donderdag 30 september 2010

NIEUWS!            


Afscheid van
Arthur Penn




De Amerikaanse cineast Arthur Penn is twee dagen geleden, op 28 september, in Manhattan, New York overleden aan een hartaanval. Hij was daags voordien 88 geworden.

Sinds het einde van de jaren vijftig regisseerde Penn een vijftiental bioscoopfilms, waaronder Bonnie and Clyde: een meeslepende road movie over het legendarische Amerikaanse gangsterkoppel Clyde Barrow en Bonnie Parker.

Orson Welles achterna

Arthur Hiller Penn werd geboren op 27 september 1922 in Philadelphia. Hij was de jongere broer van de beroemde fotograaf Irving Penn.

Arthurs interesse in film werd vooral aangewakkerd toen hij de visueel verbluffende en uiterst invloedrijke klassieker Citizen Kane (1941) van Orson Welles zag. In 1953 begon Penn als regisseur tal van kwaliteitsvolle tv-series in te blikken. Vijf jaar later kwam zijn langspeelfilmdebuut The Left Handed Gun (1958) uit: een boeiende 'anti-western' over de getroebleerde outlaw Billy the Kid, met Paul Newman (één van onze favoriete acteurs) in de markante titelrol. 

Paul Newman als Billy the Kid in The Left Handed Gun.

Penns tweede film, The Miracle Worker uit 1962, leverde Oscars op voor de vertolkingen van Anne Bancroft en Patty Duke. 

In 1966 volgde The Chase: een beklijvend, maatschappijkritisch psychosociaal drama over racisme, corruptie en geweld in een bekrompen stadje, met Marlon Brando (één van de knapste acteurs aller tijden en tevens onze favoriete acteur) in zijn glansrol van de plaatselijke sheriff.

Marlon Brando in The Chase.

Bonnie and Clyde

Wereldfaam verwierf Penn in 1967 met Bonnie and Clyde, waarin Faye Dunaway en Warren Beatty de titelrollen spelen (bekijk een filmfragment hier). Deze vernieuwende, tragiromantische gangsterbiopic en road movie creëerde destijds heel wat commotie vanwege het realisme waarmee -twee jaar vóór de ruige western The Wild Bunch van Sam Peckinpah- het geweld in beeld gebracht werd. Bonnie and Clyde groeide gauw uit tot een tijdloze klassieker en inspiratiebron voor heel wat andere films, zoals de briljante road movie Badlands (1973) van Terrence Malick (één van onze favoriete road movies en één van onze favoriete films over seriemoorden, alsook één van onze favoriete films tout court).

Little Big Man

In 1970 voltooide Penn een nieuw meesterwerk, getiteld Little Big Man (ook één van onze onze favoriete road movies en tevens één van onze favoriete westerns): een avontuurlijke en aangrijpende 'anti-western' met Dustin Hoffman in de tragikomische titelrol als een blanke jongeman die geadopteerd wordt door Cheyenne-indianen en allerlei avonturen beleeft. Deze compromisloze film staat vandaag nog steeds overeind als een bijtende aanklacht tegen het onrecht dat de indianen in de VS aangedaan is. Bekijk de hele film hier

Dustin Hoffman in Little Big Man.

Later werk

Ook het neo noir misdaadmysterie Night Moves uit 1975, met Gene Hackman (ook één van onze favoriete acteurs) in de hoofdrol, en de tragikomische western The Missouri Breaks uit 1976 (bekijk een filmfragment hier), met Jack Nicholson en Marlon Brando (beiden behorend tot onze favoriete acteurs), geven blijk van Penns talent als een eigenzinnige cineast.

In de jaren tachtig en negentig regisseerde Penn nog zes bioscoopfilms, waaronder de thrillers Target (1985) met Gene Hackman en Dead of Winter (1987) met Mary Steenburgen.

Joeri Naanai



Warren Beatty en Faye Dunaway
in Bonnie and Clyde.


De echte Bonnie en Clyde.



                  







dinsdag 28 september 2010

Black Swan - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van Black Swan: Dansen op een vulkaan

- een interview: Natalie Portman en Darren Aronofsky praten over spiegels in Black Swan

- onze keuze van Black Swan als beste film van het jaar: De beste films van 2011

Genre: psychologisch drama / erotische thriller / romantische horrorfilm / dansfilm


zaterdag 25 september 2010

Mother and Child - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Mother and Child: Bitterzoet

Genre: drama



Buitenbeentje

Lourdes  van Jessica Hausner     ★★★



In deze nieuwe, vreemde en fascinerende film van de Oostenrijkse cineaste Jessica Hausner speelt de Franse actrice Sylvie Testud een introverte rolstoelpatiënte die deelneemt aan een groepsreis naar Lourdes. Na enkele dagen in het heilige pelgrimsoord, blijkt zij plots niet meer verlamd. De schijnbaar miraculeuze genezing lokt echter afgunst uit bij haar reisgenoten...

Het bijzondere, haast klinische camerawerk, het rustige tempo, de subtiele zwarte humor en de ingehouden vertolkingen maken van Lourdes een beklemmende bespiegeling over eenzaamheid, (wan)hoop, (bij)geloof en hypocrisie.

JN.

Lourdes (Oostenrijk/Frankrijk/Duitsland-2009): in de bioscoop vanaf 17 november 2010.
Met: Sylvie Testud, Léa Seydoux, Gilette Barbier en Elina Löwensohn.

Genre: psychologisch drama / tragikomedie

Klik op de oranje link voor de trailer: Lourdes - trailer



Kubrick in het kwadraat

A Clockwork Orange  van Stanley Kubrick     ★★★★★



Geen ruimtewezens of laserwapens in deze controversiële verfilming uit 1971 van de gelijknamige sciencefictionroman van Anthony Burgess uit 1962. Maar dat maakt het ontluisterende -en profetische!- toekomstbeeld dat grootmeester Stanley Kubrick (onze favoriete regisseur) 40 jaar geleden van onze stuurloze maatschappij schetste er niet minder beklijvend om.

Nihilisme

A Clockwork Orange (één van onze favoriete sciencefictionfilms en tevens één van onze favoriete films tout court) volgt de ultragewelddadige, zinloze exploten van een criminele stadsbende onder leiding van de egocentrische psychopaat Alex DeLarge (één van de beste movie villains aller tijden), met ijskoude overgave vertolkt door een perfect gecaste Malcolm McDowell. Maar ook de politie, de bureaucratie, het gerecht, het gevangeniswezen, de psychiatrie, de politiek en de media worden genadeloos ontmaskerd als onmenselijke instellingen in deze dystopische maatschappijkritiek.


A Clockwork Orange begint met een iconische dolly out
terwijl Alex en zijn droogs in de fameuze Korova Milkbar zitten.

Vintage Kubrick

A Clockwork Orange is Kubrick in het kwadraat: visueel verbluffend, volstrekt compromisloos op elk vlak -bijvoorbeeld in zijn gewaagde, schockerende combinatie van gitzwarte humor en brutaal geweld- en zo 'gelaagd' dat je er bij elke kijkbeurt telkens nieuwe, verrassende dingen in ontdekt. Zo hadden we de film al vijf keer gezien, toen we in de scène waarin Alex en zijn droogs 's nachts aanbellen bij de villa van de marxistische schrijver Frank Alexander (Patrick Magee) en diens vrouw Mary (Adrienne Corri)  plots een ogenschijnlijk onbeduidend detail opmerkten: het geluid van de deurbel -dongdongdong dooong- is een knipoog naar de Vijfde Symfonie van Beethoven (de favoriete componist van Alex) en verwijst tevens naar de wrede Pavloviaanse experimenten (de Russische wetenschapper Ivan Pavlov gebruikte een belletje) waaraan Alex later in de film onderworpen wordt als proefpersoon in een moreel aanvechtbaar wetenschappelijk pilootproject waarmee de overheid gewelddadige misdadigers wil 'genezen'...

Een grand cru van een film die je nooit meer loslaat!

JN.

A Clockwork Orange (USA/Groot-Brittannië-1971): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Malcolm McDowell, James Marcus, Warren Clarke, Michael Tarn, Aubrey Morris, Michael Bates, Patrick Magee, Miriam Karlin, Carl Duering, Godfrey Quigley, Sheila Raynor en Anthony Sharp.

Genre: sciencefiction / psychosociaal drama / misdaad



Schuldig zonder misdaad?

Minority Report  van Steven Spielberg     ★★★★½




Deze uitstekende sciencefictionfilm uit 2002 van Steven Spielberg (één van onze favoriete regisseurs), met Tom Cruise, Colin Farrell, Max von Sydow en Samantha Morton in de hoofdrollen, behoort tot de intelligentste in het genre. 

Het complexe verhaal van Minority Report (geschreven door de scenaristen Scott Frank en Jon Cohen) is gebaseerd op het gelijknamige kortverhaal van de gerespecteerde Amerikaanse sciencefictionauteur Philip K. Dick en speelt zich af in Washington D.C. anno 2054. De stad is zo goed als vrij van misdaad dankzij een nieuw juridisch systeem dat gebruikmaakt van drie genetisch gemanipuleerde mensen die "precogs" genoemd worden omdat zij in de toekomst kunnen kijken. Telkens wanneer het visionaire trio een toekomstige misdaad voorspelt, komt het Precrime-team van politiechef John Anderton (hoofdrol van Tom Cruise) in actie om de (toekomstige) 'dader' te arresteren alvorens deze de (voorspelde) misdaad kan plegen. 

Op een dag komt Danny Witwer (Colin Farrell) als agent van het federale ministerie van Justitie de werking van het Precrime-systeem inspecteren. Hij heeft zo zijn twijfels bij de beweerde onfeilbaarheid van het systeem. Bovendien wordt politiechef John Anderton plots zélf beschuldigd van een toekomstige moord...

De drie toekomstvoorspellers worden "precogs" genoemd.

Geloofwaardig

Ter voorbereiding van deze tech-noir sciencefictionthriller, riep regisseur Steven Spielberg een gevarieerd team wetenschappers samen om te brainstormen over hoe ons dagelijks leven er in 2054 zou kunnen uitzien. Hun voorspellingen werden onder meer gebruikt als inspiratiebron voor de knappe decors, gesofisticeerde computerschermen, gestileerde kleding en aerodynamische voertuigen die in de film te zien zijn. Minority Report werd er een stuk geloofwaardiger door dan de doorsnee sciencefictionprent.

Tom Cruise als de opgejaagde politiechef John Anderton.

Ook de vertolkingen zijn geloofwaardig. De hele cast acteert uitstekend, met glansrollen voor Tom Cruise en Colin Farrell in hun fascinerende kat- en muisspel.

Tom Cruise (links) en Colin Farrell.

Let ook op Max von Sydow in zijn onderkoelde, briljante bijrol als de charismatische directeur en bezieler van het Precrime-programma.

Max von Sydow als de directeur van het Precrime-systeem.

Filosofische dilemma's

Behalve een scherpzinnige kritiek op hedendaagse politieke, biotechnologische en maatschappelijke evoluties in de richting van een totalitaire samenleving -herinner u de visueel verbluffende en uiterst invloedrijke sciencefictionklassieker Metropolis van Fritz Lang uit 1927 (bekijk de hele film hier)- is Minority Report ook en vooral een boeiende filosofische denkoefening over schuld en boete, vrije wil en determinatie, vrijheid en verantwoordelijkheid. Regisseur Steven Spielberg is er bovendien in geslaagd om de ethische dilemma's te verpakken in een spannende, visueel aantrekkelijke en onvoorspelbare misdaadthriller die terecht cultstatus geniet bij scifi-kenners en die ook wij beschouwen als één van de beste sciencefictionfilms aller tijden.

Tom Cruise als politiechef John Anderton en Samantha Morton als één van de visionaire precogs.

JN.

Minority Report (USA-2002): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Tom Cruise, Colin Farrell, Max von Sydow, Samantha Morton, Peter Stormare en Mike Bender.

Genre: sciencefiction / thriller / misdaad / tech-noir

Klik op de oranje links voor:


- de positie van Minority Report in onze Top 10 van de beste scifi-films: De 10 beste sciencefictionfilms aller tijden

Visueel verbluffende melancholie

Blade Runner  van Ridley Scott     ★★★★★




Hoewel Blade Runner van de Britse regisseur Ridley Scott intussen bijna dertig jaar oud is, staat deze visueel verbluffende klassieker ook vandaag nog steeds overeind als één van de allerbeste films in het sciencefictiongenre en als één van de beste films tout court.

Poëtische tech-noir cyberpunk

Het intrigerende scenario van Blade Runner voelt aan als dystopische tech-noir cyberpunk en is gebaseerd op de roman Do Androids Dream of Electric Sheep? van de gerespecteerde Amerikaanse sciencefictionauteur Philip K. Dick uit 1969. We volgen de cynische ex-politieman annex blade runner Rick Deckard (gespeeld door Harrison Ford) terwijl hij anno 2019 in Los Angeles de strijd aanbindt met een groepje rebelse humanoïde robotten die bijna niet te onderscheiden zijn van mensen en ontworpen werden door de briljante CEO van de machtige Tyrell Corporation (gespeeld door Joe Turkel). Deckard begint zich echter stilaan morele en existentiële vragen te stellen bij het kennelijk flinterdunne onderscheid tussen mensen en de nieuwe generatie replicants, én bij zijn meedogenloze job als gewelddadige premiejager op die replicants... 

De realistische, grauwe en tegelijk poëtische aanblik van de futuristische, in kleurig neonlicht badende stad is tot op heden door geen enkele cineast geëvenaard. Cameraman Jordan Cronenweth kreeg -onbegrijpelijk- geen Oscar voor Blade Runner, maar gelukkig wél een Bafta Award. En de sfeervolle, melancholische soundtrack, met de etherische syntheziserklanken van Vangelis, behoort tot de mooiste filmmuziek tussen hemel en aarde.

Harrison Ford als de blade runner Rick Deckard.

Even ontroerend als spannend

Rutger Hauer als de replicant Roy.
Harrison Ford is uitstekend als de eenzame, onderkoelde antiheld Deckard. Actrice Sean Young zorgt voor een intimistische noot met haar mooie, ambivalente vertolking van een vrouw die zelf niet weet of ze menselijk dan wel een articifiële androïde is. Brion James is perfect gecast als de explosieve replicant Léon Kowalski. Daryl Hannah beklijft in haar doorbraakrol als de sensuele, atletische én  levensgevaarlijke vrouwelijke replicant Pris. En de ultieme confrontatie met de charismatische replicant Roy -een fenomenale doorbraakrol van de Nederlandse acteur Rutger Hauer- levert een even ontroerende als spannende finale op:
"I've seen things you people wouldn't believe: attack ships on fire off the shoulder of Orion; I watched c-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time...like tears in rain... Time to die."

Philip K. Dick heeft de première van Blade Runner nooit mogen meemaken. Hij stierf op 2 maart 1982 aan een hartaanval, vlak voor de film uitkwam.

JN.

Blade Runner (USA/Hong Kong -1982): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James, M. Emmet Walsh, William Sanderson en Joe Turkel.

Genre: sciencefiction / tech-noir / existentieel drama / psychosociale thriller / misdaad / actie

Klik op de oranje links voor:


- de positie van Blade Runner in onze Top 10 van beste scifi-films: De 10 beste sciencefiction-films aller tijden



woensdag 22 september 2010

The Joneses - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: tragikomedie

Klik op de oranje link voor onze recensie van The Joneses: Al draagt de aap een gouden ring...

Al draagt de aap een gouden ring...

The Joneses  van Derrick Borte     ★★½



Wanneer de familie Jones in een residentiële buitenwijk komt wonen, kijken hun buren daar meteen naar hen op. Steve Jones (gespeeld door David Duchovny), zijn vrouw Kate (Demi Moore) en hun twee tieners (gespeeld door Amber Heard en Ben Hollingsworth) zijn immers mooi, rijk, sportief en vlot in de omgang. Ze hebben een duur huis en dito wagens en juwelen. Ze eten vaak sushi, dragen de laatste mode en hebben steeds de nieuwste gadgets in huis. Alle leden van het schijnbaar perfecte gezin groeien snel uit tot de trendsetters van het koopgedrag in de buurt: iedereen wil wat de Joneses hebben. Wat de buren echter niét weten, is dat de familie Jones in feite een kunstmatig samengesteld gezin is dat via live product placement en sluwe 'zelf-marketing' reclame maakt voor de koopwaar van een commercieel bedrijf...

Koopziek

The Joneses (2009) is een nieuwe, boeiende psychosociale tragikomedie over het oppervlakkige karakter van onze koopzieke consumptiemaatschappij, waarin 'wie je bent' wordt afgemeten aan 'wat je bezit'. 

Jammer echter dat de film, op enkele scènes na, nooit hard genoeg uit de hoek komt om als drama te beklijven en ook zelden grappig genoeg is om als komedie meer dan een glimlach te ontlokken. Halfweg evolueert de beloftevolle plot bovendien naar romantische toestanden met een nogal melige en voorspelbare ontknoping.

Een beetje wrang ook dat het materialisme waartegen de film protesteert toch weer via een achterpoortje binnensluipt met de prominente product placement van reële merken. Had men in de film dan geen fictieve merknamen en logo's kunnen gebruiken in plaats van echte sluipreclame te maken? Of zit daar het verleden van debuterend cineast Derrick Borte -een voormalige regisseur van reclamefilmpjes- voor iets tussen...? 

JN.

The Joneses (USA-2009): in de bioscoop vanaf 17 november 2010.
Met: David Duchovny, Demi Moore, Amber Heard en Ben Hollingsworth.

Genre: psychosociale tragikomedie

Klik op de oranje link voor de trailer: The Joneses - trailer

dinsdag 21 september 2010

Minority Report - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van Minority Report: Schuldig zonder misdaad?

- de positie van Minority Report in de top tien van beste scifi-films: De 10 beste sciencefiction-films aller tijden

Genre: sciencefiction / psychosociale misdaadthriller

Ridley Scott over Alien




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van AlienNagelbijtende sci-fi-horror


- de positie van Alien in de top tien van beste scifi-films: De 10 beste sciencefiction-films aller tijden

- een tip over de blu-ray box Alien AnthologyHaarscherp griezelen




- ons biografisch portret van de regisseur: Portret van Ridley Scott: visuele veteraan

- een achtergrondartikel: Onze favoriete films: Top 35

- een achtergrondartikel: Waarom kijken we naar horrorfilms?

- een achtergrondartikel: Schaf de Oscars af!

Genre: sciencefiction / horror

2001: A Space Odyssey - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: sciencefiction / mysterie

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van 2001: A Space OdysseyEen metafysische symfonie

- een filmfragment: 2001: A Space Odyssey - fragment

- de positie van 2001: A Space Odyssey in de top tien van beste scifi-films: De 10 beste sciencefiction-films aller tijden

- een documentaire: The Visions of Stanley Kubrick

- een achtergrondartikel: Onze favoriete films. Top 35

- een achtergrondartikel: Visuele meesterwerken. Top 80


- een achtergrondartikel: Schaf de Oscars af!

- een achtergrondartikel: De kemels van Pauline Kael

- een reactie: Leeghoofd reageert op 2001: A Space Odyssey



zaterdag 18 september 2010

Blade Runner - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: sciencefiction / psychologische thriller / misdaad / tech-noir

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van Blade Runner: Visueel verbluffende melancholie



- een achtergrondartikel: Visuele meesterwerken: Top 80

- ons biografisch portret van regisseur Ridley Scott: Visuele veteraan

- een achtergrondartikel: Schaf de Oscars af!

- een achtergrondartikel: De kemels van Pauline Kael

maandag 13 september 2010

NIEUWS!

Adieu
Claude Chabrol


1930 - 2010
 
 
De Franse cineast Claude Chabrol is afgelopen zondagochtend op 80-jarige leeftijd overleden in Parijs. 

Chabrol regisseerde in zijn carrière ruim 70 tv- en bioscoopfilms.

Eind jaren vijftig, begin jaren zestig behoorde hij samen met zijn Franse vakbroeders Jean-Luc Godard, Eric Rohmer, Alain Resnais, Jacques Rivette en François Truffaut tot de belangrijkste boegbeelden van de destijds nieuwe experimentele Franse filmstroming nouvelle vague (bekijk een minidocumentaire over de filmtechnieken van de nouvelle vague hier).

Droomdebuut

Chabrols langspeelfilmdebuut in 1958 was meteen een schot in de roos: Le beau Serge won zowel de Prix Jean Vigo als de regieprijs op het Internationaal Filmfestival van Locarno en wordt intussen door de meeste filmkenners beschouwd als de eerste volwaardige nouvelle vague-film.

Jean-Claude Brialy en Bernadette Lafont in Le beau Serge.

Doorbraak

Het jaar nadien kreeg Chabrol op het Filmfestival van Berlijn de Gouden Beer voor zijn romantisch drama Les cousins (1959). 

In 1968 brak hij eindelijk ook door bij het grote publiek met zijn intrigerende thriller Les biches. Chabrols tweede vrouw Stéphane Audran speelt daarin een rijke biseksuele vrouw die een driehoeksrelatie begint met een straatartieste en een architect. Het jaar nadien speelde de beeldschone Audran ook mee in Chabrols thriller La femme infidèle (1969). Zij vertolkt daarin de ontrouwe echtgenote Hélène, wier minnaar vermoord wordt door haar man. Tot aan haar dood in 1980 zou Audran de favoriete fetisjactrice van Chabrol blijven.

Stéphane Audran in Les biches.

In de jaren zeventig ontmoette Chabrol de jonge Franse actrice Isabelle Huppert, die zijn nieuwe muze werd. Hun samenwerking leverde enkele boeiende films op, zoals  Violette Nozière (1978), Une affaire de femmes (1988) en La cérémonie (1995). 

Isabelle Huppert in La cérémonie.

In 1994 voltooide Chabrol één van zijn beste films: het uitstekende psychologisch relatiedrama L'enfer, met de Franse topacteurs François Cluzet en Emmanuelle Béart in hun memorabele hoofdrollen als een gehuwd koppel wier relatie ontspoort (bekijk de trailer hier). Dit is één van de meest fascinerende films over jaloezie aller tijden.

Emmanuelle Béart en François Cluzet in L'enfer.

De afgelopen jaren kon Chabrol het hoge kwaliteitsniveau van zijn vroegere films niet meer evenaren. Zijn laatste film, Bellamy met de Franse topacteur Gérard Depardieu, dateert van vorig jaar.

In het spoor van Hitchcock

Chabrol zal vooral herinnerd worden als een eigenzinnige en vernieuwende cineast met een voorkeur voor spannende verhalen waarin misdaad en erotiek vaak gekoppeld worden aan een psychosociale studie van de hypocriete bourgeoisie. 

Net als de films van de Britse Master of Suspense Alfred Hitchcock, worden de films van Chabrol niet alleen gekenmerkt door mysterie en spanning, maar ook door satire en gitzwarte humor. Beide cineasten ontmaskerden de mens als een wezen dat in staat is tot grote liefde en mededogen, maar ook tot genadeloos egoïsme, winstbejag, dierlijke lust, verraad, haat en moord. Chabrols boek Hitchcock, dat hij in 1957 publiceerde met co-auteur Eric Rohmer, wordt overigens beschouwd als één van de beste studies van het oeuvre van de legendarische Master of Suspense.

Joeri Naanai

NIEUWS!

Sofia Coppola
wint Gouden Leeuw voor
Somewhere

Stephen Dorff en Elle Fanning.

Sofia Coppola, dochter van de gerenommeerde Amerikaanse regisseur Francis Ford Coppola en ook zelf een getalenteerde cineaste, is op het filmfestival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw voor haar nieuwe film Somewhere. Quentin Tarantino, voorzitter van de festivaljury én ex-partner van Sofia Coppola, overhandigde de Gouden Leeuw persoonlijk aan de regisseuse en noemde haar film "betoverend".

Somewhere vertelt het verhaal van Johnny Marco, een beroemde Hollywoodacteur die zich verliest in drank, feestjes en oppervlakkige seks. Tot zijn elfjarige dochter Cleo bij hem komt logeren... De rol van Johnny wordt briljant vertolkt door de Amerikaanse acteur Stephen Dorff, die van de dochter door zijn twaalfjarige landgenote Elle Fanning.

Het is niet de eerste keer dat de filmkunsten van de 39-jarige Sofia Coppola geprezen worden. In 2004 kreeg ze niet alleen een Oscar voor haar scenario van het poëtisch liefdesdrama Lost in Translation (met Bill Murray en Scarlett Johansson), maar ook Oscarnominaties voor beste regie en beste film. Haar intimistisch filmdebuut The Virgin Suicides viel vier jaar eerder al in de smaak van pers en publiek.

Zo vader, zo dochter

De appel valt blijkbaar niet ver van de boom. Sofia's vader Francis Ford Coppola is immers een van 's werelds meest gerespecteerde en bekroonde cineasten. Zijn filmografie omvat verschillende meesterwerken, zoals de magistrale mafiatrilogie The Godfather vanaf 1972, de psychosociale paranoiathriller The Converstation uit 1974, het kritische anti-oorlogsepos Apocalypse Now uit 1979 en het poëtische jeugdbende-drama Rumble Fish uit 1983. Maar zelfs dochters van filmlegendes moeten zich blijven bewijzen, zoals vier jaar geleden bleek, toen Sofia Coppola's vorige film Marie Antoinette tijdens de première op het filmfestival van Cannes op boegeroep onthaald werd.

Francis Ford Coppola en zijn dochter Sofia
in een beeld dat de beroemde fotografe Annie Leibovitz
maakte voor een advertentie van het handtassenmerk Louis Vuitton.

Andere laureaten

De Zilveren Leeuw voor beste regie en de prijs voor beste scenario gingen naar de Spanjaard Alex de la Iglesia voor diens horrorfilm Balade Triste de Trompeta. De Amerikaan Vincent Gallo werd in Venetië verkozen tot beste acteur voor zijn vertolking van een Amerikaanse Talibanstrijder in Essential Killing van de Poolse regisseur Jerzy Skolimowski. Die film kreeg ook de Speciale Prijs van de Jury. De Française Ariane Labed werd uitgeroepen tot beste acrice voor haar rol in het drama Attenberg van Athina Rachel Tsangari. En de prijs voor beste debuutvertolking ging naar de Oekraïense Mila Kunis voor haar bijrol in Darren Aronofsky's nieuwe psychologische balletthriller Black Swan.

Somewhere loopt sinds 5 januari 2010 in de Belgische zalen.

JN.

Genre: tragikomedie / exisentieel drama

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van Somewhere: Vicieuze cirkel

- de trailer: Somewhere - trailer

Stephen Dorff, Sofia Coppola en Elle Fanning
kwamen naar Venetië om daar samen hun nieuwe film voor te stellen.


zondag 12 september 2010

Women Without Men - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p voor hogere beeldresolutie)



Klik op de oranje link voor onze recensie van Women Without Men: Dromen van geluk

Genre: historisch drama


zaterdag 11 september 2010

The Last Exorcism - fragment




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje links:

- voor onze recensie van The Last Exorcism: Diabolisch?

- voor nieuws: Britse stormloop voor The Last Exorcism

Genre: horror / psychologisch drama / thriller


vrijdag 10 september 2010

NIEUWS!

Britse stormloop voor
The Last Exorcism



De Amerikaanse horrorfilm The Last Exorcism doet het verbazend goed in de Britse bioscopen. Tijdens het openingsweekend in Engeland en Ierland haalde de film er een omzet van ruim 1,3 miljoen euro. The Last Exorcism was daarmee in september de populairste film in Groot-Brittannië, gevolgd door de komedie Dinner for Schmucks met Steve Carell en de animatiefilm Toy Story 3.

The Last Exorcism gaat over een dominee (vertolkt door Patrick Fabian) die meewerkt aan een documentaire om aan te tonen dat duiveluitdrijvingen in feite bedrog zijn. De filmploeg wordt echter geconfronteerd met een hysterische boerendochter (rol van Ashley Bell) die echt bezeten lijkt...

JN.

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van The Last Exorcism: Diabolisch?

- een filmfragment: The Last Exorcism - fragment 

Genre: horror / psychologische thriller / drama


donderdag 9 september 2010

Onbereikbare liefde

Girl with a Pearl Earring  van Peter Webber    ★★★½




Met zijn verfilming van de gelijknamige historische roman uit 1999 van de Amerikaanse schrijfster Tracy Chevalier, biedt de Britse regisseur Peter Webber in zijn bioscoopdebuut Girl with a Pearl Earring uit 2003 niet alleen een boeiende blik in het huishouden van de beroemde 17de-eeuwse Hollandse schilder Johannes Vermeer, maar brengt hij tevens een ontroerende ode aan de liefde. De liefde van Vermeers dienstmeisje Griet voor haar meester en diens doeken. De liefde van de meester zelf voor de kunst. En de onmogelijke liefde die zij, elk op hun eigen manier, koesteren voor het onbereikbare…

De picturale, intimistische beeldkwaliteit van Girl with a Pearl Earring -een biopic over ‘de schilder van het licht’ waardig-, de beheerste regie en getemporiseerde montage, de waarheidsgetrouwe decors en historische kostuums, de sfeervolle muziek en de uitstekende vertolkingen van de hoofdrolspelers maken van Webbers bioscoopdebuut een erg geslaagde kunstfilm. Geen wonder dat dit filmjuweeltje drie Oscarnominaties in de wacht sleepte, voor 
beste camerawerk, beste art direction en decors, en beste kostuums.

Symboliek

Scarlett Johansson als het dienstmeisje Griet.
Girl with a Pearl Earring begint met een shot dat meteen bol staat van symboliek: de 17-jarige Griet (titelrol van de perfect gecaste Amerikaanse actrice Scarlett Johansson) is uien, rapen, wortelen, bieten en kool aan het snijden. Een stille hint dat deze film over (onvervuld) verlangen, liefde en erotiek gaat, want deze groenten stonden in de schilderkunst eeuwenlang symbool voor viriliteit en vruchtbaarheid.

Griet is de enige dochter in een verarmd protestants gezin. We schrijven het jaar des Heeren 1665. Griets moeder en zieke, blinde vader sturen haar naar het huis van de beroemde Delftse kunstschilder Johannes Vermeer om daar als dienstmeisje te werken. We volgen haar door het toenmalige Delft, prachtig tot leven gewekt door art director Ben Van Os, decorontwerper Cecile Heideman en cameraman Eduardo Serra. Die hadden zich blijkbaar goed gedocumenteerd en gaven het Hollandse stadje dezelfde, haast impressionistische aanblik als op Vermeers enige, maar niettemin sublieme landschapsschilderij Gezicht op Delft. Aangekomen op de Oude Langendijk, krijgt Griet een slaapplaats toegewezen in de donkere kelder van het riante, aan de gracht gelegen huis van Vermeer...

Gezicht op Delft van Johannes Vermeer (circa 1660).

Gevangen in het web

Het is een kil welkom ten huize van de Vermeers. Catarina, de echtgenote van de schilder (briljant vertolkt door de Australische actrice Essie Davis), is een ijdele, jaloerse vrouw, die Griet van meet af aan diets maakt dat zij haar plaats moet kennen: ze is hier als dienstmeid en schoonmaakster, en moet zich dan ook als zodanig gedragen. Catarina’s moeder (rol van de Britse Judy Parfitt) -een ka die “zure melk zou kunnen verkopen aan koeien”- bestiert het huishouden als een onbuigzame, manipulatieve matrone: haar wil is wet. En in haar matriarchaat betekent dit dat alle huisgenoten moeten bijdragen tot ideale arbeidsomstandigheden voor haar geniale schoonzoon Johannes, wiens doeken per slot van rekening brood op de plank brengen. Niet dat zijn schoonmoeder het genie van de kunstenaar apprecieert, laat staan begrijpt. “Het zijn maar schilderijen”, zegt zij over zijn oeuvre. “Prentjes voor geld. Ze hebben niets te betekenen.” Maar de rijke mecenas Pieter Van Ruijven (Tom Wilkinson) heeft voor die prentjes kennelijk flink wat guldens veil en dus staat het hele huishouden ten dienste van Vermeers kunstenaarschap. “Je bent een vlieg in zijn web. Dat zijn we allemaal”, zegt de schoonmoeder tegen Griet, en ze laat daarbij in het midden of dat web door Vermeer, Van Ruijven, dan wel beiden gesponnen wordt.

V.l.n.r.: Essie Davis, Tom Wilkinson en Scarlett Johansson.

Alles wat de schilder zou kunnen afleiden van zijn werk -een nieuw, jong en aantrekkelijk dienstmeisje bijvoorbeeld- wordt door zijn schoonmoeder met wantrouwen bejegend. Wanneer zij Griet in het schildersatelier betrapt terwijl die in bewondering staat voor Vermeers doek Vrouw met een parelhalssnoer, waarschuwt zij het meisje: “Je bent niet de eerste die haar manieren vergeet bij de aanblik van zijn schilderijen.” Een terechte waarschuwing, zo blijkt later in de film...

Scarlett Johansson als Griet.
In Tracy Chevaliers roman zegt Griet over de vrouw op het schilderij (en 
het valt ook af te lezen van het expressieve gezicht van Scarlett Johansson): “Ik wilde haar mantel en halssnoer dragen. Ik wilde de man leren kennen die haar zo geschilderd had.” 

Die man leert Griet pas kennen wanneer de film al bijna een kwartier bezig is. Vermeer (gespeeld door de Engelse acteur Colin Firth) betreedt zijn atelier terwijl Griet er aan het schoonmaken is. Ze kijken elkaar een ogenblik aan, waarna Vermeer weer uit beeld verdwijnt. Iedereen praat over hem, maar je ziet hem nauwelijks. Pas in de 21ste minuut komt Vermeer voor de tweede maal in beeld, tijdens een diner ter ere van een dubbele geboorte: Vermeers zesde kind en zijn voltooiing van het hogervermelde doek Vrouw met een parelhalssnoer.

Ongrijpbaar als het licht

De uitgestelde introductie van de kunstenaar drijft de spankracht van het verhaal op en draagt bij tot de geheimzinnigheid die als een sluier over Vermeers persoonlijkheid hangt. Wat bezielt deze man? Hoe is hij in staat zulke onaards mooie kunstwerken te maken? Net als het etherische licht in zijn schilderijen, blijft Vermeer de hele film lang ongrijpbaar. Ongrijpbaar voor de andere personages in de film, maar ook voor ons, hedendaagse toeschouwers. We kijken door de ogen van Griet naar de kunstenaar en zijn oeuvre, maar vatten geen van beide. Iets -en dat ‘iets’ is net het wezenlijke- blijft ons ontsnappen. Door Vermeer en zijn werk consequent in een waas van geheimzinnigheid te hullen en hem in zijn waarde te laten als het onnavolgbare en ondoorgrondelijke genie dat hij was, koos regisseur Peter Webber voor een subtiele aanpak die wellicht veel beklijvender is dan wanneer hij geprobeerd zou hebben om de zielenroerselen van Vermeer restloos uit de doeken te doen.

Colin Firth als Johannes Vermeer.
Webber werd daarbij geholpen door de verdienstelijke acteerprestatie van Colin Firth, die een introverte, onderkoelde maar ook menselijke Vermeer neerzet. Firths Vermeer is een raadselachtig genie, maar wel een mens van vlees en bloed. Dat blijkt als de kunstenaar zijn dienstmeisje in bescherming neemt wanneer zij valselijk beschuldigd wordt van diefstal en wanneer de geile mecenas Van Ruijven haar probeert in te palmen. Wat een verademing in vergelijking met de grootschalige biopics uit Hollywood, waarin doorgaans aan ongenuanceerde hagiografie wordt gedaan en vaak zo gekunsteld geacteerd wordt dat de personages op bordkarton lijken (denk aan het slaapverwekkende historisch epos Alexander met Colin Farrell in de titelrol van de veroveraar Alexander de Grote). Firth heeft niet het charisma van een Marlon Brando (onze favoriete acteur). Wie wel trouwens? Maar zou deze kunstfilm gebaat geweest zijn met een acteur wiens charisma de historische Vermeer en diens oeuvre in de schaduw stelt? Vermeers schilderijen en het porseleinen gelaat van Scarlett Johansson, waar het in Girl with a Pearl Earring uiteindelijk om draait, hebben bovendien genoeg uitstraling om de film te dragen.

Tom Wilkinson en Scarlett Johansson.

Subtiele schoonheid

Girl with a Pearl Earring valt evenmin in de valkuil van het historisch realisme (iets waarvan we de bombastische Hollywoodepiek overigens ook niet kunnen beschuldigen). De wijsheid indachtig dat dichterlijke vrijheid vaak een waarheidsgetrouwer resultaat oplevert dan historische accuratesse, baseerde Tracy Chevalier haar roman op de boeiende, maar compleet uit de lucht gegrepen hypothese dat Griet ooit model stond voor Vermeers doek waarnaar de titel van het boek verwijst. In werkelijkheid is het model dat poseerde voor Het meisje met de parel nooit geïdentificeerd. Maar Chevaliers hypothese levert wel een erg boeiend verhaal op, dat wellicht meer zegt over Vermeer en zijn oeuvre dan een historisch verantwoorde biografie ooit had gekund. 

Vrouw met waterkan van Johannes Vermeer
(circa 1663).
Daarom wordt in Girl with a Pearl Earring aan Griet ook een aangeboren affiniteit met schilderkunst toegeschreven die het dienstmeisje in werkelijkheid wellicht ontbeerde. En naarmate de film vordert, blijkt Vermeer haar esthetische gevoeligheid steeds meer te appreciëren. Hij toont haar de nieuwe camera obscura waarmee hij het ingenieuze perspectief in zijn doeken perfectioneert, wijst haar op subtiele kleurschakeringen in de wolken en leert haar hoe ze verf moet mengen. Griet, die als enige in huis toegang krijgt tot het atelier van de meester, blijkt een ijverige en toegewijde pupil. Tussen de kunstenaar en Griet groeit iets moois. Maar wat...? 

Het dienstmeisje lijkt verliefd te worden op haar meester. Of is zij veeleer verliefd op zijn schilderijen? “Ze zag er gevangen uit”, antwoordt Griet wanneer Vermeer haar vraagt waarom zij de stoel in zijn studio-opstelling voor zijn schilderij Vrouw met waterkan verwijderd heeft. En haar antwoord zegt meteen iets over Griet zelf. Ze put troost uit de doeken van Vermeer: onbereikbare taferelen die haar doen wegdromen. Weg van haar armzalige leventje als sjofele dienstmeid.


Op zijn beurt geraakt Vermeer geobsedeerd door Griets eenvoudige en tegelijk betoverende schoonheid. Maar houdt hij ook van haar? Of gebruikt hij haar slechts als muze, als inspiratiebron voor zijn werk? Is deze man, die boven alles van zijn kunst houdt en daaraan zelfs zijn eigen vrouw ondergeschikt maakt, in staat om Griets gevoelens te beantwoorden? Of staan zijn emoties alleen ten dienste van zijn niet aflatende zoektocht naar het onbereikbare beeld waarmee hij de Ultieme Schoonheid kan visualiseren? En hoe zullen zijn mecenas, zijn schoonmoeder en zijn jaloerse vrouw reageren op Vermeers voornemen om Griet -een meisje van lage komaf- te gebruiken als model voor een nieuw (obsceen?) meesterwerk...?


Open einde

Het meisje met de parel van Vermeer (circa 1666).
Hoe Girl with a Pearl Earring uiteindelijk afloopt, verklappen we hier niet. 

Maar de memorabele scène waarin Griet wenend poseert voor Vermeers wereldberoemde doek Het meisje met de parel (vandaar de filmtitel), spreekt boekdelen: Griet draait zich naar Vermeer, verwacht een kus van hem, maar in plaats van haar te kussen, vangt hij een traan op om daarmee haar lippen te bevochtigen en zo haar portret nog levendiger te maken...

Wanneer Griet voor het eerst haar geschilderde portret ziet, zucht zij ontroerd tegen Vermeer: “Je hebt in mijn ziel gekeken.”

Het open einde, waarin Griet een verrassend geschenk krijgt, is, net als Vermeers schilderijen, vatbaar voor verschillende interpretaties en draagt bij tot de subtiele, bitterzoete schoonheid van deze boeiende kunstfilm.

Scarlett Johansson.
JN.



Girl with a Pearl Earring (Groot-Brittannië/Luxemburg-2003): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Scarlett Johansson, Colin Firth, Essie Davis, Tom Wilkinson en Judy Parfitt.

Genre : biopic / kunstfilm / romantiek / historisch drama


Lees hieronder verder voor meer achtergrondinformatie over de film.


Peter Webber 
(regisseur): 
een droomdebuut

Scarlett Johansson en Peter Webber op de set van Girl with a Pearl Earring. 

Het is geen toeval dat Peter Webbers bioscoopdebuut over de liefde voor kunst gaat. Alvorens hij aan zijn filmopleiding begon, studeerde hij aan de universiteit immers kunstgeschiedenis. 

Na zijn studies, voltooide Webber samen met co-regisseur Tom Hare Duke in 1992 zijn eerste kortfilm. The Zebra Man, waarvoor hij de toen nog onbekende Engelse actrice Minnie Driver wist te strikken, gaat over het waargebeurde verhaal van majoor Horace Ridler: een Engelse aristocraat die zijn lichaam van top tot teen liet tatoeëren met zwart-witte strepen. Vervolgens blikte Webber tal van documentaires in voor de Britse tv-zender Channel 4. Met Eurotrash, Badass, An A to Z of Wagner, Creatures of the Abyss, Apocalypse When? en The Secret Life of Crash Test Dummies bewees Webber een veelzijdige documentairemaker te zijn met een voorkeur voor artistieke en eigenzinnige onderwerpen. Van 1997 tot 2002 regisseerde hij vier tv-drama’s: The Temptation of Franz Schubert, Underground, het controversiële Men Only (over een voetbalploeg die naar de criminaliteit afglijdt) en The Stretford Wives. 

Webbers kans om zijn eerste bioscoopfilm te regisseren kwam er door een toevallige samenloop van omstandigheden. De producers van Girl with a Pearl Earring, Anand Tucker en Andy Paterson, hadden oorspronkelijk de Engelse regisseur Mike Newell op het oog. Kate Hudson en Ralph Fiennes zouden respectievelijk Griet en Johannes Vermeer vertolken. Alvorens de opnames begonnen, haakte Hudson echter af. Het project dreigde daardoor niet meer gefinancierd te kunnen worden. En toen het weer op de rails stond, had Newell al andere verplichtingen. Met Webber als nieuwe regisseur, werden extra audities georganiseerd voor de vrouwelijke hoofdrol van het personage Griet. De Amerikaanse actrice Kirsten Dunst was Webbers eerste keuze, maar die haakte na het succes van de superheldenfilm Spider-Man in 2002 op haar beurt af. Het lange wachten beu, gaf ten slotte ook Fiennes er de brui aan. Uiteindelijk koos Webber voor Scarlett Johansson en Colin Firth. De producers Tucker en Paterson zouden zich hun vertrouwen in Webber niet betreuren, want Girl with a Pearl Earring viel in de smaak van pers en publiek, kreeg drie Oscarnominaties en won een rist andere filmprijzen (zie verder). 

Dankzij Girl with a Pearl Earring brak Webber als regisseur internationaal door. De gerenommeerde Italiaanse producer Dino De Laurentiis vroeg hem voor de regie van Hannibal Rising (2007): de prequel (voorgeschiedenis) op de drie eerdere, populaire misdaadthrillers over de flamboyante seriemoordenaar Hannibal "The Cannibal" Lecter. De film vertelt het verhaal van de jonge Hannibal: hoe zijn ouders gedood worden tijdens de Tweede Wereldoorlog, hoe hij als tiener de gruwelen aan het Oostfront doorstaat en hoe hij zelf stilaan in een gewelddadig monster verandert. Behalve de Franse acteur Gaspard Ulliel, die de titelrol vertolkt, speelt in Hannibal Rising ook de Chinese filmster Li Gong mee. Anthony Hopkins, wiens geniale vertolking van Hannibal in The Silence of the Lambs (één van onze favoriete horrorfilms en één van onze favoriete films over seriemoorden) sinds 1991 in het collectieve filmgeheugen gegrift staat als één van de beste slechteriken in de filmgeschiedenis, leende deze keer alleen zijn stem aan Hannibal.


Scarlett Johansson 
(Griet): 
ongrijpbare charme

Scarlett Johansson kiest vaak voor uitdagende rollen in kunstzinnige films.

In een interview dat ik ooit voor De Morgen afnam van Keira Knightley -zelf allesbehalve een lelijk eendje- zei de Engelse actrice dat zij urenlang naar het gezicht van Scarlett Johansson zou kunnen staren (lees het volledige interview hier). 

Johansson behoort inderdaad tot het zeldzame soort van charismatische Hollywoodsterren wier schoonheid dieper gaat dan hun opperhuid. En als het in Girl with a Pearl Earring door Johansson gespeelde dienstmeisje Griet in het echte leven een vergelijkbare charme had als de actrice (wat niet onmogelijk is), dan wordt de hypothese dat Johannes Vermeer haar in zijn beroemdste schilderij vereeuwigde meteen een stuk aannemelijker.

Scarlett Johansson werd geboren in New York op 22 november 1984. Haar vader is een architect van Deense komaf, haar joodse moeder (die vandaag haar manager is) heeft Poolse en Belarussische roots. Op jonge leeftijd toonde Scarlett al een grote passie voor acteren. Ze speelde mee in tal van toneelstukken en droomde van een filmcarrière. Die begon in 1994 met een bijrol in North: een matige tragikomedie van de Amerikaanse Hollywoodregisseur Rob Reiner. Het jaar nadien was de jonge actrice te zien aan de zijde van de Schotse superster Sean Connery in de thriller Just Cause. In 1996 speelde ze in de komedie If Lucy Fell en in het tienerdrama Manny & Lo

Na rolletjes in het romantisch drama Fall en in de komedie Home Alone 3, brak Johansson in 1998 internationaal door met haar vertolking van een getraumatiseerd meisje in The Horse Whisperer. Ze speelt daarin moeiteloos Hollywoodveteraan Robert Redford van het scherm. Dankzij het succes van The Horse Whisperer groeide Johansson uit tot één van de meest gevraagde actrices in Hollywood. Toch bleef zij kritisch bij de beoordeling van de vele scenario’s die ze toegestuurd kreeg en koos ze vaak voor uitdagende rollen in relatief kleinschalige en alternatieve producties. 

Het legde haar geen windeieren, want haar vertolkingen in onder meer The Man Who Wasn’t There (2001) van de gebroeders Coen (die beiden behoren tot onze favoriete regisseurs; lees ons biografische portret hier), Ghost World (2001) van Terry Zwigoff en Lost in Translation (2003) van Sofia Coppola (waarvoor Johansson een BAFTA Award won), bevestigden haar reputatie als één van de meest getalenteerde actrices van haar generatie. Die reputatie deed ze in 2003 opnieuw alle eer aan met haar ingetogen, charmante vertolking van het dienstmeisje Griet in Girl with a Pearl Earring, wat haar een Golden Globe-nominatie opleverde.

Nadien sloeg Johansson de plank mis door mee te spelen in The Island: een matige sciencefictionthriller uit 2005 van Michael Bay. Datzelfde jaar speelde ze ook mee in Match Point (2005) van Woody Allen, met wie ze later opnieuw samenwerkte voor Scoop (2006) en Vicky Cristina Barcelona (2008). 

De voorbije jaren was Johansson onder meer te zien in het neo noir moordmysterie The Black Dahlia (2006) van Brian De Palma (één van onze favoriete regisseurs), het illusionistendrama The Prestige (2006) van Christopher Nolan, als kindermeisje in de tragikomedie The Nanny Diaries (2007) van Shari Springer Berman en Robert Pulcini, als de zuster van Anne Boleyn in het uitstekende middeleeuwse kostuumdrama The Other Boleyn Girl (2008) van Justin Chadwick (één van onze favoriete historische drama'sen in de superheldenfilm Iron Man 2 (2010) van Jon Favreau.

Filmprijzen

Girl with a Pearl Earring werd bekroond met tal van internationale filmprijzen en nominaties. Tot de belangrijkste onderscheidingen behoren:

* 3 Oscarnominaties, voor beste camerawerk, beste art direction en set decoration, en beste kostuums;
* 2 Golden Globe-nominaties, voor Scarlett Johansson als beste actrice en voor beste muziek van Alexandre Desplat;
* 10 BAFTA Award-nominaties, voor onder anderen Scarlett Johansson als beste actrice, Peter Webber als beste nieuwkomer en Eduardo Serra als beste cameraman;
* een nominatie voor de Spaanse Goya-prijs voor beste Europese film;
* de Europese Filmprijs voor beste camerawerk;
* de persprijzen in Los Angeles, San Diego en San Sebastian voor beste camerawerk;
* de Poolse Filmprijs voor beste Europese film.

Weetjes

Girl with a Pearl Earring werd gedeeltelijk opgenomen op een set in Luxemburg die gebouwd was voor Secret Passage: een film uit 2004 van Ademir Kenović, die zich afspeelt in Venetië. Peter Webber liet de decors ombouwen zodat ze er uitzagen als het 17de-eeuwse Delft.

* Rockzanger David Morrisey kreeg van Peter Webber een bijrolletje in Girl with a Pearl Earring. Zijn scènes sneuvelden echter in de montagekamer.

* Wanneer Griet en de jonge slagerszoon Pieter een wandeling maken op het platteland, zie je in de verte een fietsende man. Fietsen werden echter pas uitgevonden in de 18de eeuw. Ook de vierpuntige vork die in beeld komt tijdens de voorbereiding van het diner met mecenas Pieter Van Ruijven is een anachronisme, want ook dat soort vorken werd pas uitgevonden in de 18de eeuw.