The Red House van Delmer Daves ★★★
|
Edward G. Robinson als de getormenteerde Pete. |
De Amerikaanse boer Pete Morgan (gespeeld door een intense Edward G. Robinson) en zijn ongetrouwde zuster Ellen (Judith Anderson) leiden samen met hun aoptiedochter Meg (gevoelig vertolkt door de 17-jarige Allene Roberts) een teruggetrokken en schijnbaar rustig plattelandsleven. Tot Megs schoolvriend Nath (Lon McCallister) op de boerderij komt werken en hij Meg overtuigt om in de bossen rond de boerderij op zoek te gaan naar een leegstaand rood huis dat naar verluidt duistere geheimen verbergt. Boer Pete waarschuwt de tieners dat de Oxhead Woods onveilig zijn, maar de avontuurlijke Nath en Meg kunnen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen. Terwijl ze samen in het uitgestrekte woud op zoek gaan naar het mysterieuze rode huis, groeien ze naar elkaar toe. Dat is niet naar de zin van Naths dominante vriendin Tibby (een wulpse Julie London). En ook Pete wordt jaloers wanneer hij merkt dat zijn adoptiedochter Meg hem steeds meer ontglipt...
|
V.l.n.r.: Lon McCallister, Allene Roberts, Edward G. Robinson en Judith Anderson. |
Degelijke vertolkingen
Judith Anderson -in Hitchcocks mysterieuze relatiedrama Rebecca nog onvergetelijk als de sinistere hoofdhuishoudster Mrs. Danvers (bekijk de hele film hier)- blijft in The Red House op de vlakte in haar bijrol van Pete's zuster Ellen. De andere hoofdpersonages in deze psychosociale coming-of-age-fabel van Delmer Daves uit 1947 komen wel goed uit de verf, dankzij degelijke vertolkingen van Lon McCallister als Nath, Roy Calhoun als de boswachter Teller en vooral Julie London als Tibby, Edward G. Robinson als Pete, en Allene Roberts als Meg.
|
Julie London en Lon McCallister.
|
Modern sprookje
The Red House (bekijk de hele film hier) wordt vaak omschreven als een film noir, maar in feite klopt die typering niet. Dat deze zwart-wit film zich niet afspeelt in een in duisternis, mist en regen gehulde grootstad zoals New York, Chicago of Parijs maar integendeel op het idyllische platteland, is op zich geen bezwaar; het zou immers, net als Leave Her to Heaven (bekijk de hele film hier), The Hot Spot, Body Heat (lees onze recensie hier) en The Killer Inside Me (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), om een broeierige film noir kunnen gaan. De plot van The Red House ontbeert echter de basisingrediënten van een echte noir: zo is er bijvoorbeeld geen sprake van een femme fatale pur sang, noch van een protagonist die misleid en gemanipuleerd wordt in een complexe en noodlottige intrige.
Veeleer dan een film noir, is The Red House een in een psychosociaal coming-of-age-mysterie verpakte moderne variant op het oude sprookje van Roodkapje. Het door regisseur Delmer Daves zelfgeschreven scenario van The Red House (naar de gelijknamige roman van George Agnew Chamberlain) staat bol van Freudiaanse thema's zoals angst, seksualiteit, jaloezie en ingehouden agressie, die ook op de achtergrond fungeren van klassieke sprookjes. Pete is een bezitterige en neurotische (incestueuze?) adoptievader die jaloers wordt wanneer hij merkt dat 'zijn' Meg steeds meer aandacht heeft voor Nath. Meg is op haar beurt jaloers op Naths relatie met de verleidelijke Tibby. En Tibby voelt zich dan weer stiekem aangetrokken tot de viriele boswachter Teller (Rory Calhoun).
|
Rory Calhoun en Julie London. |
Tussen angst en verlangen
De onheilspellende Oxhead Woods staan, net als het bos in het sprookje van Roodkapje, symbool voor dreigend gevaar en voor de verborgen angsten en verboden verlangens van de hoofdpersonages. Ellen zegt in de film tegen haar broer Pete letterlijk: "Do you think there's a man on earth who hasn't something to conceal? Every living soul has its Oxhead Woods..."
Het rode huis is als brandpunt van de geheimen in het bos een metafoor voor de ontluikende seksualiteit van de tieners. De kleur rood zou hierbij kunnen verwijzen naar de maagdelijkheid of de eerste maandstonden van de jonge en naïeve Meg, die op de drempel van de volwassenheid staat. Meg staat afkeurend tegenover de schaamteloos flirtende Tibby die Nath moeiteloos om haar vingers windt, maar tegelijk kijkt ze ook op naar Tibby's verleidingskunsten. En zo wordt Meg heen en weer geslingerd tussen enerzijds haar verdoken verlangen om even zelfzeker te zijn als Tibby en anderzijds haar pudeur voor fysieke intimiteit.
|
Meg wordt heen en weer geslingerd tussen angst en verlangen. |
Naarmate het verhaal vordert, bloeit Meg steeds meer open en evolueert ze van een verlegen meisje naar een moedige en zelfbewuste jongedame die zelfs de autoriteit van haar adoptievader in vraag durft te stellen.
En wie is de grote boze wolf in The Red House? Boer Pete? Boswachter Teller? Of iemand anders...? Tja, dat zal u zelf moeten ontdekken...
JN.
The Red House (USA-1947): beschikbaar op dvd en ook te bekijken via onderstaande link.
Met: Edward G. Robinson, Allene Roberts, Lon McCallister, Julie London, Rory Calhoun en Judith Anderson.
Genre: psychosociaal drama / mysterie / sprookje / thriller