FILMGODINNEN
Deel 4
PAULETTE GODDARD
1910 - 1990
In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie.
We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum.
Hieronder vindt u deel 4: over de Amerikaanse actrice Paulette Goddard .
We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum.
Hieronder vindt u deel 4: over de Amerikaanse actrice Paulette Goddard .
Charles Goddard, de broer van Paulette's grootvader langs haar moeders kant, introduceerde de jonge Paulette bij Florenz Ziegfeld Jr., een succesvolle impresario in de New Yorkse theaterwijk Broadway, waar zij in 1926 onder de naam Paulette Goddard haar debuut maakte als één van de danseresessen bij de zogeheten Ziegfeld Girls in de zomerproductie No Foolin' van de populaire reeks muzikale theaterrevues Ziegfeld Folies (geïnspireerd op de wereldberoemde revues van het Franse cabaret Folies Bergère in Parijs).
Een jaar later, in 1927, trad de toen 17-jarige Paulette in het huwelijk met Edgar James: de rijke president van een groot houtbedrijf in de Amerikaanse staat North Carolina. Ze gingen uit elkaar in 1929. Hun echtscheiding in 1932 leverde Paulette zo'n 375.000 dollar op, wat destijds een fortuin was en vandaag, rekening houdend met de inflatie, zou neerkomen op ruim 8 miljoen dollar.
Tussendoor maakte Paulette Goddard in 1929 haar filmdebuut als actrice met bijrolletjes: in de komedie Berth Marks (1929) van Lewis R. Foster met het legendarische duo lolbroeken Laurel & Hardy in de hoofdrollen, en in de mysteriethriller The Locked Door (1929) van George Fitzmaurice.
Nog meer bijrolletjes volgden. Pas vanaf 1932, toen Goddard een romantische relatie begon met de wereldberoemde komische acteur Charlie Chaplin en zij later van hem een hoofdrol kreeg als het straatarme weesmeisje Ellen in Chaplins tragikomische meesterwerk Modern Times (1936), werd Goddard ook zelf een beroemdheid. Dat dankte de actrice aan haar uitbundige vertolking, sprekende grijsblauwe ogen, expressieve wenkbrauwen, mooie donkere haren, slanke lichaam en stralende glimlach met perfecte witte tanden. Chaplin en Goddard trouwden in hetzelfde jaar dat Modern Times uitkwam.
Twee jaar later, in 1938, speelde Goddard een hoofdrol in de tragikomedie The Young in Heart van Richard Wallace aan de zijde van Douglas Fairbanks Jr. en Janet Gaynor.
Een jaar later, in 1939, oogstte Goddard bijval dankzij haar hoofdrol in de succesvolle tragikomedie The Women van George Cukor. Tot de sterrencast behoorden ook andere bekende actrices, zoals o.a. Joan Crawford, Norma Shearer, Joan Fontaine en Lilian Bond.
Datzelfde jaar speelde Goddard ook een hoofdrol in de horrorkomedie The Cat and the Canary (1939) van Elliott Nugent, met Bob Hope als één van haar tegenspelers. Goddard en Hope waren later opnieuw samen te zien in de komedies The Ghost Breaker (1940) van George Marshall en Nothing but the Truth (1941) van Elliot Nugent.
Intussen speelde Goddard ook een hoofdrol in de populaire en lucratieve anti-oorlogstragikomedie The Great Dictator (1940) van en met Charlie Chaplin, terwijl de relatie tussen Chaplin en Goddard stilaan evolueerde naar een echtscheiding in 1942.
Paulette Goddard in 1940. |
In 1940 was Goddard ook te zien als de half-indiaanse femme fatale Louvette Corbeau in de kaskraker North West Mounted Police: een western van Hollywoodveteraan Cecil B. DeMille met Gary Cooper en Madeleine Carroll in de hoofdrollen.
In 1942 zong Goddard samen met Veronica Lake en Dorothy Lamour het liedje A Sweater, a Sarong, and a Peekaboo Bang in de populaire musical Star Spangled Rhythm.
Voor haar rol van een verpleegster in het romantisch oorlogsdrama So Proudly We Hail! (1943) van Mark Sandrich werd Goddard genomineerd voor een Oscar in de categorie 'Beste vrouwelijke bijrol'.
In 1944 trad Goddard in het huwelijk met de Amerikaanse acteur Burgess Meredith, die zij had leren kennen op de set van de muzikale romantische komedie Second Chorus (1940) van H.C. Potter met Goddard en Fred Astaire in de hoofdrollen. Burgess Meredith en Goddard waren in 1946 ook samen te zien in het romantisch drama The Diary of a Chambermaid van Jean Renoir. Hun huwelijk eindigde in 1950 met een echtscheiding.
In 1945 speelde Goddard het titelpersonage in het succesvolle historisch kostuumdrama Kitty van Mitchell Leisen.
Vanaf 1947 ging haar filmcarrière stilaan bergaf, nadat zij meegespeeld had in enkele verlieslatende films, zoals het avontuurlijke historisch epos Unconquered (1947) van Cecil B. DeMille met Gary Cooper. Maar tegen dan had Goddard haar plaatsje in het Pantheon der filmgodinnen reeds lang verzekerd.
In 1958 trouwde Goddard voor de vierde keer, ditmaal met de Duitse schrijver Erich Maria Remarque: de auteur van de oorlogsroman Im Westen nichts Neues uit 1929 (later diverse keren verfilmd onder de titel All Quiet on the Western Front). Ze woonden in het dorp Ronco sopra Ascona aan het Lago Maggiore in Zwitserland. Hij stierf in 1970.
Twintig jaar later, op 23 april 1990, overleed Paulette Goddard op haar beurt in haar woning in Ronco sopra Ascona, enkele weken voor haar 80ste verjaardag.
Joeri Naanai
Klik op de oranje links voor:
- deel 19: FILMGODINNEN - deel 19: Vanity (1959-2016)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten