In the Cut van Jane Campion ★★
Mark Ruffalo. |
Meg Ryan (links) en Jennifer Jason Leigh. |
Sfeervolle beelden
In the Cut is een erotische misdaadthriller uit 2003 van de Nieuw-Zeelandse cineaste Jane Campion, die tien jaar eerder de Gouden Palm op het Filmfestival Cannes won voor haar romantisch drama The Piano.
In the Cut is een erotische misdaadthriller uit 2003 van de Nieuw-Zeelandse cineaste Jane Campion, die tien jaar eerder de Gouden Palm op het Filmfestival Cannes won voor haar romantisch drama The Piano.
De begingeneriek van In the Cut -sfeervolle beelden van een in prachtige herfstkleuren gehuld New York- is veelbelovend. Cameraman Dion Beebee, die in 2006 een Oscar kreeg voor zijn fotografie van Memoirs of a Geisha en met wie Campion in 1999 Holy Smoke inblikte, zocht samen met Campion naar een visuele look die de passionele relatie tussen de twee hoofdpersonages van In the Cut toepasselijk tot uitdrukking kon brengen. Daarbij kozen zij voor een warm kleurenpalet en sfeervolle contrasten tussen scherpe en onscherpe beelden, wat zowel een bevreemdend en desoriënterend als intimistisch resultaat oplevert.
Mark Ruffalo en Meg Ryan. |
Naast de manier waarop In the Cut in beeld werd gebracht, zijn ook de behoorlijke acteerprestaties van Meg Ryan, Mark Ruffalo en vooral Kevin Bacon in diens bijrol het bekijken waard. Maar hoewel de film moet doorgaan voor een gewaagde erotische thriller, is hij zelden opwindend, vrij voorspelbaar en op een enkele scène na niet erg spannend.
Literair
In the Cut is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1995 van de Amerikaanse schrijfster Susanna Moore, die op vraag van Campion ook bijdroeg tot het filmscenario. De film focust vooral op de complexe, paradoxale aard van de passionele relatie tussen Franny en Malloy. Daarnaast behield Campion ook het moordmysterie uit de roman. En met de hilarische bijrol van een verrassend grappige Kevin Bacon als Franny's neurotische ex-vrijer bevat de film ook een humoristische dimensie. Het resultaat is een interessante combinatie van uiteenlopende genres, maar blijft precies daardoor ook enigszins op de vlakte en liet ons als kijker op onze honger.
De onmiskenbaar literaire betekenislaag van In the Cut (Franny is gefascineerd door woorden en poëtische citaten), alsook de gevoelige (vrouwelijke?) manier waarop Campion de relatie tussen Franny en de andere personages uitwerkte, tillen de film naar een ambitieuzer niveau dan vergelijkbare erotische thrillers over waarin het vrouwelijk hoofdpersonage zich laat meeslepen door haar erotische verlangens, zoals Sea of Love (1989) van Harold Becker en Blue Steel (1990) van Kathryn Bigelow. Maar In the Cut heeft minder vaart en is minder onderhoudend en minder beklijvend dan deze commerciëlere films.
Kortom, hoewel Ryan en Ruffalo overduidelijk hun pudeur konden overwinnen tijdens de intense repetities met Campion en zij zich beiden ook voor de camera letterlijk en figuurlijk blootgaven (lees ons interview met Meg Ryan en Mark Ruffalo hier), heeft In the Cut op de keper beschouwd eigenlijk niet veel om het lijf.
JN.
In the Cut (Australië/USA/Groot-Brittannië-2003): beschikbaar op dvd.
Met: Meg Ryan, Mark Ruffalo, Jennifer Jason Leigh en Kevin Bacon.
Genre: erotische misdaadthriller / mysterie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten