vrijdag 25 april 2014

Het verborgen leven van een oorlogskind

Zwei Leben  van Georg Maas en Judith Kaufmann     ★★★





Duitsland, november 1990. Kort na de val van de Berlijnse Muur en de hereniging van Oost- en West-Duitsland reist de Noors-Duitse Katrine (Juliane Köhler) naar Leipzig om er in een archief sporen uit te wissen van haar verleden.

Juliane Köhler als Katrine.
Katrine leeft al twintig jaar lang in Noorwegen en is er gelukkig getrouwd met de Noorse marineofficier Bjarte (Sven Nordin). Hun dochter Anne (Julia Bache-Wigg) woont nog thuis en is net bevallen van een baby. Katrine's moeder (gespeeld door Liv Ullman) komt vaak babysitten. De familie-idylle wordt plots verstoord wanneer een advocaat (rol van Ken Duken) opdaagt, die aan Katrine en aan haar moeder vraagt om te getuigen in een proces tegen de Noorse staat. Als oorlogskind van haar Noorse moeder en een (intussen overleden) Duitse soldaat werd Katrine met medeweten van de Noorse overheid tijdens de Tweede Wereldoorlog immers in een weeshuis geplaatst dat deel uitmaakte van de Duitse Lebensborn Vereniging waarmee de nazi's streefden naar een zuiver Arisch ras. Vreemd dus dat Katrine weigert om deel te nemen aan de rechtszaak. Blijkbaar heeft zij iets te verbergen...

Sven Nordin en Juliane Köhler.
Dilemma

Gebaseerd op de roman Eiszeiten van de Duitse schrijfster en radiojournaliste Hannelore Hippe, is Zwei Leben (internationale titel: Two Lives) een intrigerend, in een thriller verpakt familiedrama over het geheime dubbelleven van een verbeten vrouw. Knap opgebouwd en efficiënt gemonteerd, geeft het scenario zijn geheimen geleidelijk prijs. Terwijl we Katrine beter leren kennen, onder meer met korrelige flashbacks naar haar jeugd, worden we als kijker geconfronteerd met een moreel dilemma. Moeten we haar veroordelen voor de bewuste misleiding van haar familie? Of verdient zij begrip en medelijden? Geen gemakkelijke keuze, zo blijkt tijdens de tragische finale...

Julia Bache-Wiig en Liv Ullman als Katrine's dochter en moeder.

Juliane Köhler vindt de juiste balans tussen zelfbeheersing en intensiteit voor haar vertolking van de even geslepen als gevoelige Katrine. Liv Ullman is perfect gecast als Katrine's zwijgzame moeder, die instinctief lijkt aan te voelen dat er iets niet klopt. Ook de rest van de cast laat geen steken vallen, hoewel Ken Duken niet echt uit de verf komt als de advocaat.

Het resultaat is een boeiende film, ook al zagen wij de ontknoping reeds halverwege aankomen en mist Zwei Leben soms de dreiging en dramatiek van spannender thrillers over het dubieuze oorlogsverleden van ambivalente personages, zoals Marathon Man, The Boys from Brasil en Music Box. Uit de opzet van Zwei Leben viel nog méér te halen.

JN.

Zwei Leben aka Two Lives (Duitsland/Noorwegen-2012): in de bioscoop vanaf 4 juni 2014.
Met: Juliane Köhler, Sven Nordin, Liv Ullman, Julia Bache-Wiig en Ken Duken.

Genre: thriller / familiedrama / mysterie

Klik op de oranje link voor de trailer: Zwei Leben - trailer 


Ken Duken en Juliane Köhler.


donderdag 24 april 2014

La Venus à la fourrure - trailer



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: erotisch drama / romantiek / tragikomedie

Klik op de oranje link voor onze recensie van La Venus à la fourrure: Slaaf van de liefde

zaterdag 19 april 2014

Portret.

De buitenaardse charme
van
Scarlett Johansson


In Under the Skin.

 
In een interview dat ik ooit afnam van Keira Knightley -zelf allesbehalve een lelijk eendje- zei de Britse actrice dat ze urenlang naar het gezicht van haar Amerikaanse collega Scarlett Johansson zou kunnen staren. Johansson heeft inderdaad een betoverend charisma. Haar charisma overstijgt bovendien haar uiterlijke schoonheid. Let maar eens op haar titelrol in het romantisch sciencefictiondrama her van Spike Jonze uit 2013 (lees onze recensie hier), waarin Johansson de stem van een computerprogramma speelt en zij dus niet eens in beeld komt. Toch is de manier waarop zij met de intonatie van haar warme, hese stem emotionele rijkdom legt in dat virtuele personage zonder meer briljant.
 
