dinsdag 15 maart 2016

Anomalisa - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: animatiefilm / existentieel drama / tragikomedie



Evolution - trailer


Vanaf morgen in de bioscoop.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: mysterie / horror / thriller / drama



vrijdag 11 maart 2016

De narratieve dimensie van de muziek in The Lord of the Rings


YouTuber Nerdwriter1 geeft in onderstaande video een beknopte, maar briljante analyse van de prachtige muziek die Howard Shore componeerde voor de succesvolle The Lord of The Rings-trilogie van Peter Jackson uit 2001, 2002 en 2003: een schitterende filmreeks die wij opnamen in onze Top 35 van onze favoriete films, alsook in onze Top 80 van visuele meesterwerken en in onze Top 25 van de invloedrijkste films aller tijden.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: making-of-minidocumentaire / avontuur / fantasy / drama / actie / romantiek

zondag 6 maart 2016

Hitchcock/Truffaut - trailer


Fascinerende documentaire over de invloed van François Truffauts boek Cinema According to Hitchcock op cineasten zoals Martin Scorsese, Peter Bogdanovich, David Fincher, Wes Anderson en Richard Linklater. 




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: documentaire



woensdag 2 maart 2016

NIEUWS! 

Ennio Morricone 
wint Oscar voor zijn muziek in
The Hateful Eight



                           
Hoewel de briljante Italiaanse componist Ennio Morricone de voorbije 60 jaar zo'n 450 soundtracks voor films en tv-series inblikte, waaronder de wereldberoemde muziek in de spaghettiwesterns van zijn landgenoot Sergio Leone, leverde geen enkele van Morricone's soundtracks een Oscar op. Daar kwam in de nacht van zondag op maandag eindelijk verandering in, toen het intussen 87-jarige muzikale genie een Oscar won voor zijn muziek in Quentin Tarantino's nieuwe western The Hateful EightReden genoeg om hieronder even terug te blikken op enkele van de mooiste composities uit Morricone's schitterende oeuvre.

Ennio Morricone wordt vooral geassocieerd met zijn muziek voor de iconische spaghettiwesterns van de Italiaanse cineast Sergio Leone, één van onze favoriete regisseurs (bekijk een documentaire over Leone hier). Sinds Leone's invloedrijke western A Fistful of Dollars uit 1964, schreef Morricone ook de muziek voor alle andere films van Leone. Daartoe behoren echter niet alleen westerns, maar ook films uit andere genres, zoals Leone's schitterende gangsterkroniek Once Upon a Time in America uit 1984. Bovendien componeerde Morricone ook de soundtracks voor alle films van zijn landgenoot Giuseppe Tornatore vanaf diens Oscarwinnende romantische tragikomedie en coming-of-age-drama Cinema Paradiso uit 1988. En daar zit geen enkele western tussen. “Ik ben niet gebonden aan een specifiek filmgenre”, zei Morricone ooit. “Ik hou van alle soorten films. En door van genre te wisselen, verveel ik me nooit.” 

Een eclectisch genie

Ennio Morricone.
Gebruikmakend van elementen uit de klassieke muziek, jazz, pop, rock, avant-garde en/of Italiaanse volksmuziek, gaat Morricone voor elke film op zoek naar de geschikte soundtrack. Dat levert telkens een uniek, maar toch herkenbaar, onmiskenbaar 'Morricoons' resultaat op. 

Als geen ander weet Morricone de juiste melodieën en soundscapes te verzinnen voor het verhaal, de personages, de thematiek en de atmosfeer van een film. “Mijn muziek staat altijd ten dienste van de film en dringt door tot het 'hart' van de film”, aldus Morricone. Dit zorgt letterlijk en figuurlijk voor een harmonie tussen beeld en geluid, waardoor de film een magische meerwaarde krijgt die ondenkbaar is zonder Morricone's muziek. Vandaar dat hij op handen gedragen wordt door heel wat cineasten. Zo componeerde Morricone op vraag van Quentin Tarantino muziek voor diens nieuwe western The Hateful Eight. Dat leverde de componist  zowel een Golden Globe als Oscar op.

Vivo ergo scribo

Op zijn Oscar heeft Morricone ten onrechte héél lang moeten wachten (lees ons achtergrondartikel Schaf de Oscars af! hier). In 2007 kreeg hij weliswaar een ere-Oscar voor zijn hele oeuvre als filmcomponist, maar pas met zijn muziek voor The Hateful Eight verzilverde hij een Oscarnominatie voor een specifieke soundtrack. Zijn 5 eerdere nominaties -voor de soundtracks van Days of Heaven, The Mission, The Untouchables, Bugsy en Malèna- leverden immers geen enkele Oscar op. Het is bovendien een schande dat Morricone zelfs niet eens genomineerd werd voor zijn briljante muziek in de films die we hieronder vermelden.

Het grote publiek weet wel beter, zo blijkt uit de verkoop van Morricone's soundtracks, compilaties en singles: wereldwijd gingen intussen ruim 70 miljoen exemplaren over de toonbank. Kortom, Morricone is ongetwijfeld de beste, productiefste, populairste en invloedrijkste filmcomponist aller tijden.

Spijts zijn gezegende leeftijd, peinst de oude maestro er trouwens niet over om op pensioen te gaan: “Ik hou van muziek schrijven. Dat is mijn leven. Ik leef dus ik schrijf.”

Zes iconische 
soundtracks


Het is onbegonnen werk om Ennio Morricone's veelzijdigheid als filmcomponist hier uit de doeken te doen. Daarvoor is zijn oeuvre te omvangrijk. Daarom beperken we ons hieronder, in chronologische volgorde, tot 6 onvergetelijke soundtracks:


1. A Fistful of Dollars (1964)

Clint Eastwood in A Fistful of Dollars.
Morricone brak internationaal door met zijn soundtrack voor A Fistful of Dollars van Sergio Leone (één van de invloedrijkste films aller tijden).  Het was de eerste western in Leone's zogeheten Dollars-trilogie. Gebruikmakend van onder meer Siciliaanse folkinstrumenten, houtblazers, elektrische gitaren, een koor en allerlei muzikale special effects, vond Morricone een nieuwe vorm van filmmuziek uit die bijdroeg tot het wereldwijde succes van deze baanbrekende spaghettiwestern en van hoofdrolspeler Clint Eastwood als een zwijgzame, enigmatische revolverheld. Het gefloten titelnummer tijdens de begingeneriek -met geweerschoten, galopperende paardenhoeven en zweepslagen- zet meteen de toon: dit wordt een meeslepend avontuur! Luister hieronder naar de volledige soundtrack.


(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p60 of 1080p60 voor hogere geluidskwaliteit)


2. The Good, the Bad and the Ugly (1966)

Eli Wallach (links) en Clint Eastwood
in The Good, the Bad and the Ugly.
The Good, the Bad and the Ugly is één van onze favoriete westerns. Het knappe, tweetonige leidmotief "a-a-a-a-aaaa" in het titelnummer van dit derde en beste deel in Sergio Leone's Dollars-trilogie introduceert drie verschillende instrumenten: sopraanfluit voor de held (gespeeld door Clint Eastwood), ocarinafluit voor de slechterik (Lee Van Cleef) en zangstemmen voor de sympathieke schurk Tuco (Eli Wallach). "Dit leidmotief is gebaseerd op het geluid van een huilende coyote”, verduidelijkt Morricone. Tijdens de koortsige finale op het kerkhof weerklinkt de compositie The Ecstasy of Gold, met een glorieuze trompet en de hemelse stem van de Italiaanse zangeres Edda Dell'Orso: één van de meest gecoverde, gesampelde en geremixte stukken filmmuziek ooit. bekijk de hele film hier, de knappe begingeneriek hier en luister hieronder naar de volledige soundtrack.


(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p60 of 1080p60 voor hogere geluidskwaliteit)


3. Once Upon a Time in the West (1968)

Claudia Cardinale in Once Upon a Time in the West.
Once Upon a Time in the West is niet alleen onze favoriete western aller tijden, maar tevens één van onze favoriete films tout court. Ook voor deze magistrale western van Sergio Leone bedacht Morricone voor elk van de hoofdpersonages een eigen muzikaal thema, met een snerpende mondharmonica voor de mysterieuze vreemdeling (gespeeld door Charles Bronson), een vrolijke honky-tonk piano voor de vrijbuiter Cheyenne (Jason Robards), een elektrische gitaar voor de kille huurmoordenaar Frank (Henry Fonda) en de lyrisch zangstem van Edda Dell'Orso voor de ex-prostituee Jill (Claudia Cardinale). Tijdens de scène waarin Jill uit de trein stapt gaat de camera omhoog om het westernstadje Flagstone te tonen terwijl de muziek simultaan in crescendo gaat: een briljant voorbeeld van de naadloze eenheid tussen beeld en muziek. Bekijk die schitterende scène hier en luister hieronder naar de volledige soundtrack.


(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p60 of 1080p60 voor hogere geluidskwaliteit)


4. My Name Is Nobody (1973)

Terence Hill in My Name Is Nobody.
My Name is Nobody behoort niet alleen tot onze favoriete westerns maar ook tot onze favoriete komedies. Deze vermakelijke western van de Italiaan Tonino Valerii is vooral memorabel dankzij de hilarische glansrol van Terence Hill als het titelpersonage Nobody: de prettig gestoorde beschermengel van een oude revolverheld (met zwijgzaam charisma gespeeld door Henry Fonda). Morricone's schitterende titelnummer -met een aanstekelijk gitaarritme, vrolijk fluitdeuntje en levenslustige zangstemmen- klinkt even onbezorgd als de nonchalante, roekeloze antiheld Nobody en is één van de mooiste composities aller tijden. Bekijk de hele film hier en luister hieronder naar de volledige soundtrack.


(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere geluidskwaliteit)


5. Once Upon a Time in America (1984)

Robert De Niro en James Woods spelen met brio een duo joodse bendeleiders in deze briljante gangsterkroniek van Sergio Leone over de opkomst van de georganiseerde misdaad in New York. Het elegische titelnummer behoort, met die zweverige panfluit van Gheorghe Zamfir, tot de mooiste filmmuziek tussen hemel en aarde. En voor het joodse meisje Deborah (vertolkt door de debuterende Jennifer Connelly en als volwassen vrouw door Elizabeth McGovern) bedacht Morricone Deborah's Theme: een romantische, bitterzoete compositie met melancholische strijkers en de etherische zangstem van Edda Dell'Orso. Bekijk de hele film hier, een filmfragment hier en luister hieronder naar de volledige soundtrack.


(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere geluidskwaliteit)


6. The Hateful Eight (2015)

Samuel L. Jackson in The Hateful Eight.
Morricone is Quentin Tarantino's favoriete componist: “Beter dan Mozart, Bach en Beethoven.” Dit verklaart waarom Tarantino in Kill Bill, Death Proof, Inglourious Basterds en Django Unchained bestaande nummers van Morricone gebruikte. Voor Tarantino's The Hateful Eight, één van onze favoriete westerns (lees onze recensie hier), schreef Morricone heel knappe, onheilspellende muziek die goed aansluit bij het spannende moordmysterie in deze als een western verpakte zwarte komedie. Daarnaast recycleerde Tarantino in The Hateful Eight Morricone's Regan's Theme uit de horrorfilm Exorcist II van John Boorman, alsook drie duistere tracks van Morricone -Eternity, Bestiality en Despair- voor de horrorfilm The Thing uit 1982 die regisseur John Carpenter destijds onbenut liet. Luister hieronder naar de volledige soundtrack van The Hateful Eight.

Klik hieronder op de playbutton.

 

(Klik linksboven op de playbutton en schuif de verticale balk in de rechterkolom naar omlaag om de rest van de playlist te zien)


Joeri Naanai


Ennio Morricone.