dinsdag 26 maart 2013

Een instant-horrorklassieker

The Evil Dead  van Sam Raimi     ★★★★½



Vijf Amerikaanse studenten (gespeeld door Bruce Campbell, Ellen Sandweiss, Richard DeManincor, Betsy Baker en Theresa Tilly) trekken samen naar een afgelegen blokhut in de uitgestrekte bossen van Tennessee. Wat een fijne vakantietrip had moeten worden, draait echter uit op een nachtmerrie nadat zij in de kelder van de blokhut een dagboek en bandopnames met incantaties uit een antiek Sumerisch Boek van de Doden ontdekken...


Mijn eerste keer

The Evil Dead (bekijk een filmfragment hier en de hele film hier) is één van onze favoriete horrorfilms. De film werd geschreven en geregisseerd door een nog erg jonge Sam Raimi in zijn langspeelfilmdebuut en was na de bioscooprelease in 1981 een instant-horrorklassieker. 

Het spannende verhaal, de sfeervolle mise-en-scène (met opnames op locatie in de bossen van Tennessee), het dynamische camerawerk (met o.m. knappe shaky cam shots), de geslaagde special effects, het angstaanjagende sound design en de meeslepende combinatie van humor en huiver, met een tragikomische Bruce Campbell in de hoofdrol als één van de vijf studenten, inspireerden tal van latere griezelfilms, zoals bijvoorbeeld Cabin Fever van Eli Roth uit 2002 en The Cabin in the Woods van Drew Goddard uit 2011 (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier).

Een screenshot uit The Evil Dead.

Ik was een jaar of veertien toen ik The Evil Dead tijdens een vakantie voor het eerst zag in een zaaltje aan de Belgische kust. In tegenstelling tot vandaag, was de film destijds nog Kinderen Niet Toegelaten. Maar daar maakten de Chiro-jongeren aan de kassa van hun zaaltje op de zeedijk geen punt van toen ik mijn inkomkaartje wilde kopen... Tjongejonge, was me dat een vergissing! Als piepjonge cinefiel apprecieerde ik weliswaar het zichtbare vakmanschap en de toewijding, zeg maar liefde, waarmee deze vernieuwende en griezelige low budget horrorfilm gemaakt was. Maar ik betaalde wel een hoge prijs voor mijn jeugdige overmoed: wékenlang had ik last van nachtmerries...

Digitale restauratie

Een tijdje geleden bracht de Amerikaanse studio Sony Pictures een digitaal gerestaureerde versie van The Evil Dead uit op blu-ray disc, met boeiende extra's zoals deleted scenes, de documentaire The Untold Saga of The Evil Dead en nieuw audiocommentaar van regisseur Sam Raimi, hoofdrolspeler Bruce Campbell en producer Robert Tapert. En vanaf 24 april ligt ook de dvd van deze nieuwe editie van Sam Raimi's invloedrijke horrorklassieker in de winkelrekken.

Bruce Campbell gaf een komische toets aan zijn hoofdrol als de student Ash Williams.

Remake

Onder de titel Evil Dead komt op 15 mei bij ons een remake uit. Het zou ons verbazen mocht dit niet het zoveelste overbodige afkooksel blijken van een onverwoestbare klassieker.

JN.

The Evil Dead (USA-1981): beschikbaar op blu-ray disc en vanaf 24 april 2013 ook op een nieuwe dvd-versie, alsook te bekijken via onderstaande link.
Met: Bruce Campbell, Ellen Sandweiss, Richard DeManincor, Betsy Baker en Theresa Tilly. 

Genre: horror

Klik op de oranje links voor:

- de hele film: The Evil Dead (1981) - full movie

- een filmfragment: The Evil Dead - fragment

- een achtergrondartikel: Onze favoriete horrorfilms: Top 25




Geen opmerkingen:

Een reactie posten