woensdag 21 juni 2017


Onze 
favoriete films
                                                                                      
                                       
Cinefielen zullen zich misschien afvragen waarom onze lijst hieronder geen melding maakt van een heleboel iconische films, zoals bijvoorbeeld Pinocchio (1940), Citizen Kane (1941), Psycho (1960), The Good, the Bad and the Ugly (1966), The French Connection (1971), The Godfather en The Godfather Part II (1972 en 1974), The Exorcist (1973), Barry Lyndon (1975), Picnic at Hanging Rock (1975), Annie Hall (1977), The Duellists (1977), The Deer Hunter (1978), Tess (1979), Raging Bull (1980), Raiders of the Lost Ark (1981), Blade Runner (1982), Come and See (1985) en Cidade de Deus (2002). Wel, voor alle duidelijkheid: dat vinden wij natuurlijk ook briljante films. En zo kunnen we nog veel meer voorbeelden geven. We wilden de lijst van onze favoriete films echter beperken tot een Top 35. Daarom haalden heel wat schitterende films onze lijst niet. 

Hieronder vindt u dus uitsluitend de films die bovenaan staan in onze selectie van weergaloze en tijdloze meesterwerken die ons persoonlijk aanspreken en die we kunnen blijven herbekijken zonder er ooit genoeg van te krijgen.


Waarschuwing:
de beschrijvingen hieronder
kunnen SPOILERS bevatten


TOP 35

in chronologische volgorde

Klik hieronder op de foto's om ze te vergroten en klik nogmaals voor het maximale formaat



- A Streetcar Named Desire (1951) van Elia Kazan: een emotioneel psychologisch drama, naar het gelijknamige toneelstuk van Tennessee Williams, met sfeervolle zwart-wit beelden van cameraman Harry Stradling sr., mooie muziek van Alex North en grandioze vertolkingen van een intense Marlon Brando (als één van de beste movie villains aller tijden), een gevoelige Vivien Leigh en een tragikomische Karl Malden. Bekijk een filmfragment hier en lees onze Top 25 van de invloedrijkste films aller tijden hier.



- The Night of the Hunter (1955) van Charles Laughton: een beklijvende misdaadthriller en poëtische roadmovie met oogstrelende zwart-wit beelden van cameraman Stanley Cortez en een charismatische glansrol van Robert Mitchum als een predikende crimineel (één van de beste movie villains aller tijden) die een weduwe huwt en haar kinderen hardnekkig achtervolgt om een gestolen buit te bemachtigen. Bekijk een filmfragment hier, lees onze Top 80 van visuele meesterwerken hier en onze Top 45 van beklijvende films over seriemoorden hier.



Vertigo (1958) van Alfred Hitchcock: een fascinerend en visueel verbluffend psychologisch misdaadmysterie, met James Stewart in de hoofdrol als een voormalige politiedetective die aan hoogtevrees lijdt en geobsedeerd geraakt door een mysterieuze femme fatale (gespeeld door Kim Novak), briljant in beeld gebracht door cameraman Robert Burks, met sfeervolle muziek van Bernard Herrmann, knap gemonteerd door George Tomasini en strak geregisseerd door Master of Suspense Alfred Hitchcock. Bekijk 
de knappe begingeneriek van Saul Bass hiereen analyse van het symbolische kleurgebruik in Vertigo hiereen interview met regisseur Alfred Hitchcock over montagetechnieken hiereen interview met collega-regisseur en bewonderaar William Friedkin over Vertigo hier en lees onze Top 80 van visuele meesterwerken hier



