woensdag 25 januari 2017

Remembering the End of the World - documentaire


Een zeer interessante documentaire uit 1996, waarin de wetenschapper David Talbott plausibele argumenten geeft om aan te tonen dat we in een elektromagnetisch universum leven en dat de meeste antieke mythes en religies in wezen een gelijkaardig verhaal vertellen over een tijd waarin de planeten Saturnus, Venus en Mars aanbeden werden als goden omdat ze zich destijds veel dichter bij de aarde bevonden dan vandaag.

Meer info en recentere documentaires van David Talbott vindt u op zijn boeiende YouTube-kanaal: www.youtube.com/user/ThunderboltsProject/videos




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Ondertiteling" en "Engels" voor Engelse ondertitels en op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: documentaire / wetenschap

Children of the Corn - full movie


Deze geslaagde psychosociale folk horror-thriller van Fritz Kiersch uit 1984 is gebaseerd op het gelijknamige kortverhaal van de populaire Amerikaanse horrorschrijver Stephen King uit 1978.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: horror / psychosociale thriller / mysterie

Een kindersprookje met volwassen allures

Peter Pan  van P.J. Hogan     ★★½




Precies 115 jaar geleden stelde de Schotse schrijver J.M. Barrie het personage Peter Pan voor aan de wereld in een verhaal dat deel uitmaakte van zijn roman The Little White Bird uit 1902. Twee jaar later ging Barrie's toneelstuk Peter Pan: The Boy Who Wouldn't Grow Up in première in Londen. En in 1911 publiceerde Barrie zijn wereldberoemde roman over Peter Pan, getiteld Peter and Wendy

Sindsdien heeft het magische sprookje over de stoutmoedige jongen die kan vliegen en niet wil opgroeien talloze kinderen en volwassenen in vervoering gebracht. Herbert Brenon bracht Peter Pan in 1924 voor het eerst op het grote scherm in een razend populaire stille film met innovatieve special effects. De studio van Walt Disney voltooide in 1953 een mooie tekenfilmversie. En Steven Spielberg probeerde het in 1991 op zijn beurt met echte acteurs in zijn vrij teleurstellende film Hook.


Screenshot uit de Disney-versie van Peter Pan.

De avonturen van Peter Pan en Wendy behoren inmiddels tot het collectief geheugen, waardoor het geen sinecure is om dit klassieke sprookje nieuw leven in te blazen zonder afbreuk te doen aan de emotionele waarde die het publiek er al ruim 100 jaar aan hecht. De Australische regisseur P.J. Hogan deed een verdienstelijke poging met zijn verfilming uit 2003, naar aanleiding van de 100ste verjaardag van Barrie's toneelversie. Hogan slaagde er in om een familiefilm te maken die eigentijds aanvoelt en tegelijk heraanknoopt bij de rijke, oorspronkelijke betekenisinhoud van Barrie’s sprookje. Anderzijds lijdt Hogans versie onmiskenbaar aan overdaad.

Op avontuur in Neverland

Jeremy Sumpter en Rachel-Hurd Wood.
Het verhaal begint op een koude winternacht in het Edwardiaanse Londen. Zoals elke avond, onderhoudt de 12-jarige Wendy Darling (gespeeld door Rachel-Hurd Wood) haar broertjes met spannende verhalen over de legendarische piraat Captain Hook. De mysterieuze kwajongen Peter Pan (titelrol van Jeremy Sumpter) luistert aan het raam van de kinderkamer vaak stiekem mee naar Wendy’s verhalen. Maar aan die verhalen zou wel eens een eind kunnen komen, want Wendy’s ouders (gespeeld door Jason Isaacs en Olivia Willams) hebben besloten dat hun dochter stilaan te oud is voor kinderverhaaltjes. Het is hoog tijd dat het meisje door haar strenge tante Millicent (Lynn Redgrave) klaargestoomd wordt om een jongedame te worden die op termijn in het huwelijk kan treden. Peter Pan is het daar niet mee eens en neemt Wendy en haar broertjes mee naar het sprookjesachtige Neverland, waar hen tal van spannende avonturen te wachten staan.


Freudiaans

Jeremy Sumpter als Peter Pan
en Jason Isaacs als Captain Hook.
Regisseur P.J. Hogan (die eerder onder meer de romantische komedies Muriel’s Wedding en My Best Friend’s Wedding inblikte) deed zijn best om in zijn versie van Peter Pan de verborgen, Freudiaanse betekenislagen in Barrie's oorspronkelijke sprookje op te diepen. Het is weliswaar een kindersprookje, maar het verhaal bevat, zoals alle goede sprookjes, ook volwassen thema's: de ontluikende seksualiteit van Peter en Wendy, het gebrek aan verantwoordelijkheidszin van de kinderen, de controledrang van hun ouders, de jaloezie van de piepkleine fee Tinkerbell (gespeeld door de Franse actrice Ludivine Sagnier), en de ondoorgrondelijke haat van kapitein Haak (Jason Isaacs) jegens jeugdige onschuld. De verdienste van Hogan is dat hij van Peter Pan weer de intelligente fabel maakte die Barrie voor ogen stond toen hij een verhaal schreef dat zowel volwassenen als kinderen zou kunnen boeien.

Peter Pan en Tinkerbell.
Vermoeiend

Ludivine Sagnier als Tinkerbell.
Waarom vonden wij Hogans Peter Pan dan toch een vrij teleurstellende film? 

Aan de cast ligt het alvast niet: Jeremy Sumpter heeft de ideale fysiek om Peter Pan te belichamen; Rachel Hurd-Wood zet een sterk filmdebuut neer als Wendy; Jason Isaacs bewijst met zijn geslaagde dubbelrol (Captain Hook en vader Darling) dat hij een veelzijdige acteur is; en de bevallige Ludivine Sagnier herinnert als Tinkerbell aan de virtuoze lichaamstaal van Charlie Chaplin (lees ons interview met Sagnier hier). 


De storende factor in deze film is volgens ons wat vele kijkers nochtans zullen beschouwen als zijn grootste troef: de manier waarop hij in beeld gebracht is. Kosten noch moeite werden gespaard om indrukwekkende decors en special effects te tonen die van Peter Pan een overweldigende kijkervaring moesten maken. Het resultaat is een visuele wervelstorm die afleidt van de betoverende eenvoud van het sprookje. Bovendien werkten de onophoudelijke en nerveus gemonteerde zwaardgevechten ons zodanig op de zenuwen dat we er moe van werden. 

Laat dit u er echter niet van weerhouden om samen met uw kinderen naar de dvd van Hogans Peter Pan te kijken. Wedden dat zij wel klaarwakker zullen blijven? Of beter nog: schuif de veel leukere Disney-versie in de dvd-speler.

JN.

Peter Pan (Groot-Brittannië/Australië/USA-2003): beschikbaar op dvd.              
Met: Jason Isaacs, Jeremy Sumpter, Rachel Hurd-Wood, Olivia Williams, Ludivine Sagnier en Lynn Redgrave.

Genre: fantasy / sprookje / avontuur / familiefilm 



dinsdag 24 januari 2017

The Birth of a Nation (2016) - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: biopic / historisch drama



Manchester by the Sea - trailer


Genomineerd voor 6 Oscars: beste film, beste regie (Kenneth Lonergan), beste acteur (Casey Affleck), beste vrouwelijke bijrol (Michelle Williams), beste mannelijke bijrol (Lucas Hedges) en beste scenario (Kenneth Lonergan).




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: familiedrama



vrijdag 20 januari 2017

Goliath - trailer


Een nieuwe Amerikaanse tv-serie, waarin Billy Bob Thornton een aan lager wal geraakte advocaat speelt die het in een spannende rechtszaak opneemt tegen het gigantische advocatenkantoor waar hij ooit ontslagen werd.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: rechtbankdrama / misdaadthriller / mysterie



donderdag 19 januari 2017

Reservoir Dogs - fragment


Een hilarische dialoog uit Quentin Tarantino's briljante gangsterfilm Reservoir Dogs (1992).

My way or the highway!




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Mister Pink: Steve Buscemi
Mister White: Harvey Keitel
Mister Orange: Tim Roth
Mister Blonde: Michael Madsen
Mister Brown: Quentin Tarantino
Mister Blue: Ewdard Bunker
Nice Guy Eddie Cabot: Chris Penn
Joe Cabot: Lawrence Tierney

Genre: gangsterfilm / misdaadthriller

The Confessions of Robert Crumb - documentaire


Boeiende BBC-documentaire uit 1987 over de eigenzinnige Amerikaanse illustrator en striptekenaar Robert Crumb, die vanaf de late jaren zestig cultstatus verwierf met zijn gedurfde underground comics




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op "Kwaliteit" en 380p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: documentaire / biopic / kunstfilm



woensdag 18 januari 2017

For a Few Dollars More - fragment


Een schitterende scène uit de spaghettiwestern For a Few Dollars More (1965) van Sergio Leone.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: western



dinsdag 17 januari 2017

Les Innocentes - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: historisch drama / mysterie



Harmonium - trailer


Deze Japans-Franse film van Kôji Fukada won op het voorbije filmfestival van Cannes de Prijs van de Jury in de sectie Un certain regard.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: gezinsdrama / mysteriethriller



Brimstone - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: western / thriller / psychosociaal drama



donderdag 12 januari 2017

Eddie Murphy: Delirious - full show


Deze hilarische onemanshow van de Amerikaanse acteur en stand-upkomiek Eddie Murphy dateert van 1983, toen hij net doorgebroken was bij het grote publiek met zijn hoofdrol in de komische politiefilm 48 Hrs. (1982).

Zijn oneerbiedige imitaties van beroemdheden zoals Michael Jackson, James Brown, Elvis Presley, Mr. T. en Stevie Wonder zijn om van te snoepen.

Klik op Watch on Odnoklassniki om de show te bekijken.




(Klik op Watch on Odnoklassniki, vervolgens op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 'Quality' en 360p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: komedie


woensdag 11 januari 2017

Rejected - kortfilm


Een prettig gestoorde korte animatiefilm van Don Hertzfeldt uit 2000. Of zoals de Britten zeggen: totaly bonkers...




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: animatiefilm / kortfilm / zwarte komedie / kunstfilm



dinsdag 10 januari 2017

Kristen Wiig en Steve Carell op de Golden Globes - 2017


Kristen Wiig en Steve Carell zorgden afgelopen zondagnacht voor een humoristische noot tijdens de uitreiking van de Golden Globes.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)



Nocturnal Animals - trailer


When you love someone, you have to be careful with it. You might never get it again...




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychosociaal drama / neo noir thriller



maandag 9 januari 2017

Sleepless - trailer


Een uitstekend gemonteerde trailer!




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: misdaadthriller / politiefilm / gangsterfilm / actie



The Founder - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: biopic / historisch drama



dinsdag 3 januari 2017

Uta Hagen's Acting Class - documentaire


De legendarische acteercoach Uta Hagen (1919-2004) deelt haar ervaring, inzicht en technieken tijdens deze uiterst leerzame acteerlessen.





(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 480p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: documentaire



maandag 2 januari 2017

Een tragikomische roadmovie met een hart

Paper Moon  van Peter Bogdanovich     ★★★★★



Gebaseerd op de roman Addie Pray van Joe David Brown, is het meesterwerk Paper Moon van de Amerikaanse cineast Peter Bogdanovich uit 1973 één van onze favoriete komedies en één van onze favoriete films tout court (bekijk de trailer hier en een filmfragment hier).

De film volgt de tragikomische lotgevallen van het negenjarige Amerikaanse meisje Addie (schitterend debuut van Tatum O'Neal), wier ongehuwde (en wellicht losbandige) moeder net overleden is. Op de begrafenis komt ene Moses Pray (Ryan O'Neal) opdagen: een zelfzuchtige oplichter, die wel eens de vader van Addie zou kunnen zijn...

Tatum O'Neal en haar vader Ryan O'Neal als Addie en Moses.

Moses gaat akkoord om Addie naar haar tante in Missouri te brengen. Onderweg schakelt hij het meisje in als zijn partner in crime. Hun oplichterspraktijken omvatten onder meer misleidende geldwisseltrucs en de verkoop van Bijbels aan weduwen van pas overleden mannen die Moses opspoort via overlijdensberichten in de krant. Hoewel Moses en Addie elkaar aanvankelijk niet kunnen luchten en voortdurend bekvechten, hebben ze meer met elkaar gemeen dan ze denken. Zo blijkt de koppige en bijdehante Addie niet te moeten onderdoen voor Moses als het aankomt op geslepenheid en overlevingsinstinct, zoals blijkt uit onder meer haar hilarische discussie met Moses in de snackbar (zie foto hierboven, bekijk die scène hier). 


Oogstrelende authenticiteit

Paper Moon is wellicht de beste road movie aller tijden. De film speelt zich af in het Midwesten van Amerika tijdens de bittere jaren van de Grote Depressie. Opgenomen in Kansas en Missouri, in rustige stadjes en op het platteland, dragen de sfeervolle locaties, puffende oldtimers, vintage kleding en ouderwetse deuntjes op de soundtrack bij tot een gevoel van authenticiteit.


De filmtitel verwijst naar het zalige liedje It's Only a Paper Moon uit 1933 in de versie van Paul Whiteman, gezongen door Peggy Healy. Maar ook de rest van de uitstekende soundtrack is een melancholische trip door memory lane (beluister de filmmuziek hier). Zo word je als kijker helemaal ondergedompeld in de tijdsgeest van de Grote Depressie, temeer omdat de film is opgenomen in toepasselijk zwart-wit. Een keuze die loont, want de Hongaarse cameraman László Kovács schoot oogstrelende beelden. Op aanraden van grootmeester Orson Welles (ooit de mentor van regisseur Bogdanovich), gebruikte Kovács een deep-focus-cameralens.


Tussen een lach en een traan

Het voor een Oscar genomineerde scenario van Alvin Sargent focust vooral op de relatie tussen Addie en Moses. Maar onderweg leren we ook andere kleurrijke figuren kennen, zoals de 'exotische danseres' Miss Trixie Delight (Madeline Kahn) en haar 15-jarige zwarte meid Imogene (P.J. Johnson). 

Madeline Kahn als Miss Trixie Delight.

De tragikomische situaties en spitsvondige dialogen pendelen tussen een lach en een traan, wat een perfect evenwicht oplevert tussen lichtvoetige humor en een sociaal geëngageerd inzicht in de tragiek van de Grote Depressie. Door de ogen van Addie maken we mee hoe het moet geweest zijn tijdens die bikkelharde crisisjaren. Dat is ook te danken aan de schitterende vertolkingen van de cast.

Tatum O'Neal en P.J. Johnson.
Spontaan

Ryan O'Neal acteert zich de ziel uit het lijf als de cynische con artist Moses, onder wiens platte opportunisme echter meer empathie schuilgaat dan zijn egocentrische en hardvochtige houding doet vermoeden. Madeline Kahn is perfect gecast als de goedlachse, maar in wezen eenzame Miss Trixie. En de droge humor van P.J. Johnson maakt ook van de onfortuinlijke meid Imogene een onvergetelijk personage. Het is echter Tatum O'Neal die de show steelt als de schattige, jongensachtige en sigaretten rokende (!) Addie. Hoewel het haar allereerste filmrol was, vindt Tatum O'Neals spontane vertolking moeiteloos de weg naar het hart van de kijker, waardoor je van meet af aan sympathiseert met Addie en hoopt dat het goed met haar afloopt.


Dat Tatum de dochter is van Ryan O'Neal droeg ongetwijfeld bij tot hun spontane interactie in Paper Moon. Het leverde de piepjonge actrice een welverdiende Oscar voor de beste vrouwelijke bijrol op. Daarmee haalde ze het van Kahn, die in dezelfde categorie ook genomineerd was voor haar rol in Paper Moon. Waarom Tatum O'Neal geen Oscar voor beste actrice in een hoofdrol kreeg, is ons een raadsel. Maar ze is in elk geval de jongste Oscarwinnaar ooit.


Haat/liefde

Hoewel Tatum barstte van het talent, heeft ze dat nà het succes van Paper Moon nooit echt kunnen verzilveren. Toen de film uitkwam, waren haar ouders reeds gescheiden. Haar vader Ryan O'Neal hertrouwde tweemaal (met de actrices Joanna Moore en Leigh Taylor-Young) en had nadien een jarenlange relatie met actrice Farrah Fawcett (één van de mooiste actrices aller tijden). Tatum voelde zich, net als Addie, verwaarloosd. In haar tienerjaren geraakte ze verslaafd aan drugs en kwam ze steeds meer in conflict met haar vader. In 1986 trouwde ze met tennisicoon John McEnroe, maar in 1992 liep hun huwelijk op de klippen en verloor ze de voogdij over hun drie kinderen. Ryan O'Neal is intussen 74 en kan terugblikken op een geslaagde filmcarrière. Tatum ziet er op haar 51ste nog vrij jong uit, maar vanwege haar drugsverleden heeft ze haar potentieel als actrice nooit ten volle kunnen realiseren. Hoewel ze elkaar naar eigen zeggen graag zien, maken de O'Neals ook vandaag nog vaak ruzie. Hun haat-liefde-verhouding lijkt wel een noodlottige weerspiegeling van de volatiele relatie tussen Addie en Moses...

Happy End?

Paper Moon eindigt met een prachtig wide shot van twee figuurtjes op een verlaten, eindeloze landweg. Het is één van de mooiste slotbeelden in de filmgeschiedenis. Net zoals Charlie Chaplins wereldberoemde zwerver na één van zijn avonturen vaak wegwandelt naar de horizon, zo eindigt ook Paper Moon met de bitterzoete belofte dat het avontuur van onze twee helden nog maar pas begonnen is...


We missen Addie en Moses. En we vragen ons vaak af hoe het hen verging. We hopen met hart en ziel dat het beter met hen afliep dan met de O'Neals. Dat het een happy end werd...

JN.

It's Only a Paper Moon

Say, it's only a paper moon
Sailing over a cardboard sea
But it wouldn't be make-believe
If you believed in me

Yes, it's only a canvas sky
Hanging over a cotton tree
But it wouldn't be make-believe
If you believed in me

Without your love
It's a honky tonk parade
Without your love
It's a melody played 
In a penny arcade

It's a Barnum and Bailey world
Just as hollow as it can be
But it wouldn't be make-believe
If you believed in me




Paper Moon (USA-1973): beschikbaar op dvd en blu-ray disc.
Met: Tatum O'Neal, Ryan O'Neal, Madeline Kahn en P.J. Johnson.

Genre: tragikomedie / road movie / misdaad / psychosociaal drama

Klik op de oranje links voor:

de trailer: Paper Moon - trailer

- een filmfragment: Paper Moon - fragment

- een achtergrondartikel: Onze favoriete films: Top 35

- een achtergrondartikel: Onze favoriete komedies: Top 35



zondag 1 januari 2017

   
De beste
  westerns
      aller tijden       
           


Op westerns wordt vandaag de dag vaak -en volgens ons volkomen onterecht- neergekeken als ware het een ouderwets en voorbijgestreefd filmgenre. Er kleeft al enkele decennia een etiket van gedateerde kinderachtigheid op het genre. Alsof het in westerns alleen maar zou gaan om clichés uit Hollywood, zoals duellerende revolverhelden, stoere cowboys en indianen op het oorlogspad. Dat geldt weliswaar voor heel wat westerns, die vaak oppervlakkig zijn, maar er bestaan ook tal van voorbeelden die bewijzen dat een western veel meer kan zijn dan dat. En sommige westerns zijn zelfs onvervalste meesterwerken. Het verdomhoekje waarin de western tegenwoordig zit doet in elk geval afbreuk aan het complexe potentieel van het genre. 

Hoe dan ook, de liefde van de filmindustrie en de meeste bioscoopbezoekers voor westerns is vandaag dermate bekoeld dat er in verhouding met films uit andere genres nog zeer weinig westerns gemaakt worden. Dat was ooit anders.

De klassieke western

In de eerste helft van de twintigste eeuw waren westerns razend populair. Wist u trouwens dat de allereerste volwaardige Amerikaanse actiefilm een western was: The Great Train Robbery, een stille kortfilm van Edwin S. Porter uit 1903, met het memorabele shot van een treinrover die naar de camera schiet (naar het publiek dus); een shot dat door Martin Scorsese 87 jaar later geïmiteerd werd in zijn magistrale gangsterkroniek GoodFellasThe Great Train Robbery was tevens één van de allereerste blockbusters en droeg er toe bij dat de western destijds snel uitgroeide tot het populairste genre in Hollywood. Tussen 1900 en 1940 werden naar schatting ruim 10.000 westerns geproduceerd. 

Screenshots uit The Great Train Robbery (links) en GoodFellas.

John Wayne werd een ster dankzij Stagecoach.
In 1939 voltooide de Amerikaanse cineast John Ford -dé westernregisseur bij uitstek- Stagecoach: een uiterst invloedrijke klassieker met westernicoon John Wayne in zijn doorbraakrol (lees onze recensie hier en bekijk de hele film hier). De legendarische cineast Orson Welles beschouwde Stagecoach als één van de beste films aller tijden. Volgens Welles-biograaf Simon Callow keek Orson Welles ter voorbereiding van zijn meesterwerk Citizen Kane (1941) zo'n 40 keer naar Stagecoach, omdat deze western volgens Welles de ideale blauwdruk is van hoe een goede film in elkaar zit. Stagecoach was destijds een daverend succes en wordt sindsdien beschouwd als een iconische mijlpaal in de filmgeschiedenis. Dat geldt ook voor John Fords epische, visueel verbluffende western The Searchers uit 1956, waarin John Wayne een racistische antiheld speelt die indianen haat. Omdat dit personage wordt neergezet als een hardvochtige, antipathieke loner, kan The Searchers beschouwd worden als een vroege voorloper van de zogeheten 'revisionistische' westerns. (zie verder) Ook daarom is het één van de favoriete films van Martin Scorsese. 

Het iconische, vaak geïmiteerde shot uit de slotscène van The Searchers.

Scorsese is, net als ons, ook een grote fan van Duel in the Sun (1946): een in glorieuze Technicolor opgenomen western van King Vidor met Gregory Peck en Jennifer Jones als een koppel dat ten onder gaat aan hun passionele, zelfdestructieve liefde (bekijk de hele film hier).

De spaghettiwestern
   
Na de uitvinding van de televisie kregen westernfilms zware concurrentie van westernseries op tv, waardoor de populariteit van westernfilms fors daalde. Tot de geniale Italiaanse cineast Sergio Leone het genre in de jaren zestig heruitvond met zijn invloedrijke spaghettiwesterns, die gekenmerkt worden door onder meer explosief geweld, een realistisch production design, absurde humor, extreme close-ups en magistrale muziek van Ennio Morricone (bekijk een documentaire over Leone hier en lees ons biografische portret van Morricone hier). Dankzij Sergio Leone's A Fistfull of Dollars (1964), For a Few Dollars More uit 1965 (bekijk de hele film hier), The Good, the Bad and the Ugly uit 1966 (bekijk de hele film hier en de knappe begingeneriek hier) -alledrie met Clint Eastwood- en onze favoriet Once Upon a Time in the West uit 1968 (bekijk een filmfragment hier) kreeg het westerngenre een tweede adem en blikten ook andere regisseurs, zoals Sergio Corbucci, talrijke spaghettiwesterns in.

Eli Wallach (links) en Clint Eastwood in The Good, the Bad and the Ugly.

De revisionistische western

Het gewelddadige karakter van de spaghettiwesterns die Leone en zijn epigonen (onder wie Sergio Corbucci) maakten, weerspiegelde een nieuwe, rebelse en maatschappijkritische tijdsgeest die leidde tot het boeiende subgenre van de revisionistische western, die de mythe van het heroïsche Wilde Westen op losse schroeven zette en onder meer inzoomde op de immorele aspecten van geweld. Dit verklaart de cynische ondertoon in westerns zoals:

The Left Handed Gun (1958) van Arthur Penn: met Paul Newman als een psychologisch labiele versie van de 'revolverheld' Billy the Kid; 
- One-Eyed Jacks (1961) van en met Marlon Brando: het complexe, zwaar onderschatte regiedebuut van Brando (bekijk de hele film hier);
- The Wild Bunch (1969) van Sam Peckinpah: memorabel voor zijn bloederige, controversiële 'balletten van geweld';
- Little Big Man (1970) van Arthur Penn: een humoristische, maar ook aangrijpende tragikomedie waarin Penn de genocide op de indianen aan de kaak stelde en onrechtstreeks kritiek gaf op de Vietnamoorlog (bekijk de hele film hier). 

Dustin Hoffman (rechts) als het titelpersonage in Little Big Man.

Ook de rauwheid van McCabe & Mrs. Miller (1971) van Robert Altman, de complexe psychologie van de titelpersonages in Pat Garrett and Billy the Kid (1973) van Sam Peckinpah, en het duivelse karakter van de naamloze, enigmatische wraakengel die Clint Eastwood speelde in het door hemzelf geregisseerde High Plains Drifter (1973) toonden aan dat de gloriedagen van de klassieke western voorgoed voorbij waren en plaats geruimd hadden voor een donkerder wereldbeeld. Dit soort van ambigue, antiheroïsche westerns, waarin het onderscheid tussen goed en kwaad vervaagt, kreeg navolging met onder meer:

Kevin Costner in Dances With Wolves.
- Heaven's Gate (1980) van Michael Cimino: een aan de kassa gigantisch geflopt, maar visueel verbluffend historisch epos over de oorlog tussen hebzuchtige grootgrondbezitters en nieuwe Europese immigranten in Wyoming aan het eind van de 19de eeuw; 
- The Long Riders (1980) van Walter Hill: een knappe western met de broers James en Stacy Keach als de legendarische outlaws Jesse James en Frank James, die destijds indruk maakte met onder meer fotogenieke, in slow motion gefilmde shootouts;
- Dances With Wolves (1990) van en met Kevin Costner: een episch avontuur waarin Costner terechte kritiek geeft op de blanke terreur tegen de indianen (bekijk een filmfragment hier en de hele film hier);
Unforgiven (1992) van en met Clint Eastwood: een meesterwerk dat de mythe van de nobele revolverheld ontkracht (bekijk de trailer hier en een filmfragment hier);
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007) van Andrew Dominik: een lyrisch in beeld gebracht psychologisch drama over de laffe moord op de outlaw Jesse James, met knappe vertolkingen van Brad Pitt als de ondoorgrondelijke Jesse James en vooral van Casey Affleck als de gluiperige moordenaar (bekijk een filmfragment hier). 

Clint Eastwood als de duistere antiheld in Unforgiven.

De komische western

De meeste westerns zijn letterlijk en figuurlijk bloedserieus. Toch zitten er ook enkele geslaagde komedies en tragikomedies tussen, zoals Cat Ballou (1965) van Elliot Silverstein met Jane Fonda en Lee Marvin, The Life and Times of Judge Roy Bean (1972) van John Huston met Paul Newman en Ava Gardner (bekijk de hele film hier), Goin' South van en met Jack Nicholson (1978) en de musical Oklahoma! (1955) van Fred Zinneman. 

De beste films in dit humoristische subgenre zijn volgens ons Little Big Man (zie hoger), de avontuurlijke tragikomedie Butch Cassidy en the Sundance Kid (1969) van George Roy Hill (bekijk een filmfragment hier) en My Name Is Nobody uit 1973 (bekijk de hele film hier). Die laatste film is een hilarische, door Sergio Leone geschreven en geproduceerde spaghettiwestern onder regie van de Italiaan Toni Valerii, met glansrollen van Hollywoodveteraan Henry Fonda en vooral van de grappige Terence Hill die de show steelt als de nonchalante, koelbloedige en uiterst roekeloze antiheld Nobody. De schitterende muziek is van -hoe kan het ook anders- Ennio Morricone.

Absurde humor met Terence Hill in de avontuurlijke komedie My Name Is Nobody.

Onverwoestbaar

Hoewel het westerngenre sinds de jaren zeventig op apegapen ligt, is het niet dood. Blijkbaar blijven cineasten zich aangetrokken voelen tot de avontuurlijke, epische dimensies van het genre, waarin universele en tijdloze thema's zoals goed en kwaad, hebzucht, eer, heroïsme, geweld, wraak, vrijheid, romantiek en nostalgie kunnen gevisualiseerd worden tegen het fotogenieke decor van de Far West. Dit maakt het genre onverwoestbaar, zoals blijkt uit het succes van de neo-western-misdaadthriller No Country For Old Men (2007) van Joel en Ethan Coen, die vier Oscars won: voor beste film, beste regie, beste mannelijke bijrol (van Javier Bardem) en beste geadapteerd scenario (bekijk een filmfragment hier en een making-of documentaire hier). Met True Grit (2010) -een geslaagde remake van de gelijknamige klassieker met John Wayne uit 1969- bewezen de gebroeders Coen dat ze ook een klassieke western aankunnen (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier). 

The Hateful Eight (2015), de nieuwe film van Quentin Tarantino, is met zijn combinatie van duivelse humor, extreem geweld en door Tarantineske dialogen gedreven mysterie allesbehalve klassiek, maar scoorde bij pers en publiek (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier). Het succes van deze eigenzinnige western is ook te danken aan de cast, de knappe Panavision-beelden en de briljante muziek van Ennio Morricone die er een Oscar voor won

The Revenant (2015), een meeslepende, briljant in beeld gebrachte survival-western van de getalenteerde Mexicaanse cineast Alejandro González Iñárritu met Leonardo DiCaprio en Tom Hardy in de doorleefde hoofdrollen, werd zelfs genomineerd voor maar liefst 12 Oscars (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier). Dit toont aan dat het westerngenre ook vandaag nog een schijnbaar onuitputtelijke bron van inspiratie is.

Leonardo DiCaprio kreeg een Oscar voor zijn doorleefde hoofdrol
in het epische overlevingsdrama The Revenant.

Wie doet er mee 'cowboy en indiaan'?

Ik kan alvast niet genoeg krijgen van westerns. Reeds als kind was ik in de ban van westerns (en van piratenfilms en historische drama's). Toen ik op woensdagnamiddagen en 's weekends niet naar school moest, zat ik thuis in de woonkamer vaak aan het tv-scherm gekluisterd om te genieten van zwart-wit klassiekers zoals High Noon (1952) van Fred Zinneman met Gary Cooper en Grace Kelly, of Fort Apache (1948) van John Ford met John Wayne en Henry Fonda. Het was mijn manier om weg te dromen. Daags nadien riep ik op de speelplaats van de jongensschool in de Sint-Camillusstraat in Wilrijk: "Wie doet er mee cowboy en indiaan?", waarna ik samen met mijn schoolkameraadjes in onze eigen 'westerns' meespeelde. En dankzij de Nederlandse ondertitels van de westerns die ik destijds op tv zag, leerde ik ook op zeer jonge leeftijd Engels. Waar westerns al niet goed voor zijn... 


TOP 30

Dit zijn onze favoriete westerns


1. Once Upon a Time in the West  van Sergio Leone (1968)

Charles Bronson (links) en Henry Fonda in Once Upon a Time in the West.


2. The Good, the Bad and the Ugly  van Sergio Leone (1966)

3. Unforgiven  van Clint Eastwood (1992)

4. Little Big Man  van Arthur Penn (1970)

5. Dances With Wolves  van Kevin Costner (1990)

6. Butch Cassidy and the Sundance Kid  van George Roy Hill (1969)

7. One-Eyed Jacks  van Marlon Brando (1961)

8. No Country for Old Men  van Joel en Ethan Coen (2007)

9. The Searchers  van John Ford (1956)

10. My Name Is Nobody  van Tonino Valerii (1973)

11. The Revenant  van Alejandro González Iñárritu (2015)

12. Jeremiah Johnson  van Sydney Pollack (1972)

13. The Treasure of the Sierra Madre  van John Huston (1948)

14. Stagecoach  van John Ford (1939)

15. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford  van Andrew Dominik (2007)

16. True Grit  van Joel en Ethan Coen (2010)

17. Duel in the Sun  van King Vidor (1946)

18. How the West Was Won  van Henry Hathaway, John Ford en George Marshall (1962)

19. The Big Trail  van Raoul Walsh (1930)

20. The Hateful Eight  van Quentin Tarantino (2015)

21. Shane  van George Stevens (1953)

22. The Long Riders  van Walter Hill (1980)

23. High Plains Drifter  van Clint Eastwood (1973)

24. Red River  van Howard Hawks (1948)

25. The Missouri Breaks  van Arthur Penn (1976)

26. Ride the High Country  van Sam Peckinpah (1962)

27. Heaven's Gate  van Michael Cimino (1980)

28. The Ballad of Cable Hogue  van Sam Peckinpah (1970)

29. Goin' South  van Jack Nicholson (1978)

30. 3:10 to Yuma  van James Mangold (2007)


Niet akkoord met de films (of hun volgorde) in bovenstaande lijst? Reageer hieronder in de reactiebox (klik op de link "reacties" als de reactiebox nog niet open is).

Joeri Naanai.


De ogen van Charles Bronson in Once Upon a Time in The West.
Zulk een extreme close-up was één van de handelsmerken van regisseur Sergio Leone.