vrijdag 11 september 2020


FILMGODINNEN

Deel 2


MYRNA LOY

1905 - 1993
                

In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie. 

We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum. 

Hieronder vindt u deel 2: over de Amerikaanse actrice Myrna Loy .




De exotische Queen of Hollywood


Deze donkerharige Amerikaanse schoonheid had Welshe, Schotse en Zweedse voorouders, begon haar lange carrière in het tijdperk van de stille film en speelde in de loop der jaren mee in ruim 140 bioscoop- en tv-films.

Myrna Loy in de film The Squall uit 1929.

Myrna Loy in The Desert Song uit 1929.
Aanvankelijk, tijdens de 
roaring twenties, werd Myrna Loy vaak gecast als een flapper, danseres, verleidelijke vamp, femme fatale of zigeunerin, vanwege haar exotische uitstraling. Zij had, vooral in haar vroege rollen, immers één van de zwoelste blikken in de filmgeschiedenis, bijvoorbeeld als:
- de flirterige Hongaarse zigeunerin Nubi in het muzikale romantisch drama The Squall (1929) van Alexander Korda; 
- de Indiase prinses Yasmani in het avontuurlijke drama The Black Watch (1929) van John Ford; 
- de Marokkaanse danseres Azuri in de romantische musical The Desert Song (1929) van Roy Del Ruth; 
- de verleidelijke femme fatale Eleanore in het avontuurlijke drama Renegades (1930) van Victor Fleming; 
- de half-Javaanse, wraaklustige movie villain Ursula Georgi in de psychosociale misdaadthriller Thirteen Women (1932) van George Archainbaud; 
- en de nymfomane en sadistische dochter van het titelpersonage (gespeeld door Boris Karloff) in de avontuurlijke horrorfilm The Mask of Fu Man Chu (1932) van Charles Brabin en Charles Vidor.

Myrna Loy in Thirteen Women uit 1932.

Later speelde Loy hoofdrollen in onder meer het politiek incorrecte romantisch drama The Barbarian (1933) van Sam Wood en in het populaire komische moordmysterie The Thin Man (1936) van W.S. Van Dyke, met William Powell als tegenspeler, waarin Loy als het hoofdpersonage Nora bewees dat ze zowel komische als dramatische rollen aankon. Dat personage zou ze later nog vijf keer hernemen in sequels op de The Thin Man.

Een publiciteitsfoto van Myrna Loy voor The Barbarian uit 1933.

In 1937 werd Myrna Loy na een nationale enquête door miljoenen Amerikaanse bioscoopbezoekers uitgeroepen tot de Queen of Hollywood; een eretitel die zij volgens die bioscoopbezoekers nog meer verdiende dan haar collega Joan Crawford (die datzelfde jaar door Life magazine uitgeroepen werd tot Queen of the Movies).

Myrna Loy, wellicht rond 1929.

In de jaren veertig piekte Loy's filmcarrière, met hoofdrollen in onder meer de sequel The Thin Man Goes Home (1945) van Richard Thorpe, het tragiromantisch oorlogsveteranendrama The Best Years of Our Lives (1946) van William Wyler, de romantische tragikomedie The Bachelor and the Bobby-Soxer (1947) van Irving Reis en de romantische komedie Mr. Blandings Builds His Dream House (1948) van H.C. Potter.


Joeri Naanai


Klik op de oranje links voor:
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten