zaterdag 25 maart 2023

Een saaie feministische reboot

Boston Strangler  van Matt Ruskin     ★★



In 1962 ontdekt de Amerikaanse journaliste Loretta McLaughlin (gespeeld door de Engelse actrice Keira Knightley) frappante gelijkenissen tussen drie moorden die in juni 1962 gepleegd werden in de Amerikaanse stad Boston:
- alle slachtoffers zijn alleenstaande oudere vrouwen;
- elk van hen werd in hun eigen woning gewurgd;
- de politie ontdekt geen sporen van inbraak, wat doet vermoeden dat de vrouwen hun moordenaar binnenlieten.

Vanwege deze en andere gelijkenissen tussen de moorden, meent Loretta dat hier een sluwe seriemoordenaar aan het werk is. Ze werkt als lifestylejournaliste op de redactie van het dagblad Boston Record-American, maar droomt ervan om een volwaardige onderzoeksjournaliste te worden. Daarom meldt Loretta haar hypothese over een seriemoordenaar aan hoofdredacteur Jack MacLaine (Chris Cooper) en vraagt zij hem om verder onderzoek naar de moorden te mogen doen en er een artikel over te mogen schrijven. Jack weigert. Maar na een vierde moord, die Loretta's theorie lijkt te bevestigen, geeft Jack eindelijk toestemming aan haar om de zaak verder uit te spitten. Dat levert een ophefmakende primeur op de voorpagina van de Boston Record-American op, waarin Loretta als eerste waarschuwt dat de moorden wellicht het werk zijn van een seriemoordenaar die zij in haar vervolgartikels de pakkende bijnaam The Boston Strangler (De Wurger van Boston) geeft.

Keira Knigthley als journaliste Loretta McLaughlin
en Chris Cooper als hoofdredacteur Jack MacClaine.  

Terwijl Loretta samen met haar collega Jean Cole Harris (Carrie Coon) verder onderzoek doet naar de moorden en verdachten, vallen er nog meer gewurgde slachtoffers in en rond Boston. Daar zitten vanaf de zevende moord echter ook jonge vrouwen tussen, wat niet strookt met de eerdere zes moorden. Bovendien krijgt Loretta's echtgenoot James (Morgan Spector) er stilaan genoeg van dat zijn vrouw hun huwelijks- en gezinsleven in toenemende mate opoffert voor haar journalistieke ambities en obsessie met het moordmysterie...

Carrie Coon als Jean en Keira Knightley als Loretta.
Girl power?

Geschreven en geregisseerd door de Amerikaan Matt Ruskin, die zich baseerde op historische feiten rond het journalistieke onderzoek van de echte Loretta McClaughlin naar 13 moorden die plaatsvonden tussen juni 1962 en januari 1964, is de nieuwe film Boston Strangler (2023) een feministische reboot van het misdaaddrama The Boston Strangler van Richard Fleischer uit 1968 waarin Tony Curtis en Henry Fonda de hoofdrollen speelden. 

Tony Curtis in The Boston Strangler uit 1968.

Fleischers oorspronkelijke versie is sfeervol en creatief in beeld gebracht, met realistische locatie-opnames in Boston en een veelvuldig gebruik van split screens (meerdere kleine beeldkaders in het grote beeldkader), en focust op het politieonderzoek, op de angst van de Bostonianen en op de schizofrene verkrachter en lustmoordenaar Alberto DeSalvo (gespeeld door Tony Curtis). Dit herinnert aan de invloedrijke psychosociale misdaadklassieker M: Eine Stadt sucht einen Mörder uit 1931 van de Oostenrijkse meestercineast Fritz Lang (één van onze favoriete films over seriemoorden; bekijk de hele film hier), waarin de Duitse hoofdstad Berlijn in de greep is van de koortsachtige zoektocht naar een seriemoordenaar die het op kinderen gemunt heeft, vertolkt door Peter Lorre in zijn memorabele doorbraakrol.

The Boston Strangler van Richard Fleisher uit 1968
maakt een uitstekend narratief en sfeerversterkend gebruik van split screens.

Net als M en Fleischers The Boston Strangler, bevat ook Ruskins Boston Strangler montages die de collectieve angst en het politieonderzoek naar verdachten in beeld brengen, maar Ruskins film draait vooral rond Loretta's moeizame journalistieke zoektocht naar de waarheid terwijl zij als vrouw van zich afbijt in haar destijds door mannen gedomineerde wereldje (de redactie van de Boston Record-American, politiekantoren, plaatsen delict).

Wat Loretta en Jean in Boston Strangler uiteindelijk blootleggen met hun onderzoek (nee, dat verklappen we niet) ligt wellicht dichter bij de historische waarheid dan Fleischers film over de seriemoordenaar, hoewel we, intussen zo'n 60 jaar na de moorden, waarschijnlijk nooit zullen weten hoe de vork precies in de steel zat. En Keira Knightley acteert verdienstelijk in haar hoofdrol als Loretta. 

Anderzijds komt geen enkele ander personage voldoende uit de verf. Bovendien wrijft Ruskins reboot het feministische zout te gretig in de 'patriarchale' wonde door te vaak en soms te nadrukkelijk te focussen op Loretta's streven naar emancipatie, terwijl de film nooit echt spannend wordt, waardoor Boston Strangler te woke-moralistisch aanvoelt en na een tijdje begint te vervelen. In dit verband is de film trouwens ook misleidend door de indruk te wekken dat Loretta McClaughlin uitsluitend typisch vrouwelijke lifestyle-artikels mocht schrijven voor de Boston Record-American alvorens ze in 1962 over de Boston Strangler begon te schrijven, terwijl zij in werkelijkheid reeds in de jaren vijftig tal van misdaadartikels en rechtbankreportages schreef voor het dagblad. 


Op filmtechnisch vlak valt weinig aan te merken op deze reboot. Het vakkundige camerawerk (met vaak schaarse belichting), het sfeervolle production design en de dito art direction (met een somber en vaal kleurenpalet), de vintage kleding, oude wagens en rekwisieten uit de jaren zestig wekken de tijd van toen geloofwaardig tot leven en doen denken aan de geslaagde sfeerschepping in het briljante (ook op historische feiten gebaseerde) journalistieke seriemoordenmysterie Zodiac (2007) van David Fincher dat ook begint in de jaren zestig (één van onze favoriete films over seriemoorden, alsook één van onze favoriete politiefilms en één van onze favoriete films tout court; bekijk de hele film hier).

Alessandro Nivola speelt de politiedetective Conley in Boston Strangler

Naast de journalistieke insteek en de sfeerschepping, heeft Ruskins Boston Strangler nog meer gemeen met Zodiac. Twee in het oog springende voorbeelden, die naast overeenkomsten ook contrasten tussen beide films illustreren:
- Loretta's aanvaringen met de politie en met haar echtgenoot James als gevolg van haar eigenzinnige en hardnekkige speurwerk naar de identiteit van de Boston Strangler herinneren aan de zware psychosociale prijs die de journalistieke cartoonist Robert Graysmith (gespeeld door Jake Gyllenhaal) in Zodiac betaalt voor zijn jarenlange, obsessieve zoektocht naar de identiteit van de beruchte seriemoordenaar met de bijnaam The Zodiac Killer. Als kijker begrijp je waarom sommige personages in Zodiac, zoals Roberts echtgenote (die hem aanvankelijk steunt in zijn moordonderzoek), na verloop van tijd genoeg krijgen van zijn langdurige obsessie ten koste van onder meer zijn eigen gezin, temeer omdat Robert thuis, in aanwezigheid van zijn vrouw, een onheilspellend telefoontje krijgt van een anonieme hijger die wel eens de Zodiac Killer zou kunnen zijn omdat intussen publiek bekend geraakt is dat Robert onderzoek doet naar de identiteit van de moordenaar. In Boston Strangler krijgen Loretta en haar echtgenoot James thuis ook telefoontjes van een anonieme hijger, die wel eens de Boston Strangler zou kunnen zijn omdat Loretta in haar onthullende persartikels over haar moordonderzoek haar naam als auteur vermeldde. Dit maakt James (net als Roberts vrouw in Zodiac) vanzelfsprekend bezorgd, omdat Loretta's arbeidsintensieve en tijdrovende verslaggeving over de moorden en verdachten niet alleen ten koste gaat van hun huwelijks- en gezinsleven maar ook gevaren oplevert voor henzelf en voor hun drie kinderen. Toch suggereert Boston Strangler dat James een ouderwetse paternalist is, die zijn vrouw weliswaar aanvankelijk (in de eerste helft van de film) steunt en aanmoedigt in haar verslaggeving over de moorden maar uiteindelijk zijn ware 'vrouwonvriendelijke' gelaat toont door zijn steun na verloop van tijd in te trekken. Dit bevestigt de feministische toonaard van de film;
de sequentie in Boston Strangler waarin Loretta de verdachte Daniel Marsh (Ryan Winkles) opzoekt bij hem thuis vertoont frappante gelijkenissen met de sequentie in Zodiac waarin Robert Graysmith de verdachte Bob Vaughn (Charles Fleischer) bij hem thuis opzoekt, met dat verschil echter dat de sequentie in Zodiac één van de spannendste in de filmgeschiedenis is terwijl de veel kortere sequentie in Boston Strangler abrupt eindigt alvorens ze spannend had kunnen worden.

Ook in andere opzichten speelt Boston Strangler vaak leentjebuur bij Zodiac. Maar, voor zover u dat nog niet begrepen zou hebben: Zodiac is een véél betere film dan Boston Strangler.


Andere inspiratiebronnen waaraan Boston Strangler schatplichtig lijkt, zijn de op historische feiten gebaseerde journalistieke drama's All the President's Men van Alan J. Pakula uit 1976 (over het politieke Watergate-schandaal) en Spotlight van Tom McCarthy uit 2015 (over pedoseksuele priesters in Boston; lees onze recensie hier). Maar ook aan die films kan Boston Strangler niet tippen, omdat Ruskin voorrang gaf aan zijn feministische portret van Loretta en daardoor vergat om zijn moordmysterie met voldoende spanning te injecteren.

Kortom, Boston Strangler is een goedbedoelde hommage aan Girl power, die als film echter power mist.

Er zijn veel betere films over seriemoorden, zoals de aanraders in onze Top 45 van beklijvende films over seriemoorden

JN. 

Boston Strangler (USA-2023): te streamen via de sectie ST★R van de streamingdienst Disney+ sinds 17 maart 2023. 
Met: Keira Knightley, Carrie Coon, Chris Cooper, Alessandro Nivola, David Dastalmachian, Morgan Spector, Greg Vrotsos en Ryan Winkles. 

Genre: biopic / historisch drama / misdaadmysterie

zaterdag 18 maart 2023

Mad Max (1979) - full movie

 
Mad Max is een sfeervolle, opwindende en erg invloedrijke road action sciencefictionfilm van de Australische regisseur George Miller uit 1979, met de perfecte gecaste, nog jonge en destijds vrijwel onbekende Australische acteur Mel Gibson in zijn iconische doorbraakrol als de zwijgzame titelheld "Mad" Max Rockatansky: een moedige politieagent die in een nabije dystopische toekomst in het quasi wetteloze wasteland van het post-apocalyptische Australië meegesleept wordt in een gevaarlijk kat-en-muisspel met een criminele motorbende onder leiding van de barbaarse sociopaat Toecutter, charismatisch vertolkt door de Brits-Australische acteur Hugh Keays-Byrne.

De film begint met een intense, ruim 12 minuten durende car chase, waarin het geflipte (wellicht gedrogeerde) bendelid The Nightrider en zijn sletterige liefje, memorabel vertolkt door Vincent Gil en Lulu Pinkus, in een gestolen politiewagen achtervolgd worden door Max en zijn collega's van de plaatselijke snelwegpolitie. De toon is meteen gezet: dit wordt een spannende road action achtervolgingsthriller...    

De charmante echtgenote van Max, Jessie, wordt overtuigend gespeeld door de Australische actrice Joanne Samuel. 

Ook enkele andere bijrollen beklijven, met name die van Tim Burns als het jonge, gluiperige bendelid Johnny the Boy, Geoff Parry als het geblondeerde, kortharige bendelid Bubba (de 'luitenant' van bendeleider Toecutter), Steve Bisley als de verbeten politiemotard Goose (een collega van Max), en Steve Millichamp en John Ley als het tragikomische politieduo Roop en Charlie (ook collega's van Max).  

Het meeslepende scenario (geschreven door regisseur George Miller en James McCausland, naar een verhaal van George Miller en Byron Kennedy), de spannende auto- en motorachtervolgingen op de uitgestrekte Australische snelwegen, met spectaculaire stunts en met dynamisch camerawerk van David Eggby, de knappe montage, de creatieve kostumering (waaronder het iconische lederen politie-uniform van Max), de briljante sfeerversterkende muziek van Brian May en de memorabele vertolkingen droegen bij tot het wereldwijde succes van Mad Max als een instantcultklassieker en uiterst lucratieve kaskraker (destijds de meest winstgevende film aller tijden) die in de loop der jaren navolging kreeg met drie succesvolle sequels van George Miller: Mad Max 2: The Road Warrior uit 1981, Mad Max Beyond Thunderdome uit 1985 en Mad Max: Fury Road uit 2015 (bekijk de trailer hier).

Om Mad Max (1979) volledig te bekijken, klikt u hieronder in het videoscherm op de playbutton. Enjoy the ride!   



(Klik op de playbutton)


Genre: actie / sciencefiction / misdaad / thriller / gezinsdrama

Klik op de oranje link voor een achtergrondartikel: De 10 beste sciencefictionfilms aller tijden

vrijdag 17 maart 2023

Paris, Texas - full movie


Paris, Texas is een Engelstalige roadmovie van de Duitse cineast Wim Wenders uit 1984, waaronder een ontroerend Amerikaans gezinsdrama schuilgaat. De hoofdrollen worden vertolkt door Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Hunter Carson en Dean Stockwell. 

Paris, Texas won de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes.

Om de hele film te bekijken, klikt u hieronder in het videoscherm op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit.



(Klik op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: roadmovie / gezinsdrama / romantiek

woensdag 15 maart 2023

Come and See - full movie


Geïnspireerd door historische feiten, is Come and See (oorspronkelijke Russische titel: Idi i smotri) een aangrijpende Sovjet-Russische anti-oorlogsfilm uit 1985 van de Russische cineast Elem Klimov, die niet alleen in de regiestoel zat maar samen met de Wit-Russische auteur Ales Adamovitsj ook het scenario schreef. 

Het onthutsende verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in het door de Duitsers bezette Wit-Rusland, waar de naïeve dorpsjongen Flyora en het tienermeisje Glasja (doorleefd vertolkt door de jonge hoofdrolspelers Aleksei Kravchenko en Olga Mironova) tegen wil en dank meegesleept worden in de horror en waanzin van het gruwelijke oorlogsgeweld.

Come and See is één van de beste, meest poëtische maar ook meest meedogenloze anti-oorlogsdrama's in de filmgeschiedenis. 

Een absolute aanrader, maar niet voor gevoelige zielen...



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: oorlogsfilm / historisch drama

Klik op de oranje links voor:



zondag 12 maart 2023

The Pianist (2002) - full movie


Gebaseerd op de in 1946 gepubliceerde en in 1999 in het Engels vertaalde memoires The Pianist: The Extraordinary True Story of One Man’s Survival in Warsaw, 1939-1945 van de Poolse pianist Władysław Szpilman, is The Pianist een aangrijpend biografisch anti-oorlogsdrama uit 2002 van de Poolse meestercineast Roman Polanski (één van onze favoriete regisseurs), waarin het joodse titelpersonage, doorleefd vertolkt door Adrien Brody in zijn Oscarwinnende doorbraakrol, met de moed der wanhoop probeert te overleven in het joodse getto van de Poolse hoofdstad Warschau gedurende de jarenlange bezetting door de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog...

De sfeervolle fotografie was in de vakkundige handen van de Poolse cameraman Pawel Edelman. 

De Franse filmmonteur Hervé de Luze zorgde voor de montage.

De authentiek ogende historische kostuums werden ontworpen door de Poolse kostuumontwerpster Anna B. Shepard.

The Pianist (één van onze favoriete historische drama's) won de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes. Daarnaast sleepte de film ook drie Oscars in de wacht: voor beste regisseur (Roman Polanski), beste acteur (Adrien Brody) en beste geadapteerd scenario (van Ronald Harwood).



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: biopic / historisch drama / oorlogsfilm / muziekfilm

Klik op de oranje link voor een filmfragment: The Pianist - fragment

zaterdag 11 maart 2023

Blow-Up - full movie

 
Geïnspireerd door het kortverhaal Las babas del diablo (1959) van de Argentijnse schrijver Julio Cortázar, alsook door het leven van de succesvolle Engelse fotograaf David Bailey in het Swinging London van de sixties, is Blow-Up een fascinerend Engelstalig mysterie van de Italiaanse cineast Michelangelo Antonioni uit 1966.

Het verhaal van Blow-Up draait rond de jonge en succesvolle Engelse modefotograaf Thomas, gespeeld door David Hemmings, die in het hippe Londen van de jaren zestig met zijn trendy modefoto's goed zijn kost verdient (hij rijdt in een Rolls Royce), maar stilaan genoeg lijkt te hebben van zijn modeshoots en oppervlakkige leventje. Omdat hij ook artistieke ambities koestert, maakt hij soms fotoreportages die blijk geven van zijn verlangen naar meer sociaal-artistiek engagement, zoals zijn zwart-wit foto's van daklozen in een opvangcentrum. 

Op een dag ziet Thomas in een goeddeels verlaten park een onbekend koppel, dat hij van op een afstand fotografeert. Wanneer hij de negatieven in zijn fotostudio ontwikkelt en de foto's aandachtig bekijkt, meent hij aanwijzingen van een moord te ontdekken... 

Omdat het onduidelijk is of Thomas inderdaad bewijzen van een moord ontdekt dan wel of hij zich op sleeptouw laat nemen door zijn eigen verbeelding, stelt Blow-Up pertinente filosofische vragen over:
- de (on)betrouwbaarheid van percepties en interpretaties;
- de vage grens tussen werkelijkheid en fictie;
- voyeurisme;
- materialisme;
- en de existentiële zoektocht naar betekenis en zin in een oppervlakkig leven. 

De filosofische dimensie van Blow-Up blijkt ook uit de interessante slotscène, waarin jonge mimespelers doen alsof ze tennis spelen zonder tennisbal terwijl plots toch het geluid van een (nochtans ingebeelde) tennisbal weerklinkt...

Tot de acteurs die de bijrollen vertolken behoren o.a. Vanessa Redgrave, Peter Bowles, Veruschka, Jane Birkin, Gillian Hills, Sarah Miles en John Castle. 

Blow-Up had veel invloed op sommige latere films, zoals onder meer Francis Ford Coppola's paranoïde voyeursthriller The Conversation uit 1974 (lees onze recensie hier en bekijk een fragment hier) en Brian De Palma's misdaadmysterie Blow Out uit 1981 (bekijk de hele film hier).

Om Blow-Up te bekijken, klikt u hieronder in het videoscherm op de playbutton.


 

(Klik op de playbutton)


Genre: mysterie / existentieel drama / thriller

vrijdag 10 maart 2023

The Texas Chain Saw Massacre (1974) - full movie


Geïnspireerd door de gruwelijke misdaden van de beruchte Amerikaanse seriemoordenaar Ed Gein, is The Texas Chain Saw Massacre een iconisch en invloedrijk meesterwerk van rauwe horror uit 1974, onder regie van de Amerikaanse cineast Tobe Hooper (die samen met Kim Henkel het scenario schreef), over een groepje jonge Amerikanen (twee vrouwen en drie mannen) die in de zomer van 1973 op het Texaanse platteland in handen vallen van een zwaar gestoorde familie kannibalistische seriemoordenaars...

Om de hele film te bekijken, klikt u hieronder in het videoscherm op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit.


 

(Klik op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: horror / slasher movie / misdaad

Klik op de oranje links voor:

- een achtergrondartikel: Onze favoriete horrorfilms: Top 25 




Don Juan DeMarco - full movie


Don Juan DeMarco is een fijne, hartverwarmende romantische tragikomedie van de Amerikaanse scenarist en regisseur Jeremy Leven uit 1995, met Johnny Depp, Marlon Brando, Faye Dunaway, Géraldine Pailhas, Rachel Ticotin, Talisa Soto en Bob Dishy in de belangrijkste rollen.

Om de hele film te bekijken, klikt u hieronder in het videoscherm op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit.


 

(Klik op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: romantiek / tragikomedie / psychologisch drama

Klik op de oranje links voor:

- ons biografisch portret van Johnny Depp uit mei 2013: Johnny Depp: van tieneridool tot rasacteur

- een interview met Johnny Depp: Inside the Actor's Studio met Johnny Depp


donderdag 9 maart 2023

One Flew Over the Cuckoo's Nest - full movie


Briljant acteerwerk van Jack Nicholson als de onverbeterlijke rebel R.P. McMurphy en van Louise Fletcher als de autoritaire hoofdverpleegster nurse Ratched in dit meeslepende psychologisch drama van Miloš Forman uit 1975, naar de gelijknamige roman One Flew Over the Cuckoo's Nest van Ken Kesey, over het wel en wee van de patiënten in een hardvochtige psychiatrische instelling in de Amerikaanse staat Oregon.

Om de hele film te bekijken, klikt u hieronder in het videoscherm op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit.



(Klik op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychologisch drama / tragikomedie

dinsdag 7 maart 2023

De ontmaskering van een pseudojournalist

Shattered Glass  van Billy Ray     ★★★½ 


S
tephen Glass (glansrol van de Canadese acteur Hayden Christensen) is een jonge, ambitieuze journalist die werkt op de redactie van het gereputeerde Amerikaanse politieke tijdschrift The New Republic. Vanwege zijn vriendelijke, attente en bescheiden houding en zijn onderhoudende en verrassende journalistieke artikels, kan Stephen op sympathie en steun rekenen bij zijn collega's en bij hoofdredacteur Michael Kelly (Hank Azaria). De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Stephen... 

Maar dan wordt hoofdredacteur Kelly ontslagen door de uitgever van het tijdschrift, waarna de ervaren journalist Charles 'Chuck' Lane (Peter Sarsgaard) gepromoveerd wordt tot hoofdredacteur. Later, in de lente van 1998, krijgt Lane plots een telefoontje van de redactie van het Amerikaanse online tijdschrift Forbes Digital Tool. Tijdens dat telefoongesprek verneemt Lane dat er in het artikel Hack Heaven van Stephen, dat gepubliceerd werd in The New Republic, kennelijk dingen staan die niet gecorroboreerd kunnen worden, waardoor twijfel ontstaat over de betrouwbaarheid van het artikel. Terwijl er stilaan barsten komen in het imago van Stephen Glass als een journalistieke wonder boy (vandaar de titel Shattered Glass), blijft hij echter volhouden dat zijn artikel wél klopt...

Hayden Christensen als Stephen Glass.

Fake news

Gebaseerd op historische feiten, is Shattered Glass een boeiend psychosociaal journalistiek drama uit 2003 van de destijds debuterende Amerikaanse regisseur Billy Ray, die zelf het scenario schreef en zich daarbij baseerde op het gelijknamige artikel Shattered Glass van de Amerikaanse journalist Buzz Bissinger in het tijdschrift Variety uit september 1998.

De vakkundig gemonteerde film toont op een nonlineaire wijze, met onder meer flashbacks en voice-over commentaar van het hoofdpersonage Stephen Glass, dat deze vlijtige jongeman reeds op de middelbare school journalistieke ambities koesterde en dat hij snel opklom van een would-be journalist naar een succesvol redactielid van The New Republic dankzij zijn boeiende en sensationele maar vaak goeddeels verzonnen artikels. Zijn belerende voice-over commentaar herinnert aan het narcistische voice-over commentaar van de ambitieuze en sociopathische journaliste, nieuwslezeres en femme fatale die Nicole Kidman met brio vertolkt in de uitstekende, gitzwarte mockumentary en mediasatire To Die For van Gus Van Sant uit 1995 (één van de beste movie villains aller tijden). 

De graduele ontmaskering van Stephen Glass als een geniepige pseudojournalist die grossiert in verzonnen 'nieuws' maakt van Shattered Glass niet alleen een fascinerend en spannend mysterie dat dicht aanleunt bij een koortsige psychosociale thriller, maar ook een maatschappelijk relevante aanklacht tegen fake news. Lang voordat de Amerikaanse president Donald Trump het begrip fake news wereldwijd populariseerde met zijn vaak terechte kritiek op het gebrek aan onpartijdige journalistieke integriteit in de main stream media, illustreerde Shattered Glass reeds in 2003 hoe de oneerlijkheid van een journalist en een gebrek aan adequate en objectieve fact checking door de eind- en hoofdredacties kunnen leiden tot de verspreiding van fake news. Dat is vandaag nog steeds brandend actueel.   

Peter Sarsgaard als Chuck Lane.

Gluiperige mythomaan 
         
Van alle bedriegers in de filmgeschiedenis is Stephen Glass één van de gluiperigste. Mede dankzij de geeky look en meeslepende vertolking van de bebrilde Hayden Christensen, hebben wij erg genoten van de spannende ontmaskering van Glass als een manipulatieve slijmbal, sluwe mythomaan en egocentrische sociopaat -"Heb ik iets verkeerd gedaan? Ben je kwaad op me?"- die uiteindelijk verstrikt geraakt in zijn zelfgesponnen web van leugens. 

Ook de rest van de cast overtuigt, met name Hank Azaria als hoofdredacteur Michael Kelly en vooral Peter Sarsgaard als de nieuwe hoofdredacteur Chuck Lane. Het spannende kat-en-muis-spel tussen Lane en Glass levert enkele verrassende plotwendingen en intense scènes op.

Stephen (links) wordt geconfronteerd door hoofdredacteur Chuck Lane.
Raadsel

Wat Stephen Glass ertoe dreef om grootschalige journalistieke fraude te plegen, blijft tot op zekere hoogte onduidelijk. De film suggereert dat hij veeleisende ouders had, waardoor hij in zijn vrije tijd rechten studeerde, en dat hij een eenzame en behaagzieke vrijgezel was wiens journalistieke ambities gevoed werden door een verlangen naar aanvaarding, erkenning, roem en wellicht ook geld. Maar misschien, zo vragen wij ons af, speelden er bij de échte Stephen Glass (die in 2003 zijn semi-autobiografische roman The Fabulist publiceerde) nog andere motieven mee toen hij zijn journalistieke bedrog pleegde? Misschien diende hij met zijn verzonnen artikels ook een verborgen links-progressieve (cultuur)politieke agenda? Misschien wist hij dat hij vroeg of laat door de mand zou vallen, maar vond hij het belangrijker dat zijn populaire verzinsels tegen dan reeds heel wat lezers beïnvloed zouden hebben? Misschien had de echte Stephen Glass op de redactie van The New Republic in werkelijkheid één of meerdere  medeplichtige(n) die hem (actief en/of passief) bijstond(en) in zijn bedrog en/of in zijn pogingen tot de cover up van het bedrog...? De film daarentegen pleit de redactie vrij van opzettelijke journalistieke fraude, legt de schuld in dit verband exclusief bij Glass en suggereert zelfs dat de nalatigheid van de redactie op het vlak van adequate fact checking begrijpelijk was vermits Glass misleidende (frauduleuze) 'bewijzen' fabriceerde die de (valse) indruk wekten dat zijn verzinsels gebaseerd waren op feiten. Hoe dan ook, als kijker blijf je een beetje op je honger zitten, omdat Glass zelfs na afloop van de film een raadsel blijft. Dat was misschien de bedoeling: precies omdat Glass zijn ware aard, motieven en bedrog zo goed wist te verbergen, slaagde hij er volgens de film in om iedereen, zelfs de redactie van The New Republic, jarenlang om de tuin te leiden.

De echte Stephen Glass.

Minpunt

Op visueel vlak mist Shattered Glass creativiteit vanwege het ongeïnspireerde production design en het nogal tamme camerawerk. 

Dit verlet echter niet dat we Shattered Glass van harte kunnen aanbevelen als een beklijvend drama dat thuishoort in het rijtje van fascinerende journalistieke films zoals Ace in the Hole (1951) van Billy Wilder (bekijk de hele film hier), All the President's Men (1976) van Alan J. Pakula, To Die For (1995) van Gus Van Sant, Zodiac (2007) van David Fincher (bekijk de hele film hier) en Nightcrawler (2014) van Dan Gilroy (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier).  

JN.

Shattered Glass (USA/Canada-2003): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Hayden Christensen, Peter Sarsgaard, Hank Azaria, Chloë Sevigny en Steve Zahn.

Genre: biopic / journalistiek drama / mysterie / psychosociale thriller

vrijdag 3 maart 2023

Pacific Heights - full movie


Pacific Heights is een meeslepende psychosociale thriller uit 1990 van de Britse regisseur John Schlesinger, gebaseerd op een scenario van Daniel Pyne, met  Melanie Griffith en Matthew Modine in de hoofdrollen als een jong, ongetrouwd Amerikaans koppel dat in San Francisco in de dure wijk Pacific Heights een prachtig Victoriaans huis koopt en renoveert. Nadat zij hun intrek in hun droomhuis genomen hebben, zetten ze op het gelijkvloers een appartement en een studio te huur. Het appartement verhuren ze aan een vriendelijk Japans echtpaar. De studio lokt de interesse van een schijnbaar rijke Amerikaan (charismatisch vertolkt door Michael Keaton) die met een Porsche 911 rijdt, flink wat cash op zak heeft en naar eigen zeggen bereid is om meteen een half jaar huurgeld over te schrijven. Maar is de man inderdaad zo betrouwbaar als hij zich voordoet...?

Om de hele film te bekijken, klikt u hieronder in het videoscherm op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit.


 

(Klik op op de link "Watch on Odnoklassniki" en dan op de playbutton, en rechtsonder bij instellingen op "Quality" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychosociale thriller / misdaad

Cruising - full movie


Cruising is een verontrustend, meesterlijk opgebouwd misdaadmysterie uit 1980 van de Amerikaanse cultcineast en provocatieve iconoclast William Friedkin (één van onze favoriete regisseurs; lees ons In Memoriam hier). 

Het door Friedkin zelfgeschreven scenario van Cruising is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1970 van de Amerikaanse journalist Gerald Walker over de speurtocht van een New Yorkse undercover politieagent naar een homoseksuele seriemoordenaar. Of zijn er meerdere daders...?

Al Pacino (één van onze favoriete acteurs) is fenomenaal in zijn doorleefde hoofdrol als de ambivalente undercover cop Steve Burns die zich eind jaren 70 onderdompelt (en verliest?) in de bizarre homo-erotische S&M-onderwereld van New York om het moordmysterie op te lossen en de dader te vatten.

De sterke soundtrack van Jack Nitzsche bevat nummers zoals Heat Of The MomentPullin' My String en It's So Easy door Willy DeVille, Loneliness en Hypnotize door The Cripples, When I Close My Eyes I See Blood door Madelynn von Ritz, Mutiny door Lump, Shakedown door Rough Trade, en Lion's Share door The Germs. 


Bekijk de hele film hieronder:



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychologische misdaadthriller / slasher movie / mysterie