vrijdag 16 juli 2021

Een speelse cultklassieker die het horrorgenre vernieuwde

An American Werewolf in London  van John Landis     ★★★★½



Met zijn zelfgeschreven horrorkomedie An American Werewolf in London (één van onze favoriete horrorfilms) bevestigde de Amerikaanse cineast John Landis in 1981 niet alleen zijn reputatie als een getalenteerde scenarist en regisseur van komedies (zoals Animal House uit 1978 en The Blues Brothers uit 1980) maar bewees hij ook dat hij spannende griezelfilms kon maken. An American Werewolf in London is immers een even grappige als griezelige film waarin Landis hedendaagse, speelse maar realistisch in beeld gebrachte varianten opvoert van de genreclichés uit traditionele weerwolffilms zoals The Wolf Man van Curt Siodmak uit 1941 en klassieke horrorkomedies zoals Abbott and Costello Meet Frankenstein uit 1948. 

Naar eigen zeggen, wilde Landis van An American Werewolf in London een film maken die zwarte humor bevat maar tevens expliciete horror toont die realistisch genoeg overkomt om het publiek de stuipen op het lijf te jagen. Daarin is Landis geslaagd. In die mate zelfs dat An American Werewolf in London samen met de humoristische horrorfilm The Evil Dead van Sam Raimi (ook uit 1981 en ook één van onze favoriete horrorfilms; lees onze recensie hier) tal van latere films inspireerden die zwarte humor combineren met expliciete horror.

The Slaughtered Lamb

An American Werewolf in London draait rond de twee jonge Amerikaanse toeristen David en Jack (gespeeld door David Naughton en Griffin Dunne), die begin jaren tachtig met hun rugzakken door het Engelse platteland trekken en op een avond bij volle maan terechtkomen in een pub met de toepasselijke naam The Slaughtered Lamb, waar de ongastvrije dorpelingen blijkbaar een gevaarlijk geheim verbergen. Het enige wat de dorpelingen kwijtwillen, wanneer David en Jack op het punt staan om de pub verlaten, zijn enkele raadselachtige en omineuze waarschuwingen: "Beware of the full moon", "Stay on the road" en "Stay clear of the moors"... 

Wat volgt verklappen we niet, maar u mag zich verwachten aan een geslaagde combinatie van horror, zwarte humor, hallucinaties, nachtmerries (en zelfs dromen in dromen) en tragische romantiek. 

Jack en David lopen bij volle maan verloren op de Engelse moors...

Bad Moon Rising

Eén van de meest memorabele sequenties is ongetwijfeld de sequentie waarin een personage (wie verklappen we niet) in een Londense woning bij volle maan transformeert tot een weerwolf terwijl op de achtergrond de liedjes Bad Moon Rising van Creedence Clearwater Revival en Blue Moon van Sam Cooke weerklinken, met destijds baanbrekende special make-up effects van Rick Baker (er bestond toen nog geen overtuigende computeranimatie van bewegende personages). Ook andere scènes, met name de hallucinatie- en droomscènes waarin een gruwelijk verminkte levende dode opduikt (wie verklappen we niet), geven blijk van het talent van Rick Baker als grimeur, wat hem de allereerste Oscar voor beste grimage opleverde in de geschiedenis van de Oscars.


De Schone en het Beest

De romantische subplot, die draait rond de Londense verpleegster Alex, vertolkt door de charmante Britse actrice Jenny Agutter, is een speelse, geslaagde variant op De Schone en het Beest-achtige films zoals King Kong.

Tussen verpleegster Alex en haar nieuwe patiënt David groeit iets moois...

Spannend

Naast de sfeervolle en spannende scènes op het Engelse platteland (in het begin van de film), de even grappige als griezelige hallucinatie- en droomscènes, en de hierboven reeds vermelde transformatiesequentie, dragen ook andere sequenties bij tot de verdiende cultstatus van An American Werewolf in London als een eigenzinnige, vernieuwende en meeslepende stijloefening in het horrorgenre, zoals de spannende achtervolging in de Londense metro (met onder meer knappe steadicam tracking shots) en de sequentie waarin de weerwolf paniek zaait in de Londense straten. 

Eén van de spannendste sequenties speelt zich af in de Londense metro.

Kaskraker

An American Werewolf in London was in 1981 een wereldwijde kaskraker. Behalve de Oscar voor beste grime, won de film ook twee Saturn Awards: voor beste horrorfilm en voor beste grime.

Nadien breide John Landis een vervolg aan zijn succesvolle filmcarrière met onder meer de sociale komedie Trading Places (1983) met Eddy Murphy (één van onze favoriete komedies), de lange horror-videoclip voor het razend populaire nummer Thriller (1983) van popster Michael Jackson, de westernkomedie ¡Three Amigos! (1986) en de komedie Coming to America (1988) met Eddy Murphy.

JN.

An American Werewolf in London (USA/Groot-Brittannië-1981): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: David Naughton, Griffin Dunne en Jenny Agutter.

Genre: horror / zwarte komedie / romantiek

Klik op de oranje links voor:

- een video-interview uit 1982 over angstaanjagende films: Interview met John Landis, John Carpenter en David Cronenberg

- een achtergrondartikel: Onze favoriete horrorfilms: Top 25



Geen opmerkingen:

Een reactie posten