Adieu
Claude Chabrol
1930 - 2010
|
De Franse cineast Claude Chabrol is afgelopen zondagochtend op 80-jarige leeftijd overleden in Parijs.
Chabrol regisseerde in zijn carrière ruim 70 tv- en bioscoopfilms.
Eind jaren vijftig, begin jaren zestig behoorde hij samen met zijn Franse vakbroeders Jean-Luc Godard, Eric Rohmer, Alain Resnais, Jacques Rivette en François Truffaut tot de belangrijkste boegbeelden van de destijds nieuwe experimentele Franse filmstroming nouvelle vague (bekijk een minidocumentaire over de filmtechnieken van de nouvelle vague hier).
Droomdebuut
Droomdebuut
Chabrols langspeelfilmdebuut in 1958 was meteen een schot in de roos: Le beau Serge won zowel de Prix Jean Vigo als de regieprijs op het Internationaal Filmfestival van Locarno en wordt intussen door de meeste filmkenners beschouwd als de eerste volwaardige nouvelle vague-film.
Doorbraak
Het jaar nadien kreeg Chabrol op het Filmfestival van Berlijn de Gouden Beer voor zijn romantisch drama Les cousins (1959).
In 1968 brak hij eindelijk ook door bij het grote publiek met zijn intrigerende thriller Les biches. Chabrols tweede vrouw Stéphane Audran speelt daarin een rijke biseksuele vrouw die een driehoeksrelatie begint met een straatartieste en een architect. Het jaar nadien speelde de beeldschone Audran ook mee in Chabrols thriller La femme infidèle (1969). Zij vertolkt daarin de ontrouwe echtgenote Hélène, wier minnaar vermoord wordt door haar man. Tot aan haar dood in 1980 zou Audran de favoriete fetisjactrice van Chabrol blijven.
In de jaren zeventig ontmoette Chabrol de jonge Franse actrice Isabelle Huppert, die zijn nieuwe muze werd. Hun samenwerking leverde enkele boeiende films op, zoals Violette Nozière (1978), Une affaire de femmes (1988) en La cérémonie (1995).
In 1994 voltooide Chabrol één van zijn beste films: het uitstekende psychologisch relatiedrama L'enfer, met de Franse topacteurs François Cluzet en Emmanuelle Béart in hun memorabele hoofdrollen als een gehuwd koppel wier relatie ontspoort (bekijk de trailer hier). Dit is één van de meest fascinerende films over jaloezie aller tijden.
De afgelopen jaren kon Chabrol het hoge kwaliteitsniveau van zijn vroegere films niet meer evenaren. Zijn laatste film, Bellamy met de Franse topacteur Gérard Depardieu, dateert van vorig jaar.
In het spoor van Hitchcock
Chabrol zal vooral herinnerd worden als een eigenzinnige en vernieuwende cineast met een voorkeur voor spannende verhalen waarin misdaad en erotiek vaak gekoppeld worden aan een psychosociale studie van de hypocriete bourgeoisie.
Net als de films van de Britse Master of Suspense Alfred Hitchcock, worden de films van Chabrol niet alleen gekenmerkt door mysterie en spanning, maar ook door satire en gitzwarte humor. Beide cineasten ontmaskerden de mens als een wezen dat in staat is tot grote liefde en mededogen, maar ook tot genadeloos egoïsme, winstbejag, dierlijke lust, verraad, haat en moord. Chabrols boek Hitchcock, dat hij in 1957 publiceerde met co-auteur Eric Rohmer, wordt overigens beschouwd als één van de beste studies van het oeuvre van de legendarische Master of Suspense.
Joeri Naanai
Geen opmerkingen:
Een reactie posten