Klik op de oranje link voor onze recensie van The Hateful Eight: Agatha Christie in het Wilde Westen

The Witch - trailer

Genre: horror / psychosociaal gezinsdrama

donderdag 20 augustus 2015

Verstoppertje spelen...

Ich seh, Ich Seh  van Veronika Franz en Severin Fiala     ★★★

Het is zomer in Oostenrijk. De negenjarige tweelingbroertjes Elias en Lukas (vertolkt door de tweeling Elias en Lukas Schwarz) spelen tikkertje in een maïsveld. Beide jongens dragen een zelfgemaakt, primitief ogend masker: een onheilspellend voorteken dat deze film over gemaskeerde identiteit gaat. Ook de filmtitel Ich seh, Ich seh verwijst naar een spel -Ik zie, ik zie wat jij niet ziet- waarin de dingen aanvankelijk verborgen blijven.

Mammie als mummie

Wanneer Elias en Lukas van het maïsveld terugkeren naar de afgelegen villa waar zij hun zomervakantie doorbrengen, arriveert hun moeder (gespeeld door de Oostenrijkse actrice Susanne Wuest). Zij is net ontslagen uit het ziekenhuis, waar ze plastische chirurgie onderging als gevolg van een ernstig auto-ongeluk. Haar gezicht is omwikkeld met medisch verbandgaas, waardoor mammie er uitziet als een mummie. Zij gedraagt zich ook veel strenger en afstandelijker dan gewoonlijk. Elias en Lukas beginnen eraan te twijfelen of zij wel hun echte moeder is...

Terreur

Ich seh, Ich seh (internationale titel: Goodnight Mommy) is het langspeelfilmdebuut van de Oostenrijkers Veronika Franz en Severin Fiala, die ook zelf het scenario schreven van deze boeiende psychologische horrorthriller waarin niets is wat het lijkt. De film werd geproduceerd door de bekende Oostenrijkse cineast Ulrich Seidl, die getrouwd is met Franz.

Franz en Fiala voeren de onderhuidse spanning gradueel op terwijl het wantrouwen van Elias en Lukas toeneemt. De gespannen verhouding tussen de koppige jongens enerzijds en de vrouw die volhoudt dat zij wél hun moeder is anderzijds ontspoort tot een wrede confrontatie die doet denken aan de ijskoude home invasion-terreur in Funny Games en aan het mysterieuze gedrag van de kinderen en volwassenen in Das weiße Band (beide van de controversiële Duitse cineast Michael Haneke).

Knap in beeld gebracht en goeddeels opgenomen in een fotogenieke villa, blijft Ich seh, Ich seh alvast boeien op visueel vlak. De verrassende ontknoping in het tweede deel van de film is, hoewel erg sadistisch, echter minder spannend dan de angstaanjagende, beloftevolle trailer doet vermoeden. Hier zat nog meer in.

JN.

Ich seh, Ich seh aka Goodnight Mommy (Oostenrijk-2014): Belgische releasedatum nog niet bekend.
Met: Elias Shwarz, Lukas Schwarz en Susanne Wuest.