vrijdag 27 december 2013

Terminus

Fruitvale Station  van Ryan Coogler     ★★★




Op nieuwjaarsdag 2009 werd de 22-jarige zwarte Amerikaan Oscar Grant om 2:15 uur 's ochtends in het treinstation Fruitvale in Oakland, Californië neergeschoten door een politieagent. Gebaseerd op dit waargebeurde incident, begint het psychosociaal drama Fruitvale Station met een écht videofragment van het tragische voorval dat door één van de omstaanders gefilmd werd met een gsm en ook op YouTube terug te vinden is. Daarna blikt debuterend regisseur Ryan Coogler met flashbacks terug op wat vooraf ging aan het gewelddadige einde van wat voor Oscar Grant, zijn geliefde en hun vrienden begon als een fijn oudejaarsavonduitstapje.

Oscar en zijn vrienden worden hardhandig aangepakt door de politie.

We zien hoe Oscar (vertolkt door Michael B. Jordan) ontwaakt naast zijn vriendin Sophina (Melonie Diaz), daarna hun dochtertje Tatiana (Ariana Neal) afzet aan het kinderdagverblijf, en met zijn gezin het verjaardagsfeestje van zijn moeder (rol van Octavia Spencer) bijwoont. Gewone, dagdagelijkse dingen dus. Maar onder Oscars opgewekte inborst gaan frustraties schuil: hij is een zwarte, werkloze ex-gedetineerde, hij kampt met geldgebrek en hij maakt zich zorgen over de toekomst van zijn gezin. Toch doet Oscar zijn best om zijn leventje als voormalige dealer van softdrugs achter zich te laten en ook zelf van de weed af te blijven.


Een mens van vlees en bloed

We leren Oscar kennen als een sympathieke kerel met een goed hart, wat het slot van zijn oudejaarsuitstapje des te wranger maakt. Regisseur Coogler, die zelf het scenario schreef, maakt in de opbouw van het drama slim gebruik van het schrille contrast tussen Oscars dagelijkse beslommeringen en het noodlot dat hem opwacht in het treinstation. Coogler zei daar zelf over in een interview met The New York Times"Ik wilde dat de kijker Oscar leert kennen en aan hem gehecht geraakt. Op die manier is wat hem overkomt niet zoals iets wat je gewoon in de krant leest. Wanneer je iemand kent als een mens van vlees en bloed, weet je dat een mensenleven iets betekent."  

Geloofwaardig
Octavia Spencer als de
moeder van Oscar Grant.

De cast van Fruitvale Station overtuigt met geloofwaardige vertolkingen. Michael B. Jordan trekt de kijker moeiteloos mee in Oscars wereldje. Octavia Spencer, die in 2012 een Oscar kreeg voor haar rol van de flamboyante dienstmeid Minny in The Help (lees onze recensie hier), ontroert als Oscars moeder. En Ariana Neal is in haar mooie bijrol heel spontaan als Oscars dochtertje.

Beloftevol

Fruitvale Station is vakkundig en heel beheerst gemonteerd, en betrekt de kijker in Oscars gedachten- en gevoelswereld. Ook de fijne vondst om Oscars sms'jes en telefoonoproepen met superimposition in beeld te brengen terwijl hij met zijn naasten sms't of belt, droeg bij tot onze betrokkenheid bij dit degelijke en beloftevolle regiedebuut. 


JN.

Fruitvale Station (USA-2013): in de bioscoop vanaf 15 januari 2014.
Met: Michael B. Jordan, Melonie Diaz, Octavia Spencer en Ariana Neal.

Genre: psychosociaal drama / biopic / docudrama

Klik op de oranje link voor de trailer: Fruitvale Station - trailer



Michael B. Jordan als Oscar Grant en Melonie Diaz als zijn vriendin Sophina.

donderdag 19 december 2013

Only Lovers Left Alive - trailer


Belgische bioscooprelease: 19 februari 2014.




(Klik op de playbutton en dan op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Genre: romantisch horrordrama / zwarte komedie


Out of the Furnace - trailer


Belgische bioscooprelease: 5 februari 2014.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)


Genre: misdaad / thriller / psychosociaal drama


The Hobbit: The Desolation of Smaug - trailer


Het tweede deel van de Hobbit-saga: nu in de bioscoop!




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Genre: avontuur / fantasy / mysterie / actie / drama

Klik op de oranje links:

- voor onze recensie van The Hobbit: An Unexpected Journey: An Unexpected Dissapointment?

- voor de trailer: The Hobbit: An Unexpected Journey - trailer

- voor de 'making-of': Achter de schermen van The Hobbit


- voor nieuws: Hobbit in zicht

- voor nieuws: Orlando Bloom speelt mee in The Hobbit


donderdag 12 december 2013

Shakespeare kan ook sexy zijn

Much Ado About Nothing  van Joss Whedon     ★★★



Voor een cineast zijn weinig uitdagingen groter dan de verfilming van een toneelstuk van William Shakespeare. Cinema is immers een bij uitstek visueel medium, terwijl Shakespeare's uiterst literaire, gelaagde, zeg maar 'moeilijke' dialogen afleiden van wat er te zien is op het scherm. Toch zijn enkele cineasten er in geslaagd om het oeuvre van Engelands grootste toneelschrijver op een boeiende wijze tot leven te wekken op het grote scherm, zoals Laurence Olivier met Hamlet in 1948, Orson Welles in hetzelfde jaar met Macbeth, Joseph L. Mankiewicz met Julius Caesar in 1953 (herinner u de onvergetelijke speech van Marlon Brando als Marcus Antonius), Robert Wise met zijn musical-versie van Romeo and Juliet in West Side Story in 1961, Roman Polanski met Macbeth in 1971, Akira Kurosawa met zijn adaptatie van King Lear in Ran in 1985, en Kenneth Branagh met Henry V in 1989.

Tijdloos

Een vinnige, sexy komedie
over het spel van de liefde.
De duurzame interesse van filmregisseurs voor Shakespeare's oeuvre bevestigt de aantrekkingskracht en het tijdloze karakter van dat oeuvre. Ook de Amerikaanse regisseur en scenarist Joss Whedon kon niet weerstaan aan de verleiding en waagde zich aan de verfilming van Shakespeare's romantische komedie Much Ado About Nothing. Whedons verfilming is een toegankelijke, vermakelijke en eigentijdse versie, die aantoont dat de Engelse bard nog lang niet uitgezongen is. Voor meer kijkplezier raden we wel aan om vooraf even op het internet een synopsis na te lezen van deze complexe intrige over liefde, verleiding, bedrog, jaloezie en verraad.

Regisseur Joss Whedon gebruikte zijn eigen huis als filmset.
Cool en sexy

Gefilmd gedurende slechts twaalf dagen in zijn eigen huis met digitale hand-held camera's in stijlvol zwart-wit, verplaatste Whedon het verhaal van het middeleeuwse Sicilië naar het hedendaagse Californië: de prinsen en soldaten zijn gangsters in nette pakken, de ladies dragen cocktailjurkjes, de nachtwacht is een beveiligingsfirma, de zwaarden zijn pistolen en de brieven sms'jes. Samen met zijn cast injecteerde Whedon de scènes met een lichtvoetige sensualiteit. En de mooie, soms speelse, dan weer intimistische muziek (die Whedon overigens zelf componeerde) zit de afwisseling tussen screwball-komedie, romantiek en dreigende tragiek op de hielen. Het resultaat is een vinnige, sexy film die bewijst dat Shakespeare ook cool kan zijn.

Alexis Denisof en Amy Acker als Benedick en Beatrice.
Ongekunsteld

Nathan Fillion als de knullige Dogberry.
Whedon heeft veel te danken aan zijn acteurs, die Shakespeare's kunstige, virtuoze dialogen wisten uit te drukken met een ongekunsteld realisme zonder afbreuk te doen aan hun filosofische en artistieke meerwaarde. Met name Alexis Denisof als Benedick en Amy Acker als Beatrice blinken uit in hun verbale vuurwerk. Ook Nathan Fillion loopt in de kijker met zijn flegmatieke vertolking van Dogberry, het domme, incompetente hoofd van de nachtwacht, die zich uitdrukt in komische malapropismen. Met zo'n acteurs klinkt Shakespeare's zoetgevooisde stem des te zoeter wanneer de bard het huwelijk bezingt: “De tijd sleept zich voort op krukken, tot de Liefde al haar rituelen krijgt.”

JN.


Much Ado About Nothing (USA-2012): in de bioscoop vanaf 29 januari 2014. 
Met: Alexis Denisof, Amy Acker, Fran Kranz, Clark Gregg, Jillian Morgese, Reed Diamond en Nathan Fillion.

Genre: romantische komedie / psychosociaal drama


Klik op de oranje link voor de trailer: Much Ado About Nothing - trailer


Hoewel de Amerikaan Joss Whedon (49) pas vorig jaar als regisseur internationaal doorbrak met zijn superheldenfilm The Avengers, is hij al jarenlang actief als (co-)scenarist van onder meer de komische horrorfilm Buffy the Vampire Slayer (1992), de actiethriller Speed (1994), de animatiefilm Toy Story (1995) en de horrorparodie The Cabin in the Woods (2012).




donderdag 5 december 2013

Much Ado About Nothing - trailer


De Belgische release van deze nieuwe adaptatie van Shakespeare's klassieke romantische komedie Much Ado About Nothing is voorzien op 29 januari 2014.
 



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Much Ado About Nothing: Shakespeare kan ook sexy zijn

Genre: romantische komedie / psychosociaal drama


woensdag 4 december 2013

Het kind van de rekening

What Maisie Knew  van Scott McGehee en David Siegel     ★★½



Vechtscheidingen: de wederzijdse verwijten en ruzies zijn niet alleen pijnlijk voor de scheidende gehuwden of samenwonenden, maar ook voor de eventuele kroost van het koppel. Als kind word je tegen wil en dank vaak een speelbal in de psychologische loopgravenoorlog tussen de ouders en ben je uiteindelijk letterlijk en figuurlijk het kind van de rekening. 

Dat geldt ook voor Maisie (gespeeld door Onata Aprile): het zevenjarige dochtertje van de labiele rockzangeres Susanna (Julianne Moore) en de flegmatieke kunsthandelaar Beale (vertolkt door de Britse komiek Steve Coogan) in het Amerikaanse gezinsdrama What Maisie Knew naar de gelijknamige roman uit 1897 van Henry James (de broer van filosoof en psycholoog William James).

Onata Aprile als het titelpersonage Maisie.

Door de ogen van Maisie zien we hoe de relatie van haar ouders uiteenvalt door hun aanhoudende ruzies. Nadat vader Beale noodgedwongen alleen gaat wonen, ontstaat een bittere, manipulatieve strijd tussen hem en zijn ex Susanna over wie de voogdij over Maisie krijgt. Beide ouders zien er geen graten in om het meisje te gebruiken als een (s)pion in hun onderlinge machtsspelletjes.

Steve Coogan als Maisie's vader Beale.

Egocentrisch

Nadat de rechter beslist tot co-ouderschap, gaat Maisie voor het eerst bij haar vader logeren en treft zij daar haar babysitter Margo (de Schotse actrice Joanna Vanderham) aan, die intussen een relatie begonnen is met Maisie's vader. De zaken worden er voor het kind niet eenvoudiger op wanneer haar vader in het huwelijk treedt met Margo, en haar moeder op haar beurt in het huwelijksbootje stapt met haar nieuwe, veel jongere partner Lincoln (gespeeld door de Zweedse acteur Alexander Skarsgård). Terwijl Maisie's ouders vooral aan zichzelf denken, draaien hun dochtertje en hun nieuwe partners op voor de gevolgen van de complexe janboel...

Julianne Moore als Maisie's moeder Susanna.

Kramer vs. Kramer achterna

Alexander Skarsgård
als Maisie's stiefvader.
 
In dit gevoelige gezinsdrama ligt de nadruk vooral op de dialogen en op de 
gemoedstoestand van de personages. In dat opzicht is What Maisie Knew een variant op de tearjerker Kramer vs. Kramer uit 1979: het ultieme echtscheidingsdrama, met Dustin Hoffman en Meryl Streep in de titelrollen, dat zich ook in New York afspeelt. 

De vertolkingen van Julianne Moore en Steve Coogan in What Maisie Knew kunnen echter niet tippen aan de Oscarwinnende vertolkingen van Hoffman en Streep, waardoor Moore en Coogan na verloop van tijd van het scherm gespeeld worden door de beter acterende Alexander Skarsgård en Joanna Vanderham, temeer omdat de focus gaandeweg verschuift van vader Beale en moeder Susanna naar Lincoln en Margo. 

Het personage Maisie (verdienstelijk vertolkt door Onata Aprile) houdt het scenario bijeen. Dat scenario is echter vrij voorspelbaar en blijft, hoewel ontvouwd (ook visueel) vanuit het perspectief van een kind, te veel aan de oppervlakte van Maisie's gevoelswereld. En dat is, naast de wisselvallige acteerprestaties, meteen de grootste zwakte van What Maisie Knew.

JN.

What Maisie Knew (USA-2013): in de bioscoop vanaf 4 december 2013.
Met: Onata Aprile, Julianne Moore, Steve Coogan, Alexander Skarsgård en Joanna Vanderham.

Genre: psychosociaal gezinsdrama / romantiek

Klik op de oranje link voor de trailer: What Maisie Knew - trailer


Joanna Vanderham als Maisie's stiefmoeder.