donderdag 28 december 2017

Een spitante zwarte komedie

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri  van Martin McDonagh     ★★★★




Hoewel geen meesterwerk, want daarvoor doet deze nieuwe zwarte komedie soms iets te veel zijn best, is Three Billboards Outside Ebbing, Missouri in elk geval één van de meest geslaagde films van het jaar. Dat is vooral te danken aan het humoristische en verrassende scenario, de spitante dialogen, de meeslepende vertolkingen en de geloofwaardige mise-en-scène die de couleur locale van het fictieve Amerikaanse stadje Ebbing treffend tot leven wekt. 

Aan het eind van de film heb je als kijker het gevoel dat je de getroebleerde hoofdpersonages en hun biotoop beter begrijpt. Zo kom je tot de conclusie dat vooroordelen nergens goed voor zijn en dat je pas een genuanceerd oordeel over je buren kan vellen wanneer je de moeite genomen hebt om hen eerst wat beter te leren kennen.

De geest van de gebroeders Coen

Hoewel geschreven en geregisseerd door de Ierse cineast Martin McDonagh, waart in deze film de geest van het Amerikaanse duo Joel en Ethan Coen rond (die behoren tot onze favoriete regisseurs; lees ons biografische portret van de gebroeders Coen hier). Zo zorgde Carter Burwell, de huiscomponist van de Coens, voor de muziek in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri en wordt de hoofdrol vertolkt door Frances McDormand, de echtgenote van Joel Coen. 

Frances McDormand als de verbitterde Mildred.

McDormand speelt het hoofdpersonage Mildred: een uit de echt gescheiden moeder die rouwt om haar vermoorde dochter. Mildred vertoont tot op zekere hoogte gelijkenis met het hoofdpersonage dat McDormand speelde in de briljante zwarte misdaadkomedie Fargo van de gebroeders Coen: ook een vastberaden vrouw met gezond verstand die zich niets laat wijsmaken. Met dat verschil dat McDormand in Fargo een beleefde, minzame en gelukkig getrouwde politiecommissaris speelde, terwijl zij in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri een gescheiden, gedesillusioneerde en botte vrouw vertolkt die zich tégen de politie keert. Zo besluit Mildred om drie grote aanplakborden te huren, met opvallende affiches waarop zij scherpe kritiek geeft op de plaatselijke sheriff (gespeeld door Woody Harrelson) omdat de onbekende moordenaar van haar dochter nog steeds op vrije voeten is. 

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is bovendien een tragikomisch misdaadmysterie met hetzelfde soort van zwarte humor, snedige dialogen en onvoorspelbare plotwendingen als in de misdaadfilms Blood Simple, Raising ArizonaMiller's Crossing en Fargo van de gebroeders Coen. 

Eén tegen allen

Mildred neemt geen blad voor de mond in haar kritiek op de lokale politie, wat haar niet alleen in conflict brengt met de sheriff, maar ook met de racistische politieagent Dixon (Sam Rockwell) en met haar opvliegende ex-man Charlie (John Hawkes) die haar intussen heeft ingeruild voor zijn nieuwe, veel jongere vriendin Penelope (Samara Weaving). Omdat de sheriff terminale kanker heeft en desondanks bekritiseerd wordt door Mildred, begint de lokale bevolking zich stilaan tegen haar te keren...

Woody Harrelson en Frances McDormand.

Raak

Frances McDormand draagt deze film en zij doet dat met brio. Haar Mildred is, vanaf het eerste moment dat zij in beeld komt, een memorabel, tragikomisch personage: met één droge blik en een rake, vuilgebekte opmerking toont McDormand meteen dat Mildred een harde tante is, die weet wat ze wil en lak heeft aan wat anderen van haar denken. 

Toeval en noodzaak dragen er echter toe bij dat de verbitterde Mildred en haar 'vijanden' in het stadje elkaar stilaan in een ander licht beginnen te zien. Behalve een zwarte komedie, is Three Billboards Outside Ebbing, Missouri immers ook een psychosociaal drama, in de trant van The Chase van Arthur Penn uit 1966, over vooroordelen, bekrompenheid, roddels en de moeizame weg naar meer onderling begrip in een stadje waar iedereen op elkaars lip zit. Zo vraagt Mildred aan de dommige politieagent Dixon: "So how's it all going in the nigger-torturing business Dixon?" Dixons betweterige antwoord druipt van onbewuste ironie: "It's 'persons of color'-torturing business, these days, if you wanna know."

Naast McDormand, verdient ook de rest van de cast een pluim, met name Woody Harrelson in zijn gevoelige vertolking van de sheriff; Sam Rockwell als de onuitstaanbare redneck en moederskindje Dixon; Caleb Landry Jones als de jonge verhuurder van de aanplakborden; Peter Dinklage (bekend van de razend populaire tv-serie Game of Thrones) als de eenzame dwerg James; en Samara Weaving in haar grappige bijrolletje als de schijnbaar leeghoofdige Penelope, die zich afvraagt: "Which is the one with the horses: polio or polo?"

Sam Rockwell en Frances McDormand.

Samen met de verzorgde fotografie, degelijke montage, toepasselijke muziek, onverwachte plotwendingen en vooral de vaak hilarische dialogen, leveren de fijne acteerprestaties een heel onderhoudende film op.

Minpunten? Ach, dat regisseur McDonagh soms wat overdreef in zijn zelfgeschreven scenario kunnen we hem vergeven, want dit is tenslotte een zwarte komedie.  

JN.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Groot-Brittannië/USA-2017): in de bioscoop vanaf 10 januari 2018.
Met: Frances McDormand, Sam Rockwell, Woody Harrelson, Caleb Landry Jones, John Hawkes, Peter Dinklage en Samara Weaving.

Genre: zwarte komedie / psychosociaal drama / misdaadmysterie

Klik op de oranje link voor de trailer: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - trailer



woensdag 27 december 2017

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - trailer


Deze nieuwe zwarte komedie werd geschreven en geregisseerd door de Brit Martin McDonagh (die eerder In Bruges en Seven Psychopaths inblikte).

De hoofdrollen worden vertolkt door Frances McDormand, Sam Rockwell en Woody Harrelson.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Three Billboards Outside Ebbing, MissouriEen spitante zwarte komedie

Genre: zwarte komedie / psychosociaal drama / misdaadmysterie



The Making of 'Scarface' - documentaire


Hieronder kan u kijken naar een boeiende documentaire van Laurent Bouzereau uit 1998 over de voorbereiding en opnames van de schitterende gangsterkroniek Scarface uit 1983, met toelichting door regisseur Brian De Palma (één van onze favoriete cineasten), hoofdrolspelers Al Pacino (één van onze favoriete acteurs als één van de beste movie villains aller tijden) en Steven Bauer, scenarist Oliver Stone, producer Martin Bregman en cameraman John A. Alonzo.

In de filmfragmenten ziet u naast Pacino en Bauer ook de rest van de cast, onder wie Michelle Pfeiffer (één van de mooiste filmgodinnen aller tijden), Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia en F. Murray Abraham.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: making-of-documentaire

Klik op de oranje link voor een minidocumentaire: Hoe Al Pacino veranderde in Tony "Scarface" Montana

Ferdinand - trailer


Een nieuwe 3D-animatiefilm van Carlos Saldanha naar het kinderboek The Story of Ferdinand van Munro Leaf en illustrator Robert Lawson. 




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: animatiefilm / avontuur / tragikomedie



zaterdag 23 december 2017

Tabula Rasa - trailer


Deze nieuwe, veelgeprezen Vlaamse tv-serie onder regie van Kaat Beels en Jonas Govaerts werd bedacht door Malin-Sarah Gozin, die samen met Christophe Dirickx en Veerle Baetens het scenario schreef.

Baetens vertolkt ook de hoofdrol als Annemie D'Haeze: een vrouw die lijdt aan geheugenverlies en moeite heeft om nieuwe informatie op te slaan in haar brein. Vermits zij de laatste persoon is die de vermiste Thomas De Geest (Jeroen Perceval) gezien heeft, wordt Annemie tijdens haar verblijf in een psychiatrische instelling ondervraagd door politie-inspecteur Jacques Wolkers (Gene Bervoets). Stukje bij beetje begint zij zich dingen te herinneren...

De rest van de indrukwekkende cast omvat o.a. Stijn Van Opstal, Cécile Enthoven, Ruth Beeckmans, Natali Broods, Hilde Van Mieghem, Peter Van den Begin, Viviane de Muynck, Michael Pas en Lynn Van Royen.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychologische thriller / drama



donderdag 21 december 2017

Mindhunter (serie) - 1ste seizoen - trailer


Gebaseerd op het non-fictieboek Mind Hunter: Inside FBI's Elite Serial Crime Unit uit 1995 van John E. Douglas and Mark Olshaker, is Mindhunter (2017) een nieuwe Amerikaanse dramaserie van de Britse scenarist Joe Penhall voor de online streamingdienst Netflix.

De serie speelt zich af vanaf 1977, toen het FBI criminologische psychologie begon te gebruiken om misdaden op te lossen of te voorkomen. 

De hoofdrollen worden vertolkt door Jonathan Groff als de FBI-agent Holden Ford, Holt McCallany als zijn collega Bill Tench, en Anna Torv als de psychologe Wendy Carr, die seriemoordenaars interviewen en bestuderen om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de motieven van zulke 'monsters'...

Het 1ste seizoen van Mindhunter omvat 10 afleveringen. De getalenteerde Amerikaanse cineast David Fincher trad niet alleen op als uitvoerend producent, maar regisseerde zowel de pilootaflevering als episodes 2, 9 en 10. Fincher is in dit genre immers niet aan zijn proefstuk toe, want eerder regisseerde hij reeds de schitterende misdaadthrillers Se7en en Zodiac, waarin ook seriemoorden centraal staan.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychologisch misdaaddrama / thriller

The Square - trailer


Deze nieuwe, bijtende satire over hedendaagse kunst werd geschreven en geregisseerd door de Zweedse cineast Ruben Östlund, die er op het voorbije Filmfestival van Cannes de Gouden Palm mee won. 

De hoofdrollen worden vertolkt door Claes Bang, Dominic West, Christopher Læssø, Elisabeth Moss en Terry Notary.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: tragikomedie / kunstfilm



zaterdag 16 december 2017

Annihilation - trailer


Na zijn wereldwijde succes als romanschrijver met zijn avontuurlijke bestseller The Beach uit 1996 (verfilmd in 2000 door Danny Boyle met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol), brak de Engelse aueur Alex Garland vanaf 2002 door als filmscenarist met zijn scenario's voor onder meer de horrorfilm 28 Days Later van Danny Boyle, het spannende sciencefictionavontuur Sunshine van Danny Boyle en het sciencefictiondrama Never Let Me Go van Mark Romanek.

Intussen is Garland ook een succesvolle cineast. Zijn indrukwekkende, zelfgeschreven regiedebuut Ex Machina uit 2015 (één van onze favoriete sciencefictionfilms) was een uiterst fascinerend sciencefictiondrama over artificiële intelligentie (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), wat ons nieuwsgierig maakt naar Garlands tweede, ook zelfgeschreven film Annihilation (2018): een naar verluidt griezelige sciencefictionfantasie, met in de belangrijkste rollen Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson, Oscar Isaac, Gina Rodriguez, Tuva Novotny en Sonoya Mizuno.

Bekijk de trailer van Annihilation hieronder:



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: sciencefiction / avontuur / fantasy / drama / horror

woensdag 13 december 2017

Heavenly Creatures - full movie


Gebaseerd op feiten die zich afspeelden in Nieuw-Zeeland in de jaren vijftig, draait dit boeiende psychosociaal misdaaddrama van Peter Jackson uit 1994 over de fatale vriendschap tussen twee tienermeisjes die vertolkt worden door Kate Winslet en Melanie Lynskey in hun toenmalige langspeelfilmdebuut.  

Heavenly Creatures won de Zilveren Leeuw op het Filmfestival van Venetië.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: biopic / psychosociaal misdaaddrama

woensdag 6 december 2017

Het Noorse zusje van 'Carrie'

Thelma  van Joachim Trier     ★★★



Opgegroeid in een strikt christelijk gezin, gaat voor de Noorse jongedame Thelma (gevoelig vertolkt door Eili Harboe) een nieuwe wereld open wanneer zij in haar eentje verhuist naar de Noorse hoofdstad Oslo om er voor het eerst te studeren aan de universiteit. Zo proeft ze van het nachtleven, drinkt ze voor de eerste keer alcohol en wordt ze stilaan verliefd op de sympathieke studente Anja (Kaya Wilkens). Thelma's verliefdheid heeft echter ook een schaduwzijde: telkens wanneer zij sterke verlangens voelt, krijgt Thelma een soort van epileptische aanval. Wat is er met haar aan de hand...?

Metamorfose  

De Noorse regisseur Joachim Trier, die eerder onder meer het aangrijpende junkiedrama Oslo, August 31st (2011) inblikte (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), schreef zelf mee aan het scenario van zijn nieuwe film Thelma (2017) en hij liet zich daarbij naar eigen zeggen inspireren door onder meer de parapsychologische thriller The Dead Zone uit 1983 van de Amerikaanse body horror-cineast David Cronenberg (lees ons biografische portret van Cronenberg hier).



Wij zagen in Thelma ook parallellen met andere vergelijkbare horrorthrillers waarin het vrouwelijke hoofdpersonage een ingrijpende psychologische metamorfose en crisis doormaakt, zoals:
- het visueel verbluffende meesterwerk Black Narcissus van Michael Powell en Emeric Pressburger uit 1947 (lees onze recensie hier en bekijk de hele film hier):
The Birds van Alfred Hitchcock uit 1963 (bekijk de hele film hier);
- Carrie van Brian De Palma uit 1976 (één van onze favoriete horrorfilms; bekijk een making-of-documentaire hier);
The Exorcism of Emily Rose van Scott Derrickson uit 2005;
- en Black Swan van Darren Aronofsky uit 2011 (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier). 

Net zoals het respectievelijke hoofdpersonage in Black Narcissus, CarrieThe Exorcism of Emily Rose en Black Swan zich moet aanpassen aan haar nieuwe omgeving (respectievelijk een afgelegen klooster in het Himalayagebergte, een middelbare school, een universiteit en een balletensemble), voelt het introverte en wereldvreemde titelpersonage Thelma zich een buitenbeentje wanneer zij op kot gaat in de hippe universiteitsstad Oslo. Net als Black Narcissus, The Birds, Carrie en Black Swan, thematiseert Thelma de onderdrukking van ontluikende seksualiteit en zondebesef. En net als Black NarcissusThe Birds, Carrie, The Exorcism of Emily Rose en Black Swan, gaat Thelma over de poging om zich te bevrijden van een strenge opvoeding en stringente regels. Zo ergert Thelma zich vaak aan de opdringerige telefoontjes en sms'jes van haar bezorgde, christelijke ouders. Bovendien worstelt zij met oude jeugdtrauma's...

Anja (links) en Thelma.

Sensuele thriller

Hoewel Thelma ook knipoogjes bevat naar de briljante horrorklassieker The Exorcist van William Friedkin uit 1973 (één van onze favoriete horrorfilms; bekijk de trailer hier), bijvoorbeeld wanneer Thelma, net als het bezeten meisje Regan in The Exorcist, in haar broek plast tijdens een epileptische aanval en wanneer zij onderworpen wordt aan medische tests), is Thelma géén horrorfilm pur sang, maar veeleer een subtiele parapsychologische thriller en een psychosociaal coming-of-age-drama. 

The Exorcist, Carrie, The Exorcism of Emily Rose en Black Swan zijn ook coming-of-age-drama's, maar Thelma is braver en minder spannend. Thelma's mentale crisis heeft weliswaar desastreuze gevolgen, maar zij gaat minder driest te werk dan het titelpersonage in Carrie of de bezeten Regan in The Exorcist. Ook de onderkoelde muziek in Thelma mist spanning. En spijts enkele sterke scènes die de dreiging langzaam opbouwen (zoals de onheilspellende openingsscène op een bevroren meer, Thelma's eerste epileptische aanval in de universiteitsbibliotheek en de hypnotische verleidingsscène tijdens een dansvoorstelling in de schouwburg), lost Thelma de verwachtingen niet helemaal in wanneer de narratieve puzzelstukjes (met onder meer flashbacks) op hun plaats vallen.

Eilie Harboe maakt indruk als de getroebleerde Thelma.

Toch kunnen we Thelma aanbevelen, dankzij het knappe camerawerk (onder leiding van Jakob Ihre), de geslaagde digitale special effects (zoals de zwermen vogels die herinneren aan The Birds en een erotische scène met een slang), de geloofwaardige sensuele dynamiek tussen Thelma en Anja, en bovenal de gevoelige, naturalistische vertolking van hoofdrolspeelster Eilie Harboe als de getroebleerde Thelma. Samen levert dit een erg sfeervolle kijkervaring op. 

JN.

Thelma (Noorwegen/Frankrijk/Denemarken/Zweden-2017): in de Belgische bioscopen sinds 29 november 2017.
Met: Eilie Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen en Ellen Dorrit Petersen.

Genre: parapsychologische thriller / romantiek / psychosociaal coming-of-age-drama

Klik op de oranje link voor de trailer: Thelma - trailer