maandag 8 december 2014

Portret.


Het humanisme van 
Abderrahmane Sissako 



Bestookt door allerlei tegenstrijdige berichten over de jihadisten van de islamitische organisatie  ISIS (soms ook Daesh, Da'isj, ISIL of kortweg IS genoemd), is het voor outsiders onbegonnen werk om de complexe chaos in het Midden-Oosten te ontrafelen. Toch is één ding duidelijk: overal waar extremisten, al of niet met steun van het westen, aan de macht komen, staat de vrijheid van de lokale bevolking onder druk. 

Ook in het West-Afrikaanse land Mali probeerden rebellen in 2012 de sharia (het islamitisch recht) in te voeren. Zo was het in de Malinese stad Timboektoe naar verluidt verboden om muziek te spelen, sigaretten te roken en zelfs voetbal te spelen, tot Malinese en Franse legertroepen de stad heroverden. Intussen zou een koppel in het Malinese stadje Adjelhoc dood gestenigd zijn, omdat de man en vrouw kinderen hadden terwijl zij niet getrouwd waren. Deze tragische gebeurtenissen inspireerden de in Mali opgegroeide cineast Abderrahmane Sissako tot het maken van Timbuktu (2014): een nieuw drama dat draait rond de lotgevallen van een Malinese veehoeder en zijn gezin tijdens het schrikbewind van de islamitische extremisten. 

Screenshot van een scène in Timbuktu.

Sociaal geëngageerd

Timbuktu werd opgenomen in het West-Afrikaanse land Mauretanië, waar Sissako in 1961 geboren werd. De internationale filmpers looft Timbuktu voor onder meer voor de mooie beelden en dramatische impact. Op het voorbije filmfestival van Cannes kreeg de film zowel de Prijs van de Oecumenische Jury als de Prix François Chalais. Beide prijzen bekronen het humanistische karakter van films, wat inderdaad een leidraad vormt in het oeuvre van Sissako.

Reeds in zijn kortfilm Le jeu (1989) -Sissako's afstudeerproject aan de befaamde VGIK-filmschool in de Russische hoofdstad Moskou- evoceerde Sissako de ontwrichtende impact van oorlog. 

In 1998, toen hij al naar Frankrijk geëmigreerd was, focuste Sissako in de tragikomedie La vie sur terre op het contrast tussen het westen en het Malinese plattelandsleven. 

Actrice Aïssa Maïga in Bamako.
Vier jaar later stond Sissako in het drama Heremakono (2002stil bij de verzuchtingen van Mauretaniërs die dromen van een beter leven in Europa. Dat leverde hem op het Filmfestival van Cannes de prijs voor beste buitenlandse cineast van het jaar op. 

In het rechtbankdrama Bamako (2006), vernoemd naar de Malinese hoofdstad, stelde Sissako financiële instellingen zoals het IMF en de Wereldbank mee verantwoordelijk voor de armoede in Afrika.

En ook in zijn nieuwe film Timbuktu toont de intussen 53-jarige Sissako dat sociaal geëngageerde maatschappijkritiek boeiende cinema kan opleveren.

Joeri Naanai

Timbuktu (Frankrijk/Mauretanië-2014): in de Belgische bioscopen vanaf 17 december 2014.
Met: Ibrahim Ahmed, Toulou Kiki, Abel Jafri, Fatoumata Diawara, Kettly Noël, Layla Walet Mohamed en Mehdi Ag Mohamed.

Genre: sociaal drama

Klik op de oranje link voor de trailer: Timbuktu - trailer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten