zaterdag 24 maart 2018

Gevoel en ritme in filmmontage


Onderstaande video van het boeiende YouTube-kanaal Every Frame a Painting verduidelijkt waarom een goede filmmontage vooral een kwestie is van juiste keuzes op het vlak van emotie en ritme, met uitleg van YouTuber Tony Zhou, acteur Michael Caine en filmmonteurs Michael Kahn, Thelma Schoonmaker en Walter Murch, alsook illustratieve fragmenten uit volgende films:

- F for Fake (1973) van Orson Welles, gemonteerd door Marie-Sophie Dubus, Dominique Engerer en Gary Graver.
- Jurassic Park (1993) van Steven Spielberg, gemonteerd door Michael Kahn.
- Hannah and Her Sisters (1986) van Woody Allen, gemonteerd door Susan E. Morse.
- In the Mood for Love (2000) van Kar-Wai Wong, gemonteerd door William Chang.
- The Empire Strikes Back (1980) van Irvin Kershner, gemonteerd door Paul Hirsch.
- Ant-Man (2015) van Peyton Reed, gemonteerd door Dan Lebental en Colby Parker, Jr.
- For a Few Dollars More (1965) van Sergio Leone, gemonteerd door Eugenio Alabiso en Giorgio Serrallonga.
- Tampopo (1985) van Juzo Itami, gemonteerd door Akira Suzuki.
- Creed (2015) van Ryan Coogler, gemonteerd door Michael P. Shawver en Claudia Castello.
- Late Autumn (1960) van Yasujirō Ozu, gemonteerd door Yoshiyasu Hamamura.
- A Bright Summer Day (1991) van Edward Yang, gemonteerd door Bowen Chen.
- Only Angels Have Wings (1939) van Howard Hawks, gemonteerd door Viola Lawrence.
- Taxi Driver (1976) van Martin Scorsese, gemonteerd door Tom Rolf, Melvin Shapiro en Marcia Lucas.
- Hana-bi (1997) van Takeshi Kitano, gemonteerd door Takeshi Kitano en Yoshinori Oota.
- Pierrot le Fou (1965) van Jean-Luc Godard, gemonteerd door Françoise Collin.
- All That Jazz (1979) van Bob Fosse, gemonteerd door Alan Heim.
- Possession (1981) van Andrzej Żuławski, gemonteerd door Marie-Sophie Dubus en Suzanne Lang-Willar.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: minidocumentaire / making-of


Geen opmerkingen:

Een reactie posten