Vreemde vogels
Terwijl James zich bezint over manieren om zijn nakende executie af te wenden, leren we hem en zijn dorpsgenoten beter kennen. De parochie is een bonte verzameling vreemde vogels: een frauderende miljonair met gewetenswroeging, een cynische slager wiens nymfomane vrouw overspel pleegt met een Afrikaan, een atheïstische arts, een homoseksuele politieman, een seksueel gefrustreerde jongeman, en een oude Amerikaanse schrijver die overweegt om uit het leven te stappen. Bij elk van hen lijkt een vijs los te zitten. Maar wie is van plan om James te vermoorden...?
Behalve deze whodunit, omvat het verhaal van Calvary (2014) ook een subplotje over de suïcidale, met liefdesverdriet kampende dochter van James (hij was ooit getrouwd en werd priester na het overlijden van zijn vrouw). De focus ligt echter op James. En op zijn stroeve relatie met de karikaturale dorpsfiguren, die tot op zekere hoogte herinneren aan de mozaïek van onvergetelijke personages in de heerlijke Italiaanse tragikomedie Amarcord van Federico Fellini uit 1973 (één van onze favoriete komedies en één van onze favoriete films tout court, bekijk een filmfragment hier en de hele film hier). De humor in Calvary is echter een stuk droger en donkerder, waardoor deze zwarte existentiële komedie een wrange bijsmaak heeft. De claustrofobie en onderhuidse spanning in de haatdragende parochie van James, waar iedereen elkaar kent maar niemand elkaar het licht in de ogen lijkt te gunnen, is bijna tastbaar voor de kijker. En spijts de snedige dialogen (de slager meent dat zijn ontrouwe echtgenote "een bipolaire stoornis heeft of lactose-intolerant is"), weet je als kijker soms niet of je moet lachen of wenen.
Brendan Gleeson als James en Kelly Reilly als diens dochter. |
Brendan Gleeson als priester James (links) en Chris O'Dowd als de dorpsslager. |
Brendan Gleeson (check out zijn sterke rol als de Griekse vorst Menelaos in het historisch actie-epos Troy) vormt het hart en geweten van Calvary als de wijze priester James, die zijn roeping heel ernstig neemt. Gleeson doet dat met verve. De film is ook verzorgd in beeld gebracht en voorzien van oude, sfeervolle deuntjes.
Net als elk van de personages, is Calvary als film een buitenbeentje. Terugblikkend op het citaat van de filosoof en kerkvader Augustinus aan het begin van de film -"Do not despair; one of the thieves was saved. Do not presume; one of the thieves was damned”- hadden we na afloop van de film het gevoel dat Calvary via allerlei bizarre omwegen vooral appelleert aan ons vermogen tot vergiffenis. Aan onze moed om in deze absurde, hardvochtige en pijnlijke wereld ondanks alles toch het goede in onszelf en de ander te blijven zoeken. En dat maakt Calvary meteen mooier en een stuk minder cynisch dan de parochianen van priester James doen vermoeden.
JN.
Calvary (Ierland/Groot-Brittannië-2014): in de Belgische bioscopen vanaf 17 september 2014.
Met: Brendan Gleeson, Kelly Reilly en Chris O'Dowd.
Genre: existentieel drama / psychosociale zwarte komedie
Klik op de oranje link voor de trailer: Calvary - trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten