woensdag 6 december 2017

Het Noorse zusje van 'Carrie'

Thelma  van Joachim Trier     ★★★



Opgegroeid in een strikt christelijk gezin, gaat voor de Noorse jongedame Thelma (gevoelig vertolkt door Eili Harboe) een nieuwe wereld open wanneer zij in haar eentje verhuist naar de Noorse hoofdstad Oslo om er voor het eerst te studeren aan de universiteit. Zo proeft ze van het nachtleven, drinkt ze voor de eerste keer alcohol en wordt ze stilaan verliefd op de sympathieke studente Anja (Kaya Wilkens). Thelma's verliefdheid heeft echter ook een schaduwzijde: telkens wanneer zij sterke verlangens voelt, krijgt Thelma een soort van epileptische aanval. Wat is er met haar aan de hand...?

Metamorfose  

De Noorse regisseur Joachim Trier, die eerder onder meer het aangrijpende junkiedrama Oslo, August 31st (2011) inblikte (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier), schreef zelf mee aan het scenario van zijn nieuwe film Thelma (2017) en hij liet zich daarbij naar eigen zeggen inspireren door onder meer de parapsychologische thriller The Dead Zone uit 1983 van de Amerikaanse body horror-cineast David Cronenberg (lees ons biografische portret van Cronenberg hier).



Wij zagen in Thelma ook parallellen met andere vergelijkbare horrorthrillers waarin het vrouwelijke hoofdpersonage een ingrijpende psychologische metamorfose en crisis doormaakt, zoals:
- het visueel verbluffende meesterwerk Black Narcissus van Michael Powell en Emeric Pressburger uit 1947 (lees onze recensie hier en bekijk de hele film hier):
The Birds van Alfred Hitchcock uit 1963 (bekijk de hele film hier);
- Carrie van Brian De Palma uit 1976 (één van onze favoriete horrorfilms; bekijk een making-of-documentaire hier);
The Exorcism of Emily Rose van Scott Derrickson uit 2005;
- en Black Swan van Darren Aronofsky uit 2011 (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier). 

Net zoals het respectievelijke hoofdpersonage in Black Narcissus, CarrieThe Exorcism of Emily Rose en Black Swan zich moet aanpassen aan haar nieuwe omgeving (respectievelijk een afgelegen klooster in het Himalayagebergte, een middelbare school, een universiteit en een balletensemble), voelt het introverte en wereldvreemde titelpersonage Thelma zich een buitenbeentje wanneer zij op kot gaat in de hippe universiteitsstad Oslo. Net als Black Narcissus, The Birds, Carrie en Black Swan, thematiseert Thelma de onderdrukking van ontluikende seksualiteit en zondebesef. En net als Black NarcissusThe Birds, Carrie, The Exorcism of Emily Rose en Black Swan, gaat Thelma over de poging om zich te bevrijden van een strenge opvoeding en stringente regels. Zo ergert Thelma zich vaak aan de opdringerige telefoontjes en sms'jes van haar bezorgde, christelijke ouders. Bovendien worstelt zij met oude jeugdtrauma's...

Anja (links) en Thelma.

Sensuele thriller

Hoewel Thelma ook knipoogjes bevat naar de briljante horrorklassieker The Exorcist van William Friedkin uit 1973 (één van onze favoriete horrorfilms; bekijk de trailer hier), bijvoorbeeld wanneer Thelma, net als het bezeten meisje Regan in The Exorcist, in haar broek plast tijdens een epileptische aanval en wanneer zij onderworpen wordt aan medische tests), is Thelma géén horrorfilm pur sang, maar veeleer een subtiele parapsychologische thriller en een psychosociaal coming-of-age-drama. 

The Exorcist, Carrie, The Exorcism of Emily Rose en Black Swan zijn ook coming-of-age-drama's, maar Thelma is braver en minder spannend. Thelma's mentale crisis heeft weliswaar desastreuze gevolgen, maar zij gaat minder driest te werk dan het titelpersonage in Carrie of de bezeten Regan in The Exorcist. Ook de onderkoelde muziek in Thelma mist spanning. En spijts enkele sterke scènes die de dreiging langzaam opbouwen (zoals de onheilspellende openingsscène op een bevroren meer, Thelma's eerste epileptische aanval in de universiteitsbibliotheek en de hypnotische verleidingsscène tijdens een dansvoorstelling in de schouwburg), lost Thelma de verwachtingen niet helemaal in wanneer de narratieve puzzelstukjes (met onder meer flashbacks) op hun plaats vallen.

Eilie Harboe maakt indruk als de getroebleerde Thelma.

Toch kunnen we Thelma aanbevelen, dankzij het knappe camerawerk (onder leiding van Jakob Ihre), de geslaagde digitale special effects (zoals de zwermen vogels die herinneren aan The Birds en een erotische scène met een slang), de geloofwaardige sensuele dynamiek tussen Thelma en Anja, en bovenal de gevoelige, naturalistische vertolking van hoofdrolspeelster Eilie Harboe als de getroebleerde Thelma. Samen levert dit een erg sfeervolle kijkervaring op. 

JN.

Thelma (Noorwegen/Frankrijk/Denemarken/Zweden-2017): in de Belgische bioscopen sinds 29 november 2017.
Met: Eilie Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen en Ellen Dorrit Petersen.

Genre: parapsychologische thriller / romantiek / psychosociaal coming-of-age-drama

Klik op de oranje link voor de trailer: Thelma - trailer




Geen opmerkingen:

Een reactie posten