FILMGODINNEN
Deel 21
MONICA BELLUCCI
1964 - ...
In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie.
We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum.
We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum.
Hieronder vindt u deel 21: over de Italiaanse actrice Monica Bellucci .
Mamma mia...
Geboren op 30 september 1964 in het stadje Città di Castello in de Italiaanse regio Umbrië als enig kind van Italiaanse ouders, begon Monica Bellucci reeds als tiener met modellenwerk voor Italiaanse modeshoots en modeshows. In de zomer van 1988, toen ze net geen 24 was, belandde haar beeltenis op de covers van de modebladen Vogue (Spaanse editie) en Elle (Franse editie). Een jaar later, in 1989, kreeg ze in de Italiaanse modestad Milaan een modellencontract van het internationale modellenbureau Elite Model Management.
Dankzij haar zwoele Italiaanse uitstraling, met haar mooie bruine ogen, intense wenkbrauwen, donkere haren, sensuele pruilende mond, fijne neus en vaak stijlvolle kleding, belichaamde de jonge, rondborstige Monica ingehouden Italiaanse passie en groeide ze razendsnel uit tot een veelgevraagd en schatrijk model voor reclamecampagnes van gerenommeerde merken zoals onder meer het Italiaanse modelabel Dolce & Gabbana, het Franse cosmeticamerk L'Oréal, het Franse juweliershuis Cartier en het Franse luxemerk Dior.
Belluci's filmcarrière begon in 1990, toen ze haar filmdebuut maakte in het Italiaanse tv-drama Vita coi figli van Dino Riso.
Een jaar later volgde haar bioscoopdebuut met haar hoofdrol in de romantische tragikomedie La riffa (1991) van de Italiaanse cineast Francesco Laudadio.
Hoewel ze een jaar later, in 1992, slechts een bijrolletje speelde in de tragiromantische horrorfilm Bram Stoker's Dracula van de Amerikaanse cineast Francis Ford Coppola (bekijk de hele film hier), verwierf Bellucci met haar memorabele verschijning als een verleidelijke bruid van de legendarische vampier graaf Dracula meer internationale bekendheid.
Terwijl ze modellenwerk bleef doen, was Bellucci vastbesloten om ook haar filmcarrière verder uit te bouwen. Daarom volgde ze acteerlessen in Italië en verhuisde ze in 1995 naar de Franse hoofdstad Parijs. De toenmalige Franse filmindustrie bood volgens haar meer kansen dan de filmindustrie in haar geboorteland. Dat leverde haar twee jaar later, in 1997, een César op in de categorie Meest Beloftevolle Actrice voor haar hoofdrol in de romantische mysteriethriller L'appartement (1996) van de Franse regisseur Gilles Mimouni. Daarin speelde Bellucci aan de zijde van de Franse acteur Vincent Cassel, met wie ze een relatie begon en later (in de zomer van 1999) in het huwelijk trad. Het koppel is ook samen te zien als hoofdrolspelers in de Franse misdaadthriller Dobermann (1997) van de Nederlander Jan Kounen.
Monica Bellucci in Dobermann. |
In 1998 vertolkte Bellucci de hoofdrol in de Italiaanse tragikomedie L'ultimo capodanno van Marco Risi, wat haar de Globo d'oro voor beste actrice opleverde. En in 2000 maakte ze indruk met haar eerste Engelstalige filmrol in de boeiende misdaadthriller Under Suspicion van Stephen Hopkins, met de beroemde Hollywoodveteranen Gene Hackman en Morgan Freeman in de hoofdrollen.
Monica Bellucci in Under Suspicion. |
Bellucci's internationale doorbraak als actrice kreeg een stevige boost met haar titelrol als een begeerlijke Siciliaanse weduwe in het romantisch oorlogsdrama Malèna (2000) van de Italiaanse cineast Giuseppe Tornatore.
Voor haar bijrol als een courtisane in het Franse mysterie Le pact des loups (2001) van Christophe Gans, waarin ook Bellucci's toenmalige echtgenoot Vincent Cassel meespeelt, werd zij genomineerd voor een Saturn Award in de categorie Beste Vrouwelijke Bijrol. Intussen een bekende actrice, scoorde Bellucci een jaar later opnieuw met haar opvallende vertolking van de Egyptische koningin Cleopatra in de avontuurlijke Franse komedie Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (2002) van Alain Chabat, die een kaskraker werd.
Nadien vertolkte Bellucci onder anderen:
- de tragische echtgenote in het shockerende verkrachtingsdrama Irréversible (2002) van de Franse cineast Gaspar Noé, waarin Bellucci aan de zijde van hoofdrolspeler Vincent Cassel haar acteertalent bevestigde met haar geloofwaardige en doorleefde vertolking;
- een minnares in de romantische tragikomedie Ricordati di me (2003) van de Italiaanse regisseur Gabriele Muccino, waarvoor Bellucci bekroond werd met de Nastro d'argento in de categorie Beste Vrouwelijke Bijrol.
- het personage Persephone in de Amerikaanse sciencefictionfilm The Matrix Reloaded (2003) van de Wachowski's (met Keanu Reeves in de hoofdrol), die een kaskraker werd;
- de Bijbelse figuur Maria Magdalena in het religieuze drama The Passion of the Christ (2004) van de Amerikaanse cineast Mel Gibson, dat ook een kaskraker werd;
- en de bloeddorstige Spiegelkoningin in de sprookjesanthologie The Brothers Grimm (2005) van de Amerikaanse cineast Terry Gilliam, met Matt Damon en Heath Ledger in de hoofdrollen.
In 2013 gingen Bellucci en Vincent Cassel uit elkaar. Ze hebben twee dochters.
In 2014 was Bellucci te zien als een tv-presentatrice in het drama Le meraviglie van de Italiaanse cineaste Alice Rohrwacher, dat de Grote Prijs op het Filmfestival van Cannes won. Een jaar later verscheen Belluci op 51-jarige leeftijd als de Bond girl Lucia Sciarra in de James Bond-film Spectre (2015) van Sam Mendes, die een kaskraker werd. Daarmee is zij de oudste Bond girl ooit.
De meest recente film met Bellucci is de Amerikaanse misdaadkomedie Mafia Mamma (2023) van Catherine Hardwicke, met Toni Collette in de titelrol, waarin de inmiddels 58-jarige Monica Bellucci een advocate van een Italiaanse maffiafamilie vertolkt.
Joeri Naanai
Klik op de oranje links voor:
- deel 19: FILMGODINNEN - deel 19: Vanity (1959-2016)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten