7 Days in Havana van Benicio Del Toro, Gaspar Noé, Elia Suleiman e.a. ★★
Aaah, Havana... Wat een stad! Toen ik er in de jaren 90 op vakantie was, vond ik het de mooiste stad ter wereld. Havana heeft een unieke vergane glorie waar zelfs Venetië niet aan kan tippen. Hoewel de Cubaanse hoofdstad een populaire vakantiebestemming is, lijdt ze immers veel minder onder het massatoerisme dan de Italiaanse Dogenstad. Vervliedende tijd heeft de oude Spaanse koloniale gebouwen in Havana, de Amerikaanse wagens uit de jaren vijftig én de inwoners bedekt met een melancholisch patina dat herinnert aan een pre-communistisch verleden onder de westersgezinde dictator Batista: een tijd waarin Havana nog the place to be was voor mondaine feestjes van de internationale jetset. Ook toen al hunkerde de doorsnee Cubaan naar een beter leven. En gelet op het bijna documentaire beeld dat de nieuwe anthologie 7 Days in Havana (2012) ophangt van de huidige stad, zijn zowel de magische aanblik van Havana als de psychologie van haar inwoners in de loop der jaren niet wezenlijk veranderd. Sinds de Cubaanse Revolutie onder leiding van Fidel Castro en Che Guevara, ruim een halve eeuw geleden, lijkt de tijd er stilgestaan te hebben. De kapitalistische dictator is vervangen door een communistische dictator, en de Habaneros hopen nog steeds op een betere toekomst. Tegen de achtergrond van deze hoop, toont 7 Days in Havana leven, liefde en lijden van een levenslustig volk.
Mozaïek
De film is opgebouwd als een mozaïek van zeven kortfilms, die elk een dag uit het leven van enkele losjes met elkaar verbonden Habaneros en buitenlandse toeristen in beeld brengen. Zeven regisseurs namen elk één van de segmenten voor hun rekening, telkens focussend op een bepaald aspect van het dagelijkse leven in de stad.
Maandag werd onder de titel El Yuma ingeblikt door de Puerto Ricaanse acteur Benicio Del Toro en zoomt in op een jonge Amerikaan (gespeeld door Josh Hutcherson) die zich onderdompelt in het bruisende nachtleven van Havana.
In het hoofdstuk Jam Session, dat zich op dinsdag afspeelt en geregisseerd werd door de Argentijn Pablo Trapero, zien we de Servische cineast Emir Kusturica in een zelfparodiërende cameo terwijl hij bevriend geraakt met een virtuoze Cubaanse trompettist (Alexander Abreu) die in Havana noodgedwongen de kost verdient als taxichauffeur.
De Spanjaard Julio Médem regisseerde woensdag en toont in zijn bitterzoete kortfilm La tentatión de Cecilia hoe een jonge, beloftevolle Havanese zangeres (gespeeld door Melvis Santa Estévez) twijfelt tussen de liefde van haar leven (rol van Leonardo Benitez) en een Spaanse impresario (gespeeld door de Spaans-Duitse acteur Daniel Brühl) die haar een succesvolle carrière in het buitenland belooft.
Diary of a Beginner, dat zich op donderdag afspeelt, is een minimalistisch portret waarin de Palestijnse regisseur en acteur Elia Suleiman zelf de rol vertolkt van een buitenlander die het straatleven in Havana mijmerend in zich opneemt.
Vrijdag was voor rekening van de Argentijnse cineast Gaspar Noé, die in zijn segment Ritual een blik biedt op de Cubaanse Santería-voodoo tijdens een bezwerend ritueel waarin een Havanees schoolmeisje (gespeeld door Cristela De La Cardidad Herrera) 'gezuiverd' wordt van haar lesbische neigingen.
De Cubaan Juan Carlos Tabío mocht zaterdag inblikken en toont in zijn kortfilm Dulce amargo hoe een Havanese psychologe (gespeeld door Mirta Ibarra) taarten moet bakken om financieel rond te komen, terwijl haar dochter (de hierboven reeds vermelde zangeres) stiekem plannen maakt om op een vlot naar Amerika te emigreren.
Tot slot werd zondag onder de titel La fuente geregisseerd door de Fransman Laurent Cantet, die inzoomt op een vrouw (gespeeld door Natalia Amore) die haar buren te hulp roept om een ceremonie te organiseren ter ere van de godin Oshun, een Mariafiguur wier beeltenis tal van Cubaanse huiskamers siert.
Natalia Amore. |
Tranches de vie
Melvis Santa Estévez. |
Hoewel een collage van zeven verschillende kortfilms door evenveel verschillende regisseurs een onsamenhangend resultaat had kunnen opleveren, slaagt 7 Days in Havana precies vanwege die perspectivistische aanpak in zijn opzet: met enkele geloofwaardige tranches de vie een authentiek beeld oproepen van het veelzijdige karakter van Havana en haar kleurrijke inwoners. Havana is altijd al een smeltkroes van rassen, kleuren en culturen geweest. Een stad ook die met één been in haar verleden en tradities staat en met het andere been op weg is naar de toekomst, wat op de soundtrack van 7 Days in Havana weerklinkt in de combinatie van zowel oude deuntjes als hedendaagse muziek. De zeven kortfilms zijn ook erg sfeervol in beeld gebracht, en dat danken zij goeddeels aan het fotogenieke karakter van de stad. De Cubaanse muziek en de stad zelf zijn trouwens zo prominent aanwezig dat ze in feite fungeren als personages op zich, waarmee de personages van vlees en bloed interageren.
Liefdesverklaring
Sommige segmenten zijn minder geslaagd dan andere, en de montage van de drie laatste kortfilms, die wij ook anderszins matig vonden, had wat snediger mogen zijn. De film duurt in totaal ruim twee uur en had er baat bij gehad een halfuurtje korter te zijn. Vijf dagen in Havana was in dit geval lang genoeg geweest.
Niettemin is 7 Days in Havana, met zijn caleidoscopische visie op de dromen, de verlangens, de twijfels, de liefde, de humor, het doorzettingsvermogen en vooral de joie de vivre van de Habaneros, in elk geval een mooie liefdesverklaring aan één van de boeiendste steden ter wereld.
JN.
7 Days in Havana (Frankrijk/Spanje-2012): in de bioscoop vanaf 1 augustus 2012.
Met: Josh Hutcherson, Emir Kusturica, Melvis Santa Estévez, Elia Suleiman, Alexander Abreu, Elia Suleiman, Leonardo Benitez, Cristela De La Caridad Herrera, Mirta Ibarra en Natalia Amore.
Genre: psychosociale anthologie / docudrama / romantiek
Klik op de oranje link voor de trailer: 7 Days in Havana - trailer
Genre: psychosociale anthologie / docudrama / romantiek
Klik op de oranje link voor de trailer: 7 Days in Havana - trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten