donderdag 31 maart 2011

In a Better World - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychosociaal familiedrama

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van In a Better World: Oog om oog...?

- de Oscarnominaties van In a Better World: Alle Oscarnominaties 2011

- de Oscars die In a Better World won: Alle Oscars 2011

woensdag 30 maart 2011

De lokroep van het snelle geld

Easy Money / Snabba Cash  van Daniel Espinosa     ★★★

V.l.n.r.: Matias Padin, Joel Kinnaman en Dragomir Mrsic.


De Scandinaven worden stilaan specialisten in degelijke misdaadthrillers. Na de populaire Zweedse detectiveserie Wallander, de Millennium-trilogie naar de romans van de Zweedse schrijver Stieg Larsson en de uitstekende Deense misdaadserie The Killing, is er nu Snabba Cash (internationale titel: Easy Money): een harde psychologische thriller die zich afspeelt in het grauwe, multiculturele misdaadmilieu van de Zweedse hoofdstad Stockholm.

Dubbelleven

Johan Westlund -JW voor de vrienden- (een verrassend veelzijdige en gevoelige rol van de Zweedse acteur Joel Kinnaman) is een jonge, ambitieuze economiestudent van lage komaf die er uitziet als de ideale schoonzoon. Johan leidt echter stiekem een dubbelleven en probeert hogerop te geraken in het leven door zaakjes te doen met een bende Zweeds-Arabische cocaïnehandelaars. Snel geld ('snabba cash') heeft echter ook zijn gevaarlijke kanten. Wanneer de Servische maffia een deel van de koek opeist, lopen de dingen uit de hand. Johan geraakt verwikkeld in een levensgevaarlijk web van intriges, hebzucht, verraad en moord...

Joel Kinnaman als de student annex cocaïnedealer JW.
Sociale film noir

Joel Kinneman en Lisa Henni.


Matias Padin als Jorge.


Dragomir Mrsic als Mrado.
Snabba Cash is meer dan een spannende misdaadfilm. Het scenario is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van de Zweedse advocaat en romanschrijver Jens Lapidus en focust vooral op de motieven van de hoofdpersonages.  Johan  heeft een negatief zelfbeeld en maakt zich wijs dat geld hem een sociale status kan opleveren waarmee hij zijn rijkeluisvriendjes en zijn liefje Sophie (Lisa Henni) kan imponeren. Jorge (knappe rol van Matias Padin), de Latijns-Amerikaanse contactpersoon van de Arabische maffia, wil zijn moeder en zwangere zus helpen, maar geraakt door zijn gangsterpraktijken vervreemd van zijn familie. En Mrado (ijzersterk vertolkt door Dragomir Mrsic) is een Servische beroepscrimineel die in het belang van zijn dochtertje wil kappen met zijn misdadige levenswandel. Wanneer een grote lading drugs aankomt die een einde zou kunnen maken aan de financiële zorgen van de drie protagonisten, brengt het lot hen samen en moet elk van hen verscheurende keuzes maken...

Johan, Jorge en Mrado zijn tragische figuren met een problematische jeugd die tegen wil en dank vastzitten in een gewelddadig, genadeloos milieu waarin niemand te vertrouwen is en iedereen elkaar bedriegt uit zelfbehoud en eigenbelang. Deze maatschappijkritische, psychosociale dimensie van de film, die zo kenmerkend is voor de huidige golf Skandinavische thrillers en wellicht mee hun succes verklaart, tilt Snabba Cash op tot een niveau dat de doorsnee misdaadfilm uit Hollywood overstijgt. Samen met het goede acteerwerk, de sfeervolle fotografie en de vinnige jump-cut-montage resulteert dit in een sociaal geëngageerde, soms wat geforceerde, maar niettemin boeiende variant op de klassieke hard-boiled noir.

JN.

Easy Money aka Snabba Cash (Zweden-2010): in de bioscoop vanaf 6 april 2011.
Met: Joel Kinnaman, Matias Padin, Dragomir Mrsic, Lisa Henni, Mahmut Suvakci, Lea Stojanov en Dejan Cukic.

Genre: misdaadthriller / psychologisch drama / gangsterfilm / film noir

Klik op de oranje link voor de trailer: Easy Money / Snabba Cash - trailer


Dragomir Mrsic als de Servische gangster Mrado: gevangen in een misdadige levenswandel.



donderdag 24 maart 2011

NIEUWS! 
Elizabeth Taylor

1932-2011


                
Nooit meer bang van Virginia Woolf


De Amerikaans-Britse actrice Elizabeth Taylor is afgelopen woensdagochtend op 79-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Los Angeles. De wereldberoemde filmdiva kampte al geruime tijd met hartproblemen. Taylor laat vier kinderen, tien kleinkinderen en vier achterkleinkinderen na. Behalve voor haar indrukwekkende filmcarrière -ze speelde mee in zo'n 70 bioscoopfilms en tv-producties en ze won 37 filmprijzen- zal Liz Taylor ook herinnerd worden vanwege haar turbulente privéleven. Ze trad maar liefst acht keer in het huwelijk, had een heleboel affaires, worstelde sinds het eind van de jaren zestig met een hardnekkige verslaving aan alcohol en pijnstillers, en sukkelde vaak met haar lichamelijke en mentale gezondheid. Terugblikkend op haar leven en werk, zullen cinefielen haar echter vooral blijven koesteren als een getalenteerde, charismatische en sensuele filmster die schitterde in enkele onvergetelijke klassiekers zoals GiantCleopatra en Who's Afraid of Virginia Woolf?

Door Joeri Naanai


Elizabeth Rosemond Taylor werd op 27 februari 1932 geboren in Hampstead in Noord-Londen als de dochter van een Amerikaanse kunsthandelaar en een Amerikaanse huisvrouw die ooit toneelactrice was. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog keerde het gezin terug naar Amerika en vestigde zich in de filmstad Los Angeles. In het begin van de jaren veertig deed de toen 9-jarige Elizabeth haar eerste screentest in Hollywood. Het leverde haar een bijrolletje op in de komedie There's One Born Every Minute uit 1942.

In 1942 als debutante in There's One Born Every Minute.

Kindsterretje

De grote filmstudio MGM zag wel wat in het charmante, donkerharige meisje met haar gave gezichtje en sprekende grijsblauwe ogen, en liet Elizabeth meespelen in de avontuurlijke jeugdfilm Lassie Come Home (1943) van Fred M. Wilcox (de eerste bioscoopfilm over de beroemde Schotse Collie) en in de paardensportfilm National Velvet (1944) van Clarence Brown. Pers en publiek waren erg enthousiast over de jonge, levendige actrice, en Taylor groeide uit tot een populair kindsterretje dat voortaan kortweg Liz genoemd werd, wat bewijst dat ze toen al behoorde tot de categorie van beroemdheden wier voornaam volstaat om een belletje te doen rinkelen bij het publiek. Zelf grapte ze later over haar eerste doorbraakfilms: "Some of my best leading men have been dogs and horses."

Internationale doorbraak 
In Giant.

Het acteertalent van Liz Taylor kwam pas echt tot zijn recht vanaf de jaren vijftig, met haar memorabele vertolkingen van o.a.:

- de aanstaande jonge bruid in de romantische huwelijkskomedie Father of the Bride (1950) van Vincente Minnelli; 
- het rijke liefje van Montgomery Clift in het tragiromantisch drama A Place in the Sun (1951) van George Stevens; 
- de love interest van Robert Taylor in het romantisch ridderdrama Ivanhoe (1952) van Richard Thorpe; 
- en de eigenzinnige echtgenote van Rock Hudson in de tragiromantische familiekroniek Giant (1956) van George Stevens.

In 1955 op de set van Giant, vlak na de geboorte van haar tweede kind.
Haar drie volgende filmrollen leverde Taylor telkens een Oscarnominatie op: 
- als de rijke maar labiele vrouw van Montgomery Clift in het romantisch oorlogsdrama Raintree County (1957) van Edward Dmytryk; 
- als de ongelukkige echtgenote van een drankzuchtige Paul Newman in het psychosociaal familiedrama Cat on a Hot Tin Roof (1958) van Richard Brooks;
- en als de getraumatiseerde nicht van Katherine Hepburn en Montgomery Clift in de psychologische mysteriethriller  Suddenly, Last Summer (1959) van Joseph L. Mankiewicz. 

In 1961 kreeg Liz Taylor eindelijk de Oscar voor beste actrice, met haar vertolking van de verleidelijke call-girl Gloria Wandrous in BUtterfield 8 (1960) van Daniel Mann.
 
Met Paul Newman in Cat on a Hot Tin Roof.

De Burtons

Tijdens de opnames van het opulente historisch liefdesdrama Cleopatra (1963) van Joseph L. Mankiewicz leerde Taylor de oerdegelijke Britse acteur Richard Burton kennen. Liz vertolkte de titelrol (ze kreeg daarvoor het toenmalige recordbedrag van 1 miljoen dollar), terwijl Burton de Romeinse veldheer Marcus Antonius speelde. Bekijk de hele film hier. Hoewel ze beiden getrouwd waren (Liz zat toen al aan hier vierde huwelijk), werden ze verliefd op elkaar en begonnen ze een affaire.  

Als Cleopatra.

Drie jaar later speelde Taylor opnieuw tegenover Burton in het virulente psychosociaal relatiedrama Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) van Mike Nichols. Taylor kreeg haar tweede Oscar voor haar fenomenale rol als de teleurgestelde en manipulatieve echtgenote Martha, terwijl Burton een Oscarnominatie kreeg voor zijn al even indrukwekkende vertolking van de sarcastische en verbitterde echtgenoot George. Burton en Taylor waren tegen dan ook in het echte leven getrouwd met elkaar, en de pers had een vette kluif aan de parallellen tussen de drankzucht en genadeloze ruzies van de filmpersonages enerzijds en het controversiële privéleven van de Burtons anderzijds. Dat weerhield het koppel er echter niet van om de bioscoopbezoekers het jaar daarop te trakteren op hun antagonistische rollen in het tragikomische Shakespearedrama The Taming of the Shrew (1967) van Franco Zeffirelli, waarvoor Burton en Taylor nogmaals konden putten uit de passionele haat-liefde-verhouding die zij ook in het dagelijks leven hadden. 

Met echtgenoot Richard Burton in Who's Afraid of Virginia Woolf ?.

Schaduwen

In 1967 was Taylor nog te zien aan de zijde van Marlon Brando in het beklemmende psychologisch relatiedrama Reflections in a Golden Eye van John Huston. Maar daarna ging het bergaf met Liz, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. De voorbije decennia speelde ze nog mee in tal van bioscoopfilms en tv-producties, waarvan echter geen enkele het niveau haalde van de klassiekers uit haar hoogdagen. Aan geld ontbrak het haar nooit, temeer omdat ze twee parfumlijnen lanceerde met een jaarlijkse omzet van naar schatting 200 miljoen dollar. In 1974 liep haar huwelijk met Burton op de klippen. Ze hertrouwde met hem het jaar nadien, maar het koppel scheidde opnieuw in 1976. In de daaropvolgende twintig jaar zou Liz nog twee keer een nieuwe man aan de haak slaan en even vaak scheiden.

De 'Burtons': twee handen op één turbulente buik.

Richard Burton overleed in 1984. De man van wie Taylor ooit zei "we zitten aan elkaar vast als kippenveren aan pek: voor altijd", had haar uiteindelijk dan toch 'in de steek gelaten'. Liz kwam intussen ook steeds vaker in de pers met haar ontwenningskuren, zenuwinzinkingen, eetstoornissen en andere kwalen. In 1997 werd ze geopereerd aan een hersentumor, en twee jaar geleden onderging ze een hartoperatie.  

Liz Taylor op oudere leeftijd:
de eeuwige filmdiva.
Tussendoor zocht ze troost in haar trouwe vriendschap met de Afro-Amerikaanse popster Michael Jackson: "de puurste liefde die ik ooit heb gekend", aldus Taylor. Maar toen ook het popicoon stierf, restte Liz alleen nog haar kinderen en haar herinneringen. In 2003 had ze het filmwereldje immers al vaarwel gezegd. Ze was toen 71. De grand lady van het Hollywood uit de fifties en sixties was een schaduw van zichzelf geworden. 

Toch verdient Liz niet alleen als actrice, maar ook als mens onze bewondering. Een vrouw die, na zeven mislukte huwelijken en god-weet-hoeveel affaires, in 1991 op 59-jarige leeftijd zonder gêne aan haar achtste echtgenoot begon met de uitspraak  "dit is het, voor altijd", geeft blijk van een optimisme, veerkracht en levenslust waar heel wat jonge mensen nog een puntje aan kunnen zuigen. Zelfs al hield ook dat 'allerlaatste' huwelijk 'maar' vijf jaar stand...


Klik op de oranje link voor extra foto's: Foto's van Elizabeth Taylor

Foto's van Elizabeth Taylor


Klik op de foto's om ze te vergroten en nogmaals voor het maximaal formaat.








In 1951 met Montgomery Clift in A Place in the Sun.
 
 
In 1958 in Cat on a hot Tin Roof.
 
 
In 1963 als Cleopatra.
 
 
Als Cleopatra.
 
 
Een levensechte kopie in het wassenbeeldenmuseum
van Madame Tussaud in Hollywood.
 
 
Haar ster op de Walk of Fame.
 
 
Het ultieme toonbeeld van roem: een portret door Andy Warhol.
  
 
Klik op de oranje links:

- voor nieuws over het overlijden van Elizabeth Taylor en achtergrondinfo over haar leven en filmcarrière: Elizabeth Taylor (1932-2011). Nooit meer bang van Virginia Woolf

- om Who's Afraid of Virginia Woolf? volledig te bekijken: Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) - full movie


 

dinsdag 22 maart 2011

Oog om oog...?

In a Better World  van Susanne Bier     ★★★

Markus Rygaard als Elias (links) en William Jøhnk Nielsen als Christian.


Na de dood van zijn moeder, verhuist Christian met zijn vader van de Engelse hoofdstad Londen naar een stadje op het Deense platteland. Christian komt er in de klas terecht van de tienjarige Elias: een gevoelige jongen die het slachtoffer is van dagelijkse pesterijen op school. De jongens worden vrienden, en Christian toont Elias dat hij zich kan wapenen tegen pestkoppen door zich niet te laten doen en zo nodig geweld te gebruiken. Anton, de vader van Elias, probeert zijn zoon te waarschuwen voor de zinloze, vicieuze cirkel waartoe geweld kan leiden en pleit voor de waardigheid van geweldloos verzet. Wanneer Anton in aanwezigheid van Elias en Christian echter zélf geslagen wordt door een agressieve man, zinnen de jongens op wraak...

Degelijk acteerwerk

Mikael Persbrandt (als Anton), Ulrich Thomsen (als de vader van Christian) en Trine Dyrholm (als de moeder van Elias) acteren meer dan behoorlijk. Maar het zijn vooral William Jøhnk Nielsen en Markus Rygaard als Christian en Elias die bewondering afdwingen met hun geloofwaardige vertolkingen van de bevriende jongens die samen wraak willen nemen op de grote, boze wereld...

Ulrich Thomsen (links) en William Jøhnk Nielsen.

Ontwrichtend

Net als het psychologisch misdaaddrama A History of Violence (2005) van David Cronenberg en de briljante antiheroïsche western Unforgiven (1992) van Clint Eastwood (één van onze favoriete westerns, alsook één van onze favoriete road movies en één van onze favoriete films tout court; bekijk de trailer hier en een filmfragment hier), is het nieuwe psychosociaal drama In a Better World (2010) van de Deense regisseuse Susanne Bier een boeiende denkoefening over de implicaties van onze houding ten opzichte van geweld. De film maakt duidelijk dat er een fundamenteel verwantschap bestaat tussen de impulsieve wijze waarop kinderen ogenschijnlijk banale ruzies uitvechten en de vaak minstens even irrationele manier waarop volwassenen destructieve oorlogen voeren. In beide gevallen hebben agressie en geweld een ontwrichtend effect op de slachtoffer(s) én de dader(s). De jonge Christian symboliseert hierbij het oog-om-oog-tand-om-tand-principe, dat op korte termijn efficiënt kan zijn maar van het slachtoffer ook een dader maakt. Anton, die als arts werkt in een Afrikaans vluchtelingenkamp, vertegenwoordigt het pacifisme, dat een lovenswaardige maar soms ook onhoudbare filosofie blijkt. En zijn zoon Elias wordt verscheurd door de moeilijke keuze tussen deze twee tegengestelde houdingen.       

Mikael Persbrandt als de pacifistische arts Anton.

Dilemma's

Hoewel In a Better World -oorspronkelijke Deense titel: Hævnen (Wraak)- onmiskenbaar moralistische trekjes heeft, siert het regisseuse Susanne Bier dat zij de ethische dilemma's in haar psychosociaal drama niet op een eenduidige wijze oplost. In a Better World is immers een film die terecht meer vragen oproept dan hij beantwoordt. Hoe moet je reageren op terreur en geweld? Bied je de andere wang aan of sla je terug? Wat kan je vergeven? Hoe stel je grenzen ten opzichte van jezelf en anderen? Waar eindigt zelfbescherming en begint wraak? En hoe moet je hierover keuzes maken in de opvoeding van je kind? Moeilijke vragen, waarop nu eenmaal geen eenvoudig antwoord bestaat...

Markus Rygaard en Trine Dyrholm.

Belerend

In a Better World plaatst de voormelde dilemma's van meet af aan in de complexe context van de familiedrama's die zich rond de hoofdpersonages afspelen: naarmate de film vordert, wordt het steeds duidelijker dat de verbitterde Christian lijdt onder de dood van zijn moeder; dat Elias moeite heeft met de scheiding van zijn ouders; en dat Anton worstelt met de nasleep van zijn mislukte huwelijk en met de menselijke drama's waarvan hij voortdurend getuige is in het Afrikaanse vluchtelingenkamp.

In a Better World, geschreven door de Deense scenarist Anders Thomas Jensen, is zo ambitieus in zijn opzet om al deze thema's tegelijk uit te werken dat de film wat te belerend wordt en een beladen indruk nalaat. 

Dat weerhield de Academy of Motion Pictures Arts & Sciences er echter niet van om In a Better World te bekronen met de Oscar voor beste anderstalige film. Die Oscar had volgens ons echter naar de aangrijpende familiekroniek en anti-oorlogsfilm Incendies (2010) van de getalenteerde Canadese cineast Denis Villeneuve moeten gaan (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier).

JN.

In a Better World aka Hævnen (Denemarken/Zweden-2010): in de bioscoop vanaf 13 april 2011.
Met: Mikael Persbrandt, William Jøhnk Nielsen, Markus Rygaard, Trine Dyrholm en Ulrich Thomsen.

Genre: psychosociaal familiedrama

Klik op de oranje links voor:

- de trailer: In a Better World - trailer

- de Oscarnominaties: Alle Oscarnominaties 2011

- de Oscars: Alle Oscars 2011


Mikael Persbrandt en Trine Dyrholm als de ouders met relatieproblemen.

maandag 21 maart 2011

Ontroostbaar

Rabbit Hole  van John Cameron Mitchell     ★★★½




Becca en haar man Howie (gespeeld door Nicole Kidman en Aaron Eckhart) zijn ontroostbaar nadat hun 4-jarig zoontje Danny om het leven komt tijdens een verkeersongeval. Om hun verdriet te verwerken, volgen ze groepstherapie met andere koppels die hun kind verloren hebben. Becca stoort zich echter mateloos aan het religieuze discours van sommige deelnemers. Wanneer een koppel troost zoekt in de gedachte dat God hun dochter wegnam "omdat Hij een engel nodig had", reageert Becca bot: "Waarom mààkte hij dan niet gewoon een engel?" En wanneer ze met haar moeder over haar religieuze twijfels praat, zegt ze: "Als God bestaat, is Hij een sadistische klootzak." 

Nicole Kidman als Becca.

Rouwverwerking

Becca's bittere cynisme is hààr manier om met de dood van haar zoontje om te gaan. De pijn van haar verlies is te groot om er voortdurend mee geconfronteerd te worden. Daarom stopt ze plots met de groepstherapie, verwijdert ze Danny's tekeningen van de koelkast en geeft ze zijn kleren en hond weg. Becca wist elk spoor uit dat herinnert aan Danny en lijkt van haar hart een steen te willen maken. Dat begint ook zijn tol te eisen van haar echtgenoot. Wanneer Becca verontwaardigd is omdat Howie niet lijkt te begrijpen dat zij geen zin meer heeft om met hem te vrijen, zegt Howie: "I was trying to make things nice." Becca's droge reactie vat hun problematische situatie treffend samen: "You can't. Things aren't nice anymore." Terwijl Becca en Howie steeds verder uit elkaar groeien, ziet Becca op straat toevallig de student die haar zoontje doodreed. Ze besluit hem te volgen...

Nicole Kidman en Aaron Eckhart als het rouwende echtpaar.

Baksteen

Gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van de Amerikaanse schrijver David Lindsay-Abair uit 2006, is Rabbit Hole een mooie, soms bitse, bij momenten ook (tragi)komische, maar vooral gevoelige en intelligente film over het moeizame parcours waarover rouwprocessen verlopen. Rabbit Hole maakt duidelijk dat elke mens op zijn/haar eigen, unieke manier omgaat met de pijn van verlies. Zo vraagt Becca aan haar moeder, die jaren voordien ook een zoon verloor, of de pijn ooit weggaat. "Nee", zegt haar moeder ((gespeeld door Dianne Wiest). "Maar na een tijd wordt ze wel draaglijk: als een baksteen die je voor de rest van je leven in je zak meedraagt, soms even vergeet, en dan plots weer voelt wanneer je even je hand in je zak steekt." 

Dianne Wiest als Becca's moeder.

Geloofwaardig

Nicole Kidman draagt haar rol van Becca met intense waardigheid. Jammer dat de botox in haar lippen haar gelaatsuitdrukkingen wat maskeert, maar ze blijft een ijzersterke actrice. Aaron Eckhart acteert heel verdienstelijk als Howie, die met de moed der wanhoop probeert om zijn huwelijk te redden. En ook Dianne Wiest overtuigt in haar fijne bijrol als Becca's moeder.

Nicole Kidman.

Hoe Rabbit Hole afloopt, verklappen we niet. Maar het ingetogen open einde sluit in elk geval perfect aan bij wat voorafgaat in deze geloofwaardige en ontroerende film over liefde en (wan)hoop.      

JN.

Rabbit Hole (USA-2010): in de bioscoop vanaf 13 april 2011.
Met: Nicole Kidman, Aaron Eckhart, Dianne Wiest, Miles Teller, Sandra Oh, Tammy Blanchard en Giancarlo Esposito.

Genre: psychologisch gezinsdrama / romantiek

Klik op de oranje link voor de trailer: Rabbit Hole - trailer



Nicole Kidman en Aaron Eckhart in het aangrijpende gezinsdrama Rabbit Hole.




Nicole Kidman.



Regisseur John Cameron Mitchell en hoofdrolspeelster Nicole Kidman op de set van Rabbit Hole.




woensdag 16 maart 2011

Frankie and Johnny - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor een achtergrondartikel over romantische films: Zijn romantische films gevaarlijk voor uw relatie?

Genre: romantische komedie / liefdesdrama


The Age of Innocence - trailer

   

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: romantiek / historisch kostuumdrama

Klik op de oranje links voor:

- ons biografisch portret van regisseur Martin Scorsese: Een meestercineast

- een achtergrondartikel: Visuele meesterwerken: Top 80



dinsdag 15 maart 2011

Wall-E - trailer






Klik op de oranje link voor een achtergrondartikel over romantische films: Zijn romantische films gevaarlijk voor uw relatie?

Genre: animatiefilm / komedie / romantiek / avontuur


maandag 14 maart 2011

Dansen op een vulkaan

Black Swan  van Darren Aronofsky     ★★★★



Met zijn nieuwe psychologisch balletdrama Black Swan heeft de eigenzinnige Amerikaanse cultcineast Darren Aronofsky (lees ons biografische portret hier) alweer een erg boeiende film afgeleverd, volgens ons zelfs de beste film van 2011

Het uitstekende scenario (van Andres Heinz, Mark Heyman en John J. McLaughlin) is gebaseerd op The Understudy: een intrigerend verhaal van Andres Heinz over de rivaliteit tussen twee ambitieuze danseressen in een New Yorks balletensemble. 

Tweestrijd

De artistiek directeur van het dansgezelschap (gespeeld door de Franse acteur Vincent Cassel) besluit prima ballerina Beth (Winona Ryder) te vervangen voor zijn nieuwe opvoering van Tsjaikovski's wereldberoemde balletsprookje Het zwanenmeer. De toegewijde, maar geremde en onzelfzekere danseres Nina (hoofdrol van Natalie Portman) staat onder druk van haar bemoeizieke moeder (Barbara Hershey) om Beths plaats te veroveren. Nina's moeder was ooit zelf een ballerina en hoopt de mislukking van haar eigen danscarrière te compenseren met het succes van haar dochter. Nina krijgt echter concurrentie van Lilly (Mila Kunis): een nieuwe, extraverte danscollega die ook haar zinnen heeft gezet op de vrijgekomen positie van sterdanseres...  

Tegenpolen

De vrouwelijke hoofdrol in Het zwanenmeer vergt het fysieke, danstechnische, mentale en emotionele vermogen om niet alleen de onschuld en gratie van de witte zwaan uit te beelden, maar ook de sensuele verleiding en gewetenloze sluwheid van de zwarte zwaan. De rol van de witte zwaan is Nina op het lijf geschreven, maar Lilly lijkt als Nina's tegenpool de perfecte personificatie van de zwarte zwaan.

Nina heeft er echter alles voor over om de dubbelrol in de wacht te slepen, ook als zij daarvoor de donkere kant van haar eigen ziel moet exploreren op de rand van de waanzin. Op haar beurt gebruikt Lilly haar vrouwelijke charme en vrijpostige natuur om in de gunst te komen van de artistiek directeur. Het bikkelharde artistieke en psychologische steekspel tussen beide ballerina's leidt tot een gevaarlijk web van intriges waarin ambitie, jaloezie, verraad en de niets ontziende drang naar perfectie een hoge tol eisen en leiden tot een verrassende finale die de film een nieuwe betekenis geeft...

Natalie Portman als Nina.

Werkelijkheid of fictie?

In navolging van briljante dansfilms waarin wat zich op het podium afspeelt overvloeit in wat zich in het echte leven afspeelt, zoals het visueel meesterwerk The Red Shoes van Michael Powell en Emeric Pressburger uit 1948 (lees onze recensie hier, bekijk een filmfragment hier en de hele film hier) en Carmen van Carlos Saura uit 1983 (bekijk een filmfragment hier en lees ons In Memoriam over Saura hier), is ook in Black Swan de grens tussen fictie en realiteit flinterdun. Dat levert een erg fascinerende, genre-overstijgende film op die het midden houdt tussen een psychologisch coming-of-age-drama, een erotische thriller en een romantische horrorfilm. De beheerste montage biedt de kijker houvast terwijl de plot van Het zwanenmeer zich parallel ontwikkelt aan Nina's zoektocht naar haar eigen identiteit, waarbij vaak spiegels in beeld komen. Bekijk een interview met Natalie Portman en Darren Aronofsky over de symboliek van de spiegels in Black Swan hier.

Nina wil zich losmaken van haar dominante moeder en op eigen benen staan, maar ze heeft angst om zichzelf te (her)ontdekken en vreest zichzelf te verliezen. Toch vindt zij de moed om zich over te geven aan diepe, duistere passies die veel verder reiken dan puur artistieke ambitie en raken aan de essentie van het menselijke verlangen. De erotische dimensie van het intelligente, gelaagde scenario ontvouwt zich zowel in de danschoreografie als in de scènes waarin de ontluikende seksualiteit van de verlegen, introverte en preutse Nina duidelijk wordt. 



Acteertalent

Natalie Portman slaagt er dankzij haar acteer- én danstalent in om de complexe, veeleisende transformatie van Nina geloofwaardig gestalte te geven. Vincent Cassel daarentegen mist uitstraling voor de rol van de meedogenloze choreograaf die zijn danseressen tegen elkaar uitspeelt en ze als een moderne Pygmalion naar zijn hand zet. Maar de charismatische Oekraïense actrice Mila Kunis is dan weer perfect gecast als de onpeilbare Lilly. Op het voorbije Filmfestival van Venetië, waar Black Swan werd voorgesteld als de openingsfilm, kreeg Kunis voor haar beklijvende bijrol alvast de prijs voor beste opkomend acteertalent.

Mila Kunis als Lilly.

Visuele flair

De sfeervolle fotografie, suggestieve make-up en prachtige kostuums komen vooral tot hun recht in de onthullende ontknoping van Black Swan, tijdens de intense opvoering van Het zwanenmeer. In die slotscènes herinnert Aronofsky's visuele flair aan de cinematografische toverkunsten in The Red Shoes (met voorsprong nog steeds de mooiste dansfilm aller tijden). De rest van Black Swan is goeddeels opgenomen in een sobere, realistische stijl die bijdraagt tot de geloofwaardigheid van het verhaal, maar af en toe ten koste gaat van de magie. Toch is Black Swan over de hele lijn visueel interessant genoeg voor deze eigenzinnige en verrassend spannende adaptatie van Tsjaikovski's tijdloze sprookje.

JN.


Black Swan (USA-2010): in de bioscoop sinds 2 maart 2011.
Met: Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Barbara Hershey en Winona Ryder.

Genre: psychologisch coming-of-age-drama / dansfilm / erotische thriller / horror / romantiek

Klik op de oranje links voor:

- de trailer: Black Swan - trailer





vrijdag 11 maart 2011

My Name Is Nobody - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 360p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje links:

- voor een achtergrondartikel: De beste westerns aller tijden

- om de volledige film te bekijken: My Name Is Nobody - full movie

Genre: western / komedie



woensdag 9 maart 2011

La doppia ora - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychologische thriller / neo noir / mysterie / romantisch drama / misdaad

Klik op de oranje link voor onze recensie van La doppia oraSchijn of zijn?

maandag 7 maart 2011

Schijn of zijn?

La doppia ora  van Giuseppe Capotondi     ★★★½



Sonia werkt als kamermeisje in een hotel in de Italiaanse stad Turijn. Tijdens een avondje speeddaten maakt ze kennis met de zwijgzame weduwnaar en ex-politieman Guido. Sonia wordt verliefd op hem, maar wanneer Guido haar uitnodigt in het riante landhuis waar hij als bewakingsagent werkt, worden zij plots overvallen door een bende gewapende dieven. Guido wordt neergeschoten, en Sonia raakt gekwetst maar overleeft op het nippertje. Na Guido's begrafenis kan Sonia hem moeilijk van zich afzetten. Ze lijkt hem overal te zien, zelfs op een foto van hen beiden waarvan zij zich echter niet kan herinneren dat die ooit getrokken werd. Lijdt ze aan posttraumatische stress? Leeft Guido nog? Of is ze gek aan het worden...? 

Kseniya Rappoport als Sonia, en Filippo Timi als Guido.

Fatale liefde

Met La doppia ora ('het dubbele uur') heeft de Italiaanse regisseur Giuseppe Capotondi een beloftevol langspeelfilmdebuut afgeleverd dat balanceert tussen een sfeervol romantisch drama en een originele psychologische mysteriethriller met film noir-elementen. Verleiding, bedrog, verraad, schuldgevoelens en onweerstaanbare (fatale?) liefde: het knap gestructureerde scenario (geschreven door Alessandro Fabbri, Ludovica Rampoldi en Stefano Sardo) staat bol van onvoorspelbare plotwendingen die de kijker tot op het einde in spanning houden over wat nu precies werkelijkheid en wat verbeelding is.

Filippo Timi.

Chemie

Filippo Timi acteert uitstekend als de charismatische Guido, maar het is vooral de getalenteerde Russische actrice Kseniya Rappoport als de getormenteerde Sonia die ons aan het scherm kluisterde terwijl we ons afvroegen wat haar personage nu eigenlijk overkomt. Voor de meeslepende chemie tussen beide hoofdrolspelers werden zij in 2009 op het Filmfestival van Venetië uitgeroepen tot beste acteur en beste actrice.

Kseniya Rappaport.

Veelbelovend

Soms doet La doppia ora denken aan het uitstekende verdwijningsmysterie Frantic van Roman Polanski uit 1988 (bekijk de hele film hier), dan weer aan de vage grens tussen droom en werkelijkheid in het fascinerende psychologische drama Mulholland Drive van David Lynch uit 2001 (één van onze favoriete films) en bij momenten zelfs aan het briljante film noir-misdaadmysterie Vertigo van Alfred Hitchcock uit 1958 (ook één van onze favoriete films). Misschien heeft Capotondi zich tot op zekere hoogte laten inspireren door deze films, maar La doppia ora heeft onmiskenbaar een eigen, ja zelfs vrij uniek karakter. 

Inhoudelijk laat de film een fragmentaire, enigszins onbevredigende indruk na. En ook op visueel vlak blijft hij wat in gebreke. 

Niettemin is La doppia ora een ambitieus en erg boeiend filmdebuut dat nieuwsgierig maakt naar Capotondi's volgende project.

JN.

La doppia ora (Italië-2009): beschikbaar op dvd vanaf 19 april 2011.
Met: Kseniya Rappoport, Filippo Timi, Antonia Truppo, Michele Di Mauro, Gaetano Bruno en Fausto Russo Alesi.

Genre: psychologische thriller / mysterie / neo noir / romantisch drama / misdaad    

Klik op de oranje link voor de trailer: La doppia ora - trailer


La doppia ora is een intrigerende mysteriethriller waarin haast niets is wat het lijkt.