Under the Skin
 
Ook de Britse cineast Jonathan Glazer beseft blijkbaar dat Johansson behoort tot het zeldzame soort van Hollywoodsterren wier schoonheid dieper gaat dan hun opperhuid. Vanwege haar intrigerende, 'buitenaardse' charme mocht ze van Glazer de hoofdrol vertolken in zijn nieuwe film Under the Skin (lees onze recensie hier): een fascinerende sciencefictionthriller waarin Johansson in de huid kruipt van een buitenaards wezen dat in de gedaante van een aantrekkelijke vrouw in een bestelwagen door Schotland rijdt en op een kille, afstandelijke, bijna emotieloze manier eenzame mannen in de val lokt. De film maakt, onder meer op visueel vlak én dankzij Johansson, zoveel indruk dat Glazer in de pers vergeleken wordt met de legendarische Amerikaanse cineast Stanley Kubrick.
 
Under the Skin.
Doorbraak

Scarlett Johansson werd geboren in New York op 22 november 1984. Haar vader is een architect van Deense komaf, haar joodse moeder heeft onder meer Poolse roots. Als kind toonde Scarlett al een grote passie voor acteren. Ze volgde acteerlessen aan onder meer het gerenommeerde Lee Strasberg Theatre and Film Institute in New York, speelde mee in tal van toneelstukken en droomde van een filmcarrière. 

Na bijrolletjes in North (1995) van Rob Reiner, Just Cause (1995) van Arne Glimcher en If Lucy Fell (1996) van Eric Schaeffer, alsook haar eerste hoofdrol in de tragikomedie Manny & Lo (1996) van Lisa Krueger, brak Scarlett Johanson in 1998 internationaal door met haar vertolking van een getraumatiseerd en verbitterd meisje in het romantisch drama The Horse Whisperer van en met Hollywoodveteraan Robert Redford.

Als jong meisje met Robert Redford in The Horse Whisperer.

Dankzij het succes van The Horse Whisperer, kreeg Johansson heel wat rollen aangeboden. Ze koos daarbij vaak voor uitdagende rollen in relatief kleinschalige en alternatieve producties. Het legde haar geen windeieren, want haar vertolkingen in onder meer de film noir The Man Who Wasn’t There (2001) van de gebroeders Coen, de komedie Ghost World (2001) van Terry Zwigoff, het existentieel drama Lost in Translation (2003) van Sofia Coppola (waarvoor ze een BAFTA Award won) en de kunstfilm over schilder Johannes Vermeer Girl with a Pearl Earring (2003) van Peter Webber (lees onze recensie hier) bevestigden haar reputatie als één van de meest getalenteerde actrices van haar generatie en maakten van haar één van de meest gevraagde Hollywoodactrices.   

Met Bill Murray in Lost in Translation.
 
Van kindermeisje tot superspion 

Als superspion Natasha Romanoff aka Black Widow
in Captain America: The Winter Soldier.
In 2005 speelde Johansson mee in Match Point van Woody Allen, met wie ze later opnieuw samenwerkte voor Scoop (2006) en Vicky Cristina Barcelona (2008)

Daarnaast was ze onder meer te zien in: 
- het moordmysterie The Black Dahlia (2006) van Brian De Palma; 
- het illusionistendrama The Prestige (2006) van Christopher Nolan;
- als kindermeisje in de komedie The Nanny Diaries (2007);
- als zuster van de tragische middeleeuwse aristocrate Anne Boleyn in het uitstekende historisch kostuumdrama The Other Boleyn Girl (2008) van Justin Chadwick;
- en in de superheldenfilms Iron Man 2 (2010) van Jon Favreau, The Avengers (2012) van Joss Whedon en Captain America: The Winter Soldier (2014) van de Russo Brothers

Met haar geslaagde vertolking van het fascinerende hoofdpersonage in de nieuwe, beklijvende sciencefictionthriller Under the Skin bevestigt Johansson eens te meer haar veelzijdigheid.  

JN.

Under the Skin (Groot-Brittannië-2013): in de bioscoop vanaf 25 juni 2014.
Met: Scarlett Johansson.
 
