The Woman van Lucky McKee ★★★½
In deze sequel op Offspring -een horrorfilm uit 2009 over een horde kannibalistische nomaden- blijkt een verwilderde vrouw (titelrol van de Schotse actrice Pollyanna McIntosh) de enige overlevende van de stam. Ze groeide op in het gezelschap van wolven, verschuilt zich nog steeds in een wolvenhol en zwerft rond in de bossen op zoek naar voedsel.
Pollyanna McIntosh als de wilde vrouw. |
Op een dag wordt de vrouw in het bos gevangengenomen door Chris Cleek (Sean Bridgers), een plattelandsadvocaat met een ogenschijnlijk normaal gezinsleven. Chris neemt haar mee naar huis, sluit haar op in de tuinkelder en vraagt zijn echtgenote en kinderen om hem te helpen de wilde vrouw te 'beschaven'...
Bij de familie Cleek spelen zich achter de schone schijn huiveringwekkende dingen af. |
Onder de sloef
Sean Bridgers als de dominante vader Chris Cleek. Angela Bettis als de onderdanige huisvrouw Belle. Zach Rand als de getroebleerde tiener Brian. |
Intussen is het voor de kijker stilaan duidelijk dat Chris niet de brave huisvader is waarvoor zijn kennissen en collega's hem verslijten. Als een dominante patriarch verdraagt hij geen tegenspraak van de andere gezinsleden. Zijn dociele vrouw Belle (Angela Bettis) kijkt lijdzaam toe terwijl hij de vrouw uit het bos niet alleen behandelt als een huisdier, maar ook bepotelt. Hun dochter Peggy (Lauren Ashley Carter) is een introvert meisje dat zichtbaar getraumatiseerd is door het dictatoriale schrikbewind van haar vader. Uit de scène waarin Chris 's nachts stiekem naar de tuinkelder sluipt om zijn gevangene te misbruiken en dezelfde kaars meebrengt die we eerder in Peggy's kamer zagen, kunnen we bovendien afleiden dat Peggy wellicht het slachtoffer is van incestueus misbruik door haar vader. En zijn zoon Brian (Zach Rand) is een gefrustreerde tiener met sadistische neigingen die stilaan in de voetsporen treedt van zijn agressieve vader. De jongste dochter Darlin' (Shyla Molhusen) is nog te klein om te begrijpen wat er allemaal aan de hand is.
Kortom, ten huize van de Cleeks ligt iedereen onder de sloef van vader Chris. Behalve de vrouw uit het bos, die op wraak zint...
Girl power
De toepasselijke tagline van The Woman -"not every monster lives in the wild"- suggereert dat de makers van deze bizarre horrorfilm de hypocrisie en het huiselijk geweld in burgerlijk Amerika aan de kaak wilden stellen. Chris is weliswaar een advocaat en zou als zodanig recht en orde moeten vertegenwoordigen, maar hij blijkt in de praktijk een zwaar gestoorde psychopaat. De vrouw uit het bos daarentegen mag dan al letterlijk en figuurlijk een primitieve holbewoonster zijn, ze symboliseert in The Woman overduidelijk de positie van onderdrukte vrouwen die hun girl power gebruiken om onder het juk van repressieve mannen vandaan te komen.
Een feministisch statement? Jazeker. Maar vergis u niet: scenarist Jack Ketchum (pseudoniem van de succesvolle horrorauteur Dallas Mayr) en horrorregisseur Lucky McKee hebben van The Woman een wreed en bloederig spektakel gemaakt, vooral in de extreme finale, waarin de grens tussen aanklacht en exploitatie wel erg vaag wordt. Gelukkig deden ze dat met een trefzeker gevoel voor pikzwarte humor, waardoor je hun film ook met een flinke korrel zout mag nemen.
De toepasselijke tagline van The Woman -"not every monster lives in the wild"- suggereert dat de makers van deze bizarre horrorfilm de hypocrisie en het huiselijk geweld in burgerlijk Amerika aan de kaak wilden stellen. Chris is weliswaar een advocaat en zou als zodanig recht en orde moeten vertegenwoordigen, maar hij blijkt in de praktijk een zwaar gestoorde psychopaat. De vrouw uit het bos daarentegen mag dan al letterlijk en figuurlijk een primitieve holbewoonster zijn, ze symboliseert in The Woman overduidelijk de positie van onderdrukte vrouwen die hun girl power gebruiken om onder het juk van repressieve mannen vandaan te komen.
Een feministisch statement? Jazeker. Maar vergis u niet: scenarist Jack Ketchum (pseudoniem van de succesvolle horrorauteur Dallas Mayr) en horrorregisseur Lucky McKee hebben van The Woman een wreed en bloederig spektakel gemaakt, vooral in de extreme finale, waarin de grens tussen aanklacht en exploitatie wel erg vaag wordt. Gelukkig deden ze dat met een trefzeker gevoel voor pikzwarte humor, waardoor je hun film ook met een flinke korrel zout mag nemen.
Raar beestje
De cast acteert sterk, met glansrollen van de charismatische Pollyanna McIntosh als de wilde vrouw en van Sean Bridgers als de bedrieglijk charmante maar in wezen genadeloze klootzak Chris.
De film is ook knap in beeld gebracht en het scenario bevat enkele verrassende plotwendingen, maar The Woman had nog spannender gekund en de muziekkeuze is niet altijd even geslaagd.
Ons eindoordeel? The Woman is een raar beestje:
Ons eindoordeel? The Woman is een raar beestje:
- een film die weerzin oproept, maar bij momenten ook erg grappig is;
- in eerste instantie bedoeld voor horroradepten en niet voor gevoelige zielen, maar vanwege zijn onderhuidse psychosociale dimensie toch interessanter dan de doorsnee griezelfilm;
- een ziek verhaal waarvan je je zuchtend afvraagt "waar gaat dit naartoe?", maar precies daarom toch blijft boeien tot het eind.
Kortom, The Woman is één van de meest omstreden en intrigerende horrorfilms van de afgelopen jaren.
Op het Festival van de Fantastische Film in Straatsburg werd The Woman bekroond met de Octopus d'Or voor beste internationale langspeelfilm en kreeg hij ook de publieksprijs.
O ja: blijf kijken tijdens de eindgeneriek, want nadien volgt nog een vreemd extraatje.
JN.
The Woman (USA-2011): beschikbaar op dvd vanaf 21 juni 2012.
Met: Pollyanna McIntosh, Sean Bridgers, Angela Bettis, Zach Rand, Lauren Ashley Carter en Carlee Baker.
Genre: horror / psychosociaal gezinsdrama / misdaadthriller
Klik op de oranje link voor de trailer: The Woman - trailer