(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)

Klik op de oranje link voor onze recensie van The Kids Are All Right: Eén vader, twee moeders

Genre: tragikomedie / romantisch familiedrama

maandag 27 december 2010

Kinderfobieën

The Hole  van Joe Dante     ★★½

De 15-jarige Dane (gespeeld door Chris Massoglia) en zijn jongere broertje Lucas (Nathan Gamble) zijn net verhuisd en ontdekken in de kelder van hun nieuwe woonst een schijnbaar bodemloze put. De put is er al "sinds de eerste schreeuw op aarde", zo leren we later, en wie er in kijkt wekt blijkbaar zijn eigen grootste angsten tot leven. "You've got a gateway to hell under your house...and that is really cool", zegt hun buurmeisje Julie (Haley Bennett) droogjes. De toon is meteen gezet voor een onderhoudende griezelfilm in 3D over kinderangsten, groeipijnen en de donkere kant van onze verbeelding.

Familiehorror

Het scenario van The Hole knoopt aan bij de psychologische thematiek van kinderfobieën in de in 1990 verfilmde roman It van Stephen King. The Hole is echter iets te braaf en te voorspelbaar om doorgewinterde horroradepten de stuipen op het lijf te jagen. Alle clichés uit het genre passeren de revue: een behekst huis (House, The Amityville Horror), een helleput (The Gate), een boosaardige pop (Child's Play), een spookachtig zombiemeisje (Ringu), enzovoort. Zelfs de muziekscore van Javier Navarette is (te) nadrukkelijk ontleend aan die van Bernard Herrmann in Alfred Hitchcocks horrorklassieker Psycho. Je zou het met wat goede wil hommages kunnen noemen, maar hun meerwaarde hier ontgaat ons. De Scream-films van Wes Craven staan ook bol van genreclichés, maar die worden juist op de korrel genomen en zijn ingenieus verwerkt in de intelligente scenario's. Bovendien zijn de Scream-films echt angstaanjagend. The Hole daarentegen is een typische, familievriendelijke formulefilm die veilig binnen de lijntjes kleurt, slechts bij momenten spannend wordt en daardoor reeds halfweg begint te vervelen. Jammer, want de cast acteert behoorlijk en de technische ploeg kent zijn vak. Gesneden koek dus voor moedige pre-tieners, maar geen spek voor de bek van volwassen horrorfanaten.

V.l.n.r.: Haley Bennett, Nathan Gamble en Chris Massoglia.

Tussen haakjes: The Hole is niet te verwarren met de gelijknamige (en veel betere) Britse thriller met Keira Knightley uit 2001.

Tot slot nog een vraagje dat ik mezelf ook stelde tijdens het bekijken van The Hole: wat zou er uit de put komen mocht u er zelf in kijken?

JN.

The Hole (USA-2009): in de bioscoop vanaf 2 maart 2011.
Met: Chris Massoglia, Nathan Gamble, Haley Bennett, Teri Polo en Bruce Dern.

Genre: horror

Klik op de oranje link voor de trailer: The Hole - trailer

The Hole - trailer

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)

Klik op de oranje link voor onze recensie van The Hole: Kinderfobieën

Genre: horror

zondag 26 december 2010

The Housemaid - trailer

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van The Housemaid: Fraaie stijloefening

- de hele film: The Housemaid - full movie

Genre: erotische thriller / familiedrama

vrijdag 24 december 2010

L'illusionniste - trailer

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p voor hogere beeldresolutie)

Klik op de oranje link voor onze recensie van L'illusionniste: Weemoedige filmmagie

Genre: animatiefilm / tragikomedie / romantisch drama

donderdag 23 december 2010

Pirates of the Caribbean 4 - trailer

In deel 4 van de razend populaire piratenfilmreeks Pirates of the Caribbean, dat On Stranger Tides heet, speelt Johnny Depp opnieuw de rol van de onnavolgbare piratenkapitein Jack Sparrow. Ook Geoffrey Rush is weer van de partij als kapitein Barbossa. Daarnaast zijn ook rollen weggelegd voor onder anderen Penélope Cruz, Ian McShane, Judi Dench én voor rockster Keith Richards, op wiens unieke look en motoriek Johnny Depp zich inspireerde voor zijn metamorfose tot kapitein Jack Sparrow. Hieronder alvast de trailer, mét intro van mister Sparrow himself.

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)

Genre: avontuurlijke piratenfilm / komedie / actie / fantasy / romantiek

The Tree of Life - trailer

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van The Tree of Life: Amor Fati

- onze keuze van The Tree of Life als de mooist in beeld gebrachte film van het jaar: De beste films van 2011

Genre: existentieel gezinsdrama / mysterie

Interview.

Natalie Portman en Darren Aronofsky
praten over spiegels in
Black Swan

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van Black Swan: Dansen op een vulkaan

- de trailer: Black Swan - trailer

- de Oscarnominaties van Black Swan: Alle Oscarnominaties 2011

Genre: psychologisch drama / erotische thriller / romantische horrorfilm / dansfilm

woensdag 22 december 2010

Vicieuze cirkel

Somewhere  van Sofia Coppola     ★★★½

In het openingsshot van deze charmante tragikomedie van Sofia Coppola zien we het hoofdpersonage in zijn zwarte Ferrari rondjes rijden op een racebaan in de woestijn: een toepasselijke metafoor voor de vicieuze cirkel waarin het lege leventje van de succesvolle Hollywoodacteur Johnny Marco (glansrol van Stephen Dorff) beland is. Tussen de opnames van zijn populaire films in, vult Johnny zijn dagen met saaie persconferenties, drank, feestjes en oppervlakkige seks met actrices, stripteaseuses en groupies. Wanneer een journalist aan Johnny vraagt om zichzelf te beschrijven, staat de eenzame, verveelde vedette met zijn mond vol tanden. Later in de film geeft hij snikkend toe: "I'm nothing." Op een dag vraagt zijn ex hem om op hun elfjarige dochter Cleo (Elle Fanning) te passen. Terwijl Cleo op bezoek is, begint Johnny te beseffen dat hij zijn leven een nieuwe wending moet geven...

Stephen Dorff als Johnny en Elle Fanning als Cleo.
De rol van zijn leven

Stephen Dorff speelt de rol van zijn leven in deze intimistische film over eenzaamheid en (het gebrek aan) liefde. Wellicht omdat hij in het door Sofia Coppola zelfgeschreven scenario ook enkele van zijn persoonlijke ervaringen als filmster herkende, want roem isoleert eenieder die er deel aan heeft. Dorff speelt het 'klein' en laat het aan de kijker over om de gedachten en gevoelens van Johnny in te vullen terwijl hij samen met Cleo doodgewone, maar daarom niet minder betekenisvolle vader-dochter-momenten beleeft. De spontane interactie met zijn twaalfjarige tegenspeelster Elle Fanning, die als actrice een natuurtalent pur sang blijkt, draagt bij tot de geloofwaardigheid van dit bescheiden filmpareltje.

Een film met een ziel

De tragikomische humor is subtiel, het tempo melancholisch, de dialogen recht uit het hart en uit het leven gegrepen, en het mooie open einde een verademing in vergelijking met de platte happy endings die Hollywood ons zo vaak door de strot ramt. Een film met een ziel dus.

Somewhere won de Gouden Leeuw op het voorbije Filmfestival van Venetië.

JN.

Somewhere (USA-2010): in de bioscoop vanaf 5 januari 2011.
Met: Stephen Dorff, Elle Fanning en Chris Pontius.

Genre: existentieel drama / tragikomedie

Klik op de oranje links voor:

- de trailer: Somewhere - trailer

- onze keuze voor Stephen Dorff als de beste acteur van het jaar: De beste films van 2011

maandag 20 december 2010

Meer dan een muzikale prikkel

The Fabulous Baker Boys  van Steve Kloves    ★★★

V.l.n.r.: Beau Bridges, Michelle Pfeiffer en Jeff Bridges.

De broers Jack en Frank Baker (gespeeld door Jeff Bridges en Beau Bridges) vormen al jarenlang een rondreizend pianoduo. Op hun act begint stilaan sleet te komen en ze besluiten op zoek te gaan naar een zangeres om van hun duo een trio te maken. Tijdens de audities valt hun oog op de beeldschone Susie Diamond (Michelle Pfeiffer), die overigens niet alleen op muzikaal vlak nieuwe impulsen geeft aan de Baker Boys…

Onderhoudende tragikomedie

The Fabulous Baker Boys dateert van 1989 en is gebaseerd op een rechtlijnig scenario dat staat of valt met de acteurs die de dialogen tot leven moeten wekken. Daarom deed regisseur Steve Kloves een beroep op Jeff en Beau Bridges: twee Hollywoodveteranen die ook in het echte leven broers zijn. De intuïtieve interactie tussen beide acteurs draagt bij tot de geloofwaardigheid van het verhaal. Dat hun charmante tegenspeelster Michelle Pfeiffer, in de rol van zangeres Susie Diamond, al haar nummers zelf inzong, is de kers op de taart van deze onderhoudende tragikomedie.

JN.

The Fabulous Baker Boys (USA-1989): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Jeff Bridges, Beau Bridges en Michelle Pfeiffer.

Genre: tragikomedie / romantisch drama / muzikiekfilm

American Psycho - trailer

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p voor hogere beeldkwaliteit)

Genre: psychosociale misdaadthriller / horror / satire

Klik op de oranje link voor onze recensie van American Psycho: Doodziek

vrijdag 17 december 2010

Na putu - trailer

Klik op de oranje link voor onze recensie van Na putu: Verscheurend

Genre: romantisch drama

zaterdag 11 december 2010

Doodziek

American Psycho  van Mary Harron     ★★★

Op Markies de Sade’s Les 120 journées de Sodome na, moet American Psycho zowat het schandelijkste boek aller tijden zijn. Toen deze briljante bestseller van de Amerikaanse literaire wonderboy Bret Easton Ellis in 1991 verscheen, ontlokte hij een storm van protest wegens de gedetailleerde, haast ondraaglijke beschrijvingen van de perverse martelingen waaraan het moorddadige hoofdpersonage zijn slachtoffers onderwerpt. Intussen wordt het boek terecht beschouwd als een hoogtepunt in het oeuvre van Ellis en als één van de belangrijkste romans van de 20ste eeuw.

Horror vacuï

Ruim 10 jaar geleden waagde de Canadese cineaste Mary Harron zich aan de verfilming van dit als onverfilmbaar geachte boek.

Net als de roman, biedt de gelijknamige film een blik in het gestoorde brein van het hoofdpersonage Patrick Bateman (glansrol van Christian Bale): een jonge, rijke Amerikaanse beursmakelaar die geobsedeerd is door zijn eigen en andermans uiterlijk, geld, dure merkkleding, cosmetica, snobistische restaurants, popmuziek, drugs, seks en geweld. Bateman is het soort van onmens die meer wakker ligt van de vraag of zijn visitekaartjes er wel trendy genoeg uitzien dan van het tragische lot van de arme daklozen die op een boogscheut van Wall Street uit vuilnisbakken moeten eten. Zijn materiële rijkdom en vlekkeloze uiterlijk maskeren echter een afgrondelijk diepe innerlijke eenzaamheid en (zelf)haat. 's Nachts probeert Bateman met de moed der wanhoop om de zinloosheid van zijn lege en oppervlakkige yuppieleventje op te heffen door willekeurige moorden te plegen. De weerzinwekkende manieren waarop hij zijn slachtoffers martelt en om het leven brengt getuigen van zijn door en door verziekte geest.

Het cosmetische gezichtsmasker dat Patrick Bateman elke ochtend aanbrengt
alvorens hij naar Wall Street vertrekt, is een metafoor voor het sociale masker
waarachter hij zijn eenzaamheid, frustraties en opgekropte agressie verbergt.

Intens

Regisseuse Mary Harron koos omwille van begrijpelijke redenen voor een niet al te letterlijke visualisering van de gruwelijke moorden in de roman van Ellis, wat haar film zowel verteerbaarder als minder beklijvend maakt dan Pier Paolo Pasolini’s shockerende schandaalfilm Salò of De 120 dagen van Sodom uit 1975 naar de hogervermelde pornografische roman van De Sade.

Het scenario, de montage en de visuele vormgeving van American Psycho (zoals het camerawerk, de decors en de kostuums) hadden beter gekund.

De acteurs daarentegen zijn uitstekend: met name Justin Theroux als de zelfingenomen yuppie Timothy Brice; Reese Witherspoon als Batemans oppervlakkige verloofde Evelyn; Willem Dafoe als de politie-inspecteur die seriemoordenaar Bateman op de hielen zit; en Chloë Sevigny als Batemans naïeve secretaresse die zich aangetrokken voelt tot haar werkgever zonder te beseffen dat hij in feite een moorddadig monster is. Geen van hen kan echter tippen aan Christian Bale in zijn briljante titelrol als de psychopaat Bateman. Zijn intense, bij wijlen hilarische vertolking van de nihilistische yuppie in deze boeiende maatschappijkritische satire is een echte tour de force; bijna even onthutsend als het boek van Ellis dat ons begin jaren negentig een zelfkritische spiegel voorhield en zo onze kijk op onze postmoderne, in wezen doodzieke samenleving onherroepelijk veranderde...

JN.

American Psycho (USA-2000): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Christian Bale, Justin Theroux, Josh Lucas, Bill Sage, Chloë Sevigny, Reese Witherspoon, Willem Dafoe en Samantha Mathis.

Genre: psychosociale misdaadthriller / horror / satire

Klik op de oranje link voor de trailer: American Psycho - trailer

Christian Bale in zijn fenomenale vertolking
van de zwaar gestoorde seriemoordenaar Patrick Bateman.

donderdag 9 december 2010

Sanctum - trailer

Genre: actie / avontuur / drama / thriller

True Grit (2010) - trailer

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)

Genre: western / avontuur / drama

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van True Grit: Ruwe bolster, blanke pit

- de Oscarnominaties voor True GritAlle Oscarnominaties 2011

- een achtergrondartikel: Alle Oscars 2011

- een achtergrondartikel: Schaf de Oscars af!

dinsdag 7 december 2010

Verscheurend

Na putu  van Jasmila Zbanic    ★★★

Zrinka Cvitesic -hier met tegenspeler Leon Lucev- blijkt een karakteractrice van formaat.

Laat uw vooroordelen thuis als u naar deze intrigerende film gaat kijken. Na putu (letterlijk: Onderweg) volgt een Bosnisch koppel op de voet terwijl hun relatie onder druk staat. Luna en Amar zijn gek op elkaar, maar ze slagen er niet in om een kind te verwekken. Amar kampt bovendien met een alcoholprobleem. Onder invloed van de islam besluit hij zijn leven te beteren. Zijn nieuwe orthodoxe ideologie en onbuigzame levensstijl stuiten echter op verzet van Luna...

Revelatie

Na putu kiest geen partij tussen Luna en Amar en laat het aan de kijker over om zijn/haar eigen oordeel te vellen terwijl de hoofdpersonages verscheurende keuzes maken. Hierdoor krijgt dit boeiend liefdesdrama een universele dimensie. In haar gevoelige vertolking van Luna blijkt de Kroatische actrice Zrinka Cvitesic bovendien een echte revelatie.

JN.

Na putu (Bosnië en Herzegovina/Oostenrijk/Duitsland/Kroatië-2010): in de bioscoop vanaf 12 januari 2011.
Met: Zrinka Cvitesic en Leon Lucev.

Genre: romantisch drama

Klik op de oranje link voor de trailer: Na putu - trailer

zaterdag 4 december 2010

Vogelvrij

Exit Through The Gift Shop  van Banksy     ★★★

Straatkunstenaar Banksy draaide de rollen om en maakte een documentaire over de cameraman die hem filmde.

Straatkunst van Banksy.
In 1999 begint de Franse amateurfilmer Thierry Guetta in Los Angeles opnames te maken van graffiti-artiesten en andere straatkunstenaars. Hij wint hun vertrouwen en kan zo unieke beelden schieten van deze anonieme, vogelvrij verklaarde artiesten terwijl zij bezig zijn met hun clandestiene straatkunst. Thierry volgt hen overal ter wereld en zijn beeldmateriaal omvat al gauw duizenden tapes. Samen vormen ze een boeiende historische getuigenis van de opkomst van deze nieuwe, dynamische beweging in de artistieke tegencultuur.

Thierry slaagt er echter niet in om opnames te maken van de meest gerespecteerde en ongrijpbare figuur in het ondergrondse wereldje van de graffiti-guerilla: de legendarische Britse kunstenaar Banksy, wiens echte naam en identiteit een groot geheim is en wiens geniale oeuvre de traditionele grenzen tussen straatkunst en museale kunst op de helling zet. Op een dag komt Banksy naar Los Angeles. Thierry ruikt zijn kans...

Sinds Thierry Guetta de expo Life is Beautiful organiseerde, is hij zelf uitgegroeid tot een beroemde 'kunstenaar'.

Hyperkinetisch

Exit Through the Gift Shop is een unieke, vinnig gemonteerde documentaire over de verborgen mechanismen van de hedendaagse kunst. Terwijl Thierry de straatkunstenaars op de voet volgt en hun 'medeplichtige' wordt, groeit hij in het spoor van Banksy zelf stilaan uit tot een 'kunstenaar'. Niet gehinderd door zijn gebrek aan artistiek talent en ervaring, slaagt de hyperkinetische Fransman er zelfs in om onder het pseudoniem Mister Brainwash in Los Angeles een mega-expo te organiseren met eigen, twijfelachtige kunstwerken. Banksy besluit de rollen om te draaien en monteert Thierry's beeldmateriaal tot een ontluisterende en soms ook hilarische documentaire over de wijze waarop spontane, maatschappijkritische kunst ingelijfd wordt door de commerciële mainstream.

Banksy's documentaire is niet alleen een passioneel pleidooi voor burgerlijke ongehoorzaamheid en vrijheid van expressie, maar ook een interessante psychosociale studie van de condition humaine. Waarom wil Thiery zelf koste wat het kost beroemd worden? En wat bezielt hem om alles wat beweegt op film vast te leggen? Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat Thierry als elfjarig kind nooit de kans kreeg om afscheid te nemen van zijn destijds doodzieke moeder? Of is de hele documentaire misschien een slim verzinsel van Banksy en zijn/haar kompanen...?

JN.

Exit Through the Gift Shop (USA/Groot-Brittannië-2010): in de bioscoop vanaf 15 december 2010.
Met: Thierry Guetta, Banksy, Shepard Fairey, Space Invader, Seizer, Buff Monster, Borf, Dotmasters, Swoon en Ron English.