zaterdag 31 oktober 2015

Der Untergang - full movie


Dit boeiende Duitse oorlogsdrama uit 2004 van Oliver Hirschbiegel over de laatste stuiptrekkingen van het naziregime onder de autoritaire Führer Adolf Hitler (geloofwaardig vertolkt door Bruno Ganz) speelt zich goeddeels af in Hitlers ondergrondse bunker in de Duitse hoofdstad Berlijn tijdens de slotfase van de Tweede Wereldoorlog.

Bekijk de hele film door hieronder in het videoscherm te klikken op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Ondertiteling" en "Engels" voor Engelstalige ondertitels en op "Kwaliteit" en 720p voor hogere beeldkwaliteit



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Ondertiteling" en "Engels" voor Engelstalige ondertitels en op "Kwaliteit" en 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: biopic / oorlogsfilm / docudrama

maandag 26 oktober 2015

Lachen en wenen met liefde

City Lights  van Charlie Chaplin     ★★★★★




Hoeveel jongeren maken tegenwoordig nog tijd om eens naar een stille film uit de oude doos te kijken? Dat zijn er niet veel, denk ik. Ze kijken doorgaans liever naar lawaaierige, flitsende superheldenfilms, zoals The Avengers en X-Men. Ze weten niet wat ze missen... 

Stille films worden vaak geassocieerd met trage en sentimentele melodrama's of stuntelige komedies met voorspelbare grappen, waarin de acteurs overacteren en de special effects gedateerd overkomen. Dat zijn terechte bezwaren tegen een groot deel van de stille films. Maar daarbij negeert men ten onrechte:
- de toenmalige tijdsgeest;
- de doorwerkende invloed van het theater op de acteurs van toen, en het feit dat men in stille films moést overacteren omdat de kijker geen gesproken woorden kon horen en men de gedachten, gevoelens en uitspraken van personages dus visueel moest tonen en verduidelijken in de acteursvertolkingen (eventueel ondersteund met muziek); 
- de nog prille 'filmgrammatica' (op het vlak van montage bijvoorbeeld);
- en de beperkte technische middelen waarover filmploegen destijds beschikten. 

Kortom, het medium film stond toen nog in zijn kinderschoenen. 

Bovendien zijn er onder de stille films wel degelijk heel wat tijdloze pareltjes, die bol staan van vernieuwende, geniale vondsten en ook vandaag nog een even frisse, relevante indruk maken als toen ze voor het eerst uitkwamen. Er zitten zelfs absolute meesterwerken tussen. Zoals City Lights van grootmeester Charlie Chaplin uit 1931: een romantische komedie die door sommige filmkenners, onder wie ook de intussen overleden cineasten Stanley Kubrick en Andrei Tarkovsky, gerekend wordt tot de top vijf van beste films aller tijden en ook behoort tot onze eigen Top 35 van onze favoriete komedies.  

Alles voor de liefde

Het verhaal is geniaal in zijn eenvoud: een dakloze zwerver (gespeeld door Charlie Chaplin natuurlijk) wordt verliefd op een jonge, blinde bloemenverkoopster (vertolkt door Virginia Cherrill). Zij denkt dat hij rijk is, en hij doet alsof hij rijk is om haar niet teleur te stellen. Af en toe krijgt hij centen van een drankzuchtige miljonair (gespeeld door Harry Myers), die echter alleen vrijgevig is wanneer hij te diep in het glas gekeken heeft. Telkens nadat de miljonair ontnuchtert, is de arme vagebond weer platzak. Het zwervertje zal wat nieuws moeten verzinnen om aan centen te komen, het blinde meisje te helpen en haar hart te stelen...

Charlie Chaplin en Harry Meyers.

City Lights is het beste bewijs dat een stille film niet hoeft te vervelen. Integendeel, want het door Chaplin zelfgeschreven scenario is een vloeiende, vlot gemonteerde stroom van verrassende, onvergetelijke scènes die voortdurend pendelen tussen slapstick-komedie, drama en romantiek: de zwerver en de miljonair zetten een nachtclub op stelten; het blinde meisje wordt ziek en haar grootmoeder kan de huur van hun woonst niet meer betalen; de zwerver neemt deel aan de grappigste boksmatch aller tijden; de zwerver belandt in de gevangenis... Het einde verklappen we niet, maar het is in elk geval één van de meest ontroerende scènes in de filmgeschiedenis. En als u ons niet gelooft, dan neemt u het misschien aan van de vermaarde Amerikaanse filmrecensent James Agee, die de slotscène van City Lights in 1949 omschreef als "the greatest single piece of acting ever committed to celluloid". Marlon Brando, één van onze favoriete acteurs, maakte pas in 1950 zijn filmdebuut, maar in het tijdperk van de stille film was Chaplin wellicht de beste filmacteur ter wereld.


De eeuwige underdog

Het schitterende scenario van City Lights dateert van 1928 en speelt in op de grote kloof tussen rijk en arm aan de vooravond van de Grote Depressie. De zwerver ziet er heel verfomfaaid uit, terwijl de dronken miljonair en diens feestende vriendenkring baden in luxe. Chaplin was een meester in het uitlichten van het pijnlijke contrast tussen de rijke, vaak egocentrische elite en de verworpenen der aarde, waarbij hij altijd consequent partij koos voor de laatsten, zoals in zijn andere meesterwerken The Goldrush (1925) en Modern Times (1936). Zijn iconische vagebond is een eeuwige underdog en paria. Hij symboliseert de waardigheid, de moed en het doorzettingsvermogen waarmee armen hun tragische lot dragen en proberen te keren. En dat is vandaag nog steeds relevant. 

Chaplin was dus geen oppervlakkige cineast en deinsde niet terug voor scherpe maatschappijkritiek. Maar hij besefte als geen ander dat films, om rendabel en relevant te kunnen zijn, een groot publiek zoeken. Daarom koos hij ook in City Lights voor een lichtvoetige, verteerbare stijl, waarbij humor zijn sterkste wapen was. Dankzij Chaplins onnavolgbare humor valt City Lights niet in de valkuil van het sentimentele moralisme.



Pantomime van de bovenste plank

Chaplin acteert in City Lights op het toppunt van zijn kunnen. Zijn mimiek en motoriek geven zowel in de dramatische als komische scènes blijk van zijn natuurtalent als pantomimespeler. De ondertitel van City Lights luidt niet toevallig A Comedy Romance in Pantomime. Ook Harry Meyers schittert als de dronken miljonair die met zelfmoordneigingen rondzwalpt maar dankzij de vagebond weer zin in het leven krijgt. Hun hilarische interactie is een master class in tragikomisch acteerwerk. De rol van het blinde bloemenmeisje is minder veelzijdig, maar Virginia Cherrill heeft de juiste, gevoelige uitstraling om het hart van de kijker te beroeren.

Virginia Cherrill en Charlie Chaplin.
Toen Chaplin aan de opnames van City Lights begon, was de techniek voor geluidsfilms al geïntroduceerd. Hij verkoos niettemin om zijn romantische komedie als een stille film in te blikken, omdat de geluidssynchronisatie (het afstemmen van het geluid op de bewegende beelden) toen nog niet op punt stond voor buitenopnames en hij City Lights niet alleen in de studio wilde opnemen. Volgens Chaplin vergt een drama close-ups, die je in de studio kan opnemen, terwijl een komedie volgens hem ook long shots nodig heeft, die vaak beter tot hun recht komen met buitenopnames. Zelf formuleerde hij het als volgt: "Life is a tragedy when seen in close-up, but a comedy in long shot. To truly laugh, you must be able to take your pain, and play with it!" En dus koos Chaplin voor een stille film, zodat hij ook de bewegingsvrijheid had om buiten de studio te filmen. 

Toch bevat de klankband van City Lights niet alleen muziek, die Chaplin overigens zelf componeerde, maar ook enkele geluiden. Zo is er de beroemde openingsscène, waarin enkele notabelen een standbeeld onthullen en de zwerver in de armen van het beeld blijkt te slapen. Tijdens de toespraak van de notabelen klinken hun stemmen als belachelijke, nonsensicale toetertjes, waarmee Chaplin meteen de toon zet en aankondigt dat hij in deze komedie het establishment op de korrel neemt. Daarnaast is er ook de fijne feestscène in het huis van de miljonair, waar de zwerver per ongeluk een fluitje inslikt en hij prompt de 'fluitende hik' krijgt. Chaplin had dus geen bezwaar tegen geluid, wanneer het een meerwaarde oplevert. Maar waarom gesproken dialogen inlassen wanneer je het verhaal ook met louter beelden (en zo nodig ook muziek) kan vertellen. Zulk een aanpak levert "pure cinema" op, dixit meestercineast Alfred Hitchcock, die ook zijn carrière begon in het tijdperk van de stille film (bekijk zijn sfeervolle stille misdaadthriller The Lodger uit 1927 hier).


Pure cinema

Film is een bij uitstek visueel medium. En één beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Vandaar dat stille films erg geschikt zijn voor jonge kinderen, die genieten van een 'vanzelfsprekend' visueel verhaal dat niet belast wordt met voor hen moeilijke, afleidende woorden. In de juiste handen heeft een film geen woorden nodig. Een stille film van Chaplin spreekt rechtstreeks tot ons hart. City Lights toont ons waarom stille films letterlijk en figuurlijk pure cinema, d.w.z. bewegende beelden, zijn. Het woord 'cinema' is immers afgeleid van het Griekse kī́nēma, wat 'beweging' betekent.

Wanneer kinderen opgroeien en onherroepelijk verstrikt geraken in de complexe (wan)orde van de gesproken taal, geraken ze gedeeltelijk vervreemd van de betoverende onmiddellijkheid waarmee louter visuele filmimpressies ons aanspreken, zoals een wide shot van een mooi landschap of een close-up van een veelzeggende gelaatsuitdrukking. Dankzij tijdloze meesterwerken zoals City Lights kunnen we de magie van stille bewegende beelden herontdekken. 

En nee, superheldenfans: naar City Lights kijken kost dus géén moeite. De film is niet traag, voorspelbaar, gekunsteld, melodramatisch of gedateerd. City Lights bruist van humor en liefde en is ook vandaag nog steeds een groot feest voor het oog en het hart.


JN.

City Lights (USA-1931): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Charlie Chaplin, Virginia Cherrill en Harry Meyers.

Genre: komedie / romantiek / sociaal drama

Klik op de oranje links voor:

- een achtergrondartikel: Onze favoriete komedies: Top 35

- een achtergrondartikel: Schaf de Oscars af!

zaterdag 24 oktober 2015

The Assassin - trailer


Oogstrelend Chinees krijgskunstendrama dat op het voorbije filmfestival van Cannes de prijs voor beste regie in de wacht sleepte.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: martial arts / historisch drama / actie



Spectre - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: actie / avontuur / thriller / misdaad



zaterdag 17 oktober 2015

Paper Moon - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: tragikomedie / roadmovie / misdaad / psychosociaal drama

Klik op de oranje links voor:

- de hele film: Paper Moon - full movie

- onze recensie van Paper Moon: Een tragikomische roadmovie met een hart

- een filmfragment: Paper Moon - fragment

- een achtergrondartikel: Onze favoriete films. Top 35

- een achtergrondartikel: Onze favoriete komedies: Top 35

In het hoofd van een oorlogsveteraan

Maryland  van Alice Winocour     ★★½



Na zijn terugkeer van het oorlogsfront in Afghanistan wordt de Franse Special Forces-soldaat Vincent (gespeeld door Matthias Schoenaerts) ontslagen uit het leger vanwege zijn posttraumatische stressstoornis. Hij neemt een job aan als beveiligingsagent in de grote villa van de rijke Libanese zakenman Whalid (Percy Kemp). Terwijl Whalid in schimmige zaakjes verwikkeld lijkt en op zakenreis gaat, staat Vincent in voor de veiligheid van Whalids vrouw Jessie (Diane Kruger) en hun zoontje. Al gauw begint Vincent te vermoeden dat ze in gevaar zijn. Maar is het gevaar reëel of slechts een product van zijn verbeelding...?


Beschadigde ziel


Maryland (internationale Engelse titel: Disorder) is een interessant psychologisch drama over de verwarde gemoedstoestand van een eenzame, getraumatiseerde oorlogsveteraan die gelijkenissen vertoont met Travis Bickle in Taxi Driver, Jacob in Jacob's Ladder en Chris Kyle in American Sniper. Vincent heeft last van slapeloosheid, gehoorverlies en hallucinaties. Net als Chris Kyle heeft Vincent moeite om zijn oorlogservaringen te verwerken. Net als Travis treedt Vincent op als beschermengel van een damsel in distress. En net als Jacob wordt Vincent meegezogen in een psychologische draaikolk waarin de grens tussen inbeelding en realiteit vervaagt.

Matthias Schoenaerts als Vincent.

Vrouwenfantasie?

De Franse regisseuse Alice Winocour, die hier haar tweede bioscoopfilm aflevert (na Augustine uit 2012), verpakte Maryland in een psychologische thriller waarvan haar zelfgeschreven scenario vooral focust op de belevingswereld van Vincent. Ze maakte daarbij dankbaar gebruik van de elektronische soundtrack van Gesaffelstein, die vaak gedempt klinkt om het gehoorverlies en het introverte karakter van Vincent te illustreren. Ook de camera plakt dicht op de huid van Matthias Schoenaerts, wat bijdraagt tot een claustrofobische atmosfeer. 

De dreiging die Winocour ontwikkelt blijft echter onderhuids, waardoor Maryland nooit echt spannend wordt. Dat is vooral te wijten aan het minimalistische scenario, dat gebaseerd is op een boeiende premisse en een onthullend slot, maar daartussen niet veel meer te bieden heeft dan beloftes. De kijker verwacht een ontlading, maar krijgt na een trage aanloop uiteindelijk een nogal gebrekkig in beeld gebrachte home invasion. Intussen moesten we het stellen met de loutere mogelijkheid van romantiek tussen Vincent en Jessie. In dat opzicht heeft de rol van Vincent, die Winocour schreef met Schoenaerts voor ogen, veel weg van een vrouwelijke fantasie: een suggestieve, veredelde arthouse versie van Kevin Costner als de ridder op het witte paard die Whitney Houston in het knullige romantisch actiedrama The Bodyguard (1992) te hulp snelde.

Diane Kruger als Jessie.

Stille kracht

Aan Schoenaerts zelf valt nochtans niets te verwijten, want hij acteert in Maryland met de zwijgzame kracht die van deze Antwerpse rasacteur inmiddels een veelgevraagde internationale ster maakte. Ook zijn tegenspeelster Diane Kruger levert een behoorlijke vertolking af. Beide acteurs zijn echter niet in staat om de leemtes in het scenario op te vullen. Kortom, hoewel letterlijk en figuurlijk een beloftevolle film, die Winocour op de kaart zet als een eigenzinnige cineaste met potentieel, vonden wij Maryland al bij al vrij teleurstellend.

JN.

Maryland (Frankrijk/België-2015): in de bioscoop sinds 30 september 2015.
Met: Matthias Schoenaerts en Diane Kruger.

Genre: psychologisch drama / thriller

Klik op de oranje link voor de trailer: Maryland - trailer


donderdag 15 oktober 2015

GoodFellas - fragment


Dit beroemde steadicam sequence shot uit de briljante gangsterfilm GoodFellas (1990) van Martin Scorsese begint in onderstaand fragment vanaf de 24ste seconde, wanneer de jonge gangster Henry Hill (Ray Liotta) zijn autosleutels afgeeft aan de valet om zijn nieuwe lief Karen (Lorraine Bracco) op restaurant te nemen, en eindigt ruim drie minuten later aan het eind van dit fragment. Een filmtechnische tour de force, die Scorsese inblikte met assistentie van zijn getalenteerde cameraman Michael Ballhaus.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: gangsterfilm / biopic / psychosociaal misdaaddrama

Sicario - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: misdaadthriller / drama / actie



D'Ardennen - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: misdaadthriller / drama



dinsdag 6 oktober 2015

NIEUWS! 


Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci 
spelen mee in nieuwe gangsterfilm van Martin Scorsese



Hollywood-iconen Robert De Niro (72), Al Pacino (75) en Joe Pesci (72) krijgen elk een hoofdrol in The Irishman: een nieuwe gangsterfilm van de Amerikaanse meestercineast Martin Scorsese, die wellicht reeds in de loop van volgend jaar opgenomen zal worden.

I Heard You Paint Houses

Het scenario van de film is gebaseerd op het non-fictieboek I Heard You Paint Houses uit 2004 van Charles Brandt en gaat over de notoire Iers-Amerikaanse gangster Frank "The Irishman" Sheeran (1920-2003), die gespeeld zal worden door Robert De Niro. 

Volgens Brandt, biechtte Sheeran voor zijn dood aan Brandt op dat hij verantwoordelijk was voor meer dan 25 moorden, waaronder de moord op de flamboyante Amerikaanse vakbondsleider Jimmy Hoffa, die in de film vertolkt zal worden door Al Pacino. 

De titel van het voormelde boek (Ik heb gehoord dat je huizen schildert) verwijst naar criminele codetaal: "een huis schilderen" betekent onder Amerikaanse maffiosi zoveel als iemand vermoorden, waarbij de 'verf' het bloed op de muren en de vloer is.

Reünie van talent

Robert De Niro (één van onze favoriete acteurs) was gedurende decennia de fetisjacteur van Martin Scorsese (één van onze favoriete regisseurs; lees ons biografische portret van Scorsese uit 2013 hier). Zo speelde De Niro hoofdrollen in Scorsese's films Boxcar Bertha, Mean Streets, Taxi Driver (één van onze favoriete films; lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), New York, New York, Raging BullThe King of Comedy (één van onze favoriete komedies; bekijk de hele film hier), GoodFellas (ook 
één van onze favoriete films; bekijk de trailer hier), Cape Fear (één van onze favoriete horrorfilms en één van onze favoriete films tout court) en Casino

Ook Joe Pesci speelde mee in de magistrale bokserbiopic Raging Bull (bekijk een filmfragment hieren de onvergetelijke gangsterfilms GoodFellas (bekijk een filmfragment hier) en Casino

Robert De Niro (links) en Joe Pesci in Raging Bull.

De interactie tussen De Niro en Pesci, die graag improviseren, leverde, mede dankzij Scorsese's briljante regie, telkens vuurwerk op.

V.l.n.r.: Martin Scorsese, Joe Pesci en Robert De Niro
tijdens buitenopnames voor Scorsese's gangsterfilm Casino.

In The Irishman zal Pesci de rol spelen van de maffioso Russell Bufalino (1903-1994). 

Al Pacino (ook één van onze favoriete acteurs) werkte nooit eerder samen met Scorsese, maar wél met De Niro. Zo speelden beide acteurs een hoofdrol in de epische maffia-sequel The Godfather: Part II van Francis Ford Coppola (ook één van onze favoriete regisseurs) en in de beklijvende misdaadthriller Heat van Michael Mann. In The Godfather: Part II waren Pacino en De Niro echter in geen enkele scène samen te zien. Pas in Heat deelden zij voor het eerst het grote scherm: tijdens hun memorabele dialoog in een snackbar en tijdens de spannende finale.

De beroemde 'koffiescène' in de misdaadfilm Heat was de eerste scène waarin
Al Pacino (links) en Robert De Niro samen op het grote scherm te zien waren.

The Irishman brengt De Niro, Pesci en Pacino -drie ervaren rasacteurs- samen. Onder leiding van meestercineast Scorsese kunnen zij hopelijk opnieuw filmgeschiedenis schrijven... 

Joeri Naanai


zaterdag 3 oktober 2015

Black - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychosociaal misdaaddrama / romantiek



vrijdag 2 oktober 2015

Maryland - trailer


Frans-Belgisch psychologisch drama in thrillerverpakking van Alice Winocour, met Matthias Schoenaerts en Diane Kruger in de hoofdrollen.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Maryland: In het hoofd van een oorlogsveteraan

Genre: psychologisch drama / thriller



A Bigger Splash - trailer


Erotische misdaadthriller van Luca Guadagnino, die losjes gebaseerd is op de Franse film La Piscine uit 1969. Met Matthias Schoenaerts, Tilda Swinton, Ralph Fiennes en Dakota Johnson in de hoofdrollen. 




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: thriller / misdaad / mysterie / drama / erotiek