The Heiress van William Wyler ★★★★
Noem ons ouderwets, maar zwart-wit films uit de oude doos kunnen ons vaak meer bekoren dan het schreeuwerige, zenuwachtig gemonteerde en met CGI en explosies volgepropte spul dat ze vandaag de dag in Hollywood aan de lopende band inblikken. Niets heerlijker dan op een regenachtige zondagnamiddag van een tijdloze klassieker te genieten. Neem nu The Heiress: een op het gelijknamige toneelstuk van Ruth en August Goetz gebaseerd romantisch drama van William Wyler uit 1949, met Olivia de Havilland, Montgomery Clift en Ralph Richardson in de hoofdrollen.
Olivia De Havilland speelt in The Heiress de titelrol van Catherine Sloper: de verlegen, introverte dochter en toekomstige erfgename van de rijke dokter Austin Sloper (Ralph Richardson). Dokter Sloper is een weduwnaar en heeft zijn overleden vrouw op een onbereikbaar hoog voetstuk geplaatst, waardoor hun dochter in zijn ogen niets anders dan een teleurstelling kan zijn. De onzekere Catherine lijkt zich te schikken in haar lot van grijze 'huismuis', vult haar lege dagen met eindeloos borduurwerk en gedraagt zich op feestjes als een muurbloempje waar toch geen enkele man naar omkijkt. Er lijkt voor haar een sombere toekomst als oude vrijster weggelegd. Tot zij Morris Townsend (Montgomery Clift) ontmoet: een knappe en charmante jongeman die haar de aandacht en het respect geeft waar zij al zo lang naar hunkert. Catherine wordt tot over haar oren verliefd op Morris en is dolgelukkig wanneer hij haar ten huwelijk vraagt. Dokter Sloper verzet zich echter tegen de huwelijksplannen. Hij beschouwt Morris immers als een opportunistische leegloper die alleen op het geld van zijn dochter uit is...
Grijze muis
Grijze muis
Olivia De Havilland speelt in The Heiress de titelrol van Catherine Sloper: de verlegen, introverte dochter en toekomstige erfgename van de rijke dokter Austin Sloper (Ralph Richardson). Dokter Sloper is een weduwnaar en heeft zijn overleden vrouw op een onbereikbaar hoog voetstuk geplaatst, waardoor hun dochter in zijn ogen niets anders dan een teleurstelling kan zijn. De onzekere Catherine lijkt zich te schikken in haar lot van grijze 'huismuis', vult haar lege dagen met eindeloos borduurwerk en gedraagt zich op feestjes als een muurbloempje waar toch geen enkele man naar omkijkt. Er lijkt voor haar een sombere toekomst als oude vrijster weggelegd. Tot zij Morris Townsend (Montgomery Clift) ontmoet: een knappe en charmante jongeman die haar de aandacht en het respect geeft waar zij al zo lang naar hunkert. Catherine wordt tot over haar oren verliefd op Morris en is dolgelukkig wanneer hij haar ten huwelijk vraagt. Dokter Sloper verzet zich echter tegen de huwelijksplannen. Hij beschouwt Morris immers als een opportunistische leegloper die alleen op het geld van zijn dochter uit is...
Diepgang en spankracht
Hoewel The Heiress een op het eerste zicht traditioneel parcours volgt, heeft dit romantisch drama toch enkele verrassingen in petto waaruit onder meer blijkt dat het titelpersonage weerbaarder is dan ze lijkt. Is de naïeve Catherine echt een vogel voor de kat? Of vergist haar vader zich en houdt Morris echt van Catherine? Is dokter Sloper inderdaad een door en door hardvochtige man met niets dan misprijzen voor zijn dochter? Of haalt zijn latente vaderliefde het uiteindelijk van zijn verbittering? Regisseur William Wyler (1902-1981) geeft geen ondubbelzinnig antwoord op deze vragen en verleent daarmee een subtiele psychosociale diepgang aan de drie hoofdpersonages en hun onderlinge relatie. Vooral de ambivalente slotscène, waarin kostbare juwelen een rol spelen, toont aan dat menselijke gevoelens vaak complexer en tegenstrijdiger zijn dan ze soms lijken. We kunnen die scène niet uitleggen zonder de afloop van de film te verklappen, dus verkiezen we om u als kijker zelf te laten ontdekken dat er verschillende interpretaties van Catherine's motieven mogelijk zijn: kille berekening, medelijden of...beide. The Heiress tilt zich hiermee boven het niveau van een doorsnee romantisch drama, dankzij een boeiende psychosociale dimensie die bijdraagt tot de spankracht van het verhaal en de film bij momenten zelfs in de de richting van een film noir-thriller duwt.
Olivia de Havilland en Montgomery Clift. |
De Havilland, Clift en Richardson geven uitstekend gestalte aan de wisselende driehoeksverhouding tussen hun personages. En dankzij de strakke regie en het rustige tempo was er zelfs ruimte voor enkele geslaagde komische momenten, zoals die waarin Catherine tegen haar zin met een oudere heer danst.
De grootste troef van The Heiress is dat het drama zich volledig vanuit Catherine's perspectief ontvouwt, waardoor de kijker van meet af aan meeleeft met haar eenzaamheid, verlangen, hoop, geluk, teleurstelling, wraaklust en emotionele dilemma's.
Doe uzelf een plezier: schaf u de dvd van The Heiress aan en maak volgend weekend eens tijd voor deze memorabele klassieker. Of bekijk de hele film meteen hier.
JN.
The Heiress (USA-1949): beschikbaar op dvd.
De grootste troef van The Heiress is dat het drama zich volledig vanuit Catherine's perspectief ontvouwt, waardoor de kijker van meet af aan meeleeft met haar eenzaamheid, verlangen, hoop, geluk, teleurstelling, wraaklust en emotionele dilemma's.
Olivia de Havilland. |
JN.
The Heiress (USA-1949): beschikbaar op dvd.
Met: Olivia de Havilland, Montgomery Clift en Ralph Richardson.
Genre: romantiek / psychosociaal drama
Klik op de oranje link om de film volledig te bekijken: The Heiress - full movie
Genre: romantiek / psychosociaal drama
Klik op de oranje link om de film volledig te bekijken: The Heiress - full movie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten