vrijdag 28 februari 2014

The Two Faces of January - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor een portret: Viggo Mortensen: een charismatisch karakteracteur

Genre: misdaadthriller / psychologisch drama



dinsdag 25 februari 2014

Portret.

Viggo Mortensen


    
          
Een charismatische karakteracteur



Velen zijn geroepen maar slechts weinigen uitverkoren. Om een filmster te worden, moet je niet alleen goed kunnen acteren, maar spelen nog andere factoren een rol. Een aantrekkelijk uiterlijk helpt, maar is géén garantie op succes. Getuige daarvan de mislukte filmcarrières van pover acterende topmodellen zoals Claudia Schiffer, Cindy Crawford en Tyra Banks. Het Zuid-Afrikaanse model Charlize Theron, één van de mooiste filmgodinnen aller tijden, slaagde er vanaf het midden jaren negentig wél in om naam te maken in de filmindustrie en is intussen uitgegroeid tot één van de meest gerespecteerde actrices ter wereld (lees ons biografische portret hier). Wat heeft zij dat de meeste van haar collega's niet hebben? Behalve veel acteertalent en doorzettingsvermogen, ook een portie geluk om gecast te worden door goede cineasten in boeiende producties? Jawel, maar belangrijker nog: iets wezenlijks dat moeilijk te omschrijven valt en zich misschien nog het best laat samenvatten met het begrip charisma. Dit je ne sais quoi in de screen presence van topacteurs zoals Marlon Brando, Robert De Niro en Michelle Pfeiffer kan je niet leren. Je hebt het of je hebt het niet. Ook de Amerikaanse acteur van Deense afkomst Viggo Mortensen heeft 'het'.

Van dichter-dokwerker tot filmster

Geboren in New York City op 20 oktober 1958 als oudste zoon van een Deense boer en een Noors-Amerikaanse moeder, verhuisde Viggo Mortensen na zijn studies naar zijn vaderland Denemarken, waar hij poëzie en kortverhalen schreef terwijl hij in zijn levensonderhoud voorzag met baantjes als dokwerker en bloemenverkoper. In 1982 keerde hij terug naar New York. 

Omdat zijn schrijverscarrière niet van de grond kwam, begon Mortensen acteerlessen te volgen. Hij kreeg bijrollen in Witness (1985) van Peter Weir, The Indian Runner (1991) van Sean Penn, Carlito's Way (1993) van Brian De Palma en G.I. Jane (1997) van Ridley Scott. Zijn schitterende vertolking in de fascinerende psychologische thriller The Passion of Darkly Noon (1995) van Philip Ridley behoort tot Mortensens sterkste werk in deze periode. 

Mortensens internationale doorbraak kwam er vanaf 2001 toen hij te zien was als het heroïsche personage Aragorn in de briljante, visueel verbluffende The Lord of the Rings-trilogie van Peter Jackson (2001, 2002 en 2003), die wij opnamen in onze Top 35 van onze favoriete films

Als de onbaatzuchtige held Aragorn in The Lord of the Rings.

Sindsdien speelde Mortensen in onder meer drie films van de Canadese cultcineast David Cronenberg (lees ons biografische portret hier): de beklijvende misdaadthrillers A History of Violence (2005) en Eastern Promises (2007), en het psychoanalytisch drama A Dangerous Method (2011) waarvoor Mortensen in de huid kroop van de beroemde psycholoog Sigmund Freud (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier).

In A History of Violence.

The Two Faces of January

Vanaf 2 april is de intussen 55-jarige acteur te zien in The Two Faces of January: het beloftevolle regiedebuut van de Iraans-Britse scenarist Hossein Amini naar de gelijknamige roman uit 1964 van de gereputeerde Amerikaanse misdaadschrijfster Patricia Highsmith. Mortensen vertolkt daarin de rol van Chester: een mysterieuze man die samen met zijn vrouw Colette (Kirsten Dunst) in 1962 in de Griekse hoofdstad Athene kennismaakt met de jonge Amerikaan Rydal (Oscar Isaac). Wanneer een privédetective opdaagt die met Chester nog een eitje te pellen heeft, lopen de zaken uit de hand en ontstaat een spannend kat-en-muisspel tussen Chester en Rydal. Wat volgt is een intrigerende psychologische thriller over hebzucht, jaloezie en bedrog, die bij momenten in de buurt komt van Anthony Minghella's uitstekende en succesvolle verfilming van Highsmiths boeiende roman The Talented Mr. Ripley.

JN.

The Two Faces of January (Groot-Brittannië/USA/Frankrijk): in de bioscoop vanaf 2 april 2014.
Met: Viggo Mortensen, Oscar Isaac en Kirsten Dunst.

Genre: misdaadthriller / psychologisch drama

Klik op de oranje link voor de trailer: The Two Faces of January - trailer

zondag 23 februari 2014

L'étrange couleur des larmes de ton corps - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Genre: erotische thriller / horror / mysterie


vrijdag 21 februari 2014

Nebraska - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Nebraska: Tragikomische roadmovie in melancholisch zwart-wit

Genre: roadmovie / existentieel drama / tragikomedie


The Keeper of Lost Causes - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van The Keeper of Lost Causes: Degelijke Deense misdaadthriller kleurt binnen de lijntjes

Genre: misdaadthriller / psychologisch drama


Tragikomische road movie in melancholisch zwart-wit

Nebraska  van Alexander Payne     ★★★½



De nieuwe charmante road movie Nebraska (2013) van de Amerikaanse cineast Alexander Payne zet meteen de toon wanneer het bejaarde hoofdpersonage Woody (een bewierookte rol van Hollywoodveteraan Bruce Dern) door de politie opgepikt wordt terwijl hij in Billings, Montana langs de autosnelweg strompelt. Zijn zoon David (minzaam vertolkt door Will Forte) komt hem ophalen in het politiekantoor en vraagt: "Je vertelde de sheriff dat je naar Nebraska aan het wandelen was?" Zijn vader antwoordt: "Dat klopt: om mijn miljoen dollar te gaan ophalen." En Woody toont de brief waarin een postorderbedrijf uit Nebraska hem belooft dat hij een prijs van 1 miljoen dollar gewonnen heeft.

June Squibb als echtgenote Kate.
Iedereen verklaart Woody voor gek. Zijn humeurige echtgenote Kate (June Squibb) zegt: "Weet je wat ik met een miljoen dollar zou doen: ik zou hem in een tehuis laten opnemen." Ook hun oudste zoon Ross (Bob Odenkirk) vindt het stilaan tijd om pa in een rusthuis te steken. Daar wil David echter niets van weten. Hij beseft dat zijn vader niet lang meer te leven heeft en in afwachting van zijn onafwendbare einde "iets nodig heeft om voor te leven". En dus vertrekt David samen met zijn vader op een avontuurlijke road trip naar Nebraska om de (fictieve?) prijzenpot te claimen. 

Onderweg leert David zijn vader beter kennen en blijkt onder de zwijgzame, bier drinkende oude knar een teleurgestelde man schuil te gaan met littekens op zijn ziel...

Bruce Dern als vader Woody (links) en Will Forte als zoon David.

Eenzaam verval

Bruce Dern als Woody.
Nebraska is een mooie, melancholische tragikomedie over ouderdom, onbegrip en eenzaamheid. 

De desolate landbouwgronden, afgeleefde stadjes, eenzame kerkjes, sjofele bars en goedkope motels, die vader en zoon onderweg tegenkomen, weerspiegelen de troosteloosheid van hun eigen middelmatige bestaan. Net zoals de Amerikaanse economie geteisterd wordt door werkloosheid, leegstand en verpaupering, zijn ook de uitzichtloze leventjes van Woody en David onderhevig aan verval: Woody is een verbitterde, drankzuchtige goedzak; David een gefrustreerde hifi-verkoper die net gedumpt is door zijn vriendin. 

Hoe Nebraska afloopt, verklappen we niet. Maar het laatste shot -een verlaten weg waar van stuur gewisseld wordt- is heel symbolisch: het leven gaat door.

Leegte

Gefilmd in sfeervol zwart-wit, deden de poëtische beelden van de Amerikaanse Midwest in Nebraska ons denken aan de veelzeggende leegte in de panoramische landschappen van de Amerikaanse fotograaf Art Sinsabaugh. De stille straatjes in Nebraska herinneren aan de mooie zwart-witbeelden die cameraman 
Robert Surtees begin jaren 70 schoot in Archer City, Texas voor het weemoedige coming-of-age-drama The Last Picture Show van Peter Bogdanovich uit 1971. En de 'karakterkoppen' van enkele figuranten in Nebraska lijken op het zwijgzame koppel in het beroemde schilderij American Gothic van Grant Wood uit 1930.


Regisseur Alexander Payne (bekend van de boeiende existentiële tragikomedies Sideways en About Schmidt) toont in Nebraska dat hij weet wat cinema in wezen is: een bij uitstek visueel medium dat geen tekst en uitleg nodig heeft wanneer goed gemonteerde beelden het verhaal kunnen vertellen. Vandaar ook dat het scenario van Bob Nelson haast even straight forward is als de eenvoudige storyline van de road movie The Straight Story van David Lynch uit 1999 (ook een ouderdomsdrama). Maar vergis u niet: het bedrieglijk eenvoudige scenario van Nebraska zit erg goed in elkaar en laat doelbewust ruimte voor de kijker om zelf tussen de lijnen te lezen.  

Pareltje

Met uitzondering van Angela McEwan in haar gekunstelde bijrolletje van Woody's ex-vriendin Peg, zorgt de cast van Nebraska voor fijne vertolkingen. Bruce Dern kreeg een Oscarnominatie voor zijn rol van de norse Woody. Maar wij waren eigenlijk meer onder de indruk van Will Forte in zijn gevoelige vertolking van zoon David, van June Squibb als de assertieve moeder en van Stacey Keach als Woody's onbetrouwbare voormalige zakenpartner. Tot slot hebben we ook genoten van Devin Ratray en Tim Driscoll als Cole en Bart: de hilarische, good-for-nothing neven van David, die uit zijn op het prijzengeld van nonkel Woody. 

Samen met de uitstekende montage en de mooie muziek van Mark Orton, levert dat een subtiel filmpareltje op dat volgende maand ongetwijfeld in de prijzen zal vallen tijdens de Oscaruitreiking.

JN.

Nebraska (USA-2013): in de bioscoop sinds 19 februari 2014.
Met: Bruce Dern, Will Forte, June Squibb, Stacey Keach, Bob Odenkirk, Devin Ratray en Tim Driscoll.

Genre: road movie / existentieel drama / tragikomedie

Klik op de oranje link voor de trailer: Nebraska - trailer



donderdag 20 februari 2014

Degelijke Deense misdaadthriller kleurt binnen de lijntjes

The Keeper of Lost Causes  van Mikkel Nørgaard     ★★½



Na de ongelukkige afloop van een moordonderzoek, waarbij een politiecollega omkwam en een andere collega verlamd geraakte, wordt de Deense politierechercheur Carl Morck (gespeeld door Nikolaj Lie Kaas) tegen zijn zin overgeplaatst naar een nieuw departement van het Deense ministerie van Justitie. Afdeling Q moet fouten in vastgelopen moordzaken -zogenaamde cold cases- ontdekken en catalogiseren. De afdeling opereert vanuit de kelder in het politiebureau en bestaat uit slechts twee personeelsleden: Carl zelf en zijn nieuwe assistent Assad (gespeeld door de Zweed van Libanese afkomst Fares Fares). Hoewel de sombere Carl en de sympathieke Assad tegenpolen zijn, verandert hun saaie kantoorbaantje plots in een spannende speurtocht wanneer het duo ontdekt dat achter de vermeende zelfmoord van een politica een duister mysterie schuilgaat...

Carl en Assad leggen zich niet neer bij hun kantoorbaantje in de kelder.
 
Good cop, bad cop
 
Gebaseerd op de gelijknamige roman uit 2007 van de succesvolle Deense schrijver Jussi Adler-Olsen, is The Keeper of Lost Causes (originele Deense titel: Kvinden i buret) een vakkundig ingeblikte misdaadthriller van Mikkel Nørgaard (regisseur van de crimiserie Borgen). 

Nikolaj Arcel (co-scenarist van de Zweedse thriller Girl with the Dragon Tattoo) bewerkte de roman van Adler-Olsen tot een nogal stereotiep scenario. Naar beproefd Scandinavisch recept wordt in de plot weliswaar ook aandacht opgebracht voor de psychologie van de politie-inspecteurs en zorgt de wrijving tussen de botte Carl en de minzame Assad bij momenten voor comic relief. Deze dankbare good cop/bad cop-dynamiek is in het genre van de politiefilm echter al vaker uitgemolken. 

Bovendien leunt The Keeper of Lost Causes vaak te dicht aan bij trendsetters zoals The Silence of the Lambs (1991) van Jonathan Demme en Se7en (1995) van David Fincher, zonder dat regisseur Nørgaard er in slaagt om zijn eigen stempel door te drukken. Vertrouwd als we zijn met de gebruikelijke ingrediënten en opbouw van misdaadthrillers, zagen wij de ontknoping van The Keeper of Lost Causes dan ook al vrij vroeg aankomen.
 
The Keeper of Lost Causes
is verzorgd in beeld gebracht.
Anderzijds wordt in deze film behoorlijk geacteerd, met verdienstelijke vertolkingen van de twee mannelijke hoofdrolspelers en van Sonja Richter als de verdwenen politica. 

De film is ook verzorgd in beeld gebracht en deskundig gemonteerd, met afwisseling tussen het speurwerk van Carl en Assad enerzijds en de bizarre lotgevallen van de spoorloze politica anderzijds. 

Hierdoor slaagt The Keeper of Lost Causes er in, hoewel op allesbehalve originele wijze, om de aandacht van de kijker vast te houden. 

Het slot van de film ruikt overigens naar een sequel, waar wij geen bezwaar tegen hebben maar ook niet meteen voor staan te trappelen van ongeduld.

JN.

The Keeper of Lost Causes aka Kvinden i buret (Denemarken/Duitsland/Zweden-2013): in de bioscoop vanaf 9 april 2014.
Met: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Sonja Richter.

Genre: misdaadthriller / psychologisch drama

Klik op de oranje link voor de trailer: The Keeper of Lost Causes - trailer



maandag 17 februari 2014

Noah - trailer


De Belgische bioscooprelease van Darren Aronofsky's verfilming van het bijbelverhaal over de Zondvloed en de Ark van Noach is voorzien op 9 april 2014.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor een portret van regisseur Darren Aronofsky: Van π  tot 200.000.000 $

Genre: bijbels drama / rampenfilm / avontuur




zondag 2 februari 2014

The Making of Amadeus - documentaire




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje link voor een filmfragment: Amadeus - fragment

Genre: documentaire / making-of / biopic / muziekfilm / historisch drama



zaterdag 1 februari 2014

Portret.

Wes Anderson

                               
Filosoof met een knipoog


Vanaf 5 maart loopt The Grand Budapest Hotel (2014) bij ons in de zalen. Cinefielen kijken met nieuwsgierig ongeduld uit naar deze nieuwe film van Wes Anderson. Waarom? Omdat de films van deze 44-jarige Amerikaanse cineast zo origineel en kunstzinnig zijn dat ze de kijker telkens weer verrassen.

Zo was zijn doorbraakfilm The Royal Tenenbaums uit 2001 een absurde tragikomedie over een excentrieke vader (glansrol van Gene Hackman, één van onze favoriete acteurs), die zijn vrouw en drie getalenteerde kinderen in de steek liet en hen 22 jaar later op manipulatieve wijze weer voor zich probeert te winnen. 

In 2009 voltooide Anderson Fantastic Mr. Fox: een stop-motion animatiefilm (naar het gelijknamige kinderboek van de Welshe schrijver Roald Dahl), die genomineerd werd voor een Oscar in de categorie 'beste animatiefilm'. 

Ook Moonrise Kingdom uit 2012 -een charmante komedie over twee verliefde pubers die samen van huis weglopen- kon rekenen op bijval van pers en publiek. Bekijk de trailer hier.


Eigenzinnig

En nu is er dus The Grand Budapest Hotel: een in een Duitsland opgenomen tragikomedie met een complexe plot over ene Gustave H., de legendarische conciërge van een (fictief) hotel, die tijdens het interbellum een waardevol gestolen schilderij in handen krijgt en ten onrechte beschuldigd wordt van moord...  

Ook The Grand Budapest Hotel ziet er weer fantastisch uit.
Naast Ralph Fiennes in de rol van Gustave, omvat de cast ook tal van andere bekende acteurs, onder wie Harvey Keitel, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Tilda Swinton, Jeff Goldblum, F. Murray Abraham, Owen Wilson en Léa Seydoux. Half Hollywood stond blijkbaar te popelen om mee te spelen in de nieuwe film van Anderson. Geen wonder, want zijn films zijn visueel verzorgde pareltjes waarin interessante filosofische thema's aan bod komen, zoals existentiële leegte, onmogelijke liefde, rouw en zelfmoord. Dat is geen toeval, want Anderson studeerde filosofie alvorens hij cineast werd. Hoewel dit eigenzinnige, onvoorspelbare en niet altijd even toegankelijke films oplevert, zijn ze toch erg onderhoudend dankzij hun unieke visuele stijl en subtiele humor. Filosofie met een knipoog dus.

JN.

The Grand Budapest Hotel (USA/Duitsland-2014): in de bioscoop vanaf 5 maart 2014.
Met: Ralph Fiennes, Tony Revolori, Adrien Brody, F. Murray Abraham, Saoirse Ronan, Harvey Keitel, Willem Dafoe, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Tilda Swinton, Jeff Goldblum, Owen Wilson, Léa Seydoux, Tom Wilkinson, Jason Schwartzman en Mathieu Amalric.

Genre: tragikomedie