- voor onze recensie van The Hobbit: An Unexpected Journey: An Unexpected Dissapointment?

The Broken Circle Breakdown - trailer

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p, 720p of 1080p voor hogere beeldresolutie)

Klik op de oranje link voor onze recensie van The Broken Circle Breakdown: Lovebirds

Genre: romantisch drama

Lovebirds

The Broken Circle Breakdown  van Felix Van Groeningen     ★★½

Gebaseerd op het toneelstuk The Broken Circle Breakdown Featuring The Cover-Ups of Alabama van en met de Vlaamse acteur Johan Heldenbergh, vertelt de vierde langspeelfilm van Felix Van Groeningen de lotgevallen van Didier (gespeeld door Johan Heldenbergh) en Elise (Veerle Baetens). Didier is een overtuigde atheïst en maakt muziek in een Vlaams bluegrass-bandje. Elise gelooft dat er 'meer' is tussen hemel en aarde en baat een tattooshop uit. Hij is een rationalistische spraakwaterval, zij vertrouwt op haar gevoelens. Twee verschillende karakters dus. Maar toch worden Didier en Elise halsoverkop verliefd op elkaar. De geboorte van hun dochtertje Maybelle (Nell Cattrysse) maakt hun schijnbaar onverbrekelijke band nog hechter. Maar dan wordt Maybelle ernstig ziek...

Johan Heldenbergh en Veerle Baetens.
Liefdesdrama

The Broken Circle Breakdown is een mooi in beeld gebracht liefdesdrama over de onvermijdelijke botsing tussen twee sterke, passionele persoonlijkheden. Didier en Elise zien elkaar zo graag dat hun liefde tegen alle stormen bestand lijkt. Het ouderschap verandert hen echter: de filosofische rebel Didier wordt een milde vader, en de levenslustige Elise een zorgzame moeder. Hun focus verschuift geleidelijk van elkaar naar hun dochtertje, vooral wanneer Maybelle ziek wordt, en de verschillen in hun levensopvattingen blijken plots minder makkelijk te bedekken met de mantel der liefde dan voorheen...

Heldenbergh en Baetens gaan all the way in hun expressies van de wisselende gemoedstoestanden van beide lovebirds en doen daarbij soms iets te veel hun best. Een film is pas echt geslaagd wanneer je vergeet dat je naar acteurs zit te kijken. En dat is, op de spontaneïteit van de vijfjarige Nell Cattrysse na, bij The Broken Circe Breakdown niet altijd het geval. Jammer, want de sfeervolle setup had alles om uit te groeien tot een Vlaamse, melancholische variant op het flamboyante Amerikaanse romantisch drama True Romance, maar dan zonder de gewelddadige misdaadplot weliswaar. In het tweede deel van The Broken Circle Breakdown wil Elise overigens plots Alabama genoemd worden; tevens de naam van het vrouwelijke hoofdpersonage in True Romance.

Wanneer ook Elise blijkt te beschikken over muzikaal talent,
wordt ze de zangeres van Didiers muziekgroepje.
Bluegrass

Behalve over liefde, het noodlot en afscheid, gaat The Broken Circle Breakdown vooral over muziek. Samen met Elise geraakt de kijker in de ban van Didiers passie voor bluegrass: in zijn ogen de meest pure vorm van countrymuziek. De filmtitel verwijst naar Will the Circle Be Unbroken?: een traditionele rouwhymne van Ada R. Habershon uit 1907, die door de legendarische muzikale Carter-familie werd getransformeerd tot een vaak gecoverde countryklassieker. En het dochtertje van Didier en Elise is vernoemd naar Maybelle Carter, die samen met haar familie in 1935 de nieuwe versie van het nummer opnam. De mooie muziekfragmenten in de film werden vakkundig ingezongen door Heldenbergh en Baetens, en de arrangementen kwamen van Bjorn Eriksson (ex-Zita Swoon en tegenwoordig frontman van de Belgische pop- en countrygroep Maxon Blewitt).

The Broken Circle Breakdown gaat als openingsfilm van het 39ste Internationaal Filmfestival van Gent in première op 9 oktober en komt daags nadien in de Belgische bioscoopzalen.

JN.

The Broken Circle Breakdown: in de bioscoop vanaf 10 oktober 2012.
Met: Johan Heldenbergh, Veerle Baetens, Nell Cattrysse en Geert Van Rampelberg.

Genre: romantisch drama

Klik op de oranje link voor de trailer: The Broken Circle Breakdown - trailer

maandag 20 augustus 2012

NIEUWS!
Tony Scott
pleegt zelfmoord

1944 - 2012

Pijnlijk nieuws uit Hollywood: Tony Scott, de Britse regisseur van blockbusters zoals Top Gun en True Romance, heeft gisteren naar verluidt zelfmoord gepleegd door van de Vincent Thomas Bridge in Los Angeles te springen. Scott was 68 jaar.

De politie zou een afscheidsbrief van Scott gevonden hebben in diens wagen, die vlakbij de brug geparkeerd stond. Volgens getuigen twijfelde Scott niet toen hij van de brug sprong.

Tony Scott stond als regisseur altijd in de schaduw van zijn oudere broer en collega-cineast Ridley Scott, die meesterwerken inblikte zoals Alien en Blade Runner

Toch omvat ook de filmografie van Tony Scott enkele memorabele producties,  waaronder de cultfilm The Hunger (met David Bowie en Catherine Deneuve als een vampierenkoppel) en het (door Quentin Tarantino geschreven) romantisch misdaaddrama True Romance (met Christian Slater, Patricia Arquette en onvergetelijke bijrollen van Dennis Hopper, Christopher Walken, Gary Oldman en Brad Pitt).

De meest populaire film van Scott is Top Gun: een romantisch pilotendrama uit 1986 dat van Tom Cruise een ster maakte en van Scott één van de meest gevraagde actieregisseurs in Hollywood. Hoe het nu verder moet met de aangekondigde sequel op Top Gun die Scott zou gaan regisseren, is sinds zijn overlijden niet duidelijk.

JN.

Filmografie van Tony Scott

- The Hunger (1983)
- Top Gun (1986)
- Beverly Hills Cop II (1987)
- Revenge (1990)
- Days of Thunder (1990)
- The Last Boy Scout (1991)
- True Romance (1993)
- Crimson Tide (1995)
- The Fan (1996)
- Enemy of the State (1998)
- Spy Game (2001)
- Man on Fire (2004)
- Domino (2005)
- Déjà Vu (2006)
- The Taking of Pelham 123 (2009)
- Unstoppable (2010)

vrijdag 17 augustus 2012

Interview - Francis Coppola over The Godfather

(Klik op de playbutton)

Genre: documentaire / making of / gangsterepos / familiedrama / misdaad

Deliverance - fragment

Genre: thriller / avontuur / drama / misdaad

Sugar Ray Robinson - documentaire

(Klik op de playbutton en dan rechtsonder op 480p voor hogere beeldresolutie)

Genre: documentaire / biopic / boksfilm

woensdag 15 augustus 2012

Tot altijd - trailer

Klik op de oranje link voor onze recensie van Tot altijd: De goede dood

Genre: biopic / drama / docudrama

De goede dood

Tot altijd  van Nic Balthazar     ★★½

Volgende maand zal het precies tien jaar geleden zijn dat de Vlaamse politicus Mario Verstraete als eerste gebruikmaakte van de door hemzelf fel bevochten Belgische euthanasiewet. Verstraete leed aan een ernstige vorm van multiple sclerose en stapte op 30 september 2002 onder doktersbegeleiding vrijwillig uit het leven. “Als voor mij het waardig leven afgelopen is, wil ik waardig sterven”, schreef hij voordien in een opiniestuk.

De echte Mario Verstraete.

Biopic

In zijn zelfgeschreven biopic over Verstraete focust de Vlaamse regisseur Nic Balthazar niet alleen op Verstraete's langdurige strijd tegen de ziekte en op het maatschappelijk taboe op euthanasie, maar ook op de humor en levenslust van Verstraete en op de steun die Mario tot het bittere eind van zijn vrienden en familie kreeg. Hoewel in wezen een veredelde weekendfilm, is Tot altijd dus geen klaagzang geworden.

Koen De Graeve als Mario Verstraeten, en Felix Maesschalck als diens zoontje.

Over zijn pleidooi voor het recht op euthanasie zegt Mario (gespeeld door Koen De Graeve) zelf: "Dit gaat niet over het recht om te sterven, maar veeleer over het recht op een vol leven." Dit verklaart ook waarom de film begint met scènes over de tijd toen de jonge Mario nog niet ziek was en met volle teugen van het leven genoot. Het contrast met de pijnlijke fysieke en mentale aftakeling van Mario is des te groter nadat hij in 1996 van zijn beste vriend en huisarts Thomas (Geert Van Rampelberg) te horen krijgt dat hij ms heeft. Een jaar later strompelt Mario op krukken door het leven. Nadien moet hij in een rolstoel en begint ook zijn brein af te takelen...

Het voordeel van ms is volgens Mario "dat ge d'r niet aan dood gaat, maar het nadeel is dat ge d'r niet aan dood gaat". Mario vraagt dan ook aan Thomas om hem te helpen met een voortijdige levensbeëindiging wanneer het lijden uitzichtloos wordt. Thomas heeft het daar -als arts en vriend- echter heel moeilijk mee. En ook de katholieke ouders van Mario hebben principiële bezwaren: onder het motto van grootvader Verstraete "niet klagen maar dragen", hopen zij dat Mario de kracht vindt om verder te leven met zijn ziekte. Mario probeert hen te overtuigen dat ze niet bang moeten zijn van euthanasie, een begrip dat afgeleid is van het Griekse euthanathos en letterlijk 'goede dood' betekent. "Misschien moeten we allemaal iets beter leren omgaan met sterven, dan zullen we misschien allemaal beter omgaan met het leven ook", aldus Mario.

Omdat euthanasie in politieke en medische kringen lange tijd beschouwd werd als een laakbare vorm van (zelf)moord, duurde het nog tot 16 mei 2002 voor de wet op de depenalisering van euthanasie goedgekeurd werd in het Belgische parlement. België was daarmee, na Nederland, het tweede land ter wereld dat voorzag in een wettelijke regeling van euthanasie.

Geert Van Rampelberg (links) en Koen De Graeve.
Hommage

De chemie tussen de vier hoofdrolspelers die Mario's vriendenkring vertolken (naast De Graeve en Van Rampelberg, ook Lotte Pinoy en Iwein Segers) zit goed: ze komen over als een (h)echte kliek, waardoor ook de dramatische afscheidsscènes geloofwaardig zijn. Met name Geert Van Rampelberg overtuigt als boezemvriend Thomas.

In de bijrollen maakt vooral Viviane de Muynck indruk als de ontroerende moederfiguur (let op de 'piëtascène' waarin ze haar naakte zoon in haar armen houdt en op haar zwijgzame présence in de sterfbedscène).

Tot altijd is zeker geen grote cinema. Daarvoor kleurt dit goedbedoelde drama teveel binnen de stereotiepe lijntjes van het genre. Anderzijds is de film wel een verdiend postuum eerbetoon aan een bevlogen politicus en moedig mens.

JN.

Tot altijd (België-2012): beschikbaar op dvd vanaf 23 augustus 2012.
Met: Koen De Graeve, Geert Van Rampelberg, Lotte Pinoy, Iwein Segers, Viviane de Muynck en Michel van Dousselaere.