vrijdag 21 oktober 2016

Een Vlaamse thriller met Hollywood-allure

De Premier  van Erik Van Looy     ★★½




Sinds het succes van De zaak Alzheimer (2003) en Loft (2008) weten we dat Antwerpenaar Erik Van Looy een getalenteerde regisseur is die verstand heeft van thrillers. Dat bewijst hij opnieuw met zijn nieuwe thriller De Premier, waarin Koen De Bouw de titelrol vertolkt als de Belgische eerste minister die door een gewapende bende gedwongen wordt om de Amerikaanse president te vermoorden. Om voluit te kunnen genieten van deze vakkundig ingeblikte film, moet je wel eerst de gedurfde premisse van het verhaal aanvaarden. En dat is voor kritische kijkers misschien niet vanzelfsprekend.

Kat en muis

De Premier begint met de ontvoering van de eerste minister en de gijzeling van zijn gezin. De professionele daders laten er geen twijfel over bestaan: om het leven van zijn vrouw en kinderen te redden, moet de premier de Amerikaanse president vermoorden die op staatsbezoek is in België. Wat volgt is een intens kat- en muisspel tussen de boosdoeners en de premier...

Koen De Bouw en Dirk Roofthooft.
Ambitieus

Naast Koen De Bouw, die de hoofdrol vertolkt, omvat de cast ook Tine Reymer als de gegijzelde echtgenote van de premier, Charlotte Vandermeersch als de geëngageerde woordvoerster, Dirk Roofthooft en Stijn Van Opstal als de slechteriken van dienst, en de Britse actrice Sara Reeves als de Amerikaanse president. Gelet op de veeleisende emotionele dimensies van het ambitieuze scenario, verdient de hele cast een pluim. Wij hebben vooral genoten van Van Opstal, die uitblinkt met zijn duivelse humor, en Vandermeersch, die indruk maakt met haar veelzijdige en genuanceerde vertolking.

Stijn Van Opstal.

Op filmtechnisch vlak is De Premier een heel vakkundige film, met knap camerawerk, sfeervolle locaties, een zeer degelijke montage en efficiënte muziek. In een gesprek met ons zei regisseur en co-scenarist Erik Van Looy dat hij zich voor het scenario en de sfeer liet inspireren door enkele Amerikaanse thrillers, zoals Air Force One, Three Days of the Condor, The Day of the Jackal, de Bourne-trilogie, Zero Dark Thirty, Nick of Time, Collateral en Inception. Met De Premier bewijst Van Looy in enkele scènes dat hij niet moet onderdoen voor de regisseurs van degelijke thrillers uit Hollywood, zoals de knappe ontvoeringsscène, de spannende scène waarin de premier met de gsm van zijn kabinetschef stiekem de Staatsveiligheid probeert te waarschuwen, en de intense, gewelddadige scène met Vandermeersch, Van Opstal en Reymer in een toilet. 

Charlotte Vandermeersch (rechts) en Tine Reymer.

Suspension of disbelief

Films met een gedurfd uitgangspunt staan of vallen met het (on)geloof van de kijker in dat uitgangspunt. Dat geldt weliswaar veel minder voor sprookjesfilms, fantasy-films, superheldenfilms en heel wat horrorfilms, waarvan de kijker vaak geen realisme verwacht, maar wél voor realistisch bedoelde thrillers zoals De Premier: een thriller die echter vertrekt van de onwaarschijnlijke premisse dat een professionele gewapende bende de Belgische eerste minister probeert te dwingen tot een moordaanslag op de president van Amerika. Er zijn heel wat minder complexe methodes te bedenken om een president te vermoorden, temeer wanneer je als kijker het uiteindelijke motief van het moordcomplot in De Premier te weten komt. 

Deze thriller vergt dus een flinke dosis suspension of disbelief: het inlevingsvermogen van de kijker om 'mee te gaan' in het verhaal en de plotwendingen. Ons is dat niet echt gelukt, waardoor De Premier ons uiteindelijk ook niet helemaal kon overtuigen. Dat zou misschien wel gelukt zijn indien we als kijker hadden moeten raden naar de bedoeling van de gijzeling en we pas naar het einde toe hadden vernomen dat de premier een moordaanslag moet plegen. Dan hadden we voordien alvast minder getwijfeld aan de geloofwaardigheid van het ingenieuze, vergezochte complot. 

De Premier is echter bedoeld voor een breed publiek. En op dat vlak lost deze onderhoudende film de positieve verwachtingen in. Daarom zullen de meeste bioscoopbezoekers onze twijfel misschien niet delen en wel voluit kunnen genieten van De Premier

JN.

De Premier (België-2016): in de bioscoop vanaf 26 oktober 2016.
Met: Koen De Bouw, Tine Reymer, Stijn Van Opstal, Charlotte Vandermeersch, Dirk Roofthooft en Saskia Reeves.

Genre: thriller


V.l.n.r.: Stijn Van Opstal, Charlotte Vandermeersch, Tine Reymer, Koen De Bouw, Erik Van Looy en Dirk Roofthooft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten