zaterdag 31 maart 2012

Incendies - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Incendies: Littekens

Genre: familiekroniek / historisch drama / oorlogsfilm / mysterie


donderdag 29 maart 2012

Littekens

Incendies  van Denis Villeneuve     ★★★★




Nawal Marwan (gespeeld door Lubna Azabal) is een introverte vrouw met een duister verleden, die ooit met haar zoontje en dochtertje uitweek van het Midden-Oosten naar Canada. Na haar overlijden, wordt haar intussen volwassen tweeling Simon (Maxim Gaudette) en Jeanne (Mélissa Désormeaux-Poulin) op de hoogte gebracht van de laatste wensen in het testament van hun moeder: ze krijgen de opdracht om hun vader en hun broer te zoeken. Jeanne en Simon vallen bijna van hun stoel: hun vader hebben ze nooit gekend; en dat ze nog een broer hadden, wisten ze niet eens...

Jeanne en Simon lezen het verrassende testament van hun overleden moeder.
Queeste

Jeanne reist als eerste naar het vaderland van haar moeder. Dat land wordt in de film niet bij naam genoemd, maar heeft veel weg van Libanon. Daar ontdekt Jeanne na heel wat speurwerk dat haar moeder Nawal reeds als jonge vrouw verstoten werd door haar familie vanwege een schandaal. Bovendien bleek Nawal vroeger ook als verzetsstrijdster actief te zijn geweest tijdens de wrede burgeroorlog die het land jarenlang in een wurggreep hield. Nawal verborg echter nog meer geheimen voor haar kinderen. Jeanne roept dan ook de hulp in van haar broer Simon om de verbijsterende waarheid achter het verleden van hun moeder te ontsluieren. Een verleden dat niet alleen zware littekens achterliet op Nawals ziel, maar ook tragische gevolgen blijkt te hebben voor haar kinderen wanneer zij eindelijk de waarheid ontdekken...

Lubna Azabal als Nawal.

Meer verklappen van de plot doen we niet. De kracht van Incendies ligt immers vooral in de erg verrassende manier waarop het verhaal van deze emotionele familiekroniek evolueert. Dat verhaal wordt trouwens knap ontvouwd door de zoektocht van de tweeling naar hun vader en broer af te wisselen met flashbacks naar het verleden van hun moeder, waardoor de kijker als het ware samen met Jeanne en Simon het bewogen leven van Nawal kan reconstrueren. 
 

Griekse tragedie

Sommige kijkers zullen na verloop van tijd wellicht beginnen twijfelen aan de geloofwaardigheid van de onverwachte plotwendingen. Het scenario van Incendies (geschreven door de Canadese regisseur Denis Villeneuve in samenwerking met Valérie Beaugrand-Champagne, die zich daarbij baseerden op het gelijknamige toneelstuk van de Canadees-Libanese schrijver Wajdi Mouawad) bevat immers nogal wat toevalligheden. Maar hoewel deze vreemde familiekroniek onwaarschijnlijk lijkt, is ze niet onmogelijk. Soms overtreft de werkelijkheid de verbeelding. Bovendien is Incendies, ondanks de vele historische verwijzingen naar de Libanese burgeroorlog, in de eerste plaats een universeel drama dat de allure heeft van een tijdloze Griekse tragedie. De scope van Incendies overstijgt niet alleen het hier en nu, maar elke geografische en temporele beperking. Deze film gaat immers over heel wezenlijke dingen die raken aan de kern van het mens-zijn: angst, geweld, hoop, doorzettingsvermogen, wroeging, liefde, vergeving en de wrede, onvoorspelbare grilligheid van het Lot. Wat de beroemde Franse auteur Jean de la Fontaine schreef -"Men ontmoet zijn lot vaak op wegen die men ingeslagen had om het te vermijden"- geldt niet alleen voor de onfortuinlijke Oedipus in de antieke Griekse mythe, maar ook voor de hoofdpersonages in Incendies.


Intens

Incendies wordt vooral gedragen door de twee vrouwelijke hoofdrolspelers. Lubna Azabal, een Belgische actrice met Spaans-Marokkaanse roots, straalt genoeg ingehouden intensiteit uit om de zwijgzame kracht van Nawal tot haar recht te laten komen. En de Canadese actrice Mélissa Désormeaux-Poulin ontroert als de vertwijfelde maar vastberaden dochter Jeanne.

Lubna Azabal (links) en Mélissa Désormeaux-Poulin in een cruciale scène.

De kracht van de Liefde   

Incendies is een mokerslag: een genadeloos familiedrama; een scherpe aanklacht tegen de vernietigende impact van oorlog op verschillende generaties; en een schrijnende terugblik op het verwoeste leven van een getraumatiseerde en eenzame vrouw. Maar hoe hard de film ook aankomt, in wezen gaat het verhaal over de kracht van de Liefde, die elke oorlog overwint en waartegen al het Kwaad vroeg of laat het onderspit moet delven.

Incendies werd genomineerd voor de Oscar voor beste anderstalige film, maar die ging uiteindelijk naar een ander psychologisch familiedrama: het Deense In a Better World van Susanne Bier. Ook een goede film (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), maar volgens ons toch veel minder sterk dan Incendies.

JN.

Incendies (Canada/Frankrijk-2010): beschikbaar op dvd.
Met: Lubna Azabal, Mélissa Désormeaux-Poulin, Maxim Gaudette en Rémy Girard.

Genre: familiekroniek / historisch drama / oorlogsfilm / mysterie

Klik op de oranje link voor de trailer: Incendies - trailer




dinsdag 27 maart 2012

Ahoy! 3D-kaskraker in zicht

Titanic - 3D  van James Cameron     ★★★



Titanic, de in 1998 met maar liefst elf Oscars bekroonde kaskraker van Hollywoodregisseur James Cameron, behoeft wellicht weinig toelichting. Zowat iedereen tussen hemel en aarde heeft deze tragiromantische rampenfilm uit 1997 intussen reeds gezien. Behoort u tot de zeldzame enkelingen die dat nog niet gedaan hebben, dan kan u vanaf aanstaande woensdag in de bioscoop naar de nieuwe 3D-versie gaan kijken en alsnog inschepen voor het romantische avonturendrama over de tragische lotgevallen van de arme Jack (gespeeld door Leonardo DiCaprio) en de rijke Rose (Kate Winslet) aan boord van het historische passagiersschip RMS Titanic, dat in 1912 tijdens zijn maiden voyage naar de ondergang stoomde...

Romantiek
Leonardo DiCaprio en Kate Winslet.

Titanic is een film voor het hele gezin, maar blijkt vooral in de smaak te vallen bij tienermeisjes vanwege de bitterzoete romantische subplot en natuurlijk ook vanwege de razend populaire Amerikaanse acteur Leonardo DiCaprio. 

Hoewel de film allesbehalve een meesterwerk is, want daarvoor hengelt hij te veel naar de gunst van het publiek, blijft Titanic ook vandaag nog steeds een zeer genietbare spektakelprent die geen moment verveelt. Dat mag ook wel voor de ruim 200 miljoen dollar die Cameron en zijn coproducenten destijds uitgaven om de ondergang van 's werelds beroemdste schip in beeld te brengen.

Indrukwekkend

De cast, onder wie ook Billy Zane en een zoals steeds voortreffelijke Kathy Bates, kwijt zich uitstekend van zijn taak. En de indrukwekkende special effects -het schip en de ramp voelen meestal erg realistisch aan- dringen de soms wat melige romantiek al gauw naar de achtergrond. Al zal menige bakvis het hiermee ongetwijfeld oneens zijn...

JN.

Titanic - 3D (USA-2012): in de bioscoop vanaf 4 april 2012.
Met: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Kathy Bates, Gloria Stuart, Frances Fisher, Bernard Hill en David Warner.

Genre: rampenfilm / avontuur / romantisch drama

Klik op de oranje link voor een achtergrondartikel: Zijn romantische films gevaarlijk?



donderdag 22 maart 2012

Prometheus - nieuwe trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje links:

- voor onze recensie van Prometheus: Indrukwekkende Alien-prequel lost verwachting deels in

- voor een andere trailer: Prometheus - trailer

Genre: sciencefiction / thriller / horror / actie / avontuur / mysterie



woensdag 21 maart 2012

We Need to Talk About Kevin - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van We Need to Talk About Kevin: Waarom?

Genre: psychologisch gezinsdrama / thriller / misdaad


Waarom?

We Need to Talk About Kevin  van Lynne Ramsay     ★★★★




Hoe worden sommige mensen monsters? Worden ze zo gemaakt, door een traumatische jeugd, slechte ouders, dubieuze vrienden? Of hebben ze slechte genen? Loopt er iets mis in hun brein? Is het een kwestie van hormonen? Of spelen àl deze factoren een rol wanneer een ogenschijnlijk normale baby zoals Kevin opgroeit tot een introverte peuter (gespeeld door Rock Duer), een onhandelbare kleuter (Jasper Newell) en een sadistische tiener (Ezra Miller) die het bloed onder zijn moeders nagels vandaan haalt en zoveel haat in zich heeft dat hij uiteindelijk op een verschrikkelijke wijze ontspoort?

Het antwoord op deze vragen blijft onduidelijk na afloop van We Need to Talk About Kevin. Maar dat is precies de kracht van dit onthutsende psychosociaal gezinsdrama naar de gelijknamige bestseller van de Amerikaanse schrijfster en journaliste Lionel Shriver. De verfilming door de Schotse cineaste Lynne Ramsay weerspiegelt immers, net zoals de voormelde brievenroman van Shriver, vooral het radeloze gezichtspunt van Kevins moeder Eva (hartverscheurend vertolkt door Tilda Swinton). En omdat Eva zich, net als wij, afvraagt wat haar wrede zoon eigenlijk bezielt, kunnen we ons ook beter identificeren met haar onmacht en wanhoop.

Tilda Swinton als Eva en Rock Duer als haar zoontje Kevin.

Wraakengel

Reeds als baby roept Kevin bij zijn moeder tegenstrijdige gevoelens op. Ze houdt van hem, maar niet met overtuiging. En Kevins onafgebroken huilbuien en apathische, quasi autistische gedrag jagen haar de gordijnen in. Heeft Eva een postnatale depressie of voelde ze tijdens haar zwangerschap al dat er iets niet klopt met haar kind?

Rock Duer als Kevin.

Als zes- tot achtjarige jongen
wordt Kevin vertolkt door Jasper Newell.

Als kleuter is Kevin geëvolueerd tot een soort van boosaardige wraakengel die zijn moeder het leven zuur wil maken. Tegenover zijn vader (gespeeld door John C. Reilly) gedraagt Kevin zich echter als de vermoorde onschuld, waardoor Eva's bezorgdheid over hun kennelijk psychisch gestoorde zoontje bij haar man in dovemansoren valt. Eva staat er alleen voor. En in haar confrontaties met Kevin haalt deze het slechtste in zijn moeder naar boven. Een vicieuze cirkel, die slecht afloopt wanneer Kevin een tiener wordt en zijn haat een (zelf)destructief hoogtepunt bereikt...

Ezra Miller: perfect gecast als de 16-jarige Kevin.

Duivelskind

We weten allemaal dat kinderen gemeen kunnen zijn. Maar Kevin is een kwaadaardige griezel die als kleuter in de buurt komt van het duivelskind Damien in de horrorfilm The Omen uit 1976 (bekijk de hele film hier en een filmfragment hier). Als tiener is Kevin vergelijkbaar met de nihilistische en ontspoorde jongeren in Elephant (bekijk de hele film hier). Dat psychosociaal misdaaddrama van Gus Van Sant uit 2003 was trouwens gebaseerd op het infame bloedbad dat de tieners Eric Harris en Dylan Klebold in 1999 aanrichtten op de campus van de Amerikaanse Columbine High School (later verfilmd door Michael Moore in de documentaire Bowling for Columbine). Nihilistische, perspectiefloze en wraakzuchtige jongeren fungeren dus niet alleen als fictieve personages in films en romans, maar kunnen ook akelig echt zijn. 


Thriller

Ook het angstaanjagende (schizofrene?) titelpersonage in het bizarre sciencefictionmysterie Donnie Darko (2001) spookte door ons hoofd toen we Kevin bezig zagen. We Need to Talk About Kevin is immers niet alleen een tragisch gezinsdrama, maar ook een verontrustende psychosociale thriller waarin Kevins onvoorspelbare dreiging de kijker op het puntje van zijn stoel houdt. Dat is mee te danken aan de perfecte casting: Rock Duer straalt als de peuter dezelfde inertie uit als een baksteen op sterk water; Jasper Newell is als de creepy zes- tot achtjarige Kevin zo gemeen dat je hem een ongeluk zou willen aandoen; en Ezra Miller ziet er als de perverse, manipulatieve tiener even ondoorgrondelijk en onberekenbaar uit als de Amerikaanse seriemoordenaar Richard Ramirez alias The Night Stalker. 
   
Seriemoordenaar
Richard Ramirez.
Ezra Miller.
Moederinstinct

Er bestaat geen twijfel over: Kevin is een sociopaat die kennelijk ongevoelig is voor het leed dat hij aanricht. Sterker nog, hij lijkt ervan te genieten. Toch geeft zijn moeder hem niet op. Eva wordt verscheurd tussen de afschuw voor het door en door vileine karakter van haar zoon enerzijds en haar onophefbare moederinstinct anderzijds. Voor haar is er gewoon geen uitweg: een kind, hoe monsterlijk ook, blijft je kind en kan je niet simpelweg als afgedankt speelgoed bij het huisvuil zetten.

Tilda Swinton.
Hoofdrolspeelster Tilda Swinton had dit goed begrepen en zet een ijzersterke, emotionele acteerprestatie neer als de getormenteerde moeder. Dankzij de met flashbacks opgebouwde genealogie van het gezinsdrama krijgen we als kijkers meer inzicht in de ontwrichte relatie tussen Eva en haar zoon en daarmee ook in haar frustraties. Ook het cynische contrast tussen vrolijke deuntjes op de soundtrack en Eva's lijdensweg accentueert haar machteloosheid om door te dringen tot haar gevoelloze zoon en hem te bevrijden uit de pikdonkere kerker van zijn zwarte ziel.
    

We Need to Talk About Kevin is een genadeloze, erg knap gemaakte film. Wij plakten aan het scherm van de eerste tot de laatste pakkende scène.


Het absolute Kwaad

Keren we tot slot nog even terug naar onze vragen aan het begin van deze filmrecensie. Hoe wordt iemand een monster? Waarom doet Kevin wat hij doet? In het echte leven kunnen psychologen vaak oorzaken aanduiden voor (zelf)destructief gedrag. Doorgaans zijn sociopaten en psychopaten zelf ooit slachtoffer geweest van misbruik en geweld. Op latere leeftijd reageren ze hun (jeugd)trauma's dan af door ook zelf slachtoffers te maken. Maar soms ontbreekt elk concreet aanknopingspunt voor een plausibele diagnose. Soms is het gissen naar de  oorzaken en motieven van onaanvaardbaar antisociaal gedrag; een leemte in ons begrip van het Kwaad dat ook centraal staat in de nihilistische misdaadshocker Henry: Portrait of a Serial Killer (1996).

Een gelijkaardig nihilisme is ook voelbaar in We Need to Talk About Kevin. In een cruciale scène gaat Eva in de kamer van haar zoon stiekem op zoek naar aanwijzingen die zijn kille gedrag zouden kunnen verklaren. Ze vindt echter niets dat haar vooruithelpt.

Als kijker heb je soms de indruk dat Kevin wraakt neemt omdat zijn moeder hem niet graag genoeg ziet en omdat hij het leven zinloos lijkt te vinden. Maar zijn wraak gaat wel heel erg ver...

Voor het absolute Kwaad bestaat geen verklaring. Het woord absoluut (afgeleid van het Latijnse absolvere of 'losmaken') moet hier etymologisch begrepen worden: als het 'onthechte', gealliëneerde Kwaad dat niet van deze wereld lijkt en een raadsel is. Een raadsel voor Eva en voor ons, toeschouwers van het Kwaad, maar wellicht ook voor de pleger ervan. Net zoals elk van ons tot op zekere hoogte een raadsel voor zichzelf blijft (ook wij weten niet altijd precies waarom we doen wat we doen), zo is ook de compulsieve sadist Kevin een raadsel voor zichzelf. Hij weet niet waarom hij geniet van het verdriet dat hij veroorzaakt en waaronder hij wellicht tegelijk ook zelf, op een sadomasochistische manier, lijdt. Hij weet alleen dat hij geniet én tegelijk lijdt. En dat de drang om te kwetsen en te vernietigen blijkbaar sterker is dan hemzelf. Of zoals Kevin zijn nihilisme zelf uitdrukt: "There is no point. That's the point."

Distributeur Wild Bunch brengt We Need to Talk About Kevin vanaf 24 mei uit op dvd en blu-ray disc.

JN.



We Need to Talk About Kevin (Groot-Brittannië/USA-2011): beschikbaar op dvd en blu-ray vanaf 24 mei 2012.
Met: Tilda Swinton, John C. Reilly, Ezra Miller, Jasper Newell, Rock Duer en Ashley Gerasimovich.

Genre: psychosociaal gezinsdrama / thriller / misdaad

Klik op de oranje link voor de trailer: We Need to Talk About Kevin - trailer





zaterdag 17 maart 2012

Dark Shadows - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie


Genre: komedie / horror / fantasy


Young Adult - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Young Adult: À la recherche du temps perdu

Genre: existentiële tragikomedie / romantisch drama


vrijdag 16 maart 2012

À la recherche du temps perdu

Young Adult  van Jason Reitman     ★★★½



Wij hebben altijd al een zwak gehad voor mensen die het kind in zichzelf koesteren. Hebben we misschien zelf een Peter Pan-syndroom? Hoe dan ook, we hebben erg genoten van Charlize Theron die in de nieuwe existentiële tragikomedie Young Adult de hoofdrol vertolkt als Mavis: een 37-jarige, depressieve jeugdboekenschrijfster die terugkeert naar haar geboortestadje Mercury, Minnesota om er haar jeugdvlam Buddy (Patrick Wilson) op te zoeken. Hoewel de intussen getrouwde Buddy net vader werd, is Mavis vastbesloten om hem terug voor zich te winnen...

Patrick Wilson als Buddy en Charlize Theron als Mavis.
Narcisme

Mavis is een sloddervos, draagt Hello Kitty-T-shirts, speelt videogames, rijdt in een Mini Cooper, houdt van muziek uit de jaren negentig en drinkt zich graag in de vernieling. Ze is een egocentrisch groot kind dat in het verleden is blijven hangen en dat maakt haar onuitstaanbaar en onweerstaanbaar tegelijk; een arrogant, narcistisch en labiel, maar ook spontaan, charmant en kwetsbaar wicht dat hunkert naar liefde en geluk.

Stalker

Voormalig Oscarwinnares Charlize Theron (check out haar fenomenale acteerprestatie in het tragiromantische misdaaddrama Monster uit 2003!) bespeelt in Young Adult moeiteloos het hele spectrum van menselijke emoties. Als Mavis gedraagt ze zich ten opzichte van Buddy af en toe als een creepy stalker die doet denken aan Glenn Close in Fatal Attraction en aan Rebecca De Mornay in The Hand That Rocks the Cradle. Maar dankzij het vermakelijke en op mensenmaat gesneden scenario van Diablo Cody, blijft Young Adult binnen de lijnen van een geloofwaardige tragikomedie.

Charlize Theron.
Scherp

Patton Oswalt en Charlize Theron.
Behalve van Therons veelzijdige vertolking, is het ook genieten van Patton Oswalt in zijn gevoelige bijrol als de sympathieke Matt: een voormalige schoolgenoot van Mavis die op krukken door het leven gaat en, net als zij, worstelt met eenzaamheid en onbegrip. Het zijn vooral hun snedige dialogen die van Young Adult een grappige, maar ook scherpe en ontroerende tragikomedie maken over het moeizame levenspad dat sommigen onder ons moeten afleggen om een beetje gemoedsrust te vinden.

JN.

Young Adult (USA-2011): in de bioscoop vanaf 28 maart 2012.
Met: Charlize Theron, Patton Oswalt, Patrick Wilson en Elizabeth Reaser.

Genre: existentiële tragikomedie / romantisch drama

Klik op de oranje links voor:

- de trailer: Young Adult - trailer

- ons biografisch portret van Charlize Theron: Het emotionele vuurwerk van Charlize Theron

- onze hommage aan Charlize Theron in onze Top 36 van mooiste filmactrices aller tijden: FILMGODINNEN - deel 28: Charlize Theron (1975-...)

dinsdag 13 maart 2012

In het spoor van Hitchcock

Dressed to Kill  van Brian De Palma     ★★★★★



In deze ophefmakende psychoseksuele misdaadthriller uit 1980 (bekijk de trailer hier en de hele film hier) toont de Amerikaanse cineast Brian De Palma (één van onze favoriete regisseurs) waarom hij in zijn hoogdagen vaak vergeleken werd met zijn grote voorbeeld Alfred Hitchcock (ook één van onze favoriete regisseurs). Net als de Britse Master of Suspense deed in briljante klassiekers zoals Rear Window uit 1954 en Psycho uit 1960 (een visueel meesterwerk dat behoort tot onze favoriete films over seriemoorden en tot onze favoriete horrorfilms), voert De Palma de spanning in Dressed to Kill gradueel op tot ondraaglijke hoogte terwijl de kijker zich nagelbijtend afvraagt wat de mysterieuze dader bezielt in deze visueel verbluffende slasher movie en whodunit

Master class

De spannende plot begint met een sequentie waaruit blijkt dat Kate Miller (gespeeld door Angie Dickinson) een huisvrouw is die seksueel niet aan haar trekken komt bij haar zelfzuchtige, allesbehalve romantische echtgenoot. Kate fantaseert over een passionele buitenechtelijke relatie en geeft uiteindelijk toe aan haar verlangens wanneer zij in het Metropolitan Museum in New York toevallig een aantrekkelijke man ontmoet die haar meeneemt naar zijn appartement. De koortsige verleidingssequentie in het museum duurt maar liefst tien minuten zonder dat er één woord gesproken wordt en is een master class in knap camerawerk (met o.m. meeslepende tracking shots door de museumzalen) en geniale montage.

Angie Dickinson als Kate.

Kat en muis

Na haar slippertje met de onbekende man, verlaat Kate diens appartement. In de lift wordt ze met een scheermes vermoord door een blonde vrouw met een donkere zonnebril. Er is echter een getuige: de jonge call girl Liz Blake (Nancy Allen) ving een glimp op van de dader in de lift, waarna Liz verhoord wordt door de botte politie-inspecteur Marino (Dennis Franz). Inspecteur Marino verhoort ook Kate's psychiater dokter Robert Elliott (glansrol van Michael Caine), maar vanwege diens beroepsgeheim verzwijgt dokter Elliott dat één van zijn andere patiënten een scheermes uit zijn dokterspraktijk gestolen heeft. Intussen wordt Liz gestalkt door de vrouw met de zwarte zonnebril, die Liz wil uitschakelen als getuige van de moord. Omdat Liz voor haar leven vreest en bovendien door Marino behandeld wordt als verdachte, probeert zij samen met Kate's inventieve tienerzoon Peter (Keith Gordon) de identiteit van de dader te achterhalen...

Michael Caine als psychiater Elliott (links) en Dennis Franz als politie-inspecteur Marino.

Briljante stijloefening

Dressed to Kill is één van de beste misdaadthrillers en slasher movies aller tijden, die behoort tot onze favoriete horrorfilms, onze favoriete films over seriemoorden én onze favoriete films tout court (ongeacht het genre).

Nancy Allen als Liz.

Regisseur Brian De Palma haalde alles uit de kast om Hitchcock te evenaren in een briljante stijloefening die het genre van de misdaadthriller zowel eer betuigde als vernieuwde. Dressed to Kill heeft alles om de kijker aan het scherm te kluisteren: psychologische diepgang; enkele verrassende plotwendingen; visuele flair, met onder meer sfeervolle belichting en wel vaker door De Palma gebruikte split screens (meerdere kleinere beeldkaders in het grote beeldkader); knappe, naar het oeuvre van Hitchcocks huiscomponist Bernard Herrmann verwijzende muziek van de Italiaan Pino Donaggio; een uitstekende cast; en een ijzersterke spanningsopbouw, die ons als piepjonge puber slapeloze nachten bezorgde omdat we destijds zo overmoedig waren om deze beklijvende horrorthriller te bekijken alvorens we er echt rijp voor waren.


Eind deze maand brengt distributeur Lumière Dressed to Kill uit op een nieuwe dvd.

JN.


Dressed to Kill (USA-1980): beschikbaar op de nieuwe dvd vanaf 27 maart 2012, alsook te bekijken via onderstaande link.
Met: Nancy Allen, Michael Caine, Keith Gordon, Dennis Franz en Angie Dickinson.

Genre: psychologische misdaadthriller / erotiek / horror / slasher movie

Klik op de oranje links voor:



Een tragikomische outsider

La nana  van Sebastián Silva     ★★★½


De 41-jarige Raquel (titelrol van Catalina Saavedra) werkt al ruim 20 jaar als inwonende huismeid bij de Chileense familie Valdes. Ze is een vlijtige, maar ook norse en bemoeizuchtige hulp in huis. Wanneer mevrouw Valdes beslist om een extra meid aan te werven, doet Raquel er alles aan om haar concurrente te saboteren en weg te pesten...

Tragikomisch

La nana (internationale titel: The Maid) is een Spaanstalige, erg geslaagde tragikomedie uit 2009 van de Chileense cineast Sebastián Silva over een eenzame vrouw die streeft naar geluk en aanvaarding. 

Raquel behoort als inwonende huismeid tegelijk wel en uiteindelijk toch ook niet echt tot de familie waarvoor ze zich dagelijks uitslooft. Hoewel zij haar privéleven -althans wat daar van overblijft- goeddeels opoffert voor haar warme en attente werkgevers, is en blijft Raquel ten huize van de Valdes-familie tot op zekere hoogte een buitenstaander.

De thematiek van de gefrustreerde outsider die er koste wat het kost wil bijhoren, werd eerder al uitgewerkt in boeiende psychosociale misdaadthrillers zoals Unlawful Entry (1992) van Jonathan Kaplan met Ray Liotta (één van onze favoriete politiefilms), The Hand That Rocks the Cradle (1992) van Curtis Hanson met Rebecca De Mornay (bekijk de hele film hier) en One Hour Photo (2002) van Mark Romanek met Robin Williams. Ook in La nana lijkt Raquel aanvankelijk een kwaadaardig kreng, maar coscenarist en regisseur Sebastián Silva slaagt er moeiteloos in om de sympathie van de kijker te wekken voor wat uiteindelijk een heel ontroerend personage blijkt. 

Catalina Saavedra als de gefrustreerde Raquel.

De cast acteert voortreffelijk en het subtiele scenario pendelt vloeiend tussen een lach en een traan. 

Op het Sundance Filmfestival kreeg La nana de prijs van de jury. En Catalina Saavedra werd er uitgeroepen tot beste actrice.


JN.

La nana aka The Maid (Chili/Mexico-2009): beschikbaar op dvd vanaf 10 april 2012.
Met: Catalina Saavedra, Claudia Celedón, Mariana Loyola, Agustín Silva, Alejandro Goic en Andrea García-Huidobro.

Genre: psychosociaal drama / tragikomedie

Klik op de oranje link voor de trailer: La nana - trailer


dinsdag 6 maart 2012

Wuthering Heights (2011) - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Wuthering Heights: Verboden liefde

Genre: romantisch drama


Verboden liefde

Wuthering Heights  van Andrea Arnold     ★★★




Na verfilmingen in onder meer 1939 (door William Wyler, met Laurence Olivier en Merle Oberon in de hoofdrollen) en 1992 (door Peter Kosminsky, met Ralph Fiennes en Juliette Binoche), heeft nu ook de Engelse cineaste Andrea Arnold zich gewaagd aan een nieuwe filmversie van Wuthering Heights: de beroemde liefdesroman van de Engelse schrijfster Emily Brontë uit 1847. 

Heathcliff, de mannelijke protagonist in het tragiromantische verhaal, wordt voor de eerste keer in de filmgeschiedenis vertolkt door een gekleurde acteur. Of liever twee gekleurde acteurs: Solomon Glave als de jonge Heathcliff, en James Howson als de volwassen Heathcliff.

Solomon Glave als de jonge Heathcliff.

Regisseuse Andrea Arnold baseerde zich voor de casting van het personage Heatcliff onder meer op de passage in Brontë's boek waarin zij Heathcliff beschreef als "a dark-skinned gypsy in aspect" (met het uiterlijk van een donkere zigeuner) en als "a little lascar" (d.w.z. van Zuid-Aziatische origine). Ook Charlotte Brontë, Emily's zuster en vakgenote, typeerde Heathcliff in een brief aan haar uitgever als een "zwart zigeunerjong". En in de film zegt de geadopteerde huismeid Nelly tegen hem dat hij er uitziet als het kind van een Afrikaanse koningin en een Chinese keizer. Heatcliff is hoe dan ook een vreemde eend in de bijt: een exotische outsider, die mede daarom een bijzondere aantrekkingskracht uitoefent op Catherine, het andere hoofdpersonage in dit tijdloze liefdesverhaal.

Shannon Beer als de jonge Catherine.

Van pleegkind tot huisslaaf

Catherine voelt zich onweerstaanbaar
aangetrokken tot de exotische Heathcliff.
Het verhaal begint in 1771, wanneer Mister Earnshaw (gespeeld door Paul Hilton) in de Engelse stad Liverpool een naamloze, zwervende jongen van de straat plukt en hem onderdak biedt in zijn boerderij op het landgoed Wuthering Heights in Yorkshire. Hoewel de jongen geen warm welkom krijgt van Earnshaws racistische zoon Hindley (Lee Shaw) en diens jongere zus Catherine (Shannon Beer), wordt hij door de vader toch opgenomen in het gezin, gedoopt en voortaan Heathcliff genoemd. 

Na verloop van tijd ontwikkelen Heathcliff en zijn stiefzus Catherine een heel hechte, schijnbaar onverbrekelijke band. Terwijl zij in weer en wind samen door de heide wandelen, worden ze verliefd op elkaar. Maar het pad der liefde loopt niet over rozen...

Heathcliff is een vreemde eend in de bijt.

Zinnelijk

Deze versie van Wuthering Heights is bijzonder mooi in beeld gebracht. 

Met weinig dialogen, ligt de nadruk op sfeer en onuitgesproken gevoelens. Een goede keuze, want de liefde tussen Heathcliff en Catherine groeit goeddeels woordenloos. 

De sfeervolle beelden van het desolate, ongerepte landschap, waarin beide jongeren elkaar en hun eigen ontluikende verliefdheid ontdekken, vormen een toepasselijke metafoor voor hun wilde, ongetemde passie. De ruige natuur werd door cameraman Robbie Ryan op een erg zinnelijke, sensuele manier gefilmd, met onder meer close-ups van wilde bloemen, grassprieten en kevers, en met mooie wide shots van de zompige, in mist en regen gehulde moors


Tot in de laatste scène is er géén muziek, maar overal hoor je de ruisende wind die fluistert over de verboden liefde tussen Heathcliff en Catherine.

Breuk

Kaya Scodelario
als de volwassen Catherine.

Het grootste gebrek van deze nieuwe verfilming van Wuthering Heights is de casting. Heathcliff en Catherine worden in hun jeugd overtuigend vertolkt door Solomon Glave en Shannon Beer, waardoor je als kijker een betrokken affiniteit begint te ontwikkelen met beide personages. In het tweede deel van de film zijn ze volwassen en worden ze gespeeld door James Howson en Kaya Scodelario: acteurs die een andere uitstraling hebben, waardoor een breuk ontstaat met het eerste deel. 

Bovendien is het acteerwerk bij momenten niet vloeiend genoeg, en komen sommige dialogen nogal stroef over. 

Maar ondanks voormelde gebreken, is Arnold er qua sfeerschepping wel in geslaagd om dit onverwoestbare liefdesdrama op een heel poëtische en tactiele manier naar het grote scherm te vertalen.

JN.

James Howson als de volwassen Heathcliff.



Wuthering Heights (Groot-Brittannië-2011): in de bioscoop vanaf 2 mei 2012.
Met: Solomon Glave, Shannon Beer, James Howson, Kaya Scodelario, Paul Hilton, Lee Shaw en Simone Jackson.

Genre: romantisch drama

Klik op de oranje link voor de trailer: Wuthering Heights - trailer