritz Lang uit 1931 (één van onze favoriete films over seriemoorden). Met dat verschil dat het doelwit van de collectieve heksenjacht in M daadwerkelijk een pedoseksueel is, terwijl het in Jagten wellicht om een onschuldige man gaat. 

De intense tragiek van Jagten ligt vooral in het feit dat zowel de veroordelende dorpelingen als de defensieve Lucas heel begrijpelijk reageren: Lucas ontkent de aantijgingen tegen hem; zijn dorpsgenoten (onder wie ook zijn beste vrienden) geloven hem niet. En ook de kleuter Klara (een spontane Annika Wedderkopp) lijdt onder de gevolgen van haar eigen verzinsels. Of is er toch meer aan de hand...? Regisseur Vinterberg houdt het zo spannend, dat je ook als toeschouwer begint te twijfelen aan de onschuld van Lucas en niet ontsnapt aan de vraag: hoe zou ik als ouder zelf reageren?

Jagten by Thomas Vinterberg

De hele cast acteert uitstekend -Mikkelsen kreeg de prijs voor beste acteur op het voorbije Filmfestival van Cannes- en ook de sobere, sfeervolle filmstijl van Vinterberg en cameravrouw Charlotte Bruus Christensen draagt bij tot de geloofwaardigheid van deze beklemmende film.

JN.

Jagten aka The Hunt (Denemarken-2012): in de bioscoop vanaf 14 november 2012.
Met: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Susse Wold, Alexandra Rapaport, Anne Louise Hassing en Lasse Fogelstrøm.

Genre: psychosociaal drama / thriller

Klik op de oranje links voor:


- onze keuze van Jagten als de beste film van 2012: Terugblik op het beste van 2012

woensdag 10 oktober 2012

De comeback van William Friedkin

Killer Joe  van William Friedkin     ★★★½

Actor Matthew McConaughey



Met rauwe, controversiële meesterwerken zoals de realistische politiethriller The French Connection (1971), de briljante horrorfilm The Exorcist (1973) en het duistere homo-erotische misdaadmysterie Cruising (1980) vestigde de Amerikaanse regisseur William Friedkin zijn reputatie als één van de meest eigenzinnige enfants terribles in Hollywood. 

Friedkin (één van onze favoriete regisseurs) behoorde in de jaren 70 dan ook tot het zeldzame soort van cineasten die consequent weigeren compromissen te sluiten om de modale, aan het zoutloze Hollywoodvertier verslaafde bioscoopbezoeker niet tegen de borst te stuiten.

Matthew McConaughey: onvergetelijk
als de verontrustende huurmoordenaar Joe.


V.l.n.r.: Emile Hirsch, Gina Gershon,
Thomas Haden Church en Juno Temple.


Een provocatieve misdaadthriller

Ook Friedkins nieuwe neo noir misdaadthriller Killer Joe (2011) zal vanwege het geweld en de onverholen seksualiteit wenkbrauwen doen fronsen en bij sommige kijkers in het verkeerde keelgat schieten (en dat keelgat mag u tijdens de fameuze, enigszins gratuite 'kippenboutscène' ook letterlijk nemen).

Maar wie houdt van gitzwarte, surrealistische humor à la David Lynch (ook één van onze favoriete regisseurs), snedige dialogen en charismatische slechteriken, mag de brutale misdaadthriller Killer Joe niet missen, al was het maar voor Matthew McConaughey in zijn memorabele titelrol van de even charmante als gestoorde huurmoordenaar Joe Cooper.

Joe wordt ingeschakeld door een disfunctioneel trailer trash-gezin dat de afwezige moeder wil laten omleggen om het geld van haar levensverzekering op te strijken. Dat verloopt echter niet zoals gepland... 

Het zootje ongeregeld met amateuristische moordplannen wordt gespeeld door Emile Hirsch, Gina Gershon, Thomas Haden Church en Juno Temple.

Zelfs de schijnbaar naïeve dochter Dottie (Juno Temple)
ziet er geen graten in om haar moeder te laten vermoorden.

Na de beklijvende misdaadthriller To Live and Die in L.A. (1985) blikte William Friedkin een rist middelmatige producties in en verdween hij goeddeels uit de publieke belangstelling. Het heeft uiteindelijk meer dan een kwarteeuw geduurd, maar met Killer Joe is de intussen 77-jarige beeldenstormer terug van weggeweest.

JN.

Killer Joe (USA-2011): in de bioscoop sinds 26 september 2012.
Met: Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Temple, Thomas Haden Church en Gina Gershon.

Genre: misdaadthriller / zwarte komedie / neo noir

Klik op de oranje link voor de trailer: Killer Joe - trailer





zaterdag 6 oktober 2012

Jagten (aka The Hunt) - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Jagten (aka The Hunt): Opgejaagd wild

Genre: psychosociaal drama / thriller


vrijdag 5 oktober 2012

Vijftien uur in de filmhemel

The Story of Film : An Odyssey   van Mark Cousins     ★★★★


Wie tijdens de nakende feestdagen een cinefiel aangenaam wil verrassen, kan alvast de dvd-box The Story of Film: An Odyssey onder de kerstboom leggen. Deze ambitieuze tv-serie over de geschiedenis van het medium film omvat 5 discs met 15 afleveringen van telkens een uur en beslaat 4 continenten, 11 decennia en ruim 1.000 films.

De Ierse filmjournalist Mark Cousins deed er meer dan vijf jaar over om zijn encyclopedische documentaire te voltooien. Hij blikt terug op de evolutie van het medium film sinds de eerste stille films tot het huidige digitale tijdperk. Hij bezoekt de belangrijkste filmcentra, van Hollywood tot Bollywood, en toont hoe cineasten door historische gebeurtenissen en elkaar beïnvloed werden.

Cousins interviewt acteurs, filmcritici, scenaristen zoals Paul Schrader en Robert Towne, filmtechnici en beroemde regisseurs zoals Quentin Tarantino, Lars von Trier, Bernardo Bertolucci, Gus van Sant, Wim Wenders, Jane Campion, Terence Davies en de gebroeders Coen. De honderden filmfragmenten uit tijdloze klassiekers zoals Ladri di biciclette, The Red Shoes, A Streetcar Named Desire en Psycho, uit controversiële meesterwerken zoals The Exorcist en Taxi Driver, en uit blockbusters zoals Jaws en Star Wars bewijzen dat cinema een uiterst dynamische kunstvorm is die zichzelf onophoudelijk vernieuwt.

Als filmliefhebber is uw collectie niet compleet zonder deze boeiende liefdesverklaring aan de ruim honderd jaar oude, maar nog steeds springlevende filmindustrie.

JN.

The Story of Film: An Odyssey (Groot-Brittannië-2011): beschikbaar op dvd vanaf 29 november 2012.
Met: Mark Cousins, Quentin Tarantino, Lars von Trier, Bernardo Bertolucci, Gus van Sant, Wim Wenders, Jane Campion, Terence Davies, Paul Schrader, Robert Towne, e.a.

Genre: documentaire / tv-serie

Klik op de oranje link voor de trailer: The Story of Film: An Odyssey - trailer


The Story of Film:


1. Birth of the Cinema
De gebroeders Lumière / de eerste filmsterren.

2. The Hollywood Dream
De jaren '20 / Charlie Chaplin / Buster Keaton / Robert Flaherty / Erich Von Stroheim / Carl Theodor Dreyer.

3. Expressionism, Impressionism, Surrealism
De jaren '20 / Parijs / Berlijn / Moskou / het verre Oosten.

4. The Arrival of Sound
Screwball komedies / gangsterfilms / horror / westerns / musicals / Alfred Hitchcock.

5. Post-War Cinema
Het Italiaanse neorealisme / Orson Welles / de Koude Oorlog.

6. Sex and Melodrama
De jaren '50 / James Dean.

7. European New Wave
De late jaren '50 en '60 / nouvelle vague / Federico Fellini / Ingmar Bergman.

8. New Directors, New Forums
De jaren '60 / documentaires / Easy Rider / 2001: A Space Odyssey / Andrei Tarkovski.

9. American Cinema of the 70's
Rebelse cineasten / Taxi Driver / Chinatown / Afro-Amerikaanse cinema.

10. Movies to Change the World
Wim Wenders / Ken Loach / Australië / Italië.

11. The Arrival of Multiplexes and Asian Mainstream
Star Wars / Jaws / The Exorcist / Bollywood / martial arts.

12. Fight the Power: Protest in Film
De jaren '80 / politieke en maatschappijkritische films.

13. New Boundaries: World Cinema in Africa, Asia, Latin America
De jaren '90 / wereldcinema.

14. New American Independents & The Digital Revolution
De jaren '90 / Quentin Tarantino / de gebroeders Coen / Baz Luhrmann.

15. Cinema Today and The Future
11 september 2001 / Avatar / blik op de toekomst.


donderdag 4 oktober 2012

The Story of Film: An Odyssey - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje link voor onze recensie van The Story of Film: An Odyssey: Vijftien uur in de filmhemel

Genre: documentaire / tv-serie