Genre: sciencefiction / thriller / existentieel drama
 
Klik op de oranje link voor onze recensie van Under the Skin: Schokkende schoonheid

vrijdag 18 april 2014

Slaaf van de liefde

La Vénus à la fourrure  van Roman Polanski     ★★½



Roman Polanski -een tot Fransman genaturaliseerde Pool van joodse komaf- is één van onze favoriete cineasten. Als een meesterverteller omvat zijn veelzijdige oeuvre schitterende films, zoals onder meer Repulsion (1965), Cul-de-sac (1966), The Fearless Vampire Killers (1967), Rosemary's Baby (1968), Chinatown (1974), The Tenant (1976), Tess (1979), Frantic (1988), Bitter Moon (1992), Death and the Maiden (1994) en The Pianist (2002). Met zo'n bewonderenswaardige filmografie hadden we ons aan iets beters verwacht dan Polanski's nieuwe film, die vanaf 21 mei bij ons op dvd en blu-ray disc uitkomt: een teleurstellende Franstalige verfilming van het nochtans boeiende Amerikaanse toneelstuk Venus in Fur van David Ives.  


Een toneelstuk in een toneelstuk

Polanski's vorige film, de geslaagde komedie Carnage uit 2011 (lees onze recensie hier), is ook gebaseerd op een toneelstuk en speelt zich volledig af in een appartement. Zijn nieuwe film La Vénus à la fourrure (internationale Engelstalige titel: Venus in Fur) speelt zich eveneens af op slechts één locatie: een theater in Parijs, waar de Franse regisseur Thomas (gespeeld door Mathieu Amalric) wanhopig terugblikt op een dag van teleurstellende audities voor de vrouwelijke hoofdrol van het personage Vanda in zijn nieuwe, zelfgeschreven toneelstuk. Dat stuk is een adaptatie van de ophefmakende sadomasochistische roman Venus im Pelz (Venus in bont) uit 1870 van de Oostenrijkse schrijver Leopold von Sacher-Masoch, van wiens achternaam het begrip 'masochisme' afgeleid is (het begrip 'sadisme' verwijst naar de infame Franse libertijn en romanschrijver Markies de Sade). Wanneer Thomas op het punt staat het theater te verlaten, daagt plots een verleidelijke actrice op (gespeeld door Polanski's vrouw Emmanuelle Seigner), die toevallig niet alleen Vanda heet, maar tijdens haar auditie bovendien geknipt lijkt voor de titelrol in het toneelstuk. Terwijl Thomas en Vanda het stuk repeteren, waarbij hij in de huid kruipt van het masochistische mannelijke hoofdpersonage en zij zich uitleeft als de dominante meesteres, verloopt de werkelijkheid parallel aan het toneelstuk, waardoor de grens tussen schijn en zijn zodanig vervaagt dat de auditie zelf de allure krijgt van een tragedie...


Polanski ensceneerde zijn op een toneelstuk gebaseerde film dus in een theater als een toneelstuk over een toneelstuk op het podium van de tragische liefde. Alleen de personages van Seigner en Amalric komen in beeld. Een toepasselijke maar gewaagde keuze, want hiermee beperkte Polanski zijn narratieve en visuele opties en kwam het gewicht volledig op de schouders van de tweekoppige cast terecht. Op de gevolgen daarvan komen we later terug, maar eerst wat meer over het verhaal van La Vénus à la fourrure.

Suprasensueel

Het toneelstuk van Thomas speelt zich af in 1870 (het jaar waarin de roman van Sacher-Masoch verscheen) en gaat (net als de roman) over ene Severin von Kusiemski: een man die op zoek is naar een vrouw die in de voetsporen zou kunnen treden van zijn Russische tante, die hem in zijn jeugd ooit billenkoek gaf met een tak terwijl hij op haar zwarte bontjas lag. "Niets is sensueler dan pijn en niets opwindender dan vernedering", zegt Severin bij monde van Thomas tijdens de auditie van Vanda. Severin (en Thomas?) is "een suprasensueel, een asceet van de wulpsheid". Enter Vanda von Dunajev: een mysterieuze vrouw die Severin kan bieden waar hij om vraagt, maar hem ook waarschuwt dat de vrouw die hij zoekt misschien wreder is dan hij aankan. Vanda omschrijft zichzelf als "een heiden: jong, mooi, rijk en genotzuchtig". Ze windt er geen doekjes om en geeft toe dat ze zich van een man ontdoet vanaf het moment dat deze haar gelukkig gemaakt heeft. Het zijn waarschuwingen in de wind, want Severin (en Thomas?) verklaart haar de liefde. Hij krijgt van Vanda één jaar om te bewijzen dat hij haar liefde verdient: door onafgebroken haar slaaf te zijn. Dat klinkt als muziek in zijn oren:

Severin: "Houdt u van me?"
Vanda: "Ik weet het niet."
Severin: "Doe iets om uzelf te overtuigen."
Vanda: "Hoe?"
Severin: "Door te doen wat alle geliefden doen: doe me lijden."

Emmanuelle Seigner als Vanda en Mathieu Amalric als Thomas/Severin.

Feministisch?

En zo begint een erotisch spel van verlangen, verleiding, macht en onderwerping. Is dit spel een misogyne mannelijke fantasie, ontsproten aan het pornografische brein van een Oostenrijkse auteur die Venus im Pelz baseerde op persoonlijke ervaringen en Vanda modelleerde naar de schrijfster Fanny Pistor? Of integendeel een feministische parabel avant la lettre? Vanda beklaagt zich er immers over dat de samenleving slechts macht aan een vrouw verstrekt via de bemiddeling van mannen. Zij vraagt zich af wat er met de vrouw zou gebeuren wanneer ze een evenwaardige positie zou krijgen en dan volgens haar pas echt zichzelf zou kunnen worden. En in de roman zegt Severin over Vanda: "Die vrouw, zoals de natuur haar schiep en de man haar vandaag opvoedt, is de vijand van de man. Zij kan enkel zijn slaaf of despoot zijn, maar nooit zijn gezel. Dit kan zij alleen worden wanneer zij dezelfde rechten als hij heeft en zijn gelijke is op het vlak van opvoeding en werk."

Leopold von Sacher-Masoch en zijn muze Fanny Pistor met zweepje.

Meester/slaaf-dialectiek

De gespannen verhouding tussen de seksen blijkt ook uit de wisselende dynamiek tussen Vanda en Severin/Thomas, waarbij het niet altijd even duidelijk is wie nu precies domineert of zich onderwerpt. Is het Vanda die de touwtjes in handen heeft wanneer ze de zweep hanteert? Of is het haar 'slaaf' die haar subtiel manipuleert? Net als in de beschrijving die de beroemde Duitse filosoof Hegel gaf van de complexe dialectiek tussen meester en slaaf, blijkt Vanda in haar rol van meesteres immers ook afhankelijk te zijn van haar slaaf om te kunnen domineren.

De wraak van Aphrodite

Het schilderij Venus met spiegel van Titiaan (1555)
speelt een inspirerende rol in de roman Venus im Pelz
en toont de godin in een met bont afgezet gewaad.
Zowel Polanski's film als het toneelstuk van Thomas en de roman van Von Sacher-Masoch tonen de extreme kantjes van de  volatiele dynamiek in elke erotische relatie. Daarom is het vooral een verhaal over het duistere raadsel van de Liefde. 

Vanda (zowel het film- als roman- en toneelpersonage) had wellicht alles op voorhand gepland. Zij is in wezen Aphrodite: de antieke Griekse godin van de liefde, die bij de Romeinen Venus heette en die in de gedaante van Vanda wraak komt nemen op Severin (en Thomas?) omdat hij eerder had weerstaan aan haar goddelijke verleiding. Volgens Thomas waarschuwt de roman van Sacher-Masoch ons dat we onze verlangens moeten wantrouwen. Nee, corrigeert Vanda, de boodschap is: maak een godin niet kwaad!

Wisselvallig

Polanski gebruikte enkele fijne vondsten in zijn verfilming, zoals geluiden op de soundtrack die de gefingeerde acties op het podium tastbaar maken: je ziét geen kopje koffie wanneer de zenuwachtige Severin/Thomas het bevend aanbiedt, maar je hoort het wel trillen op een onzichtbare ondertas. Toch slaagt de ervaren meesterverteller Polanski er deze keer niet echt in om de kijker te betoveren. Daarvoor is de mise-en-scène, het camerawerk, de montage en de kostumering gewoon te saai. Dit is een film die staat of valt met de twee acteurs.

Roman Polanski (links) op de set van La Vénus à la fourrure.
Emmanuelle Seigner is perfect gecast als Vanda. De rol van manipulatieve meesteres is haar op het lijf geschreven en herinnert aan Seigners charismatische en veelzijdige vertolking in Polanski's meeslepende, sadomasochistische liefdesdrama Bitter Moon. Haar tegenspeler Mathieu Amalric presteert in La Vénus à la fourrure echter ondermaats: soms doet hij aan overacting, dan weer mist hij intensiteit, waardoor de film nooit echt van de grond komt. Wegens dit gebrek aan evenwicht en chemie tussen beide acteurs, mist ook de humor zijn doel. De mooie muziek van Alexandre Desplat is een pluspunt, maar gaat verloren in het wisselvallige geheel. Hoe jammer voor een film waarvan het boeiende scenario zoveel poëzie in petto had, zoals onderstaand gedicht over het mooie masochisme van de liefde:

A la Vénus à la fourrure

 Aimer et être aimé...
O quel ravissement
Pourtant plus fort,
Plus beau encore
Est ce tourment
Qui me consume
Le baiser de cette femme,
Dont je suis le jouet,
L'esclave misérable,
Servile,
Le marche pied,
Ma déesse,
Ma dictature,
Ma Vénus à la fourrure


De dvd en blu-ray disc van La Vénus à la fourrure liggen vanaf 21 mei in de Belgische winkelrekken.

JN.

La Vénus à la fourrure aka 
Venus in Fur (Frankrijk/Polen-2013): beschikbaar op dvd en blu-ray disc vanaf 21 mei 2014.  
Met: Emmanuelle Seigner en Mathieu Amalric.

Genre: erotisch drama / romantiek / tragikomedie

Klik op de oranje link voor de trailer: La Vénus à la fourrure - trailer

donderdag 17 april 2014

Under the Skin - trailer


Belgische bioscooprelease: 25 juni 2014.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: sciencefiction / mysterie / thriller / existentieel drama

Klik op de oranje links voor:

- onze recensie van Under the Skin: Schokkende schoonheid

- ons biografisch portret van Scarlett Johansson: De buitenaardse charme van Scarlett Johansson

- een interview met de regisseur over zijn werk: Wie is Jonathan Glazer?

woensdag 16 april 2014

De vijand in onszelf

Enemy  van Denis Villeneuve     ★★★★



Tweelingen, dubbelgangers, klonen en alter ego's zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie voor schrijvers en kunstenaars. Wellicht omdat ze boeiende vragen oproepen over onze identiteit. Intuïtief beseffen we dat we geen vast omlijnde identiteit hebben. Dat we 'dieper' en onbekender zijn (zowel voor onszelf als voor de ander) dan we ons graag voordoen. "Je est un autre", schreef de Franse dichter Arthur Rimbaud terecht. 

Ook cineasten filosoferen graag over identiteit. Denk aan Alfred Hitchcocks meesterwerk Vertigo, met Kim Novak als de mysterieuze femme fatale die James Stewarts hoofd op hol brengt vanwege haar gelijkenis met een overleden vrouw. Of aan Dead Ringers van David Cronenberg, met Jeremy Irons in een dubbelrol als de identieke tweeling gynaecologen die hun gelijkenis misbruiken om nietsvermoedende vrouwen te delen. Ook de fascinerende films van David Lynch, zoals Lost Highway (lees onze recensie hier en bekijk de hele film hier) en Mulholland Drive, gaan vaak over (gespleten) identiteit. En vanaf 27 augustus kan u gaan kijken naar Enemy: een nieuwe, erg fascinerende psychologische thriller van de Canadese regisseur Denis Villeneuve, met een dubbelrol van Jake Gyllenhaal als twee mannen die qua uiterlijk zo sterk op elkaar lijken dat het de kijker na een tijdje begint te dagen dat het wel eens over één en dezelfde man zou kunnen gaan...   

Jake Gyllenhaal in zijn dubbelrol als Adam (links) en Anthony.
Spiegel

Enemy begint met een bizarre scène waarin Anthony (Jake Gyllenhaal) een donkere seksclub bezoekt waar een naakte vrouw op het punt staat een dikke spin te vertrappen. Vervolgens maken we kennis met Adam (ook vertolkt door Gyllenhaal): een alleenstaande, ietwat timide geschiedenisprofessor die een nogal oppervlakkige, vooral seksuele relatie heeft met Mary (Mélanie Laurent). Op een dag huurt Adam een film waarin hij een figurant ziet die als twee druppels water op hem lijkt. Na wat speurwerk ontdekt Adam dat de acteur in kwestie Anthony Claire heet en getrouwd is met de zwangere Helen (Sarah Gadon). Wanneer Adam en Anthony afspreken om elkaar te ontmoeten en voor het eerst oog in oog staan met elkaar, lijkt het alsof ze in een spiegel staren. Zijn ze dubbelgangers? Tweelingbroers? Klonen? Of speelt Adams verbeelding hem parten? Is dit een donkere fantasie of vreemde droom? Is Adam gek aan het worden? Of is het Anthony die zich alles inbeeldt...?

Jake Gyllenhaal en Sarah Gadon.
Spinneweb

Gebaseerd op de roman O Homem Duplicado van de Portugese schrijver José Saramago (in het Nederlands vertaald als De man in duplo), is Enemy het soort meerzinnige, gelaagde film dat als een kunstwerk openstaat voor verschillende interpretaties. Sommige interpretaties leiden echter tot contradicties. Mijn eigen interpretatie sluit aan bij wat regisseur Villeneuve -bekend van Incendies (lees onze recensie hier) en Prisonerszelf onthulde in interviews over Enemy: dat Anthony en Adam in feite dezelfde persoon zijn; dat ze als het ware twee verschillende kanten of 'maskers' zijn van dezelfde man (de woorden 'persoon' en 'personage' zijn trouwens afgeleid van het Latijnse persona, wat 'masker' betekent). De zelfzekere, vlot geklede Anthony vertegenwoordigt daarbij de sterke, libidineuze, egocentrische kant van het hoofdpersonage. En de wat saaiere, introverte maar gevoelige Adam is zijn 'betere' helft. Zijn alter ego.
  
Mélanie Laurent als Mary.
Op deze manier bekeken, gaat de film over een ontrouwe man (Anthony) die zich voorneemt om zijn leven te beteren, zijn minnares (Mary) te verlaten en letterlijk en figuurlijk 'terug te keren' (als Adam) naar zijn zwangere vrouw (Helen). Vertelt vanuit Anthony's onderbewustzijn, toont Enemy dus hoe Anthony (ooit acteur en intussen geschiedenisprofessor) worstelt met de restanten van zijn bindingsangst omdat zijn huwelijk met zijn zwangere vrouw Helen ten koste gaat van zijn vrijheid. Vandaar de scènes waarin Adam lesgeeft over de  gevaren van dictaturen die ons manipuleren om onze vrijheden te beperken. In dat opzicht ervaart het dubbelpersonage van Gyllenhaal zijn huwelijk met Helen en zijn overspelige relatie met zijn minnares Mary in zekere zin als dictaturen. Dit verklaart ook het terugkerende spinnenmotief in Enemy. Voor Anthony zijn vrouwen spinnen: verleidelijke zwarte weduwes in wier web hij zich gevangen voelt en die zijn vrijheid opvreten. Hij voelt zich gevangen in zijn huwelijk met Helen. Gevangen in de moeizame relatie met zijn dominante moeder (bijrolletje van Isabella Rossellini). Gevangen in de seksuele aantrekkingskracht van Mary.

Adam/Anthony ziet vrouwen als spinnen.

Ook zijn eigen verlangens vormen een duister web waarin Anthony/Adam verstrikt geraakte, wat gevisualiseerd wordt door shots van elektriciteitsdraden en gebroken glas die doen denken aan spinnewebben. Zijn verlangens vormen dwangmatig terugkerende patronen: neurotische herhalingen waartegen hij wil vechten om de negatieve spiraal te doorbreken die ten koste gaat van zijn huwelijk. Villeneuve omschreef Enemy trouwens zelf als "een documentaire over de dictatuur van het onbewuste". Niet toevallig waarschuwt Adam zijn studenten voor de negatieve dialectiek van een zich herhalende geschiedenis die volgens de Duitse filosoof Hegel tijdens een eerste herhaling tragisch is en vanaf de tweede herhaling een farce wordt. Kortom, Anthony/Adam kampt niet alleen tegen de 'dictatuur' van vrouwen, maar probeert zich ook te verzetten tegen de dictator in zichzelf; tegen de donkere kant van zijn eigen persoonlijkheid. De 'vijand' in de filmtitel Enemy is hij derhalve vooral zélf.


Maar wat dan met de scène waarin Anthony's vrouw Adam opzoekt aan de universiteit en zij zich gedraagt alsof zij Adam niet kent? Wel, waarschijnlijk doet zij alsof; begrijpt zij dat haar man worstelt met een schizofrene psychose en speelt zij het 'spel' mee uit empathie en medelijden, in de hoop dat hij geneest van zijn overspelige neigingen en haar voortaan trouw blijft. Wanneer zij naar Anthony telefoneert, vlak na haar eerste ontmoeting met Adam, zie je trouwens dat Anthony pas antwoordt wanneer Adam net achter een muur verdwenen is, waardoor het perfect mogelijk blijft dat beide mannen identiek zijn. En wanneer Adam en Anthony elkaar ontmoeten, kan dit geïnterpreteerd worden als een monologue intérieur waarin het hoofdpersonage met de 'engel' en 'duivel' in zichzelf communiceert om de chaos in zichzelf te ordenen. "Chaos is order yet undeciphered", luidt het citaat van Saramago aan het begin van de film. Maar om de chaos in jezelf te ontcijferen, moet je eerst de sleutel hebben van de deur naar de duistere kamer van je eigen onderbewustzijn. En de moed om die deur te openen...

Nachtmerrie

De vaak schaars belichte shots en de vale gele kleuren, die als nicotine aan Enemy kleven, weerspiegelen de donkere, vuile kantjes van het hoofdpersonage en roepen een bevreemdende sfeer op die herinnert aan het surrealistische nachtmerrie-universum in de films van cultcineast David Lynch. Ook Possession van Andrzej Zulawski (lees onze recensie hier) en Repulsion en The Tenant van Roman Polanski -films over obsessies en identiteitscrisissen- zijn niet veraf in Enemy.


Jake Gyllenhaal overtuigt in zijn gevarieerde dubbelrol. Mélanie Laurent en Sarah Gadon geven hem daarvoor onbaatzuchtig alle ruimte. Samen met het interessante scenario, de geloofwaardige special effects (bijvoorbeeld in de scènes waarin Anthony en Adam samen te zien zijn) en de beheerste regie van Villeneuve levert dat een ongemeen boeiend mysterie waarover u nog urenlang zal kunnen doorbomen op café.

Vicieuze cirkel?

Enemy is het soort film dat blijft rondspoken in je hoofd. Al was het maar voor de bizarre slotscène, die ongetwijfeld de geschiedenis ingaat als één van de meest angstaanjagende filmeindes ooit. Wij begrepen dat einde als een mogelijke (vicieuze) cirkel. Herinner u dat Adam een film huurde. De titel van die (fictieve) film is Where There's a Will, There's a Way. Waar een wil is, is een weg; een weg naar een beter (gezins)leven. Wég van een slechte, dubieuze moraal. Zoniet herhaalt de geschiedenis zich in een tragische farce. De raadselachtige slotscène suggereert echter dat Anthony/Adam op het punt staat te hervallen in oude, slechte gewoontes en dat hij dat plots ook beseft; dat hij opnieuw de gevangene dreigt te worden van zijn eigen duistere verlangens, zijn bindingsangst en zijn getroebleerde vrouwenbeeld waarin hij vrouwen ziet als dictators, manipulators of verleidsters. Dat hij zijn eigen grootste vijand blijft en die interne boosdoener zal moeten overwinnen met de liefde voor zijn vrouw. Dat onze geduchtste tegenstander zich inderdaad schuilhoudt in onszelf.

JN.

Enemy (Canada/Spanje-2013): in de bioscoop vanaf 27 augustus 2014.

Met: Jake Gyllenhaal, Sarah Gadon, Mélanie Laurent en Isabella Rossellini.

Genre: psychologische thriller / mysterie

Klik op de oranje link voor de trailer: Enemy - trailer







dinsdag 15 april 2014

Zwei Leben - trailer


Belgische bioscooprelease: 4 juni 2014.




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Zwei Leben: Het verborgen leven van een oorlogskind

Genre: thriller / familiedrama


Enemy - trailer


Belgische bioscooprelease: 7 mei 2014.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: psychologische thriller / mysterie / relatiedrama

Klik op de oranje link voor onze recensie van Enemy: De vijand in onszelf

zondag 13 april 2014

One-Eyed Jacks - full movie


Onze favoriete acteur Marlon Brando schittert in deze uitstekende, door hemzelf geregisseerde western uit 1961, met uitstekende bijrollen van Karl Malden, Pina Pellicer en Katy Jurado.



(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere beeldkwaliteit)


Genre: western / psychologische misdaadthriller / avontuur / romantiek

Klik op de oranje link voor een achtergrondartikel: De beste westerns aller tijden. Met onze Top 30

vrijdag 4 april 2014

Ne me quitte pas - trailer




(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p of 720p voor hogere beeldresolutie)


Klik op de oranje link voor onze recensie van Ne me quitte pas: Drinkebroers

Genre: documentaire / psychosociaal drama / tragikomedie


woensdag 2 april 2014

Drinkebroers

Ne me quitte pas  van Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden     ★★★★



"Sterven is niets", meent de 52-jarige Marcel Meijs uit het Waalse dorpje Le Mesnil. Zijn oudere boezemvriend en drinkebroer Bob Spaenhoven beaamt: "Het is het laatste wat we doen." Een zonnige kijk op het leven hebben Bob en Marcel niet. Begrijpelijk, want ze hebben veel meegemaakt, zo blijkt uit de beklijvende nieuwe documentaire Ne me quitte pas (2013) van de Nederlanders Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden.

Bob Spaenhoven (links) en Marcel Meijs.

Elk huisje heeft zijn kruisje

Sinds zijn vrouw hem na 16 jaar huwelijk verliet voor een ander, zit Marcel zwaar aan de drank. Zijn kinderen ziet hij alleen 's weekends, wanneer zijn ex hun drie kleuters bij hem afzet om te komen logeren in zijn huisje in de Ardennen. Net als zijn vader en broer, die beiden stierven aan een alcoholvergiftiging, is Marcel goed op weg om zich in een vroeg graf te drinken. Niet dat hij daar echt wakker van ligt, want de depressieve Marcel is suïcidaal en zou de dood naar eigen zeggen verwelkomen. Aan de keukentafel van zijn beste vriend Bob praat Marcel vaak over zelfmoord. Bob stelt voor om op een mooie open plek in het bos sàmen uit het leven te stappen. Maar dat kan morgen ook. Voorlopig drinken ze er lustig op los, terwijl ze zich beklagen over de vrouwen en over dit ondermaanse tranendal.
  
Bob Spaenhoven.

Bob is een geval apart. Met zijn onafscheidelijke zwarte Borsalino op het hoofd en een sigaartje in de mond, lijkt deze nonchalante, schijnbaar stoïcijnse Vlaming in het verleden te leven. Bob heeft al jaren liefdesverdriet, is vervreemd van zijn zoon en hunkert naar vervlogen tijden, "toen de bomen nog van hout waren en de vrouwen nog niet virtueel waren". Hoewel hij beweert geen alcoholicus te zijn, drinkt Bob naar eigen zeggen al vijftien jaar lang een halve liter rum per dag. Marcel houdt vol dat het anderhalve liter per dag is.

En daar zitten ze dan. Aan de keukentafel bij de houtkachel. Twee vrienden en een fles goedkope rum. Omringd door herinneringen, verdriet en dronken grappen. Tot Marcel zich laat opnemen in een ziekenhuis om af te kicken van zijn alcoholverslaving...


Vliegen op de muur

Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden registreerden de lotgevallen van het aandoenlijke dronken duo met tactvolle distantie, als waren de documentairemakers twee vliegen op de muur. Zo kan de kijker zelf oordelen over de bijzondere vriendschap tussen Bob en Marcel, die elkaar gezelschap houden en steun bieden in hun eenzame miserie, maar ook medeplichtig zijn aan elkaars zelfdestructieve drankzucht. Dit zorgt voor ontroerende momenten (Marcel weent omdat hij zijn vrouw mist), schrijnende situaties (Marcel stuikt stomdronken in elkaar, Marcel neemt zijn kinderen mee naar een luidruchtig met drank overgoten carnavalsfeestje, Marcel strompelt 's nachts door de verlaten gangen van het ziekenhuis), zwarte humor (Bob giet een emmer koud water over zijn bezopen vriend, Bob en Marcel gaan samen naar de tandarts) en unieke, onvergetelijke dialogen:

Marcel: "Wat ga je vanavond eten?"
Bob: "Ik ga niet eten vanavond. Ik ga sterven...Eerst sterven."
Marcel: "Welja."
Bob: "En daarna heb ik nog wat bouletten over."

Melancholisch

Van Koevorden stond achter de camera en schoot sfeervolle beelden van het stille Ardense dorpje en de omliggende bossen. Lubbe Bakker verzorgde de geluidsopnames. Samen deden ze de regie en montage. Op de soundtrack staan fijne nummers van de Franse zangeres Françoise Hardy, die goed aansluiten bij de melancholische, bitterzoete kracht van dit bescheiden filmjuweeltje.

Ne me quitte pas werd op het International Documentary Filmfestival van Amsterdam genomineerd voor de prijs van beste lange documentaire, maar moest het uiteindelijk afleggen tegen de mooie documentaire Song from the Forest van Michael Obert (lees onze recensie hier en bekijk de trailer hier). Een omgekeerde keuze ware beter geweest.

JN.

Ne me quitte pas (Nederland/België-2013): in de bioscoop vanaf 14 mei 2014.
Met: Marcel Meijs en Bob Spaenhoven.

Genre: documentaire / psychosociaal drama / tragikomedie

Klik op de oranje link voor de trailer: Ne me quitte pas - trailer