- Lawrence of Arabia (1962) van David Lean: een episch en magistraal in beeld gebracht woestijnavontuur, gefilmd door cameraman Freddie Young in het panoramische breedbeeldformaat Super Panavision 70, met indrukwekkende oorlogsscènes (waarin honderden figuranten meespelen), sfeervolle muziek van Maurice Jarre, een schitterende vertolking van Peter O'Toole in de veelzijdige titelrol als Lawrence, een gevoelige Omar Sharif als de loyale Arabier Sherif Ali, een grappige Anthony Quinn als de trotse bedoeïne Auda Abu Tayi, een briljante montage van Anne V. Coates (zoals de iconische match cut tussen Lawrence die een brandende lucifer uitblaast en de opkomende woestijnzon in dit filmfragment), onder de geniale regie van David Lean op basis van een genuanceerd, diepgravend scenario van Robert Bolt en Michael Wilson, waarin gradueel onthuld wordt dat onder de flamboyante uitstraling en avontuurlijke ambities van de hoogmoedige titelheld Lawrence in wezen een eenzame en onbegrepen misfit met onverwerkte jeugdtrauma's schuilgaat die misbruikt wordt voor militaire, politieke en economische doeleinden. Dit maakt van Lawrence of Arabia niet alleen één van de beste historische avonturendrama's en antikoloniale oorlogsfilms, maar ook één van de beste biopics en karakterstudies aller tijden. Bekijk de hele film hier, lees onze Top 30 van favoriete historische drama's hier en onze Top 80 van visuele meesterwerken hier.

    

Once Upon a Time in The West (1968) van Sergio Leone: onze favoriete western, met de beste begingeneriek aller tijden, memorabele vertolkingen van Henry Fonda 
(als één van de beste movie villains aller tijden), Charles Bronson, Claudia Cardinale en Jason Robards, schitterend camerawerk van Tonino Delli Colli, een realistisch production design van Carlo Simi (die ook de knappe kostuums ontwierp, waaronder de iconische dusters) en magistrale muziek van Ennio Morricone. Bekijk een filmfragment hier, een documentaire over regisseur Sergio Leone hier en lees ons onze Top 30 van de beste westerns aller tijden hier.



Rosemary's Baby (1968) van Roman Polanski: een quasi volmaakte psychologische horrorthriller met een ijzersterk, ambivalent scenario (geschreven door regisseur Roman Polanski, naar de gelijknamige roman van Ira Levin) waarvan het verhaal zowel bovennatuurlijke als louter psychologische interpretaties (of combinaties daarvan) toelaat, sfeervolle beelden van cameraman William A. Fraker, een heel mooi production design van Richard Sylbert en dito kostuums van Anthea Sylbert, een gevoelige Mia Farrow in de beklemmende hoofdrol, schitterende bijrollen van Ruth Gordon 
(als één van de beste movie villains aller tijden), John Cassavetes, Sidney Blackmer en Patsy Kelly, briljante muziek van Krzysztof Komeda en een uitstekende montage van Sam O'Steen en Bob Wyman, onder de strakke regie van meesterverteller Roman Polanski. Bekijk de trailer hier, een filmfragment hier, een making-of-documentaire hier en lees onze Top 25 van favoriete horrorfilms hier



- 2001: A Space Odyssey (1968) van Stanley Kubrick: een onpeilbaar diep en grandioos in beeld gebracht sciencefictionmysterie over de verbondenheid tussen de micro- en macrokosmos, de dageraad van de mensheid en de gevaren van artificiële intelligentie, met betoverende beelden, baanbrekende special effects en een naadloze harmonie tussen de beelden en klassieke muziek van o.a. Richard Strauss en Johan Strauss. Lees onze recensie hier,
onze Top 10 van de beste sciencefictionfilms aller tijden hieronze Top 25 van de invloedrijkste films aller tijden hieronze Top 80 van visuele meesterwerken hier en bekijk een minidocumentaire over regisseur Stanley Kubrick hier.



- A Clockwork Orange (1971) van Stanley Kubrick: een ultragewelddadige, nihilistische, maar ook duivels grappige en briljant in beeld gebrachte maatschappijkritiek, met een schitterende hoofdrol van Malcolm McDowell als de narcistische en gewetenloze leider van een bende jonge straatboeven 
(één van de beste movie villains aller tijden) en met meeslepende muziek van Beethoven. Lees onze recensie hier, onze Top 10 van de beste sciencefictionfilms aller tijden hier en bekijk een minidocumentaire over regisseur Stanley Kubrick hier.



Paper Moon (1973) van Peter Bogdanovich: een schitterende tragikomische roadmovie, gebaseerd op een uitstekend scenario van Alvin Sargent (naar de roman Addie Pray van Joe David Brown), met onvergetelijke vertolkingen van vader Ryan O'Neal en dochtertje Tatum O'Neal als een hilarisch duo kibbelende oplichters, heerlijke bijrollen van Madeline Kahn en P.J. Johnson, oogstrelende zwart-wit beelden (vaak in deep focus) van cameraman László Kovács, een knap production design van Polly Platt (die ook de kostuums ontwierp) en toepasselijke oude swing jazz-deuntjes op de soundtrack, die samen het tijdperk van de Grote Depressie in de jaren dertig overtuigend tot leven wekken. L
ees onze recensie hier, bekijk de trailer hiereen filmfragment hierde hele film hier, beluister de mooie muziek hier en lees onze Top 35 van favoriete komedies hier.



Badlands (1973) van Terrence Malick: een als roadmovie en misdaaddrama verpakte ode aan liefde en vrijheid over 
een jong, smoorverliefd koppel op de vlucht voor de lange arm van de wet, met lyrische beelden, betoverende muziek van Carl Orff en gevoelige vertolkingen van Martin Sheen (als één van de beste movie villains aller tijden) en Sissy Spacek. Bekijk een interview met Martin Sheen en Sissy Spacek over Badlands hier, lees onze Top 45 van beklijvende films over seriemoorden hier en bekijk een compilatievideo met betoverende beelden uit de oogstrelende films van regisseur Terrence Malick hier



- Amarcord (1973) van Federico Fellini: in deze sfeervolle, melancholische tragikomedie, die zich afspeelt in de late jaren dertig in een Italiaans kuststadje, voert regisseur Federico Fellini kleurrijke, onvergetelijke personages op en mijmert hij over liefde en lust, eenzaamheid en gemeenschapszin, de gesel van het fascisme, de katholieke moraal en de tand des tijds. Bekijk 
een filmfragment hier en de hele film hierlees onze Top 35 van favoriete komedies hier en onze Top 80 van visuele meesterwerken hier.



Jaws (1975) van Steven Spielberg: een spannende, onverwoestbare kaskraker met een ijzersterk scenario, briljante muziek van John Williams, creatief camerawerk en topvertolkingen van Roy Scheider, Richard Dreyfuss en Robert Shaw als een schijnbaar incompatibel trio dat samen jacht maakt op een moorddadige grote witte haai die de bewoners en bezoekers van een Amerikaans eilandje teistert terwijl daar net het toeristische zomerseizoen begint... Lees onze recensie hier, bekijk een filmfragment hier
een analyse van de knappe cameratechnieken hier en lees onze Top 25 van favoriete horrorfilms hier.



Taxi Driver (1976)  van Martin Scorsese: een intense psychosociale studie van grootstedelijke eenzaamheid, gebaseerd op een fascinerend scenario van Paul Schrader, met een briljante vertolking van Robert De Niro in de titelrol als een gefrustreerde taxichauffeur op de rand van de waanzin (
één van de beste movie villains aller tijden), knappe bijrollen van Cybill Shepherd, Jodie Foster en Harvey Keitel, sfeervolle beelden van New York, een virtuoze montage, en mooie sfeerversterkende jazzy muziek van Bernard Herrmann. Lees onze recensie hier, bekijk de trailer hier, een filmfragment hier en lees ons biografische portret van regisseur Martin Scorsese hier



Apocalypse Now (1979) van Francis Ford Coppola: een meeslepend en briljant in beeld gebracht anti-oorlogsepos dat zich afspeelt in Vietnam, met tal van iconische scènes, doorleefde vertolkingen van Martin Sheen en Marlon Brando (als 
één van de beste movie villains aller tijden) in hun personificaties van de vage grens tussen het Goede en het Kwade in de mens, en toepasselijke, sfeerversterkende muziek van o.a. The Doors, Jimi Hendrix en Richard Wagner. Bekijk een filmfragment hier en lees onze Top 80 van visuele meesterwerken hier.



- Alien (1979) van Ridley Scott: deze nagelbijtende, claustrofobische combinatie van sciencefiction en horror is onze favoriete sciencefictionfilm, dankzij onder meer het superspannende scenario, het realistische production design, de griezelige special effects en de doorleefde doorbraakrol van hoofdrolspeelster Sigourney Weaver. Lees onze recensie hier, bekijk 
een interview met regisseur Ridley Scott over Alien hier, lees onze 10 redenen om Alien op een groot scherm te zien hier, onze Top 10 van de beste sciencefictionfilms aller tijden hier, onze Top 25 van favoriete horrorfilms hier en ons biografische portret van regisseur Ridley Scott hier.



- The Shining (1980) van Stanley Kubrick: een briljante, visueel verbluffende horrorthriller met schitterende vertolkingen van Jack Nicholson als een naar waanzin afglijdende concièrge van een afgelegen en verlaten hotel (
één van de beste movie villains aller tijden) en Shelley Duval als zijn doodsbange echtgenote. Bekijk de trailer hierlees onze Top 25 van favoriete horrorfilms hier, onze Top 80 van visuele meesterwerken hieronze Top 45 van beklijvende films over seriemoorden hier en bekijk een minidocumentaire over regisseur Stanley Kubrick hier.



Dressed to Kill (1980) van Brian De Palma: een heel spannende, briljant in beeld gebrachte en geniaal gemonteerde misdaadthriller met knappe vertolkingen van Nancy Allen, Michael Caine 
(als één van de beste movie villains aller tijden) en Angie Dickinson. Lees onze recensie hier, bekijk de trailer hier, de hele film hier, lees onze Top 25 van favoriete horrorfilms hier , onze Top 80 van visuele meesterwerken hier en onze Top 45 van beklijvende films over seriemoorden hier.



Rumble Fish (1983) van Francis Ford Coppola: een psychosociaal meesterwerk (naar de gelijknamige roman van schrijfster S.E. Hinton), met oogstrelende zwart-wit beelden van cameraman Stephen H. Burum, een heel knappe soundtrack met sfeervolle muziek van Stewart Copeland (de geniale drummer van de voormalige Engelse rockgroep The Police), een vakkundige montage van Barry Malkin en topvertolkingen van Matt Dillon als de jonge vechtersbaas Rusty James en een charismatische Mickey Rourke als diens oudere, gedesillusioneerde broer. Ook de rest van de cast acteert uitstekend, met name Diane Lane als Rusty's liefje Patty, Vincent Spano als Rusty's nerdy vriend Steve, Dennis Hopper als Rusty's alcoholische vader, Diana Scarwid als de eenzame drugsverslaafde Cassandra, William Smith als de hardvochtige politieagent Patterson, Nicolas Cage als Rusty's opportunistische 'vriend' Smokey, en Sofia Coppola als Patty's jongere zusje Donna. Bekijk de hele film hier
een interview met regisseur Francis Ford Coppola hier en lees onze Top 80 van visuele meesterwerken hier.



Blue Velvet (1986) van David Lynch: een duister psychoseksueel meesterwerk over de criminele onderbuik van Amerika, met een onvoorspelbaar scenario, een groezelig set design, sfeervolle muziek van o.a. Roy Orbison, Bobby Vinton en Angelo Badalamenti, en een intense, onnavolgbare vertolking van Dennis Hopper die de show steelt als één van de meest geflipte en verontrustende slechteriken in de filmgeschiedenis. Bekijk 
een filmfragment hier, de hele film hiereen interview met regisseur David Lynch hier, lees onze Top 25 van de invloedrijkste films aller tijden hier en onze Top 80 van visuele meesterwerken hier.



GoodFellas (1990) van Martin Scorsese: één van de beste gangsterfilms aller tijden, knap gefilmd door cameraman Michael Ballhaus en geniaal gemonteerd door Thelma Schoonmaker, met topvertolkingen van de hele cast, onder wie Ray Liotta, Joe Pesci en Robert De Niro (als een trio iconische movie villains) en Lorraine Bracco, en met schitterende muziek van o.a. Cream, Muddy Waters, Tony Bennett, The Cleftones, The Cadillacs, Giuseppe Di Stefano en Derek and the Dominos. Bekijk de trailer hier, een filmfragment hierlees 
ons biografische portret van regisseur Martin Scorsese hier en nieuws over het overlijden van hoofdrolspeler Ray Liotta hier.



- Misery (1990) van Rob Reiner: een ijzersterke misdaadthriller over een fanatieke schrijversfan, met perfecte vertolkingen van Kathy Bates  en James Caan. Bekijk een filmfragment hier, lees onze Top 25 van favoriete horrorfilms hier en 
onze Top 45 van beklijvende films over seriemoorden hier



Miller's Crossing (1990) van Joel en Ethan Coen: een briljant neo noir gangsterdrama met onvoorspelbare plotwendingen, knap camerawerk van Barry Sonnenfeld, sfeervolle muziek van Carter Burwell en glansrollen van Gabriel Byrne, Albert Finney, Jon Polito 
(als één van de beste movie villains aller tijden), John Turturro (ook als één van de beste movie villains aller tijdenen J.E. Freeman (ook als één van de beste movie villains aller tijden). Lees ons biografische portret van de gebroeders Coen hier.



Cape Fear (1991) van Martin Scorsese: ondanks de iets te theatrale slotscènes, is dit een heel geslaagde, erg spannende en visueel interessante remake van de gelijknamige misdaadthriller uit 1962, met tal van onvergetelijke scènes dankzij de charismatische glansrol van Robert De Niro als de wraaklustige ex-gedetineerde Max Cady (één van de beste movie villains aller tijden) en de uitstekende vertolkingen van Nick Nolte, Jessica Lange en Juliette Lewis als het getroebleerde gezin dat geterroriseerd wordt door Cady. Bekijk een filmfragment hier, lees onze 
Top 25 van favoriete horrorfilms hier en ons biografische portret van regisseur Martin Scorsese hier.



Reservoir Dogs (1992) van Quentin Tarantino: deze vernieuwende, uiterst invloedrijke heist movie is wellicht het sterkste langspeelfilmdebuut sinds Citizen Kane (1941) van Orson Welles. Dat dankt Reservoir Dogs vooral aan het briljante scenario, de spannende plot, de geniale dialogen, de ingenieuze non-lineaire montage en de knappe vertolkingen van o.a. Harvey Keitel, Tim Roth, Steve Buscemi, Michael Madsen 
(als één van de beste movie villains aller tijden), Chris Penn en Lawrence Tierney. Regisseur Quentin Tarantino speelt een bijrolletje als één van de gangsters en opent de film met een hilarische Tarantineske dialoog over Madonna's popnummer Like a Virgin. Op de schitterende soundtrack staan nummers zoals Little Green Bag, I Gotcha en natuurlijk Stuck in the Middle with You tijdens de beruchte 'oorscène'. Bekijk een filmfragment hier en lees onze Top 25 van de invloedrijkste films aller tijden hier.



Unforgiven (1992) van Clint Eastwood: een beklijvende 'anti-western' die de mythologie van de nobele revolverheld doorprikt, met schitterende vertolkingen van Clint Eastwood, Morgan Freeman, Gene Hackman 
(als één van de beste movie villains aller tijdenen Richard Harris (ook als één van de beste movie villains aller tijden). Bekijk de trailer hier, een filmfragment hier en lees onze Top 30 van de beste westerns aller tijden hier.



Pulp Fiction (1994) van Quentin Tarantino: een supercoole, geniaal gemonteerde, non-lineaire misdaadmozaïek van onvergetelijke scènes die moeiteloos pendelen tussen zwarte humor, spanning, geweld, romantiek en drama. De film bevat tal van cinefiele vondsten en knipoogjes, alsook een schitterende Tarantineske soundtrack met pop- en rocknummers zoals Misirlou, Jungle Boogie, Son of a Preacher Man, You Never Can Tell, Girl You Be a Woman Soon en Surf Rider. De hele cast acteert voortreffelijk, met glansrollen van John Travolta en Samuel L. Jackson (als een duo iconische movie villains), Bruce Willis, Uma Thurman, Harvey Keitel, Tim Roth, Amanda Plummer, Maria de Medeiros, Eric Stoltz, Rosanna Arquette, Ving Rhames en Christopher Walken.



Fargo (1996) van Joel en Ethan Coen: een briljante zwarte misdaadkomedie die balanceert tussen spanning en humor, met een onvoorspelbaar scenario, knap camerawerk van Roger Deakins, sfeervolle muziek van Carter Burwell en topvertolkingen van Francis McDormand, William H. Macy 
(als één van de beste movie villains aller tijden), Steve Buscemi en Peter Stormare (als een duo iconische movie villains), Harve Presnell, Kristin Rudrüd en John Carroll Lynch. Bekijk een filmfragment hierlees onze Top 35 van favoriete komedies hier en ons biografische portret van de gebroeders Coen hier.



Lost Highway (1997) van David Lynch: jaloezie, moord, romantiek, seks, bedrog, verraad en gespleten identiteit in dit onheilspellende, volstrekt unieke psychoseksuele neo noir misdaadmysterie, met sfeervol camerawerk van Peter Deming, een briljante soundtrack en knappe vertolkingen van Bill Pullman, Patricia Arquette, Balthazar Getty, Robert Loggia en Robert Blake. B
ekijk de hele film hier, lees onze recensie hier en onze Top 80 van visuele meesterwerken hier



Jackie Brown (1997) van Quentin Tarantino: een meesterlijk opgebouwd filmpareltje met een boeiende misdaadplot, uitstekende dialogen, geslaagde zwarte humor, sluimerende romantiek, een geniale montage en knappe vertolkingen van Pam Grier en Robert Forster, alsook van Samuel L. Jackson, Robert De Niro en Bridget Fonda (als een trio iconische movie villains).



- Mulholland Drive (2001) van David Lynch: een diepgravend psychologisch portret van een ongelukkige, geflopte actrice die in slaap valt en droomt over een leven waarin ze wél in de smaak valt van Hollywood en waarin haar biseksuele vriendin haar niét in de steek laat. De briljante dubbelrol van Naomi Watts, de eigenzinnige, compromisloze regie en de betoverende, surrealistische sfeer resulteren in één van de beste verfilmingen van (wens)dromen en nachtmerries die wij ooit gezien hebben.



- The Lord of the Rings - trilogie (2001, 2002 en 2003) van Peter Jackson: hoewel de grootschalige actiescènes soms over the top zijn, bijvoorbeeld wanneer het personage Legolas in het tweede deel enkele (digitale) vechtolifanten doodt, is deze epische en meeslepende verfilming van de wereldberoemde roman van J.R.R. Tolkien een onvergetelijk avontuur. Dat is vooral te danken aan de betoverende sfeer die regisseur Peter Jackson en zijn ploeg creëerden met dynamisch camerawerk, bezielde acteerprestaties (bijvoorbeeld van Christopher Lee 
als één van de beste movie villains aller tijden), prachtige muziek van Howard Shore, indrukwekkende landschappen, magnifieke decors, mooie kostuums, realistische rekwisieten en baanbrekende special effects. Als kijker vergeet je dat je naar fantasy-fictie zit te kijken en krijg je echt het gevoel dat je samen met de hobbit Frodo en zijn kompanen door het mythische Middle-earth trekt om de One Ring te vernietigen. Deze ambitieuze trilogie is een tour de force zonder weerga in de filmgeschiedenis. Bekijk een analyse van de muziek hier, lees onze Top 25 van de invloedrijkste films aller tijden hier en onze Top 80 van visuele meesterwerken hier.



- Elephant (2003) van Gus Van Sant: geïnspireerd door de infame schietpartij in de Columbine High School in 1999, reconstrueert dit verbijsterende psychosociaal drama op afstandelijke, bijna klinische wijze de geruisloze, onheilspellende transformatie van twee gefrustreerde scholieren in een duo kille, nihilistische spree killers, met schitterend camerawerk van Harry Savides (zoals knappe tracking shots door de brede schoolgangen), een briljante montage van regisseur Gus Van Sant, waarbij het drama zich herhaaldelijk ontvouwt vanuit verschillende oogpunten, en geloofwaardige vertolkingen van de hele cast, waardoor deze pregnante aanklacht tegen zinloos geweld aanvoelt als een documentaire. Bekijk de hele film hier.



Kill Bill 1 & 2 (2003 en 2004) van Quentin Tarantino: de liefde voor cinema spat van het scherm in dit tweedelige, genrevernieuwende, even grappige als gewelddadige, schitterend in beeld gebrachte en uiterst meeslepende wraakepos, met knap gemonteerde krijgskunsten en glansrollen van o.a. Uma Thurman, Michael Madsen, Lucy Liu, David Carradine, Daryl Hannah, Gordon Liu, Vivica A. Fox (
als één van de beste movie villains aller tijden), Chiaki Kuriyama (ook als één van de beste movie villains aller tijden) en Michael Parks (ook als één van de beste movie villains aller tijden). Zelden zagen wij zo'n originele en dynamische stijloefening. Bekijk een compilatievideo met voorbeelden van cinefiele knipoogjes in Kill Bill 1 & 2 hier en lees onze Top 80 van visuele meesterwerken hier



- There Will Be Blood (2007) van Paul Thomas Anderson: dit briljante psychosociaal drama over een verbeten Amerikaanse olieprospector maakt vooral indruk dankzij de onvergetelijke vertolking van Daniel Day-Lewis als het misantropische hoofdpersonage (
één van de beste movie villains aller tijden). Extra troeven zijn onder meer het knappe camerawerk, de geslaagde bijrol van Paul Dano als een onuitstaanbaar lijzige pastoor, de geloofwaardige enscenering van het tijdperk waarin de Amerikaanse olie-industrie van de grond kwam, en de briljante experimentele soundtrack van Jonny Greenwood (lid van de rockband Radiohead). Lees onze Top 30 van favoriete historische drama's hier.



- Zodiac (2007) van David Fincher: gebaseerd op historische feiten, draait dit sfeervolle en briljant in beeld gebrachte misdaadmysterie rond de jarenlange, obsessieve zoektocht naar de identiteit van een beruchte Amerikaanse seriemoordenaar die terreur zaaide in de jaren zestig en zeventig. De waarheidsgetrouwe, evoluerende look van de film, die de sixtiesseventies en eighties treffend evoceert, de degelijke vertolkingen van Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Robert Downey Jr., John Carroll Lynch en Chloë Sevigny, en de schitterende, sfeervolle muziek dragen bij tot het beklemmende documentair karakter van dit onderschatte meesterwerk. Bekijk de hele film hier
een analyse van de knappe cameratechnieken hier, lees onze Top 20 van favoriete politiefilms hieronze Top 45 van beklijvende films over seriemoorden hier en ons biografische portret van regisseur David Fincher hier.



Joeri Naanai.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten