zondag 5 september 2010

Verontrustend

The Killer Inside Me  van Michael Winterbottom     ★★★



Voor dit beklijvende psychoseksuele neo noir misdaaddrama baseerde de Engelse regisseur Michael Winterbottom zich op de gelijknamige roman uit 1952 van de legendarische Amerikaanse pulpschrijver Jim Thompson (reeds verfilmd in 1976 door Burt Kennedy). De Amerikaanse meestercineast Stanley Kubrick (onze favoriete regisseur) vond dit boek naar eigen zeggen "de meest angstaanjagende en geloofwaardige getuigenis van een misdadig brein die ik ooit ben tegengekomen".

Casey Affleck als het titelpersonage in The Killer Inside Me.

Seriemoordenaar

The Killer Inside Me speelt zich af in een Texaans stadje in de jaren vijftig. De 
plaatselijke hulpsheriff Lou Ford (met brio vertolkt door Casey Affleck) blijkt een zwaar gestoorde seriemoordenaar wiens frêle fysiek, hoge stem en gluiperige gedrag in schril contrast staan met zijn genadeloze sadisme. Wanneer hij een relatie begint met de sadomasochistische prostituee Joyce (gespeeld door een verrassend veelzijdige Jessica Alba), geraakt Lou verstrikt in zijn zelfgesponnen web van leugens, bedrog, intriges, seks, afpersing en geweld. Stilaan krijgt zijn moordlust ook een zelfdestructieve dimensie...

Jessica Alba als de prostituee Joyce.

Nihilistisch

Het rommelige, verwarrende scenario van The Killer Inside Me (geschreven door John Curran) gaat ten koste van de spanningsboog in de narratieve opbouw. 

Maar op stilistisch vlak is deze film wel een geslaagde poging om de duistere zielenroerselen van een psychopaat te doorgronden. De broeierige atmosfeer doet denken aan de neo noir misdaaddrama's Body Heat uit 1981 (lees onze recensie hier en bekijk de hele film hier) en The Hot Spot uit 1989. Het ingehouden tempo en verontrustende nihilisme in The Killer Inside Me herinnert aan de briljante misdaadfilms Badlands uit 1973 (één van onze favoriete road movies en één van onze favoriete films over seriemoorden, alsook één van onze favoriete films tout court) en No Country for Old Men uit 2007 (één van onze favoriete films over seriemoorden). En het knappe camerawerk in The Killer Inside Me lijkt schatplichtig aan de schilderijen van Edward Hopper.

The Killer Inside Me bevat enkele uiterst gewelddadige scènes en is niet geschikt voor gevoelige kijkers.

JN.

The Killer Inside Me (USA-2010): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Casey Affleck, Jessica Alba en Kate Hudson.

Genre: psychologisch misdaaddrama / neo noir / thriller / erotiek

Klik op de oranje link voor de trailer: The Killer Inside Me - trailer


Jessica Alba en Casey Affleck.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten