zondag 13 september 2020


FILMGODINNEN

Deel 7


VERONICA LAKE

1922 - 1973
                

In deze nieuwe reeks presenteren wij onze Top 36 van de mooiste filmactrices aller tijden. Onze criteria: ze zijn of waren niet alleen oogverblindend mooi, maar danken hun roem ook aan hun acteertalent en charisma. Van knappe starlets met weinig acteertalent of uitstraling gaan er immers dertien in een dozijn, en die hebben we dus genegeerd in onze selectie. 

We onthullen onze Top 36 van de meest oogstrelende filmgodinnen in chronologische volgorde op basis van hun geboortedatum. 

Hieronder vindt u deel 7: over de Amerikaanse actrice Veronica Lake .




Een bloedmooie bitch


Deze bloedmooie Amerikaanse actrice (met Ierse en Duitse voorouders) begon haar filmcarrière eind jaren dertig, toen ze slechts 17 was, met kleine rollen in films zoals All Women Have Secrets (1939), Dancing Co-Ed (1939), Young as You Feel (1940) en Forty Little Mothers (1940). 

Veronica Lake in 1941.

Het oorlogsdrama I Wanted Wings van Mitchell Leisen uit 1941, waarin Veronica Lake de show steelt in haar bijrol als nachtclubzangeres, maakte van haar een ster. Datzelfde jaar speelde ze ook een hoofdrol in de satirische road movie Sullivan's Travels (1941) van Preston Sturges.

Een jaar later was Lake te zien in haar geslaagde hoofdrol als een 17de-eeuwse heks die anno 1942 weer tot leven komt in de Engelstalige romantische fantasy-komedie I Married a Witch (1942) van de Franse regisseur René Clair.   

Een promotiefoto van Veronica Lake voor de film I Wanted Wings (1941).

Met haar ranke, 'zwaanachtige' uiterlijk, uitgesproken jukbeenderen, zwoele blik, expressieve wenkbrauwen, waarvan ze er vaak één uitdagend optrok, glanzende, platinablonde haren die in haar wereldberoemde peek-a-boo-kapsel vaak over haar rechteroog hingen, en uitdagende, bijna spottende glimlach, groeide Lake in de jaren veertig uit tot één van de populairste femmes fatales dankzij haar hoofdrollen in film noir-klassiekers waarin ze aan de zijde van Alan Ladd speelde: This Gun for Hire (1942) van Frank Tuttle, The Glass Key (1942) van Stuart Heisler, The Blue Dahlia (1946) van George Marshall en Saigon (1948) van Leslie Fenton.

Veronica Lake in This Gun for Hire (1942).

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Veronica Lake bij Amerikaanse en Europese soldaten erg in trek als een razend populair pin-up model. Ze dronk destijds echter veel alcohol, wat misschien verklaart waarom ze zich tijdens opnames naar verluidt soms als een onuitstaanbare diva gedroeg en de bijnamen The Bitch en Moronica Lake kreeg.

Veronica Lake's peek-a-boo-kapsel groeide uit tot haar handelsmerk.

Hoe dan ook, vanaf 1949 gingen zowel haar filmcarrière als haar fysieke en mentale gezondheid stilaan bergaf. Veronica Lake overleed in 1973, op slechts 50-jarige leeftijd, aan een leverontsteking.


Joeri Naanai


Klik op de oranje links voor:
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten