Waarom kijken we graag naar
horrorfilms?
- De fascinatie van de angst -
horrorfilms?
- De fascinatie van de angst -
Mensen
hebben een hekel aan angst. In het dagelijks leven althans, want in
onze vrije tijd 'genieten' we wel eens van een griezelfilm of
zenuwslopende thriller. Maar waarom griezelen we graag? Wat bezielt ons eigenlijk om ons
vrijwillig de stuipen op het lijf te laten jagen? We zochten en vonden antwoorden bij filosofen, psychologen en
de master of suspense Alfred Hitchcock.
Door Joeri Naanai
Afgezien
van zelfdestructieve, suïcidale of aan extreme kicks verslaafde
mensen, doen Jan en An Modaal er doorgaans alles aan om angstwekkende
situaties te vermijden. Dat is een gezonde, instinctieve reflex van
zelfbehoud die van generatie op generatie doorgegeven wordt via onze
genen. Hoe komt het dan dat de meeste mensen toch af en toe hun
natuurlijke afkeer van de angst overwinnen om naar een thriller of
horrorfilm te kijken? Waarom doen zelfs kinderen zichzelf de duvel
aan om nagelbijtend filmscènes te ondergaan die ons in het echte
leven letterlijk en figuurlijk in shock zouden brengen? Wat is er in
godsnaam zo fijn aan om anderhalf uur lang in je broek te doen van de
schrik en er nadien misschien nachtmerries aan over te houden?
Catharsis
In zijn Poëtica onderzocht de antieke Griekse filosoof Aristoteles wat de aantrekkingskracht was van de tragedie. Zijn
conclusie was dat toeschouwers van tragische toneelstukken gevoelens
van vrees en medelijden ervaren die een louterende werking kunnen
hebben. Door zich empathisch te identificeren met de gevoelswereld
van de personages op het podium kan de toeschouwer een therapeutische catharsis ervaren. In het tweede, verloren gegane deel van de
Poëtica onderzocht Aristoteles de komedie. Naar alle
waarschijnlijkheid typeerde hij daarin ook de lach als een bron van
catharsis. Lees daarover meer hier.
Aristoteles heeft natuurlijk zelf nooit een film gezien (vermits films nog niet bestonden in de oudheid). Maar films liggen in het verlengde van toneelstukken en wat Aristoteles zei over tragedies geldt net zo goed voor films. Ook een bioscoopbezoeker identificeert zich met de personages en ervaart gelijkaardige gevoelens als hen. En bij het bekijken van een spannende thriller of horrorfilm is de kijker dus onderhevig aan dezelfde angsten als de personages op het scherm. Omdat dit gebeurt in een veilige omgeving, is de angst echter minder groot en hoeft de ervaring niet traumatisch te zijn (behalve voor kleine kinderen en overgevoelige zielen weliswaar). Hoewel we als kijkers opgaan in de film en tijdelijk vergeten dat we in de bioscoop of thuis voor de buis zitten, weten we dat het "maar een film" is en we geen gevaar lopen. En zo kan die angstwekkende kijkervaring dezelfde cathartische werking hebben als diegene die Aristoteles beschreef. Net als de vaak lugubere sprookjes uit onze kindertijd, confronteren griezelfilms en thrillers ons met onze diepste angsten. Maar ze doen dat in een context die ons toelaat om er op een constructieve, therapeutische manier mee om te gaan.
Aristoteles heeft natuurlijk zelf nooit een film gezien (vermits films nog niet bestonden in de oudheid). Maar films liggen in het verlengde van toneelstukken en wat Aristoteles zei over tragedies geldt net zo goed voor films. Ook een bioscoopbezoeker identificeert zich met de personages en ervaart gelijkaardige gevoelens als hen. En bij het bekijken van een spannende thriller of horrorfilm is de kijker dus onderhevig aan dezelfde angsten als de personages op het scherm. Omdat dit gebeurt in een veilige omgeving, is de angst echter minder groot en hoeft de ervaring niet traumatisch te zijn (behalve voor kleine kinderen en overgevoelige zielen weliswaar). Hoewel we als kijkers opgaan in de film en tijdelijk vergeten dat we in de bioscoop of thuis voor de buis zitten, weten we dat het "maar een film" is en we geen gevaar lopen. En zo kan die angstwekkende kijkervaring dezelfde cathartische werking hebben als diegene die Aristoteles beschreef. Net als de vaak lugubere sprookjes uit onze kindertijd, confronteren griezelfilms en thrillers ons met onze diepste angsten. Maar ze doen dat in een context die ons toelaat om er op een constructieve, therapeutische manier mee om te gaan.
Horror
is fun
Volgens een onderzoek van de marketingprofessors Eduardo Andrade en Joel Cohen is een catharsis trouwens niet eens nodig is om te kunnen genieten van akelige films. Zij kwamen immers tot de conclusie dat kijkers ook plezier kunnen beleven aan de angst zelf. "Negatieve en positieve gevoelens kunnen simultaan optreden en de akeligste momenten kunnen tegelijk de leukste zijn", aldus Andrade en Cohen in hun studie On the Consumption of Negative Feelings. Griezelen kan dus gewoon fun zijn. Ook psychologieprofessor Jeffrey Goldstein zegt in zijn boek Why We Watch. The Attractions of Violent Entertainment: "Mensen kijken naar horrorfilms omdat ze bang gemaakt willen worden, anders zouden ze het geen tweede keer doen." Dit verklaart echter nog niet waarom we kunnen 'genieten' van de angst.
Bibberen om te leren
Volgens een onderzoek van de marketingprofessors Eduardo Andrade en Joel Cohen is een catharsis trouwens niet eens nodig is om te kunnen genieten van akelige films. Zij kwamen immers tot de conclusie dat kijkers ook plezier kunnen beleven aan de angst zelf. "Negatieve en positieve gevoelens kunnen simultaan optreden en de akeligste momenten kunnen tegelijk de leukste zijn", aldus Andrade en Cohen in hun studie On the Consumption of Negative Feelings. Griezelen kan dus gewoon fun zijn. Ook psychologieprofessor Jeffrey Goldstein zegt in zijn boek Why We Watch. The Attractions of Violent Entertainment: "Mensen kijken naar horrorfilms omdat ze bang gemaakt willen worden, anders zouden ze het geen tweede keer doen." Dit verklaart echter nog niet waarom we kunnen 'genieten' van de angst.
Bibberen om te leren
Angst
is een mysterieuze ervaring die ons afstoot en doet huiveren, maar ook
fascineert en aantrekt. We voelen ons hulpeloos wanneer we angstig
zijn. Maar het is ook een nuttige emotie die we geërfd hebben van
onze verre voorouders. Angst had een belangrijke signaalfunctie toen
de mens nog overgeleverd was aan de natuurelementen en wilde
roofdieren. De filosofische en psychologische literatuur focust daarom
niet alleen op de negatieve aspecten van de angst, maar staat ook bol
van uitspraken over zijn verdiensten. De Duitse filosoof Arthur Schopenhauer
benadrukte dat vrees ons waarschuwt voor roekeloosheid: "Een zekere
mate van vreesachtigheid is nodig voor ons bestaan in de wereld.
Bovendien zijn we na doorstane angst altijd vrolijker." En zijn nog beroemdere landgenoot en vakbroeder Friedrich Nietzsche schreef: "Is onze behoefte aan begrijpen niet een behoefte aan het
bekende, de wil om tussen al het vreemde, ongewone en twijfelachtige
iets te vinden dat ons niet meer onrustig maakt? Is het niet het
instinct van de vrees dat we 'begrijpen' noemen? Is het jubelen over
het begrijpen niet ook het jubelen over het teruggekregen
zekerheidsgevoel? Zonder de oeroude oefening in de vrees, zouden wij
nu geen vreugde aan de natuur beleven, zoals we ook geen vreugde aan
mens en dier zouden beleven zonder de lerares van het begrijpen: de
vrees."
Horror vacuï
De
Deense filosoof Søren Kierkegaard ging nog verder en beschreef de
angst als een wezenlijke mogelijkheidsvoorwaarde voor de ontwikkeling van
persoonlijke vrijheid. Volgens Kierkegaard is de mens een angstig
wezen omdat hij vrij is en zijn 'lege' toekomst met onzekerheid
tegemoet treedt. Die horror
vacuï (angst voor de
leegte) is echter ook verleidelijk, want het gevoel van een 'open
horizon' is zwanger van allerlei beloftevolle mogelijkheden. Kierkegaard vond dat de mens groeit naarmate hij zijn angsten onder ogen ziet
en hij adviseerde dat men de angst moest verwelkomen zoals de antieke Griekse wijsgeer Sokrates zijn gifbeker
hief: "Het leren kennen van de angst is een avontuur dat iedereen
moet aangaan wil hij niet teloorgaan door de angst niet te kennen of
eronder te bezwijken. Hij die goed heeft geleerd om bang te zijn,
heeft het belangrijkste geleerd."
De
modale bioscoopbezoeker of tv-kijker is natuurlijk niet bezig met deze
filosofische beschouwingen. Maar onbewust speelt de vreemde
aantrekkingskracht van de angst wel een cruciale rol wanneer we
beslissen om naar een spannende film te (blijven) kijken.
Thrillen of griezelen?
Hoewel het verschil soms erg vaag is, bestaat er wel degelijk een onderscheid tussen horrorfilms en thrillers. Horrorfilms zijn doorgaans bloederige en vrij ongeloofwaardige films over demonen, geesten, zombies, monsters, buitenaardse wezens of karikaturale psychopaten die dood en verderf zaaien. Zulke films zijn vooral bedoeld als spannend amusement en alleen ontwrichtend voor wie heel gevoelig is of (nog) geen duidelijk onderscheid kan maken tussen fictie en realiteit. Griezelfilms zijn razend populair bij jonge horrorfanaten (waarvan de overgrote meerderheid overigens géén labiele of gewelddadige persoonlijkheid heeft). De films appelleren aan hun nieuwsgierigheid naar het onbekende en leren hen op een heel primair niveau omgaan met gevoelens van gruwel, walging, dreiging en angst.
Thrillen of griezelen?
Hoewel het verschil soms erg vaag is, bestaat er wel degelijk een onderscheid tussen horrorfilms en thrillers. Horrorfilms zijn doorgaans bloederige en vrij ongeloofwaardige films over demonen, geesten, zombies, monsters, buitenaardse wezens of karikaturale psychopaten die dood en verderf zaaien. Zulke films zijn vooral bedoeld als spannend amusement en alleen ontwrichtend voor wie heel gevoelig is of (nog) geen duidelijk onderscheid kan maken tussen fictie en realiteit. Griezelfilms zijn razend populair bij jonge horrorfanaten (waarvan de overgrote meerderheid overigens géén labiele of gewelddadige persoonlijkheid heeft). De films appelleren aan hun nieuwsgierigheid naar het onbekende en leren hen op een heel primair niveau omgaan met gevoelens van gruwel, walging, dreiging en angst.
Linda Blair als het door de duivel bezeten meisje in The Exorcist: één van de meest angstaanjagende horrorfilms aller tijden. |
"Horrorfilms helpen jongeren om hun gevoelens te beheersen en terreur
te managen", aldus klinisch psycholoog Glenn Walters. En zo
anticiperen jongeren onbewust op de uitdagingen die hen te wachten
staan als volwassenen. De Britse media-expert John Edward Campbell
zit op dezelfde golflengte: "Jongeren willen geprikkeld worden door
intense ervaringen; een verlangen dat afneemt naarmate ze ouder
worden." De Amerikaanse professor emeritus psychologie Stuart
Fischoff beaamt: "Oudere mensen hebben stimulatievermoeidheid; ze
vinden het echte leven al angstaanjagend genoeg en hoeven niet zo
nodig naar een horrorfilm te kijken." Bovendien bevatten griezelfilms
vaak op tienerleest geschoeide zwarte humor.
Thrillers (of horrorthrillers) zijn vaak een stuk ernstiger, intelligenter en in elk geval
geloofwaardiger. Ze gaan immers over reële situaties die elk van ons
zou kunnen overkomen. Wie naar misdaadthrillers zoals Psycho, Dressed to Kill of
Henry: Portrait of a Serial Killer kijkt, weet dat de
moordenaars die erin geportretteerd worden akelig realistisch zijn.
Zulke misdadigers bestaan nu eenmaal. Ook politieke thrillers, zoals
The Manchurian Candidate en Absolute Power,
waarschuwen ons dat de werkelijkheid minder onschuldig is dan ze soms
lijkt. En psychologische thrillers, zoals Rebecca, Lost Highway en Shutter
Island, graven nog dieper, omdat ze via de onheilspellende
zielenroerselen van hun getormenteerde personages ook doordringen tot
in de duistere, verborgen hoekjes van ons eigen brein en hart.
Thrillers openbaren de schaduwzijden van onszelf en de ander. Ze
ontsluieren de condition humaine in zijn beklemmendste vorm en
zijn in dat opzicht een ontluisterende bron van zelfkennis en
zelfkritiek. Waarmee we hier overigens niet willen beweren dat
thrillers per definitie ook angstaanjagender zijn dan horrorfilms.
Van horrorfilms krijg je immers soms makkelijker nachtmerries,
precies omdat ze vaak extremer zijn en rechtstreeks het 'buikgevoel'
aanspreken. Maar de huivering die thrillers ontlokken gaat vaak dieper, omdat ze meer aan de verbeelding overlaten. Alle goede
cineasten weten dat suggestie vaak efficiënter is dan expliciete
beelden. Niets is zo angstaanjagend als onze eigen verbeelding.
Jack Nicholson in de briljante horrorthriller The Shining: "Heeeeere's Johnny!" |
In feite hebben we een haat-liefde-verhouding met de angst. We ontvluchten de angst, maar we hebben hem ook nodig. We willen bewijzen dat we sterker zijn dan de angst, maar we zouden niet kunnen leven zonder angst. Fobofobie -dat is angst voor de angst- weerhoudt ons ervan om daar stil bij te staan in het dagelijks leven. Angst is een taboe. Maar omdat angst nu eenmaal een fundamenteel deel van ons leven is, proberen we er toch mee in het reine te komen. Daarom kijken we naar spannende films: we willen aan onszelf bewijzen dat de angst geen heer en meester over ons is.
Wanneer
we de angst tegemoet treden door naar een spannende film te kijken,
doen we in feite hetzelfde als iemand die risicosporten zoals skydiven beoefent. Uit onderzoek blijkt trouwens dat mensen die
op zoek gaan naar kicks doorgaans ook meer van horrorfilms houden
dan andere mensen. Een thrillseeker of adrenalinejunkie wil
zijn (vaak zelfopgelegde) beperkingen overstijgen door het gevaar op
te zoeken. Hij wil voelen dat hij lééft. Dit hangt samen met het
feit dat we letterlijk en figuurlijk een adrenaline rush
krijgen wanneer we in gevaarlijke situaties terechtkomen. Dat is een
oeroude, instinctieve, hormonale reactie waarbij ons brein en lichaam
samenwerken om ons te wapenen tegen bedreigingen. Wanneer we schrik
krijgen, maken onze hersenen onder meer dopamine en endorfine aan: genotshormonen die ontstressen en pijn verdoven. Maar omdat een
horrorfilm bij de kijker geen echte, fysieke pijn veroorzaakt, hebben
de hormonen een narcotisch, verslavend effect. Ook dit verklaart
waarom sommige horroradepten niet genoeg kunnen krijgen van
griezelfilms.
Angst
en macht zijn verschillende kanten van dezelfde medaille: wie angst
overwint, voelt zich machtig. Testosteron zorgt bij mannen en jongens
vaak voor haantjesgedrag wanneer ze naar een griezelfilm kijken: "Ach, dit doet me niets." Vrouwen en meisjes kijken (al of niet door
hun vingers) mee om te bewijzen dat ze niét het zwakke geslacht
zijn. En bij iedereen zorgt de ontlading van opgekropte angst voor
een gevoel van bevrijding. "Angst en genot hangen samen", aldus
Fischoff. "De opluchting die volgt na de angst heeft een cathartisch
effect." Kierkegaard schreef: "Elke mens die geleerd heeft dat iedere
angst waarvoor hij bang werd hem op elk ogenblik kan overvallen, zal
aan de werkelijkheid een andere verklaring geven: hij zal de
werkelijkheid prijzen en zelfs als deze zwaar op hem drukt, zal hij
eraan denken dat ze toch veel, veel lichter is dan de mogelijkheid
was." En Nietzsche benadrukte: "Wat me niet doodt, maakt me sterker."
En zo kunnen we ons wapenen tegen de grote, boze wereld.
Spiegels
Angstaanjagende films appelleren ook aan ons collectief onbewuste: ze thematiseren eeuwenoude taboes en waarschuwen via de macabere lotgevallen van de filmpersonages dat wie maatschappelijke waarden, normen en wetten met de voeten treedt daar vroeg of laat wellicht voor zal moeten boeten. In dat opzicht verschillen enge films niet van mythes, legendes, fabels, sprookjes en heilige boeken. Freud en Jung, de grondleggers van de psychoanalyse, wezen al op het verband tussen de aantrekkingskracht van de angst en oeroude gedachten en emoties in het collectief onbewuste. Ons ego onderdrukt die vage gedachten en diepe emoties, maar de angst haalt ze weer naar boven.
Spiegels
Angstaanjagende films appelleren ook aan ons collectief onbewuste: ze thematiseren eeuwenoude taboes en waarschuwen via de macabere lotgevallen van de filmpersonages dat wie maatschappelijke waarden, normen en wetten met de voeten treedt daar vroeg of laat wellicht voor zal moeten boeten. In dat opzicht verschillen enge films niet van mythes, legendes, fabels, sprookjes en heilige boeken. Freud en Jung, de grondleggers van de psychoanalyse, wezen al op het verband tussen de aantrekkingskracht van de angst en oeroude gedachten en emoties in het collectief onbewuste. Ons ego onderdrukt die vage gedachten en diepe emoties, maar de angst haalt ze weer naar boven.
Tot slot zijn
horrorfilms en thrillers ook spiegels van de tijdsgeest: ze tasten de
grenzen van onze angst af en wij tonen in onze reactie meteen wie we
zijn.
Alfred
Hitchcock
over angst
over angst
Alfred Hitchcock. |
Op
het puntje van je stoel met...
Psycho (1960) van Alfred Hitchcock: een douche nemen werd plots een akelige onderneming na de release van deze tijdloze horrorklassieker.
Rosemary's Baby (1968) van Roman Polanski: Mia Farrow begint te geloven dat haar man deel uitmaakt van een satanische sekte in deze beklemmende psychologische horrorthriller.
The Exorcist (1973) van William Friedkin: de griezeligste aller griezelfilms over een door de duivel bezeten meisje.
The Texas Chain Saw Massacre (1974) van Tobe Hooper: een rauwe, realistische horrorfilm over een groepje vrienden in de greep van een familie zwaar gestoorde seriemoordenaars.
The Omen (1976) van Richard Donner: een diplomaat begint te vermoeden dat zijn zoontje wel eens het kind van de duivel zou kunnen zijn..
Alien (1979) van Ridley Scott: een nagelbijtende combinatie van horror en sciencefiction over de bemanning van een ruimteschip die belaagd wordt door een moorddadig buitenaards wezen.
The Shining (1980) van Stanley Kubrick: een briljante paranormale horrorthriller over een hotelconciërge die stilaan waanzinnig wordt en zijn vrouw en hun telepathisch zoontje begint te belagen.
Dressed to Kill (1980) van Brian de Palma: een visueel verbluffende psychoseksuele horrorthriller over een mysterieuze seriemoordenares.
The Evil Dead (1981) van Sam Raimi: enge demonen en zwarte humor in deze invloedrijke horrorklassieker over de gruwelijke lotgevallen van een groepje vrienden die hun vakantie doorbrengen in een afgelegen blokhut.
The Thing (1982) van John Carpenter: akelige special effects in deze beklemmende horrorfilm over een buitenaards wezen dat de vorm aanneemt van zijn slachtoffers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten