woensdag 31 augustus 2011

Mistérios de Lisboa - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)



Klik op de oranje link voor onze recensie van Mistérios de Lisboa: Passie en intrige

Genre: historisch kostuumdrama / mysterie / romantiek / avontuur


woensdag 17 augustus 2011

Reflectie

Rise of the Planet of the Apes  van Rupert Wyatt     ★★★



Neurogeneticus Will Rodman (gespeeld door James Franco) heeft een nieuw geneesmiddel ontwikkeld waarmee hij hoopt de Alzheimer-ziekte van zijn vader (rol van John Litgow) te genezen. Een vrouwelijke chimpansee wordt gebruikt als proefdier voor het experimentele medicijn, waarna de intelligentie van de aap begint toe te nemen. Caesar, het jong van de chimpansee, blijkt nog slimmer dan zijn moeder. Wanneer Caesar volwassen is, evenaart zijn intelligentie die van een doorsneemens. Hij leert echter ook dat mensen wrede wezens kunnen zijn...


Prequel

Rise of the Planet of the Apes (2011) is, zoals de filmtitel al verklapt, een prequel (voorgeschiedenis) op de sciencefictionklassieker Planet of the Apes van Franklin J. Schaffner uit 1968 (die op zijn beurt gebaseerd was op de gelijknamige roman van de Franse schrijver Pierre Boulle uit 1963). 

Charlton Heston als gevangene in Planet of the Apes.
In Planet of the Apes speelt Hollywoodster Charlton Heston de hoofdrol als kolonel George Taylor: de leider van een groep astronauten die de aarde verlaten met een ruimteschip. Wanneer zij ontwaken uit hun hibernatie (ruimteslaap), blijkt dat hun ruimteschip gecrasht is op een planeet waar intelligente, pratende apen de rollen omgedraaid hebben en de mensheid domineren. In de slotscène -spoiler op komst!- ontdekt kolonel Taylor op een strand restanten van het Amerikaanse Vrijheidsbeeld en beseft hij dat hun ruimteschip niet op een andere planeet geland was, maar tijdens hun ruimteslaap teruggekeerd was naar de aarde. "We finally really did it. You maniacs! You blew it up!", schreeuwt Taylor, vermoedend dat een grootschalige oorlog de menselijke beschaving op aarde vernietigde. "Damn you. God damn you all to hell!" De prequel Rise of the Planet of the Apes gaat dus vooraf aan dit verhaal en verklaart hoe de apen hun quasi menselijke intelligentie verwierven. 

De fameuze slotscène van Planet of the Apes.

Levensechte apen

In Planet of the Apes waren de apen acteurs die apenmaskers en apenkostuums droegen, omdat men in 1968 nog niet beschikte over de huidige digitale special effects. Daarom ziet Planet of the Apes er vandaag vrij ongeloofwaardig en gedateerd uit.

De aanblik van de apen in Rise of the Planet of the Apes daarentegen is heel realistisch, dankzij uitstekende special effects van de bekende WETA-workshop in Nieuw-Zeeland, die wereldfaam verwierf met de digitale effecten, miniaturen, kostuums, wapens en decors in de succesvolle The Lord of the Rings-trilogie van Peter Jackson. WETA maakte ook deze keer weer gebruik van zogeheten performance capture: een complexe visuele techniek waarbij eerst echte acteurs gefilmd worden en de beelden nadien een digitaal bewerking ondergaan. De waarschuwing indachtig dat het regisseren van dieren om moeilijkheden vragen is, hoefde regisseur Rupert Wyatt dankzij de digitale tovenaars van WETA voor Rise of the Planet of the Apes dus geen echte apen of ongeloofwaardige apenkostuums te gebruiken om een hyperrealistisch resultaat te bereiken.

De sprekende blik van Caesar.

De Engelse acteur Andy Serkis stond in The Lord of the Rings-trilogie model voor het door WETA tot leven gewekte personage Gollum/Smeagol. Hij speelde ook de door WETA gecreëerde reuzengorilla in Peter Jacksons remake van King Kong. Serkis heeft dus niet alleen veel affiniteit met de werkwijze van WETA, maar ook ervaring in het vertolken van een aap. Dat verklaart waarom hij door regisseur Wyatt gevraagd werd om voor Rise of the Planet of the Apes in de huid van het hoofdpersonage Caesar te kruipen. En Serkis deed dat met brio. Zijn motoriek ligt bijna breukloos in het verlengde van een echte chimpansee. En wie naar Ceasars sprekende ogen kijkt, weet meteen wat de aap voelt. 

De rest van de cast acteert wisselvallig, met uitzondering van de beklijvende James Franco die de tegenstrijdige gevoelens van de idealistische wetenschapper Will Rodman (wetenschappelijke ambitie en ijdelheid, liefde en mededogen, wroeging en spijt) treffend uitdrukt.  

Andy Serkis als Caesar en James Franco als Will Rodman.

Allegorie

Dankzij het evenwichtige scenario (geschreven door Rick Jaffa en Amanda Silver), is Rise of the Planet of the Apes zowel een spannende en meeslepende sciencefictionfilm als een boeiend  psychosociaal drama over de morele schaduwzijden van nieuwe biotechnologische ontwikkelingen. De lotgevallen van Caesar vertellen ons niet alleen iets over de vaak onmenselijke manier waarop mensen met dieren omgaan, maar ook over de vage grens tussen mens en dier. De hele Planet of the Apes-franchise (met sequels en een tv-serie in de jaren 70 en een teleurstellende remake van Tim Burton in 2001) is in feite één grote allegorie over de menselijke 'beschaving'. En de apen zijn in dat verband ons spiegelbeeld. Wanneer we naar Caesar kijken, zien we onze eigen kwaliteiten en gebreken uitvergroot. In de reflectie van zijn ogen herkennen we onszelf: onze creativiteit en grootsheid, maar ook onze kleine en (zelf)destructieve kanten. Kennis -onze grootste troef- is macht, wist Francis Bacon eeuwen geleden al. Maar macht corrumpeert...


In sommige recensies wordt WETA en regisseur Wyatt (ten onrechte) verweten dat zij in de ogen van Caesar een menselijke blik gelegd hebben. Hebt u ooit al eens diep in de ogen van een echte aap gekeken? Je hebt geen digitale spitstechnologie nodig om daarin een quasi 'humaan' karakter te ontwaren; in de ogen van onze verre voorvaders herkennen we onszelf meteen...

Wordt vervolgd?

Rise of the Planet of the Apes bracht tijdens zijn openingsweekend in de VS alleen al bijna 55 miljoen dollar op. Niet slecht voor een film met een budget van 93 miljoen dollar. Geen wonder dat de producers nu al hardop dromen van een nieuwe sequel...

JN.

Rise of the Planet of the Apes (USA-2011): in de bioscoop sinds 10 augustus 2011.
Met: James Franco, Andy Serkis, John Litgow, David Oyelowo, Brian Cox en Freida Pinto.

Genre: sciencefiction / psychosociaal drama / actie / avontuur

Klik op de oranje link voor de trailer: Rise of the Planet of the Apes - trailer


maandag 15 augustus 2011

Howl - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Howl: Honi soit qui mal y pense

Genre: biopic / historisch drama / kunstfilm / rechtbankdrama


zondag 14 augustus 2011

NIEUWS!
Steven Spielberg
begint aan
Jurassic Park IV


De Amerikaanse succesregisseur Steven Spielberg heeft aangekondigd volop bezig te zijn met de voorbereiding van deel 4 in de razend populaire filmreeks Jurassic Park. Liefhebbers van de avontuurlijke dinofilms moeten nog wel even geduld oefenen. Het verhaal ligt al min of meer vast en acteurs Sam Neill en  Jeff Goldblum zouden weer van de partij zijn, maar er is vooralsnog geen releasedatum.

Het eerste deel van de filmreeks, Jurassic Park (1993), was gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Crichton en bevatte baanbrekende special effects waarbij onder meer gebruik werd gemaakt van hyperrealistische computeranimatie om de prehistorische dinosauriërs tot leven te wekken. Samen met de sequels The Lost World: Jurassic Park (1997) en Jurassic Park III (2001) bracht de reeks wereldwijd een slordige 2 miljard euro op.

JN.





vrijdag 12 augustus 2011

Op weg naar het einde

Melancholia  van Lars von Trier     ★★★



Tijdens het mislukte huwelijksfeest ter ere van het nieuwe echtpaar Justine (Kirsten Dunst) en Michael (Alexander Skarsgård) merkt de melancholische Justine een vreemde planeet op aan de hemel. Terwijl de planeet de aarde nadert, beginnen Justine, haar zuster Claire (Charlotte Gainsbourg) en diens man John (Kiefer Sutherland) zich af te vragen of het tot een fatale botsing met de planeet zal komen...


Beladen

Kirsten Dunst haalt het uiterste uit haar complexe rol als Justine, maar het scenario van Melancholia is wat te beladen voor een evenwichtig resultaat. Toch werd zij voor haar gevoelige vertolking van Justine op het Filmfestival van Cannes uitgeroepen tot beste actrice. 

Kirsten Dunst als de melancholische bruid Justine.

Charlotte Gainsbourg maakt minstens evenveel indruk als de angstige Claire. Ook Kiefer Sutherland als de rijke, flegmatieke John acteert uitstekend. Voor John Hurt en Charlotte Rampling daarentegen, als de ouders van Justine en Claire, bood het scenario kennelijk te weinig ruimte om een memorabele acteerprestatie neer te zetten.

Charlotte Gainsbourg en Kiefer Sutherland.

Apocalyps?

Melancholia is een eigenzinnig psychologisch familiedrama over hoe mensen
 omgaan met crisissituaties. Geconfronteerd met de dreiging van een catastrofe die het einde van de wereld zou betekenen, reageren de drie protagonisten elk op hun eigen manier. De depressieve, fatalistische Justine lijkt zich te verzoenen met haar dood. John rationaliseert en vertrouwt op de geruststellende voorspellingen van astronomen. Maar Claire is doodsbang voor het lot van haar zoontje.



Het eerste deel van de film focust op diverse subplots rond het huwelijk van Justine en Michael en komt daardoor wat onevenwichtig en verwarrend over. Maar naarmate het verhaal vordert, richt regisseur Lars von Trier de kijker letterlijk en figuurlijk op het naderende hemellichaam en de invloed die zijn dreigende, fascinerende aanwezigheid heeft op de hoofdpersonages. Terwijl een apocalyps stilaan onafwendbaar lijkt, zorgen de surrealistische, wondermooie fotografie en bevreemdende atmosfeer (denk aan de schilderijen van René Magritte en Paul Delvaux) voor een intense, emotionele finale...

JN.

Melancholia (Denemarken/Zweden/Frankrijk/Duitsland-2011): in de bioscoop sinds 10 augustus 2011.
Met: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Alexander Skarsgård, John Hurt en Charlotte Rampling.

Genre: psychologisch familiedrama / sciencefiction

Klik op de oranje links voor:

- de trailer: Melancholia - trailer

- ons biografisch portret van de regisseur: Lars von Trier. Enfant terrible van de Deense cinema









woensdag 10 augustus 2011

Portable Life - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: avontuur / road movie / psychologisch drama

zondag 7 augustus 2011

Melancholia - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van Melancholia: Op weg naar het einde

- ons biografisch portret van de regisseur: Lars von Trier. Enfant terrible van de Deense cinema

Genre: psychologisch familiedrama / sciencefiction

zaterdag 6 augustus 2011

Buitenbeentjes

Super 8  van J.J. Abrams     ★★★



Het is 1979. Alles gaat zijn doodgewone gangetje in het fictieve Amerikaanse stadje Lillian, Ohio. Tot de 13-jarige Joe Lamb (mooie rol van Joel Courtney) zijn moeder verliest na een dodelijk ongeval in de plaatselijke staalfabriek. Joe heeft het daar heel moeilijk mee en zoekt afleiding bij zijn vier schoolvriendjes. Onder leiding van Joe's beste vriend en would-be-cineast Charles (Riley Griffiths) blikken ze samen een amateuristische zombiefilm in. Charles weet zelfs hun bevallige schoolgenootje Alice (Elle Fanning) te overtuigen om de vrouwelijke hoofdrol in zijn Super8-filmpje te spelen. Tijdens hun opname van een romantische scène op het perron van het treinstationnetje rijdt echter plots een wagen in op een passerende trein. De trein ontspoort en er kruipt 'iets' uit één van de wagons. Zonder dat de zes tieners het zelf beseffen, hebben zij gefilmd wat er uit de trein kroop. De honden in het stadje nemen allemaal de benen, want ze voelen dat er onheil in de lucht hangt...

E.T. achterna

Super 8 (2011) is een nieuw sciencefictionavontuur voor het hele gezin, geschreven en geregisseerd door de Amerikaanse cineast J.J. Abrams, in de lijn van Stevens Spielbergs klassiekers E.T. uit 1982 (één van onze favoriete sciencefictionfilms) en Close Encounters of the Third Kind uit 1977. 

Spielberg (één van onze favoriete regisseurs) trad trouwens op als co-producent van Super 8 en dat blijkt ook uit het onderhoudende eerste deel van de film dat, net als E.T., de juiste balans vindt tussen de graduele spanningsopbouw van het sciencefictionverhaal en de prettig gestoorde vriendschap tussen de kinderen. 

Het scenario van regisseur Abrams bevat ook een aantal interessante subplots: de moeizame relatie tussen Joe en zijn vader (tevens de lokale hulpsheriff), de romantische perikelen tussen Joe en Alice (wier vader verantwoordelijk blijkt voor de dood van Joe's moeder) en de vriendschap tussen Joe en Charles (die onder druk komt te staan omdat beiden verliefd zijn op Alice). Alle protagonisten, inclusief het meerpotige 'ding' uit de trein, blijken uiteindelijk buitenbeentjes te zijn die zoeken naar begrip en aanvaarding.

Die boeiende thematiek moet in het tweede deel van de film echter het veld ruimen voor een stereotiepe, action-packed Hollywoodfinale. En, net als in E.T., zijn het natuurlijk de kinderen die zich van hun beste kant tonen terwijl zij het opnemen tegen volwassen boosdoeners...


Ondanks het voorspelbare slot en de soms wat teleurstellende special effects, is Super 8 vakkundig vermaak met leuke vertolkingen van de tienercast. 

Elle Fanning, die ook al schitterde in Sofia Coppola's Somewhere (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), en Joel Courtney zorgen samen in Super 8 als Alice en Joe voor de fijngevoelige noot in deze commerciële spektakelprent.

Alice (Elle Fanning) en Joe (Joel Courtney)
onderzoeken een vreemd object dat deel uitmaakte
van de geheime lading in de ontspoorde trein.

Jammer dat regisseur J.J. Abrams (bekend van de films Mission: Impossible III en Star Trek en van de serie Lost) in de tweede helft van Super 8 afwijkt van zijn oorspronkelijke inspiratiebron: zijn eigen jeugd, toen hij met zijn vrienden zelf nog geïmproviseerde scenario's verfilmde op 8millimeter-pellicule. Zoals dat zo vaak gaat in Hollywood, is ook Abrams gezwicht voor de production value van militair machtsvertoon en grote explosies. Middels de meerwaarde die de tieners in Super 8 aan de production value van hun zombiefilmpje toekennen, neemt Abrams trouwens impliciet zijn eigen film op de korrel.

Super 8 zal ongetwijfeld in de smaak vallen van heel wat bioscoopbezoekers, maar komt slechts bij momenten in de buurt van het geniale entertainment dat Steven Spielberg bijna 30 jaar geleden in E.T. op het witte doek toverde.             

JN.

Super 8 (USA-2011): in de bioscoop sinds 27 juli 2011.
Met: Joel Courtney, Elle Fanning, Kyle Chandler, Riley Griffiths, Ryan Lee en Ron Eldard.

Genre: sciencefiction / thriller / avontuur / tienerdrama / mysterie / actie

Klik op de oranje link voor de trailer: Super 8 - trailer